Obietnica jakości, czyli o roli dobrych zdjęć w biznesie

Jak Cię widzą… tak z Tobą współpracują! Oto podsumowanie roli budowania wizerunku w jednym krótkim stwierdzeniu.

Podejście oparte na tym, jak kogoś postrzegamy odnosi się zarówno do obszarów prywatnych jak i zawodowych: kiedy jesteś ekspertem i pracujesz na etacie, działasz na stanowisku publicznym albo związanym ze sferą społeczną lub kulturalną, a także – może zwłaszcza? – gdy prowadzisz własny biznes (niezależnie od skali).

Prawda ta zyskała jeszcze na znaczeniu w czasach pracy hybrydowej i przeniesienia wielu aktywności do internetu. Funkcjonowanie w świecie online spowodowało, że często już za jego pośrednictwem ktoś wyrabia sobie o nas zdanie, m.in. na podstawie tego, jak prezentujemy się w wirtualnej przestrzeni, na portalach branżowych oraz w mediach społecznościowych. Dopiero następnym etapem ewentualnej relacji jest spotkanie i szansa na przedstawienie się bezpośrednio.

Dotyczy to klientów, partnerów, kontrahentów, potencjalnego pracodawcy itp. Każdorazowo ocenie podlegamy najpierw na postawie tego, co można o nas znaleźć w sieci – również w kontekście zdjęć pokazujących naszą osobę czy firmę.

Dlatego właśnie warto zadbać, aby pierwsze wrażenie nie było ostatnim, a jedynie początkiem wspólnej przygody.

dobre zdjęcia w biznesie

Jakie zatem elementy wpływają na postrzeganie nas przez innych? Na co zwrócić uwagę, aby pozostać autentycznym, lecz jasno komunikować cechy, które nas identyfikują i wartości, jakie danemu człowiekowi są szczególnie bliskie?

Wizerunek w biznesie jest swoistym językiem porozumiewania się. Składają się na niego:
  •           Szeroko rozumiany wygląd zewnętrzny,
  •           Kwalifikacje, osobowość oraz styl bycia,
  •           Zachowanie, mowa ciała, mimika i gesty.

Wysyłane komunikaty pozawerbalne determinują wrażenia, jakie wywołujemy u ludzi. Wynikają jednak często z tego, co my sami myślimy, toteż bardzo istotna jest nasza relacja ze sobą i uporządkowanie tematów także wewnątrz. Zachęcam więc, abyśmy przyglądali się całościowo różnym aspektom naszego życia.

Przykład? To dzięki pewności siebie przekonujemy otoczenie, że jesteśmy kompetentni, skuteczni w działaniu, budujemy swój profesjonalizm i wiarygodność, w konsekwencji zaś zdobywamy zaufanie.

Oczywiście, nie jesteśmy w stanie wziąć pełnej odpowiedzialności za to, jak odbiorą nas inni. Przekaz, jaki wysyłamy to jedno; odbiorca komunikatu i jego filtry percepcyjne, a także okoliczności czy sytuacja, w której się znajdujemy – to drugie… Ale faktem jest, że u podstaw świadomego kreowania profesjonalnego wizerunku leży znajomość własnych silnych i słabych stron oraz celów zawodowych, jakie sobie wyznaczamy. Dopiero w dalszej kolejności można tworzyć wizualną stronę marki.

Zdjęcia biznesowe są realizowane dla klientów i instytucji, a ich cel to pokazanie osoby lub firmy z jak najlepszej strony.

Sesja powinna mieć indywidualny charakter, zależny od tego jacy jesteśmy, czym się zajmujemy plus do kogo kierujemy nasz komunikat. Spektrum kadrów jest bardzo szerokie, od dość formalnych do swobodnych i lifestylowych portretów.

Fotografie można wykorzystać:
  •           Podczas aplikowania w sprawie pracy (CV),
  •           Na portalach (LinkedIn, Facebook, Instagram),
  •           Do publikacji, materiałów, artykułów itd.

Na wstępie zadaj sobie pytania: do czego dokładnie te ujęcia będą ci potrzebne? mają one prezentować tylko ciebie jako specjalistę, dawać pogląd na branżę albo środowisko pracy? zamierzasz pokazać co lubisz bądź czym się interesujesz? To sprecyzuje obszar działań.

Pora na wybór odpowiedniego fotografa do współpracy: kogoś kto zrozumie, czego potrzebujesz i jak te cele osiągnąć. Jednym z ważniejszych kryteriów jest portfolio oraz stylistyka. Pamiętaj o sprawdzeniu rekomendacji, czyli poleceń i opinii tych, którzy skorzystali z usług danej osoby. Znacząca będzie też rozmowa przed sesją: podczas niej zbadasz zaangażowanie drugiej strony, sprawdzicie czy macie podobną energię, dopytasz o szczegóły organizacyjne.

Sesja to inwestycja czasu i środków, dlatego dobrze jest wcześniej uzgodnić, jakie rezultaty chcemy uzyskać, zaś materiał nieco zróżnicować. Również lokalizacja może nadać pewnego wyrazu, np. ocieplić wizerunek.

Zastanów się, czy zdjęcia należałoby wykonać:
  •          W klasycznym studio (na tłach),
  •          W przestrzeni i kontekście zawodu,
  •           A może w plenerze lub w innym miejscu.

Przed sesją naszykuj garderobę (odpowiednie fasony, kolorystyka ubioru), ewentualne dodatki, zadbaj o włosy i paznokcie, a także ustalcie wątek wizażu (obecność profesjonalnej makijażystki). Przygotowanie ma ogromny wpływ na efekt końcowy, podobnie jak towarzyszące emocje oraz życzliwa atmosfera na planie.

dobre zdjęcia w biznesie
Fot. Marta Uczciwek

Ostatni etap to selekcja ujęć. Niektórzy fotografowie biorą ją na siebie, inni angażują w ten proces portretowane osoby. Ja osobiście jestem zwolenniczką tej właśnie opcji, że zdanie klienta jest kluczowe przy podejmowaniu decyzji. Co więcej pokazuję zdjęcia już w trakcie sesji, na bieżąco je oglądamy i weryfikujemy kierunek.

Wybrane kadry po stosownym przygotowaniu trafiają bezpośrednio do danego człowieka lub firmy i mogą być używane według uznania – zachęcam jednak do zachowania dbałości o aktualność wizerunku, którym się posługujemy.

Marta Uczciwek

Fotografka

Jej misją jest wspieranie kobiet, zarówno w kwestii budowania poczucia własnej wartości czy samoakceptacji (przez sesje kobiece), jak i w tworzeniu profesjonalnego wizerunku bądź wizualnej strony marek osobistych (zdjęcia biznesowe). Prowadzi swoją działalność, realizując zlecenia dla firm i klientów indywidualnych. Współpracuje z lokalnym klubem przedsiębiorczości oraz jednym z magazynów branżowych. Prywatnie mama i pasjonatka aktywnego trybu życia.

Strona WWW: https://MaUczFOTO.pl

Facebook: https://www.facebook.com/MaUczFOTO

Instagram: https://www.instagram.com/MaUczFOTO/

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/MaUczFOTO/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *