Jak stworzyć strategię biznesową, która odzwierciedla Twoje pasje i cele

Wiele kobiet decyduje się na porzucenie pozornie bezpiecznego etatu i podążanie za głosem serca, który cicho podpowiada, by założyły swoją firmę. Czasem robią to „na hurra”, bez zastanowienia i przemyślanej strategii, ja jednak jestem zwolenniczką stwierdzenia, że małych biznesów nie stać na to, by tej strategii nie mieć.

Zanim rzucisz się do komputera i klikniesz „załóż firmę”, masz jeszcze kilka kroków do wykonania. Przede wszystkim zastanów się, co chciałabyś robić. I czy oprócz tego, co lubisz robić, jesteś gotowa na całą dookoła biznesową otoczkę. Bardzo często słyszę np. „uwielbiam pisać teksty, jestem introwertyczką, nie lubię kontaktów z ludźmi, to pomyślałam, że założę firmę, by nie musieć wychodzić z domu”. Tyle tylko, że praca copywriterki to nie jest wyłącznie tworzenie tekstów na zamówienie. To również pozyskiwanie klientów, rozmowy z nimi, analiza briefów, szereg spotkań, by określić, czy idzie się w dobrym kierunku. Czy jesteś na to gotowa?

Tak? Świetnie!

Zastanówmy się zatem, jak stworzyć strategię, która odzwierciedla Twoje pasje i cele

Tworzenie takiej strategii jest swoistym połączeniem motywacji osobistych (czego pragniesz i na co się godzisz) z realną oceną rynku, planowaniem i wdrażanie. Tylko tak możesz stworzyć firmę, która oprócz tego, że będzie przynosić zyski, stanie się też źródłem radości i spełnienia dla Ciebie.

Jakie elementy powinno się wziąć pod uwagę?

#1 Wizja i misja – Twoje drogowskazy

Pierwsze pytanie, jakie warto sobie zadać, to „dlaczego ja w ogóle chcę stworzyć tę firmę”. Co chcesz dzięki niej zrealizować, jak pomóc swoim klientom, jakie ich potrzeby zaspokoić.

Następnie przychodzi pytanie i wizję. Jaka jest, jak chciałabym, by wyglądała moja praca? Teraz, dzisiaj, za kilka miesięcy. Odradzałabym tworzenie planów pięcioletnich, bo żyjemy w tak dynamicznych czasach i mamy tak ogromne możliwości wzrastania jako przedsiębiorczynie, że to, co jest Twoją wizją dziś, niekoniecznie musi nią być za kilka lat.

#2 Wartości – kompas na drodze do celu

W dzisiejszym świecie nie wystarczy stworzyć dowolnej firmy, by odnieść sukces. Klientów przyciągają firmy i marki, które są „jakieś”, które są autentyczne, wyraziste. Określenie swoich wartości to must have strategicznego budowania firmy. Dzięki nim jesteś autentyczna, spójna, nie masz problemu z komunikacją, z określaniem z kim chcesz pracować.

Wartości pomagają Ci w podejmowaniu decyzji i codziennych i strategicznych. Odpowiedz sobie więc na pytanie, jakie są kluczowe zasady, którymi kierujesz się w pracy. Dzięki temu będziesz w stanie budować spójny wizerunek swojej marki, który przyciągnie odpowiednich klientów.

#3 Twoje mocne strony

Strategia każdej jednoosobowej firmy powinna bazować na mocnych stronach jej właściciela. Przyjrzyj się więc sobie. Jakie są Twoje największe talenty i umiejętności, które mogą przynieść wartość twoim klientkom? Jak Twoja firma może się wyróżnić na tle konkurencji? 

Jeśli sama nie potrafisz tego zrobić jednoznacznie, poproś o wsparcie bliskich, osoby, z którymi pracowałaś. Zdarza się, że to, co jest naszym największym talentem, zwyczajnie nam umyka. Traktujemy tę umiejętność jak oddychanie i to, co jest dla nas proste, często jest niedoceniane. Dlatego warto podpytać innych, jak oni widzą Twoje supermoce.

#4 Twoja nisza

Ktoś mógłby powiedzieć, że jak to, nie powinno się zacząć od określenia klienta, grupy docelowej? Moim zdaniem nie. Warto zacząć od siebie i zadać sobie pytanie, czego ja chcę dla siebie w swojej firmie. Na co się godzę, a na co nie. Jakich klientów chcę do niej przyciągnąć. I dopiero w tym momencie zastanowić się, jacy oni powinni być.

To, co mogę Ci podpowiedzieć, to nie bój się zawężania niszy. Im bardziej będziesz precyzyjna w dookreśleniu swojej grupy docelowej, tym większa szansa, że nie będziesz przyciągać przypadkowych ludzi, a praca będzie przyjemnością. Czasem trudną i męczącą, ale w efekcie finalnym jednak przyjemnością.

Kiedy już masz określone fundamenty, wiesz, jaki jest Twój cel, z kim chcesz go realizować, komu chcesz pomóc, przychodzi czas na określenie realistycznego planu działania i stworzenie oferty. Niech będzie on spójny z Twoimi aspiracjami, nawet nieco na wyrost, ale realny. I pamiętaj o tym, że to Ty decydujesz, jak finalnie ma wyglądać Twój biznes. 

Niech priorytety innych nie stają się Twoimi priorytetami, a kiedy zaczniesz mieć wątpliwości, wróć do pierwszego punktu: „Dlaczego robię to, co robię”. Skuteczna strategia pomoże ci iść naprzód, rozwijać się i osiągać coraz większe sukcesy, jednocześnie czerpiąc radość z pracy zgodnej z twoimi wartościami.

Nieoczywiste elementy strategii, które bardzo pomagają w budowaniu firmy

Powyżej przedstawiłam Ci 4 kroki, które powinny znaleźć się w strategii każdej firmy. Gdy jednak budujesz biznes na własnych zasadach, realizując swoje cele, warto od czasu do czasu wcisnąć przycisk STOP i przeanalizować, czy firma, którą prowadzisz, wygląda dokładnie tak, jak sobie tego wymarzyłaś.

Czy daje Ci wolność i elastyczność? Czy pozwala zachować balans między pracą a szeroko pojętym życiem? Czy wspiera Cię w realizacji Twoich marzeń. Jeśli nie, pamiętaj, że strategia nie jest wykuta w betonie.  Powinna być elastyczna, dostosowana do Twoich (często zmieniających się) potrzeb. Powinna uwzględniać też czas na regenerację i rozwój. Warto też od samego początku tworzenia firmy otaczać się inspirującymi osobami, które wspierają Cię w działaniu, budować własne sieci wsparcia, rozwijać kontakty i przyjaźnie, by motywować i wspierać się nawzajem.

I na sam koniec podpowiem Ci jeszcze 2 rzeczy. 

Po pierwsze, nigdy nie żałuj pieniędzy na swój rozwój. Traktuj je jako inwestycję, która w długofalowym rozrachunku zawsze się zwróci. Możesz stracić klienta, ale tego, co wiesz i się nauczyłaś, nikt Ci nie odbierze.

Po drugie, skup się na tym, by upraszczać, automatyzować i odpuszczać. Zadbanie o dobrostan mentalny, o swój mindset, o wzmacnianie pewności siebie to Twój klucz do sukcesu. 

Wszystko zaczyna się w głowie – nigdy nie zapominaj więc o swojej misji i wartościach. One pomogą Ci tworzyć strategię, która będzie wspierała Cię w realizacji marzeń, pasji i celów.

karolina brzuchalska

Karolina Brzuchalska

Trenerka biznesu, trenerka kompetencji miękkich, strateżka i certyfikowana trenerka mentalna

Głęboko wierzę, że firma zaczyna się w głowie i każda kobieta może zbudować stabilny i dochodowy biznes, który wspiera jej wartości, rozwój, hobby i codzienne życie.

W swojej pracy jako trenerka biznesu łączę trzy obszary:

  • strategię i rozwój firmy,
  • wzmacnianie mindsetu szefowych, CEO, liderów i liderek (budowanie pewności siebie, asertywność, praca z przekonaniami),
  • inspirujący leadership.

Pomagam przedsiębiorczyniom ułożyć i rozwinąć ich firmy oraz marki osobiste z poszanowaniem kluczowych dla nich wartości, bez presji, bez pracy 24 godziny na dobę i konieczności ciągłego pokazywania się w mediach społecznościowych, bez walki z konkurencją o najsmaczniejszy kawałek tortu.

Wspieram liderki i managerki w budowaniu silnych zespołów (szkolenia grupowe, indywidualna praca z liderami i managerami, webinary i masterclassy).

Moją misją jest nauczyć Cię takiego skalowania dochodów, usług, działań, które nie wiążą się z większą zajętością, ani nie wymagają, byś była firmie niezbędna jak powietrze. Możesz rozwijać firmę w swoim tempie, w zgodzie ze swoimi wartościami i kompetencjami (po swojemu, czyli niekoniecznie tak jak wszyscy). Twoja firma może działać tak, jak Ty tego chcesz. A Ty masz prawo wziąć sobie od niej wolne.

Na co dzień prowadzę butikową agencję wirtualnego wsparcia Pretty Well Done, jestem współwłaścicielką Twardej Oprawy oraz trenerką w LT Empowerment.

Tu mnie znajdziesz:

www.karolinabrzuchalska.pl

www.ltempowerment.pl

Newsletter: https://karolinabrzuchalska.pl/newsletter

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/karolinabrzuchalska

Instagram: https://www.instagram.com/karolina.brzuchalska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *