Istnieje wiele świąt i tradycji zapożyczonych zza wielkiej wody, które są dla nas ciekawe i z chęcią je w Polsce kultywujemy. Halloween, Walentynki, Dzień Pizzy, czy też nadchodzący Black Friday (24 listopada 2023) to tylko niektóre z nich. Czym zatem jest Czarny Piątek i dlaczego wiele firm oraz my sami decydujemy się, by je obchodzić? O tym w naszym artykule – zapraszamy do lektury!
Czarny Piątek – krótka historia
Pierwszy raz termin Czarny Piątek pojawił się w kontekście kryzysu na rynku złota, doprowadzającego do krachu na Wall Street w Stanach Zjednoczonych we wrześniu 1969 roku. Następnie tak właśnie nazywano dzień po Święcie Dziękczynienia. Ze względu na to, że święto te przypada co roku w czwarty czwartek listopada, dzień po nim zawsze jest piątkiem, zaś czarnym z powodu bycia „na minusie” przez sprzedawców, którzy chcieli pozbyć się towaru po Święcie Dziękczynienia i obniżali swoje ceny.
Obecnie jest to jeden z najbardziej dochodowych dni w roku. Ceny w Black Friday są znacznie niższe niż w inne dni w roku, podobnie jak u nas w okresie poświątecznym. Stąd też dla Amerykanów listopad to czas prawdziwego zakupowego szaleństwa – najpierw z nadwyżką przed świętem, potem w atrakcyjnych cenach dzień po. Wiele źródeł podaje, że w USA, jak i teraz od niedawna w Polsce (od ok. 2011 roku) Black Friday to początek fali zakupów przed kolejnymi bardzo ważnymi wydarzeniami – Świętami Bożego Narodzenia i Sylwestrem.
Czym obecnie jest Black Friday?
W ubiegłym wieku przeceny w Czarny Piątek dotyczyły z reguły artykułów spożywczych. Teraz za ułamek ceny w ten dzień możemy kupić dosłownie wszystko. Najbardziej przeceniana jest elektronika, odzież, sprzęt RTV i AGD, ale nie tylko. W niższej cenie możemy kupić kosmetyki, perfumy, gadżety. W USA przeceny są w tym dniu spektakularne – nawet do 90 proc. Nic więc dziwnego, że już od wczesnych godzin porannych tworzą się kolejki przed sklepami, a tłum w nadziei czeka na upolowanie towaru w niepowtarzalnej cenie.
W Polsce tradycja ta nie jest tak spektakularnie obchodzona – choć faktycznie możemy liczyć na wiele zniżek, to sięgają one granicy maksymalnie 50-60 proc. Mimo to jest to nadal świetna okazja do zakupu np. prezentów dla najbliższych w okazyjnych cenach. Szczególnie jeśli chcemy sporo zaoszczędzić, co w dobie obecnego kryzysu jest niezwykle istotne. Za sprawą takich akcji jak Black Friday, czy też Cyber Monday możemy, choć na chwilę zapomnieć o wysokiej inflacji i zadowolić siebie lub swoich bliskich.
Jakie jest stanowisko ekspertów na temat Black Friday?
Poprosiliśmy o wypowiedzi znanych i lubianych ekspertów, którzy na łamach portalu podzielili sie swoimi refleksjami, spostrzeżeniami i cennymi radami.
Lucyna Malik
Strateg marki, mentor, konsultant marketingu online. Tworzy strategie marketingowe dla kobiecych biznesów. Właścicielka marki “Pasja w Biznesie”. Właścicielka agencji wirtualnych asystentek. www.pasjawbiznesie.pl
Jeśli prowadzisz biznes online i oferujesz, produkty wirtualne jak kursy, e-booki, webinary czy konsultacje, to oprócz tego co robią wszyscy – czyli obniżenie cen możesz spróbować kliku innych pomysłów.
1. Oferuj pakiety – jeśli masz w swojej ofercie płatne webinary lajwy, e-booki czy mini kurs, możesz w ramach promocji połączyć je w jeden pakiet, który zaoferujesz w niższej cenie niż każdy osobno. Tym samym dasz klientowi wiekszą wartość za atrakcyjna cenę
2. Do kursu online dodaj bezpłatną godzinną konsultację lub dostęp do materiałów, które oferujesz tylko w wersji VIP.
Generalnie chodzi o to aby klient po pierwsze, musiał wydać więcej niż za najtańszy produkt, jednocześnie otrzymując dużo więcej wartości. Wtedy klient będzie wiedział, że trafił coś na wyjątkowej promocji, a ty będziesz mieć większą wartość koszyka. Nie zapominaj oczywiście o dalszym prowadzeniu klienta czyli up-selling i cross-selling czyli oferowanie tuż po zakupie produktów komplementarnych lub droższych w atrakcyjnej cenie.
Jeśli klient już kupi nie zostawiaj go ale na drugi dzień po zakupie zaproś go do dołączenia do grupy, czy wyzwania i prowadź klienta dalej jeśli zobaczy wartość w tym co oferujesz będzie kupował jeszcze wiele razy i polecał cię znajomym.
Marta Muszyńska
Zadba o Twoją markę w internecie. Ekspertka od SEO, content marketingu i Google Ads. Właścicielka marki AllinContent.pl
Polacy kochają robić zakupy przez internet. Nie trudno się temu dziwić, kiedy zarówno oferta jest bogatsza, jak i ceny niższe. Dodatkową zachętą do zakupów online są rabaty, np. za zapisanie się do newslettera. Takich nie otrzymamy w sklepach stacjonarnych. A jak wykorzystać Black Friday, aby zachęcić konsumentów do zrobienia zakupów?
- Zaproponuj darmową dostawę! Bez względu na to, co klient kupi i jaką kwotę wyda – produkt dotrze do niego bezpłatnie. Wiele sklepów internetowych już teraz wykorzystuje ten patent, kierując się zasadą “wydasz kwotę x – dostawa będzie bezpłatna”. Z okazji Black Friday zrezygnuj z limitu wydanej kwoty i wyślij zakupy za darmo. Niekiedy koszt dostawy przewyższa cenę samego produktu, dlatego w ten jeden dzień w roku pozwól, aby klienci nie musieli dopłacać do zakupów zrobionych w Twoich sklepie internetowym.
- Dodaj drobny upominek do zakupów. Czy pamiętasz kiedy ostatnio, robiąc zakupy, otrzymałeś coś w prezencie? Być może warto przypomnieć klientom o tym, że drobny upominek może wywołać uśmiech na ich twarzach. Ta propozycja sprawdzi się w sklepach, które pracują na niskich marżach i nie mogą pozwolić sobie na rabaty rzędu 50%. Tak, jak w przypadku sklepów, które są producentami. Próbka dowolnego produktu, nietypowa kartka z życzeniami, a może kupon rabatowy na kolejne zakupy? Propozycji może być wiele, a upominek zależy od tego, jakie towary w swoim sklepie sprzedajesz.
- Najlepszy rabat w określonych godzinach, czyli krótko mówiąc – zrób Happy Hours. Przygotuj wyprzedaż całego asortymentu sklepu. Zaproponuj 2-3 godziny wieczorową porą, w czasie których klienci otrzymają 50-60% zniżki na wszystko. Brzmi nierealnie? Pamiętaj, że taki pomysł przyciągnie do Ciebie nowych klientów, którzy wrócę, żeby ponownie zrobić zakupy. Warto pamiętać, aby o takiej błyskawicznej wyprzedaży poinformować wcześniej, wieloma kanałami komunikacji – w mediach społecznościowych, w newsletterze, w wiadomościach SMS oraz w samym sklepie internetowym. Sprawdź ilość transferu na serwerze, aby w kulminacyjnym momencie nie doszło do zablokowania konta hostingowego, co spowoduje zawieszenie całej strony.
Mateusz Szerszenowicz
Product Owner w Eactive #wiemyjak www.eactive.pl
Na pytanie czy warto przygotować się na Black Friday odpowiedź jest jedna – warto. Należy jednak przestrzegać kilku zasad, które nie tylko wpłyną na zwiększenie konwersji, ale i pozytywnie wpłyną na doświadczenia użytkowników.
1) Wprowadź odroczone płatności
Coraz większą popularnością cieszą się usługi Pay Later, czyli odroczonych płatności. Jest to metoda, która z jednej strony pozwala konsumentom przesunąć płatność w czasie średnio o 30 dni. Z drugiej zaś strony pozwala sklepom zwiększyć wartość koszyka. Przy rosnących cenach dla wielu klientów okazuje się to świetnym rozwiązaniem, w szczególności przed świętami, gdzie każdy chce zaoszczędzić jak najwięcej podczas wielkiego zakupowego szaleństwa.
Sam proces wdrożenia usługi Pay Later jest stosunkowo niewielki, dlatego coraz więcej sklepów decyduje się na implementację takich rozwiązań. W Polsce popularnymi rozwiązaniami są PayPo, Twisto czy Klarna.
2) Prezentacja oferty – zasada 100
W trakcie Black Friday główną motywacją konsumentów jest znalezienie okazji i finalne zaoszczędzenie pieniędzy. Badania wykazują, że atrakcyjność zniżki zależy od pierwotnej ceny towaru. Z tego względu warto zrozumieć co czyni ofertę atrakcyjną w oczach klientów, dlatego dobrą praktyką jest wdrożenie “zasady 100”.
Zasada ta mówi o tym, że jeżeli produkt kosztuje mniej niż 100 zł, zniżka wyrażona procentowo będzie wydawać się korzystniejsza dla użytkowników, zaś promocje droższych produktów lepiej przedstawić kwotowo.
Przykład:
Oliwia Uszakiewicz-Radtke
Marketing & E-commerce Manager | Paprocki Brzozowski
Od kilku lat można zauważyć trend, który polega na tym, że marki zaczynają celebrować Black Friday dużo wcześniej niż w ostatni piątek listopada. Promocje pojawiają się zazwyczaj już w połowie miesiąca (albo wcześniej) i trwają aż do 30 listopada. To gorący okres sprzedażowy, w szczególności jeśli chodzi o fashion. Wielu konsumentów wykorzystuje ten moment, aby kupić prezenty pod choinkę, unikając jednocześnie wyższych, regularnych cen, wydłużonego czasu realizacji dostaw oraz ograniczonej dostępności produktów podczas okresu przedświątecznego.
Pomysł na promocję na Black Friday zakłada zazwyczaj najprostszy mechanizm, czyli obniżkę cen wybranych produktów bezpośrednio w kanale e-commerce. Drugim najbardziej popularnym pomysłem na Black Friday jest oferowanie kodu rabatowego, obniżającego kwotę koszyka zakupowego o określoną kwotę lub wartość procentową. Podobnie funkcjonuje to w przypadku sklepów stacjonarnych.
Natalia Krajnik
Właścicielka firmy Twój Biznes w Sieci, przedsiębiorczyni, copywriterka i specjalistka od reklamy na Facebooku, z ponad 5-letnim doświadczeniem w marketingu; pomaga firmom w rozwoju biznesu. www.twojbizneswsieci.pl
Black Friday czy szerzej, Black Week, to czas dużych promocji, sięgających nawet 40-50%. Zanim się na nie zdecydujesz, dokładnie policz, czy możesz sobie na nie pozwolić. Weź pod uwagę, że takie promocje muszą się opłacać zarówno Tobie, jak i Twoim klientom. Jak przygotować się na Black Friday? Przede wszystkim zaplanuj wszystko wcześniej. Przygotuj dedykowany landing page, sprawdź czas ładowania się strony, kwestie związane z logistyką i obsługą klienta.
Z racji tego, że specjalizuję się w reklamie na Facebooku, opiszę, jak to wygląda w tym systemie reklamowym. Przede wszystkim, taką kampanię warto ustawić kilka dni wcześniej, bo jej weryfikacja może potrwać dłużej niż zwykle. Należy również mieć świadomość, że koszty w tym dniu wzrosną, bo o uwagę i portfele klientów będą walczyć tysiące reklamodawców. W praktyce oznacza to, że warto podnieść budżet nawet trzykrotnie, w porównaniu z tym standardowym. Dobrym pomysłem może okazać się również ustawienie przyspieszonego trybu wyświetlania reklamy. Dzięki temu zwiększysz szansę na to, że wykorzystasz cały zaplanowany budżet w Czarny Piątek i zwiększysz płatny zasięg reklamy.
W Black Friday nie warto ograniczać się wyłącznie do jednego kanału marketingowego. To dobry moment, żeby przypomnieć o sobie nieaktywnym subskrybentom newslettera i wykorzystać frazy sezonowe w Google Ads (nazwa usługi/produktu + Black Friday). Bez względu na to, które kanały marketingowe wybierasz, zadbaj o segmentację odbiorców. Przygotuj osobną ofertę dla wiernych klientów, niezdecydowanych, a także dla osób, które dawno nic u Ciebie nie kupiły. Zaoferuj im coś więcej niż osobom, które zobaczą Twoją ofertę po raz pierwszy.
Dobrym pomysłem będzie również urozmaicenie przekazu. W dniu, w którym każdy kusi rabatami, warto zaproponować coś ciekawego. Dzięki temu Twoja marka wyróżni się na tle konkurencji i zostanie zauważona.