Instagram to popularna platforma społecznościowa, która może być używana jako narzędzie marketingowe dla firm. Dzięki możliwości udostępniania zdjęć, filmów oraz interakcji z użytkownikami, Instagram stał się wyjątkowym miejscem do budowania wizerunku online i dotarcia do klientów. W miarę upływu czasu coraz więcej firm prowadzi profil biznesowy na Instagramie, którzy chcą tworzyć społeczność. W tym miejscu omówimy, jakie są korzyści korzystania z profilu biznesowego na Instagramie oraz jak go prowadzić, aby uzyskać sukces w prowadzeniu biznesu online.
Która sytuacja zdarza Ci się częściej?
Scenariusz A: Na początku dnia pracy sprawdzasz powiadomienia od Instagrama. Oto, co widzisz: „O, są nowi obserwujący!”, „Moja rolka się spodobała”, „Mam nowe zapytanie o współpracę”.
Dla kontrastu – scenariusz B: „Jak to tylko 2 lajki? Przecież pisałam tego posta przez godzinę!”, „Ech, ten klient jednak nie odpisał na wiadomość z ofertą…”, „Od miesiąca zupełna cisza na profilu”.
Wielu użytkowników Instagrama przechodzi podobną drogę jak ta opisana w drugim wariancie. Najpierw zakładają konto, do którego długo się przymierzali. Wkładają w nie dużo czasu, energii, zaangażowania. Zaczyna się dobrze, jednak w pewnym momencie następuje przestój i pojawia się przemęczenie. Działania zamierają, statystyki spadają i finalnie pojawia się foch na „ten cały algorytm”. Rozczarowanie jak w znanej baśni – zamiast księcia z bajki siedzi przed nami paskudna żaba.
Do tego dochodzi prowadzenie własnej firmy, ogrom innych obowiązków wykonywanych poza mediami społecznościowymi. Jak to wszystko ze sobą pogodzić? Jak wykorzystać Instagram, by wspierał działania biznesowe i zachować radość z bycia na tej platformie? Proponuję metodę 5 kroków, o których przeczytasz dalej.
1. Traktuj Instagram jako narzędzie, a nie cel sam w sobie
Najczęstszym błędem, jaki popełniają użytkownicy kont firmowych, jest przesadne skupienie na contencie kosztem regularnych działań w firmie. Zdecydowanie powinno być na odwrót – najpierw poukładany biznes, znajomość grupy docelowej, odpowiednia oferta, proces sprzedażowy i standardy obsługi klienta – a dopiero potem komunikacja w social mediach. Niech profil wspiera to, czym się zajmujesz, w odpowiednich dla Ciebie, indywidualnych proporcjach.
2. Zdefiniuj, do kogo będziesz komunikować
Kiedy już zaczniesz planować przeniesienie swojego biznesu do świata online, zrób tutaj dokładnie to, co już stało się w pierwszym kroku dla Twojej firmy. Określ swoją grupę odbiorczą. Sprecyzuj, do jakich ludzi chcesz docierać, a do jakich nie. Dobierz do nich adekwatny sposób komunikacji. Paradoksalnie – im węższa grupa, tym lepiej! Nie bój się zniszować, czyli maksymalnie dopasować swoje materiały do potrzeb konkretnych odbiorców.
3. Żeby sprzedawać, trzeba… sprzedawać!
O tym aspekcie przedsiębiorcy bardzo często zapominają. Skupiając się na mnożeniu contentu, kumulując w sobie obawy i nieprzepracowane przekonania na temat zarabiania, często całkiem tracą z oczu obszar sprzedaży. W XXI wieku trzeba znaleźć balans między treściami ofertowymi a budowaniem RELACJI. Bo to właśnie one obecnie sprzedają – emocje, sympatia, przywiązanie do marki decydują o powodzeniu transakcji. Może się to wydawać bardzo trudne. Jednak już na etapie myślenia o założeniu profilu firmowego warto opracować sobie choćby ramowy plan sprzedaży oraz konkretne działania, które będą ją wspierać. To pomoże zachować spokój i da poczucie bezpieczeństwa, bo zawsze będziemy mieć pod ręką spisane punkty, do których łatwo się odwołamy, przygotowując nowe treści.
4. Na jakich liczbach Ci zależy?
Mam tu na myśli istotne rozgraniczenie między liczbą obserwacji, polubień czy procentami w statystykach a wysokością faktycznego zysku na koncie bankowym. Na Instagramie pokutuje (i prawdopodobnie jeszcze długo tak będzie) mit, że konta o dużej liczbie followersów są bardziej wiarygodne. Pamiętaj, że w dzisiejszych czasach można bardzo łatwo kupić tysiące pustych obserwatorów za niewielkie pieniądze. Powierzchownie może to dobrze wyglądać, jednak zabija realne zaangażowanie na profilu. Dlatego nie uciekaj się do takich praktyk, tylko skup się na tym, co uczciwie możesz wypracować. Małe konta również mogą z sukcesem sprzedawać produkty i usługi i mam na to wiele przykładów (w tym samą siebie). Liczby nie definiują tego, jakimi jesteśmy specjalistami. Robi to nasz poziom doświadczenia i efekty pracy z klientami 😉
5. Po raz n-ty – planowanie!
Tak, jak planujesz tydzień w swoim biznesie stacjonarnym, tak samo należałoby zaplanować swój tydzień na IG czy każdej innej platformie społecznościowej, na której działasz. Weź kalendarz lub telefon i napisz choćby ramowo, co którego dnia opublikujesz w postaci posta czy rolki, a o czym zrobisz stories. Z czasem nauczysz się szacować, jak długo zajmuje Ci przygotowanie danego materiału. Zaczniesz znajdować w swoim planie czas na nagrania lub zdjęcia z wyprzedzeniem. Ale to nie przyjdzie ot, tak. Aktywności i regularności trzeba się zwyczajnie nauczyć i je wypracować. Gwarantuję Ci, że poziom spokoju o Twój content wzrośnie, gdy przestaniesz sobie powtarzać, że „wszystko masz w głowie”, tylko zaczniesz to naprawdę spisywać i planować. Również odbiorcy zauważą zmianę i docenią Twoje starania!
Tego Ci gorąco życzę i trzymam kciuki za Twoje działania! Jeśli masz pytania odnośnie do tego artykułu albo chcesz skonsultować swoje obecne działania, nie wahaj się napisać do mnie na Instagramie @karo_socialmedia. Będzie mi bardzo miło poznać Cię osobiście i pomóc rozkręcić Twój firmowy profil. Do zobaczenia!
Karolina Celuch
Jestem social media managerem z realistycznym podejściem do życia i pracy. Moje ulubione dziedziny to marketing empatyczny, content marketing, strategia mediów społecznościowych i mobile video. W tym zakresie prowadzę szkolenia oraz konsultacje 1:1. Doświadczenie zdobywam także pomagając w prowadzeniu profili moim Klientom posiadającym lokalne firmy. #instawsparcie to motyw przewodni moich wszystkich działań. Prywatnie jestem żoną, mamą niespełna 2-letniej Małgosi, wielbicielką gotowania, spacerów i kultury krajów anglojęzycznych.
Instagram: https://instagram.com/karo_socialmedia