Postawa asertywna w sferze zawodowej pozwala na budowanie dobrej i otwartej komunikacji ze współpracownikami, przełożonymi i podwładnymi. To zaś wpływa na tworzenie kultury profesjonalizmu oraz atmosfery w miejscu pracy, opartej na wzajemnym szacunku, zaufaniu i zrozumieniu. Kolejnym aspektem jest efektywniejsze rozwiązywanie konfliktów, poprzez wgląd na prawa innych osób i świadomość różnorodności osobowości. Asertywność sprzyja także: lepszemu radzeniu sobie z wyzwaniami, budowaniu pozytywnych relacji, efektywnym negocjacjom, wpływa na pewność siebie, wyższą samoocenę, to zaś przekłada się na jakość i efektywność realizowanych zadań oraz dobrostan emocjonalny. Reprezentowanie postawy asertywnej chroni przed wykorzystaniem, mobbingiem i nadmiernymi wymaganiami. Całokształt spektrum asertywności ma znaczący wpływ na satysfakcjonujące życie zawodowe.
Znaczenie asertywności w biznesie
Asertywność w biznesie jest jednym z czynników budowania efektywnych zespołów, dobrze prosperujących firm, lepszej produktywności, większego zaangażowania pracowników oraz innowacyjnych i korzystniejszych rozwiązań. Możliwość wyrażania asertywności w miejscu pracy odpowiada za kulturę organizacyjną firmy i atmosferę tam panującą. Wpływa również na obniżenie liczby konfliktów i problemów związanych z przepływem informacji. Asertywność jest jedną z kluczowych umiejętności w kunszcie zarządzania zespołem, wpływa na skuteczną komunikację biznesową, budowanie lojalności klientów oraz sprawne zarządzanie finansami w biznesie. Asertywność w sferze biznesowej odpowiada także za wzmocnienie pozycji firmy wśród partnerów biznesowych.
Praktyczne wskazówki na rozwijanie asertywności
Informowanie o swoich potrzebach i oczekiwaniach wobec innych.
- Zrozumienie i określenie swoich potrzeb.
- Bezpośrednia komunikacja wprost, szczera i otwarta.
- Stanowcze i uczciwe wyrażanie swojego zdania, wolne od uległości, agresji i manipulacji.
- Szacunek wobec siebie i rozmówcy.
- Używanie komunikatów „JA”.
- Umiejętność odmowy, bez poczucia strachu.
Asertywne reagowanie na krytykę, negatywne opinie innych i agresję.
- Aktywne słuchanie poprzez zrozumienie przyczyn krytyki i nieoddawanie emocji sytuacji.
- Umiejętność dostrzegania konstruktywnej krytyki i wyciągania z niej wskazówek.
- Wyrażanie swojego zdania w sposób jasny i klarowny, bez użycia agresji.
- Otwartość na feedback, poprzez posługiwanie się komunikatem „dziękuję”.
- Pewność siebie, świadomość swojego poczucia wartości i nie brania wszystkiego do siebie. Często zachowania ludzi są odbiciem ich wewnętrznego bólu, który nie ma związku z Tobą.
Wyznaczanie granic
- Świadomość swoich granic, oczekiwań, priorytetów, tego co jest dla nas ważne, a co powoduje przeciążenie.
- Umiejętność odmowy, mówienia „nie”, bez poczucia winy, np. w kwestii nadgodzin, pomocy innym, nadplanowych zadań, uczestnictwa w spotkaniach, w których twoja obecność nie jest niezbędna.
- Konsekwencja w kwestii podjętych decyzji oraz szanowania swoich zasobów i czasu.
- Zadbanie o wsparcie w celu ustalenia i egzekwowania granic np. kolegów z pracy, przełożonego bądź psychoterapeuty, coacha.
Pewność siebie
- Akceptacja siebie.
- Uznanie swojej ważności.
- Budowanie swojej samooceny i poczucia wartości.
- Wyrażanie siebie.
- Technika zmiany myśli – zmiana swoich negatywnych przekonań na pozytywne, myślenie o sobie dobrze, wyjście z krytykowania siebie, pozytywne afirmacje.
- Wyjście z perfekcjonizmu – masz prawo popełniać błędy.
- Samostanowienie o sobie i nie oddawanie władzy nad sobą innym ludziom.
- Samodzielne myślenie – umiejętność podważania cudzego toku myślowego i poddawanie tego własnej analizie.
- Uznanie najwyższego autorytetu w sobie.
- Świadomość swojej własnej wolnej woli i tego, że nikt nie może zrobić nic wbrew Tobie, ani bez Twojej zgody.
- Postępowanie w zgodzie ze sobą.
- Wyjście z programu „ofiary i kata” oraz wejście w rolę kreatora swojej rzeczywistości.
- Świadomość, że w sytuacji, w której Twoja asertywność nie jest respektowana – zawsze istnieją inne środki zaradcze, które można podjąć, by chronić siebie.
- Rozwój osobisty i zawodowy.
Techniki asertywnego zachowania:
- FUKO
- Zdarta płyta
- Wielki słoń
- Zasłona dymna
- Scenariusz
Praktykowanie asertywności w życiu codziennym, trening asertywności poprzez ćwiczenia, szkolenia.
Wyrażanie swoich uczuć i myśli w sposób asertywny pomaga w budowaniu ważnych relacji, podejmowaniu decyzji, wzmacnianiu poczucia własnej wartości i satysfakcji z życia. Asertywność daje wartościowe zasoby, dlatego warto nad nią pracować i rozwijać tę umiejętność.
Ewelina Kiecana
Ekspertka zarządzania projektami
Dotychczasowe doświadczenie to:
- 01.12.2021 – 12.06.2024 koordynator projektu unijnego POPC3
- 02.01.2019 – 30.11.2021 projektant telekomunikacyjny
Posiada ponad 5-letnie doświadczenie w realizacji projektów w branży telekomunikacyjnej oraz we współpracy z partnerami biznesowymi. Absolwentka zarządzania projektami na Politechnice Warszawskiej oraz gospodarki przestrzennej na Politechnice Krakowskiej. Posiada certyfikaty: AgilePM, Prince2 oraz Facylitacji.
Pomagam w realizacji projektów, nadzorze nad całym procesem projektu z uwzględnieniem kamieni milowych i harmonogramu, współpracy pomiędzy inwestorem a podwykonawcą/klientem, weryfikacji dokumentacji projektowej, tworzeniu raportów oraz protokołów odbioru.
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/ewelina-kiecana/
Facebook:
https://www.facebook.com/ewelina.kiecana
Instagram: