Budowanie pewności siebie. Rola asertywności w rozwoju kariery zawodowej

Postawa asertywna w sferze zawodowej pozwala na budowanie dobrej i otwartej komunikacji ze współpracownikami, przełożonymi i podwładnymi. To zaś wpływa na tworzenie kultury profesjonalizmu oraz atmosfery w miejscu pracy, opartej na wzajemnym szacunku, zaufaniu i zrozumieniu. Kolejnym aspektem jest efektywniejsze rozwiązywanie konfliktów, poprzez wgląd na prawa innych osób i świadomość różnorodności osobowości. Asertywność sprzyja także: lepszemu radzeniu sobie z wyzwaniami, budowaniu pozytywnych relacji, efektywnym negocjacjom, wpływa na pewność siebie, wyższą samoocenę, to zaś przekłada się na jakość i efektywność realizowanych zadań oraz dobrostan emocjonalny. Reprezentowanie postawy asertywnej chroni przed wykorzystaniem, mobbingiem i nadmiernymi wymaganiami. Całokształt spektrum asertywności ma znaczący wpływ na satysfakcjonujące życie zawodowe.

Znaczenie asertywności w biznesie

Asertywność w biznesie jest jednym z czynników budowania efektywnych zespołów, dobrze prosperujących firm, lepszej produktywności, większego zaangażowania pracowników oraz innowacyjnych i korzystniejszych rozwiązań. Możliwość wyrażania asertywności w miejscu pracy odpowiada za kulturę organizacyjną firmy i atmosferę tam panującą. Wpływa również na obniżenie liczby konfliktów i problemów związanych z przepływem informacji. Asertywność jest jedną z kluczowych umiejętności w kunszcie zarządzania zespołem, wpływa na skuteczną komunikację biznesową, budowanie lojalności klientów oraz sprawne zarządzanie finansami w biznesie. Asertywność w sferze biznesowej odpowiada także za wzmocnienie pozycji firmy wśród partnerów biznesowych.

Praktyczne wskazówki na rozwijanie asertywności

Informowanie o  swoich potrzebach i oczekiwaniach wobec innych.

  • Zrozumienie i określenie swoich potrzeb.
  • Bezpośrednia komunikacja wprost, szczera i otwarta.
  • Stanowcze i uczciwe wyrażanie swojego zdania, wolne od uległości, agresji i manipulacji.
  • Szacunek wobec siebie i rozmówcy.
  • Używanie komunikatów „JA”.
  • Umiejętność odmowy, bez poczucia strachu.

Asertywne reagowanie na krytykę, negatywne opinie innych i agresję.

  • Aktywne słuchanie poprzez zrozumienie przyczyn krytyki i nieoddawanie emocji sytuacji.
  • Umiejętność dostrzegania konstruktywnej krytyki i wyciągania z niej wskazówek.
  • Wyrażanie swojego zdania w sposób jasny i klarowny, bez użycia agresji.
  • Otwartość na feedback, poprzez posługiwanie się komunikatem „dziękuję”.
  • Pewność siebie, świadomość swojego poczucia wartości i nie brania wszystkiego do siebie. Często zachowania ludzi są odbiciem ich wewnętrznego bólu, który nie ma związku z Tobą.

Wyznaczanie granic

  • Świadomość swoich granic, oczekiwań, priorytetów, tego co jest dla nas ważne, a co powoduje przeciążenie.
  • Umiejętność odmowy, mówienia „nie”, bez poczucia winy, np. w kwestii nadgodzin, pomocy innym, nadplanowych zadań, uczestnictwa w spotkaniach, w których twoja obecność nie jest niezbędna.
  • Konsekwencja w kwestii podjętych decyzji oraz szanowania swoich zasobów i czasu.
  • Zadbanie o wsparcie w celu ustalenia i egzekwowania granic np. kolegów z pracy, przełożonego bądź psychoterapeuty, coacha.

Pewność siebie

  • Akceptacja siebie.
  • Uznanie swojej ważności.
  • Budowanie swojej samooceny i poczucia wartości.
  • Wyrażanie siebie.
  • Technika zmiany myśli – zmiana swoich negatywnych przekonań na pozytywne, myślenie o sobie dobrze, wyjście z krytykowania siebie, pozytywne afirmacje. 
  • Wyjście z perfekcjonizmu – masz prawo popełniać błędy.
  • Samostanowienie o sobie i nie oddawanie władzy nad sobą innym ludziom.
  • Samodzielne myślenie – umiejętność podważania cudzego toku myślowego i poddawanie tego własnej analizie.
  • Uznanie najwyższego autorytetu w sobie.
  • Świadomość swojej własnej wolnej woli i tego, że nikt nie może zrobić nic wbrew Tobie, ani bez Twojej zgody.
  • Postępowanie w zgodzie ze sobą. 
  • Wyjście z programu „ofiary i kata” oraz wejście w rolę kreatora swojej rzeczywistości.
  • Świadomość, że w sytuacji, w której Twoja asertywność nie jest respektowana – zawsze istnieją inne środki zaradcze, które można podjąć, by chronić siebie.
  • Rozwój osobisty i zawodowy.

Techniki asertywnego zachowania:

  • FUKO
  • Zdarta płyta
  • Wielki słoń
  • Zasłona dymna
  • Scenariusz

Praktykowanie asertywności w życiu codziennym, trening asertywności poprzez ćwiczenia, szkolenia.

Wyrażanie swoich uczuć i myśli w sposób asertywny pomaga w budowaniu ważnych relacji, podejmowaniu decyzji, wzmacnianiu poczucia własnej wartości i satysfakcji  z życia. Asertywność daje wartościowe zasoby, dlatego warto nad nią pracować i rozwijać tę umiejętność. 

 

Ewelina Kiecana

Ewelina Kiecana

Ekspertka zarządzania projektami

Dotychczasowe doświadczenie to:

    • 01.12.2021 – 12.06.2024 koordynator projektu unijnego POPC3
    • 02.01.2019 – 30.11.2021 projektant telekomunikacyjny

Posiada ponad 5-letnie doświadczenie w realizacji projektów w branży telekomunikacyjnej oraz we współpracy z partnerami biznesowymi. Absolwentka zarządzania projektami na Politechnice Warszawskiej oraz gospodarki przestrzennej na Politechnice Krakowskiej. Posiada certyfikaty: AgilePM, Prince2 oraz Facylitacji. 

Pomagam w realizacji projektów, nadzorze nad całym procesem projektu z uwzględnieniem kamieni milowych i harmonogramu, współpracy pomiędzy inwestorem a podwykonawcą/klientem, weryfikacji dokumentacji projektowej, tworzeniu raportów oraz protokołów odbioru.

Linkedin: https://www.linkedin.com/in/ewelina-kiecana/

Facebook:

https://www.facebook.com/ewelina.kiecana

Instagram:

https://www.instagram.com/evelyn_kiecana/

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *