Jesteś przedsiębiorcą i prowadzisz profil biznesowy na Instagramie? Wiem, ile masz na głowie! Prowadzenie firmy, obsługa klienta, a do tego długie godziny spisywania pomysłów na posty i rolki, robienie zdjęć, pisanie tekstów, nagrywanie wideo i montaż… I ta irytacja, gdy liczba wyświetleń nie zadowala, społeczność nie rośnie, a zapytań ofertowych jak nie było, tak nie ma. Koniec z tym! Przeczytaj, dlaczego Twoje rolki na Instagramie nie spełniają swoich funkcji!
Czy da się rozwinąć profil biznesowy i zwiększyć sprzedaż bez rolek?
Uważam, że ten czas już minął. Wideo to nie tylko chwilowa moda na Instagramie, ale bardzo silny i szybko rozwijający się trend marketingowy. Odbiorcom jest o wiele łatwiej konsumować krótkie treści wideo, niż poświęcać czas na wczytanie się w Twój artykuł na blogu lub umówienie na godzinne spotkanie konsultacyjne. Nagrywanie wideo może być dla Ciebie czasochłonne i niekomfortowe, ale nadal to jeden z prostszych i tańszych sposobów na pozyskanie klienta.
Dlaczego Twoje rolki nie działają?
Powód 1. Mało kto ma strategię komunikacji i wielu twórców tworzy rolki „na czuja” – obserwujemy trendy, próbujemy je naśladować, opowiadamy o swojej pracy i to wszystko.
Tylko że wtedy, efekty publikowania rolek będą dla Ciebie zaskoczeniem. I to często niemiłym. A co jeśli Ci powiem, że strategia pozwala na świadome tworzenie zasięgowych reelsów, które będą prowadzić do pozyskania obserwatora, a później przekonwertowania go na klienta? To tak jak z prowadzeniem firmy – nie możesz tego robić bez postawienie sobie celu, bez analizy grupy docelowej, bez zastanowienia się nad narzędziami, dzięki którym uda Ci się sprzedać Twój produkt. Moja rada? Przygotuj analizę klienta docelowe, wypisz jego potrzeby, lęki, emocje i odpowiedz na nie w swoich komunikatach. Stwórz rolki poradnikowe, edukacyjne, inspirujące, zabawne i dopiero taki content (content DLA KLIENTA) wzbogać o wideo produktowe, sprzedażowe i backstage Twojej pracy (content O TOBIE). Nie zapomnij o tym, że ludzie w social media kupują z sympatii, więc w reelsach pokazuj swoje cechy charakteru, temperamentu, dziel się przemyśleniami. Daj się poznać i polubić!
Powód 2. Zapominamy o watchtime.
Twoje rolki będą miały duże zasięgi i dotrzesz do nowych osób, jeśli odbiorcy będą oglądać wideo od początku do końca (watchtime = czas oglądania wideo). Już niedługo wszyscy użytkownicy Instagrama z profilami profesjonalnymi będą mogli w statystykach zobaczyć w której sekundzie rolki odbiorcy scrollują do kolejnego wideo. To jest sygnał, że z rolką jest coś nie tak i nie zaciekawia. Powodów może być wiele: słaba jakość wideo, nudny początek, brak nagłówków przyciągających uwagę, brak konkretów, tematyka niepotrzebna odbiorcy i wiele innych. Żeby zwiększyć szansę na wysoki watchtime, często zmieniaj ujęcia, zadbaj o dobre światło, dźwięk, mów konkretnie i z emocjami, dopasuj muzykę do treści, a przede wszystkim myśl o tym, CO CHCE USŁYSZEĆ ODBIORCA, a nie co Ty chcesz do niego powiedzieć.
Powód 3. Robimy tylko wideotrendy.
Każdy komunikat powinien mieć swój cel – trendy muzyczne są miłym przerywnikiem w komunikacji biznesowej, wywołują sympatię, są jak scena krajobrazu w serialu, czyli dają chwilkę oddechu od treści, na której trzeba się skupić. Żeby zyskać zaufanie odbiorcy, musisz tworzyć też wideo z przydatnymi tipami – nie tylko w formie pisanej, ale także mówionej.
Powód 4. Słaba autoprezentacja.
Wbrew pozorom, tworzenie wideo do Internetu ma wiele wspólnego z występowaniem na scenie. Zadbaj o odpowiednią postawę, o emisję głosu, o konkretne i ciekawe prowadzenie historii, którą chcesz przekazać. Poćwicz śmiałe i bezbłędne wypowiadanie się. Oczywiście, każdy może się pomylić, ale warto wtedy nagrać ten fragment raz jeszcze. Polecam pisać scenariusze rolek i nagrywać po jednym zdaniu lub użyć opcji Prompter (dostępna np. w aplikacji CupCut). Dzięki temu nie musisz zapamiętywać długich tekstów i masz większą szansę na konkretny przekaz.
Powód 5. Błędy techniczne.
Odbiorcy mają kontakt z ogromną ilością contentu. Scrollując kartę rolek lub stronę główną Instagrama nieświadomie porównują jakość wideo i szybciej rezygnują z tych rolek, które wyglądają słabo. Co przeszkadza odbiorcom?
- Słabe światło, czyli np. nagrywanie pod słońce lub zbyt mocne ustawienie lampy ring na twarz, które uwydatnia wszystkie niedoskonałości cery.
- Brak stabilizacji obrazu, czyli wstrząsy, które powstają wtedy, gdy nagrywasz, idąc lub nie trzymasz nieruchomo telefonu.
- Użyj statywu, gimbala lub włącz stabilizację obrazu w smartfonie, jeśli posiadasz taką opcję.
- Dodatkowe dźwięki w tle – nie nagrywaj w tłumie lub przy ulicy, chyba że posiadasz dobry mikrofon, który wzmocni Twój głos, a stłumi niepotrzebne szumy
- Napisy w nieodpowiednich miejscach – pamiętaj, że jeśli dodasz napisy zbyt nisko, zostaną zasłonięte przez opis rolki.
- Zły rozmiar wideo – reelsy tworzymy w formacie 9:16, inaczej odbiorca zobaczy na ekranie bardzo nieestetyczne czarne paski na górze i dole.
Powód 6. Brak call to action.
Zawsze, ale to zawsze powinniśmy zasugerować odbiorcy, co ma dalej zrobić z naszym wideo. Może warto przeczytać opis? Może zachęcisz go do obserwacji profilu? A może chcesz, by odpowiedział na Twoje pytanie w komentarzu? Jeśli nie będziemy stosować wezwania do działania, odbiorca po prostu przescrolluje naszą rolkę i przejdzie do kolejnej.
Kiedy będziesz wiedzieć, że Twoje reelsy działają? Sprawdzaj nie tylko zasięg!
Żeby mieć pewność, że Twoje komunikacja spełnia cele biznesowe. Sprawdzaj m.in. te statystyki:
- Ilość obserwatorów z rolki
- Ilość kliknięć w link w bio
- Aktywność w profilu
- Ilość kliknięć w przycisk e-mail
- Ilość wiadomości w direct message
- Ilość zapisów rolek (to oznacza, że wideo jest przydatne dla Twojego przyszłego klienta)
Masz pytania o rolki? Zajrzyj na mój profil na Instagramie – @pani.od.contentu.
Czeka tam na Ciebie wiele postów poradnikowych i darmowe szkolenia w formie transmisji live! Adres e-mail: paniodcontentu@gmail.com Powodzenia!
Dorota Wołkowska
Pani od contentu – social media managerka zakochana w swojej pracy.
Z wykształcenia socjolożka, z doświadczenia marketerka, uczy jak wykorzystać Instagram w biznesie. Mówi o sobie “jestem burzą mózgów, sama!”, zaraża pozytywną energią, a swoją społeczność wita codziennie na InstaStories śpiewnym dzieńdobereczek! Autorka kursów z marketingu o Instagramie i ebooków z pomysłami na treści.
Strona WWW: https://paniodcontentu.pl/
Instagram: https://www.instagram.com/pani.od.contentu/