Jak rozwinąć swój biznes beauty – czyli dekalog stylistki paznokci

Założenie własnego biznesu jest niebywale ekscytującą chwilą dla każdej początkującej bizneswoman. Otwiera się przed nią nowa droga, która będzie jednocześnie niesamowitą przygodą i ciężką pracą. Dążenie do sukcesu to wyboista ścieżka, niezależnie od tego, w jakim miejscu się rozpoczyna. Ostre zakręty i przeszkody po drodze są nieuniknione. Dzięki samozaparciu i jasno stawianym sobie celom znalazłam się w miejscu, w którym jestem dzisiaj. Jednakże w drodze po swoje popełniałam różne błędy, które dały mi wiele lekcji, dziś wiem, że niektórych z nich mogłam uniknąć. Dlatego zapraszam Cię do lektury, z której dowiesz się co zrobić w pierwszej kolejności, a z czego zrezygnować chcąc dobrze zacząć pracę i zrobić biznes beauty na własnych zasadach.

Każda z nas ma mnóstwo marzeń jednakże, żeby marzenia stały się rzeczywistością potrzeba dobrego planu i świadomości, że łatwo nie będzie. Najboleśniejsze zderzenie to właśnie zderzenie z rzeczywistością. W naszej wizji wszystko wyglądało perfekcyjnie. Każdy aspekt był dopracowany, w jak najlepszy sposób a mimo to okazało się później, jak wielka była to pomyłka. Początkujące osoby, które dopiero myślą o założeniu własnego biznesu przeraża najbardziej właśnie taki moment. Chwila, w której okaże się, że wszystko jest nie tak i wcale nie jest to łatwe przedsięwzięcie.

Moja droga, ten moment jest właśnie najważniejszy. On ma Cię przebudzić, abyś nie podążała ślepo, wierząc, że Tobie błędy nie grożą, a Twój idealny plan nie posiada żadnych luk. To wszystko jednak ma pomóc spełnić Twoje marzenia, a nie pchnąć w kierunku rezygnacji. Jeżeli coś nie wychodzi, oznacza, że trzeba podejść do sprawy w inny sposób.

Najczęstsze błędy przy zakładaniu własnego salonu

Otwarcie mówię o swoich błędach. Wiem, jak wiele może ta wiedza ułatwić. Po uzyskaniu dofinansowania wreszcie udało się mi otworzyć swój salon. Szybko jednak ekscytację zastąpiła zupełnie inna rzeczywistość. Brak bazy klientek spowolnił rozwój salonu. Przez pierwsze miesiące pojawiały się tylko pojedyncze klientki. Brak odpowiednich zarobków i rosnące koszta utrzymania salonu nie są zbytnio motywującym czynnikiem dla świeżo upieczonej właścicielki. Znajdź więc osoby, którym chcesz oferować swoje usługi. Musisz jednak pamiętać, że nie wszyscy będą Twoimi klientami. Każda z nas jest różna i ma własne preferencje. Dlatego warto się zastanowić, kto będzie idealną klientką. Dopasowując ofertę do klientek, nie zapominaj też o swoich wyjątkowych umiejętnościach i preferencjach. Nie blokuj swojego rozwoju. Robiąc to, w czym jesteś najlepsza, masz gwarancję, że klientki po wizycie w Twoim salonie będą zadowolone i do Ciebie wrócą.

biznes beauty
Olga Lubańska Fot: Bujak Studio

Zaniżona cena usług

Niska cena usług. To kolejny bardzo częsty błąd, który doprowadza do frustracji i nerwów niż satysfakcji z własnego salonu. Zawsze powtarzam: nie bój się wysoko wycenić swoją pracę. Jeżeli wiesz, że Twoje usługi są na najwyższym poziomie, to jakość powinna iść w parze z odpowiednią wyceną. Nie otwierasz swojego salonu po to, żeby pracować paręnaście godzin dziennie za wynagrodzenie, które nawet nie starcza na pokrycie wszystkich kosztów. Aby zrobić odpowiednią wycenę, weź pod uwagę koszty utrzymania, podatki, ZUS, wynajem, koszty stałe i dopiero wtedy wyceń swoją usługę. Nie martw się klientki, które doceniają Twój talent i ciężką pracę zdają sobie doskonale sprawę z kosztów, z jakimi musisz się mierzyć i wiedzą, jaką posiadasz, aby wykonać im świetne paznokcie. Wysoka jakość to wyższa cena.

Rozwój drogą do sukcesu

Rynek kosmetyczny ciągle się zmienia i rozwija. Twój salon również musi iść do przodu i oferować nowości, które pojawiają się na rynku. Brak sprecyzowanego pomysłu na swój gabinet kosmetyczny to kolejny bardzo często popełniany błąd. Bardzo szeroka oferta zabiegów i usług wiąże się z ogromną inwestycją w sprzęt i kosmetyki. To nie jest odpowiedni ruch dla nowo powstałego miejsca, które nie ma jeszcze odpowiednich zysków i stałych klientów. Ponadto mały zespół nie poradzi sobie z tak ogromną ilością usług w normowanym czasie pracy. Na wszystko przyjdzie czas.

Co za dużo to niezdrowo, jednak zbyt wąska oferta salonu także nie jest korzystna. Daj możliwość swoim klientom skorzystania z innych usług lub dopełniających zabiegów. Pomyśl o problemach, które chcesz rozwiązać i o usługach, które mogą w tym pomóc.

Przerost formy nad możliwościami

Dużo pracownic, mało klientek. Według mnie najlepszym rozwiązaniem dla osoby, która pragnie otworzyć swój gabinet kosmetyczny, jest rozpocząć działalność samemu. Jedno stanowisko pozwoli Ci wybadać potrzeby klientów. W taki sposób będziesz mogła sprawdzić ich potrzeby. Ile jest chętnych na Twoje usługi, w jakich godzinach przychodzą do salonu. Zweryfikuj czy jesteś w stanie poradzić sobie sama, czy może potrzebujesz wsparcia recepcjonistki lub klientek jest na tyle dużo, że będziesz musiała zatrudnić dodatkową stylistkę w godzinach popołudniowych czy w weekend. Samodzielna praca pozwoli nam zobaczyć, jak działa i jak rozwija się nasz salon.

Jak otworzyć własny salon?

Na początku, zanim przejdziesz do działania, warto przemyśleć kilka spraw. Zadaj sobie parę ważnych pytań. Otwierając swój gabinet kosmetyczny, musisz być pewna swej decyzji i usług, które będziesz oferować. Jeżeli czujesz, że Twoja praca wymaga jeszcze kilku poprawek. Może warto ukończyć dodatkowo kilka kursów, nabrać więcej praktyki i za jakiś czas zastanowić się nad tak poważną decyzją.

Osoby otwierające biznes beauty dzielą się na dwie grupy. Pierwsza to stylistki, które jeszcze nigdy nie pracowały w salonie kosmetycznym. Według mnie taka stylistka na samym początku powinna wybadać rynek, jednocześnie szlifując cały czas swoje umiejętności. Wykonywać paznokcie na bliskich z rodziny, koleżankach, sąsiadkach, na modelkach, tak by móc zaobserwować, jakie są ich oczekiwania. Czy może lubią jednolite paznokcie, dużo wzorów i dodatków, a może delikatne zadbane paznokcie? Musisz się dowiedzieć, czego będą oczekiwać od Ciebie Twoi klienci. Czy warto wprowadzać, szereg usług pielęgnacyjnych, czy może ograniczyć się do tradycyjnej pielęgnacji? Czy prowadzić w swoim salonie sprzedaż produktów do paznokci, czy może jednak z tego zrezygnować? Pamiętaj, by nie przeinwestować już na samym początku, czyli tak jak wyżej nie twórz zbyt szerokiej oferty, jeżeli nie ma na nią popytu, a wymaga ona od Ciebie dodatkowych kosztów. Drugą opcją jest po prostu przyjąć się najpierw do pracy jako stylistka i odkryć swoje ulubione preferencje, poznać klientki, rynek i sposób działania salonu. Dzięki temu możesz, zobaczyć co się sprawdza, a co nie, wyciągnąć wnioski na przyszłość. Mieć jasny obraz, jakie oczekiwania mają wobec nas klientki. Dopiero później możesz myśleć o otwarciu swojego salonu.

Osoby, które już pracowały w salonie i mają wiedzę oraz praktykę powinny pomyśleć o otwarciu swojego gabinetu niedaleko miejsca, w którym pracowały. Tak by stałe klientki mogły nadal korzystać z ich usług. Klienci nie kochają salonu, tylko osobę, która wykonuje daną usługę. Dlatego tak wielu klientów podąża za swoimi stylistkami, mimo że te zmieniają miejsca swojej pracy. Najczęściej klienci są w stanie dojechać do swojej stylistki od 10 do 20 km. Wszystko zależy od wielkości miasta i możliwości komunikacyjnych. Staraj się znaleźć takie miejsce, do którego w łatwy i możliwie najszybszy sposób Twoje klientki będą mogły się dostać. To nam ułatwi posiadać już swoją bazę klientów, aniżeli budować ją na nowo.

Olga Lubańska
Olga Lubańska Fot: Bujak Studio

Wyróżniaj się pośród innych

To bardzo ważne, aby zastanowić się, co może Cię wyróżnić pośród innych stylistek i salonów. Moje propozycje:

  • Idealny manicure dla każdej klientki. Jesteś perfekcjonistką, wszystko u Ciebie jest doszlifowane i zwracasz czujną uwagę na każdy szczegół. Skórki są pięknie zadbane i nieposzarpane, dzięki czemu klientki uwielbiają oddać się w Twoje bezpieczne ręce? To właśnie może być Twój znak firmowy.
  • Doskonały french wiesz, że jesteś w tym najlepsza, a niemalże 90% twoich klientek wybiera właśnie ten rodzaj manicure? To Cię wyróżnia!
  • A może jesteś specjalistką od nakładania idealnej warstwy jednolitego koloru. Prostota, a zarazem elegancja, po którą chętnie zgłaszają się do Ciebie klientki. Pokaż, że jesteś w tym najlepsza.
  • Przedłużanie paznokci, nie każdy może być w tym dobry. A może to właśnie jest Twój konik?
  • Niezwykłe zdobienie paznokci to coś, czego wiele klientek szuka dla siebie. Uwielbiają szaleć i nosić ciekawe stylizacje, wiedzą, że ty wykonasz dla nich najpiękniejsze artystyczne dzieło, dlatego z chęcią wracają i przyprowadzają swoje koleżanki.

Klientki wiedzą, po co przychodzą i co mogą dostać. Ty malujesz to, co uwielbiasz, a one dostają to, czego oczekują i w tym obie strony są zadowolone. To jest to! Pierwsza wizyta w nowo otwartym salonie zazwyczaj jest z ciekawości, żeby klient do nas wrócił, musi to być coś, co go do nas przyciągnęło.

Podstawa to biznesplan

Własny salon kosmetyczny to nie ścieżka usłana różami. To ruchomy grunt, po którym trzeba stąpać zdecydowanie i pewnie. Wiąże się to z wieloma wyrzeczeniami, ciężką pracą często o wiele dłuższą niż cały etat u kogoś w firmie. Jesteś sobie sama szefem, więc musisz dobrze umieć zarządzać biznesem i zespołem, z którym pracujesz. Odpowiednio skonstruowany biznesplan to klucz do sukcesu. Ma on pomóc w prowadzeniu działalności, określać kroki działań, które będziesz podejmować, ale i również da większe szanse na uzyskanie dofinansowania.

W biznesplanie m.in. powinnaś uwzględnić:

  • głównie cele salonu,
  • rozwój,
  • plan finansowy,
  • ewentualne niepowodzenia, jakie mogą się pojawić i plan na rozwiązanie ich.

Wpis do działalności gospodarczej

Własny biznes beauty to nie tylko kupowanie kosmetyków, tworzenie ofert i ładny salon. W pierwszej kolejności trzeba wypełnić szereg formalności. Poza wpisem do CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarcze należy zgłosić się do ZUS-u, podjąć decyzję w zakresie zwolnienia z VAT, a także uzyskaniem stosownych pozwoleń. Pamiętajmy również, że od stycznia 2021 roku salony kosmetyczne muszą korzystać z obowiązkowych kas fiskalnych online.

Lokal i jego wyposażenie

Z jednej strony to przyjemniejsza część, w której kreujesz wygląd swojego salonu, jednakże wiąże się ona ze sporymi wydatkami. Wyposażenie salonu, jeżeli chcemy, by był na najwyższym poziomie, wymaga od nas dużej inwestycji i zadbanie o profesjonalny sprzęt, który nie należy do najtańszych. Przed remontem warto udać się do Inspektora Sanitarnego w celu zapoznania się ze wszystkimi wymogami, jakie powinien spełniać Twój gabinet. Aby pełnić profesjonalne i jakościowe usługi trzeba też bazować na takim sprzęcie i kosmetykach. Nie warto inwestować w tanie i okazyjne akcesoria, lakiery itd. To może się dla nas skończyć reklamacjami i niezadowolonymi klientkami, kiedy zacznie odpryskiwać lakier, mimo że został położony jak należy. Najlepiej wcześniej przetestować kosmetyki na których chcemy pracować. Znajdziemy te które spełniają nasze wymagania i najlepiej się sprawdzają.

Własny biznes beauty to wymagające wielu poświęceń i ciężkich decyzji przedsięwzięcie. Jednakże, żeby do czegoś dojść potrzeba dużo ciężkiej pracy i sporo cierpliwości. Dzięki miłości do swojej pasji ciągłym szlifie swoich umiejętności, bieżącej wiedzy jesteś w stanie to osiągnąć. Ja tak samo, jak i ty napotykałam przeszkody na swej drodze. Nie poddałam się, walczyłam o marzenia i mimo porażek i błędów wierzyłam w swój talent, który doprowadził mnie do ogromnego sukcesu.

Pamiętaj, że biznes beauty powinien być odpowiednio zaplanowany. Do celu dojdziesz małymi kroczkami. Trzymam za Ciebie kciuki!

Olga Lubańska

Olga Lubańska

Szkoleniowiec, artystka oraz kobieta biznesu

Stanowi ona rzeczywisty przykład na to, że ciekawość i pasją mogą przerodzić się w coś naprawdę niesamowitego. Jej pasja i rozwój w kierunku stylizacji paznokci rozpoczęła się od zwykłego zainteresowania pracą kosmetyczki. Od studiów prawniczych przez pracę na etacie i w końcu własny salon, została nie tylko stylistką, ale również kobietą biznesu.

Olga dosyć szybko z hobby, jakim były artystyczne wzorki. Stała się prawdziwą profesjonalistką w swoim fachu, wkładając całe serce w swoją edukację i rozwój. Po połączeniu sił we współpracy z inną firmą zaczęła prowadzić szkolenia ze stylizacji, aby w końcu założyć swoje centrum szkoleniowe mające w ofercie między innymi roczne kursy ze stylizacji paznokci. Mimo że na drodze do sukcesu spotkało ją także wiele niepowodzeń, to nie poddawała się.

Obecnie Olga jest laureatką 76 mistrzostw z różnych miejsc na świecie w stylizacji paznokci. Odnosiła zwycięstwa między innymi w Dubaju, Turcji czy Hiszpanii. Ciężka praca pokierowała ją aż do Las Vegas, gdzie została jurorką na Global Beauty Championship. To tylko jedno z wielu miejsc, w którym wysiłki i talent Olgi zostały docenione- została ona także jurorką na konkursach w Norwegii czy Dubaju. Olga skupia się na szkoleniach zarówno początkujących dziewczyn, jak i tych, które tak jak ona swego czasu chcą brać udział w mistrzostwach. Prywatnie jest ona mamą i żoną. Kocha sport, lubi chodzić na siłownię i biegać.

Strona WWW: www.olgalubanska.pl

Facebook: https://www.facebook.com/olgalubanska1

Instagram: https://www.instagram.com/olgalubanska_nailseducator/

2 komentarze

  1. Ten dekalog dla stylistki paznokci jest niezwykle cenny dla każdego, kto poszukuje wskazówek dotyczących rozwoju swojego biznesu beauty. Są to doskonałe porady, które podkreślają wagę doskonałej obsługi klienta i znaczenie posiadania solidnej wiedzy branżowej. Wszystkie te punkty są kluczowe dla budowania trwałych relacji z klientami i stworzenia marki opartej na zaufaniu i profesjonalizmie. Dziękuję za udostępnienie tych cennych wskazówek, które z pewnością będą pomocne dla wszystkich pracujących w branży beauty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *