Mediacje w biznesie – kiedy mogą być przydatne?

W biznesie nie zawsze wszystko układa się po myśli przedsiębiorcy. Kluczem do sukcesu jest niejednokrotnie zarządzanie kryzysami i umiejętność wychodzenia z trudnych zdarzeń obronną ręką. Równie ważne bywa radzenie sobie z pojawiającymi się konfliktami. W takich sytuacjach bardzo pomocne mogą okazać się mediacje. Kiedy warto korzystać z procesów mediacyjnych? Jaką mają formę? Więcej na ten temat przeczytacie poniżej.

Czym są mediacje i jaki mają przebieg?

Jako mediacje w biznesie rozumie się proces rozwiązywania sporów z wykorzystaniem pomocy neutralnego i bezstronnego mediatora, który ułatwia stronom wypracowanie korzystnego dla wszystkich rozwiązania, określanego jako ugoda. Cały proces powinien być w pełni dobrowolny (możliwość rezygnacji na każdym etapie) oraz poufny, gwarantując uczestnikom komfort i bezpieczeństwo.

Mediacje traktuje się jako przedsądową próbę polubownego załatwienia spornych spraw. Zdarza się także, że to właśnie sąd kieruje strony na mediację, by ułatwić dialog i usprawnić znalezienie satysfakcjonującego wyjścia z danej sytuacji.

Mediacja zaczyna się od podjęcia przez obie strony dobrowolnej decyzji o wzięciu udziału w procesie, a także wyznaczenia bezstronnego mediatora, który nawiązuje kontakt między uczestnikami. Sesje mogą mieć formę indywidualną lub wspólną – podczas nich wypracowuje się postanowienia, które następnie trafiają do ugody (jeśli uda się znaleźć odpowiednie rozwiązanie). Po zakończeniu procesu mediator sporządza protokół z mediacji.

Rola mediatora w procesie

Mediator, np.: https://mklegal.eu, nie jest osobą, która ma dostarczać gotowe rozwiązania. Jego zadaniem jest wysłuchanie stron, inicjowanie i wspieranie procesu komunikacji między nimi, by mogły na drodze dialogu znaleźć odpowiednie wyjście zaistniałego konfliktu. Bezstronny pośrednik wspiera działania stron, pomaga uporządkować komunikację, a także nadaje jej bardziej formalny i profesjonalny charakter.

Zalety mediacji w biznesie

Kluczową korzyścią, płynącą z wykorzystania mediacji, jest oszczędność czasu i zmniejszenie kosztów, w porównaniu do rozstrzygania sprawy na drodze sądowej. Co więcej, taka forma zapewnia większą elastyczność oraz ułatwia znalezienie rozwiązania korzystnego dla obu stron (rozwiązanie typu win-win). Dzięki temu taki proces pozwala na utrzymanie dialogu, a przez to zbudowanie pozytywnych relacji w biznesie nawet pomimo pewnych rozbieżności czy tarć.

Kiedy warto skorzystać z mediacji biznesowych?

Mediacje biznesowe stosuje się w wielu sytuacjach, gdy dochodzi do konfliktów pomiędzy przedsiębiorcą a kontrahentami, klientami czy pracownikami. Do najczęściej wymienianych zaliczają się:

  • konflikty wewnętrzne z pracownikami (sprawy związane z płacami, zatrudnieniem),
  • spory z kontrahentami (kwestie wykonywania umowy, płatności, rzetelności realizacji umowy),
  • spory odnośnie własności intelektualnej.

Skorzystanie z mediacji bywa pomocne zawsze wtedy, gdy chce się utrzymać dialog i relacje biznesowe mimo zaistniałego konfliktu.

Mediacje biznesowe – sposób na rozwiązywanie spornych spraw

Mediacja potrafi przynosić dobre owoce. Dzięki niej da się zaoszczędzić czas, znaleźć skuteczniejsze dla zainteresowanych stron rozwiązania, a także utrzymać niejedną relację biznesową, w której pojawiły się trudne sytuacje czy konflikty.

Artykuł sponsorowany

warto znać portal ekspercko biznesowy logo
Redakcja Warto Znać

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *