Każdy z nas intuicyjnie wie, kim jest wedding planner – osoba specjalizująca się w planowaniu i organizacji ślubu, dążąca do stworzenia niezapomnianej i zgodnej z oczekiwaniami pary młodej uroczystości. Gdy zastanawiamy się, czym powinna się wyróżniać taka osoba, na myśl od razu przychodzą nam m.in. umiejętności interpersonalne i komunikacyjne (by efektywnie porozumieć się z młodymi), kreatywność (by zrealizować marzenia i wizje w odpowiedni sposób) czy zarządzania (w końcu ślub i wesele to bardzo duży projekt, który organizuje się przez wiele miesięcy, dopinając wszystkie elementy na ostatni guzik).
Nie każdy jednak myśli o tym, jak duże znaczenie w tym zawodzie mają dobre relacje z partnerami biznesowymi – a przez to umiejętność ich nawiązywania i przede wszystkim utrzymywania. Dlaczego właśnie ten aspekt ma tak duże znaczenie?
Wedding planner a relacje z partnerami biznesowymi
Żaden, nawet najlepszy wedding planner nie zorganizuje ślubu samodzielnie – potrzebuje wokół prawdziwego sztabu zaufanych ludzi (zarządzających miejscami ślubnymi, dekoratorów, florystów, dostawców cateringu i innych). Wszystkie te osoby wspólnymi siłami dbają o każdy aspekt wydarzenia, prowadząc do wymarzonego efektu końcowego. W tym zespole wedding planner jest jak dyrygent, główny koordynator i planista, który harmonizuje działania różnych „sektorów”, by stworzyć spójne i piękne widowisko.
Współpraca z dostawcami wymaga od niego więc m.in. umiejętności budowania zaufania, efektywnego komunikowania się, skutecznego prowadzenia negocjacji czy zarządzania oczekiwaniami. Dzięki tym zdolnościom buduje dobre relacje, które pozwalają zapewnić, że w dniu wydarzenia każdy stanie na wysokości zadania.
Biznes oparty na relacjach – 4 klucze do sukcesu
Co ma największe znaczenie w budowaniu i utrzymywaniu relacji z partnerami? W moim przekonaniu istnieją 4 klucze do osiągnięcia sukcesu w tym obszarze.
- Doskonała orientacja w ofercie partnera
Jakie produkty oferują partnerzy? Jakie wartości są dla nich istotne? Jaki styl najbardziej do nich przemawia? To tylko niektóre pytania, na które jako wedding planner powinieneś być w stanie w szybkim czasie udzielić odpowiedzi – i to w odniesieniu do każdego partnera. Taka znajomość pozwala Ci bowiem zidentyfikować, jakie elementy oferty najlepiej pasują do potrzeb i oczekiwań Twoich klientów. Ta umiejętność pozwoli jednak nie tylko na dostarczenie idealnych rozwiązań dla pary młodej, ale również zdecydowanie pomoże – poprzez dostosowanie klientów do partnerów – także w budowaniu relacji.
W tym obszarze znaczenie ma również zrozumienie specyfiki pracy każdego partnera biznesowego, co jest niezbędne do tego, by móc dostosować plany i harmonogramy do zróżnicowanych potrzeb.
- Traktowanie innych tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani
Każdy chce usłyszeć „dziękuję” po dobrze wykonanej pracy. Każdy chce czuć, że jest potrzebny drugiej stronie jako partner biznesowy. Każdy chce widzieć, że jego praca jest doceniana. Dlatego jedną z najważniejszych nauk, jaką wyniosłam jako wedding planner, jest traktowanie innych tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani. Dla mnie szczególnie ważne są w tym obszarze 3 słowa: wdzięczność, ważność oraz docenianie. I oczywiście wzajemne polecanie się – networking to podstawa, która zapewnia sukces w każdej branży.
- Regularna i otwarta komunikacja
Komunikacja jest kluczem do sukcesu w każdej możliwej relacji – tak samo osobistej, jak i zawodowej. Regularne spotkania, e-maile i telefony umożliwiają nam pozostawanie na bieżąco z postępami i zmianami, a otwartość w wymianie informacji to najlepszy sposób, by uniknąć nieporozumień, które mogą mieć negatywne skutki w ramach efektu końcowego. Umiejętność skutecznej komunikacji jest szczególnie ważna przy przekazywaniu oczekiwań pary młodej – wedding planner musi zapewnić, że dostawcy rozumieją, jak mogą przyczynić się do realizacji wizji przyszłych małżonków. W tym zakresie ważna jest więc nie tylko umiejętność słuchania, ale również słyszenia drugiej strony.
- Win-win – przekonanie o dążeniu do wspólnego celu
Budując relacje z partnerami i dostawcami, zdecydowanie warto pamiętać o tym, że to właśnie wspólnymi siłami osiąga się efekt WOW, którzy przekracza oczekiwania zarówno pary młodej, jak i innych uczestników wydarzenia. Każdy wedding planner powinien dążyć do wzbudzania poczucia wśród partnerów biznesowych, że stanowią zespół – grupę współpracowników, która razem może świętować sukces i zbierać laury za zadowolenie pary młodej i ich gości. Kiedy obie strony widzą, że osiągają korzyści ze współpracy, zaufanie i długoletnia relacja stają się naturalnymi konsekwencjami.
Żeby to jednak było możliwe, konieczne jest przekonanie o tym, że każdy musi dołożyć swoją cegłę w ramach stawiania budynku i zapewnić, że odpowiednio spełni swoją rolę.
Pamiętaj, kto buduje biznesy
Powyższe kwestie to bez wątpienia kluczowe elementy, które pozwalają nam utrzymywać trwałe relacje z partnerami biznesowymi, które w wielu branżach – nie tylko wedding plannerów – pomagają osiągać sukces. W moim przekonaniu jednak najważniejsze jest to, by pamiętać, że za każdym biznesem stoją ludzie – i to tacy sami jak my. Mają własne przekonania, pomysły, doświadczenia, ale również sytuacje losowe, w przypadku których zdecydowanie warto wykazać się postawą zrozumienia. Nic tak nie buduje relacji jak bycie po prostu człowiekiem w stosunku do drugiej osoby.
Dorota Nowakowska
Wedding Planner, Projektantka ekskluzywnych ślubów i wesel międzynarodowych, Mentorka i trenerka branży ślubnej.
Tworzy śluby i przyjęci dla par z całego świata, przekształcając je w niesamowite wydarzenia wielozmysłowe, które zachwycają, kuszą atmosferą i zapadają w pamięć. Wnosi kreatywność i personalizację do każdej uroczystości, dzięki temu świętowanie staje się prawdziwą sztuką. Wierzy, że każda chwila powinna być celebrowana w wielkim stylu i z elegancją.
Producentka marki własnej Dorota Nowakowska – The Art of Celebrating Weddings, z sukcesami od 2010 roku. W swojej ślubnej akademii dzieli się pasją z innymi, udzielając konsultacji parom, szkoląc nowe talenty w branży ślubnej i przygotowując pracowników hoteli do organizacji wesel. Dorota ma ugruntowane doświadczenie w pracy w prestiżowych hotelach w Europie i w Stanach Zjednoczonych. Jej kompetencje potwierdza międzynarodowy certyfikat Wedding Plannera, wydany przez The Institute od Professional Wedding Planners w Londynie. Członkini Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu. Jedna z bohaterek książki „Decyzja, która zmieniła życie”. O historii inspirujących kobiet, które odważyły się przewartościować swój świat.”. Prywatnie żona i mama dwójki wspaniałych dzieci Izabeli i Huberta.
Linki:
https://dorotanowakowska.pl/
https://www.instagram.com/dorotanowakowskaweddings/
https://www.facebook.com/DorotaNowakowskaWeddings
Artykuł przybliża ciekawy aspekt biznesu w branży ślubnej jakim jest budowanie trwałych relacji pomiędzy wedding planerem, a innymi usługodawcami. Zostało to omówione na tyle kompleksowo, że stanowi wartościowy przewodnik dla osób pracujących w tej branży. Autorka na podstawie swojego doświadczenia służy praktycznymi radami, które pomogą w stworzeniu efektywnych i korzystnych wzajemnie relacji biznesowych. Zdobywanie zaufania, transparentność, a także pozytywne zaangażowanie są kluczowe dla długotrwałego sukcesu i ten artykuł nam to wyszczególnia. Dodatkowo, należy podkreślić, jak ważne jest tworzenie siatki kontaktów, której wartość jest nieoceniona w tej branży. Warto też w takiej branży korzystać z różnorodnych rozwiązań technologicznych, które pomogą zwiększyć automatyzację wielu działań, zwiększając jednocześnie wydajność biznesową.