Rok 2020 pokazał nam wszystkim, jak ważna jest obecność firmy w internecie. Wielu przedsiębiorców na pewno spotkało się z zaskoczeniem ile, mogą kosztować usługi specjalistów IT. W tym artykule przedstawię 10 narzędzi, które są darmowe lub kosztują kilka dolarów i pomogą Ci zaistnieć w internecie. Nie ważne czy jesteś na etapie zakładania swojego biznesu, czy już go prowadzisz. Pomogę ci przejść przez kolejne etapy budowania wizerunku w sieci.
Pierwszy krok, wybór odpowiedniej nazwy
Nazwa firmy to jedna z pierwszych rzeczy, jaką musimy podać podczas zakładania biznesu. Przy jej wyborze możemy siedzieć i wymyślać kolejne nazwy, możemy zlecić to specjalistom, ale możemy też skorzystać ze sztucznej inteligencji. Systemy takie działają głównie w języku angielskim. Dlatego nie dla każdego będzie to dobre rozwiązanie. Nawet jeżeli nie uda nam się wybrać idealnej nazwy dzięki nim, możemy się czymś zainspirować.
- https://looka.com/business-name-generator/
- https://namelix.com/
Do zakochania się jeden krok, czyli tworzymy logo.
Kolejnym krokiem budowania wizerunku jest stworzenie logo. Ten element musi bardzo mocno korespondować z naszą marką i przekazać możliwie najwięcej informacji o wartościach, jakie nasz firma reprezentuje. Tutaj warto przemyśleć każdą linię, kolor czy wzór. Dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji w tym aspekcie również nie jesteśmy pozostawieni sami sobie. Po podaniu kilku informacji o naszej firmie, wyborze wzorów czcionki oraz elementów graficznych, które najbardziej nam odpowiadają. System wygeneruje nam kilka wzorów, które można dostosować.
Formularze i potrzebne dane do wygenerowania logo mogą różnić się od siebie w zależności od wybranej platformy. Minusem korzystania z takiego generatora, jest to, że musimy mieć wiedzę z zakresu projektowania, to co jest oczywiste dla nas nie zawsze, jest jasne dla naszych odbiorców.
- https://www.tailorbrands.com/logo-maker
- https://www.brandcrowd.com/logo-maker
- https://www.canva.com
Uwaga! Warto mieć na uwadze, że logo przygotowane w kreatorach nigdy nie będzie profesjonalne i może się powielać. Warto sprawdzić, też licencje.
Projektowania ciąg dalszy
Mamy już 2 najważniejsze elementy komunikacji z klientami, czyli nazwę i logo. Wiele narzędzi, o których mowa była w poprzedniej części, generuje od razu zestaw elementów potrzebnych do prezentacji swojej firmy na każdym etapie komunikacji z odbiorcami. Począwszy od papieru firmowego, grafiki na portale społecznościowe, projekty banerów, aż po elementy użytkowe takie jak koszulki, kubki, etc.
Jednak czasami potrzebujemy czegoś więcej. W takim wypadku możemy skorzystać z programów graficznych, ale nie każdy ma czas, żeby przechodzić samouczki w internecie, żeby stworzyć projekt ulotki.
Dobrze się domyślasz ta, część będzie o narzędziu Canva. Za jego pomocą możemy wygenerować wizytówki, papier firmowy, ulotki i wiele więcej… Poza możliwością projektowania możemy od razu zamówić wydruk naszych materiałów. Czas oczekiwania na dostawę to ok. 7 dni, ze względu miejsce druku.
Większość z tych narzędzi w wersji darmowej ma ograniczoną ilość szablonów do wyboru. Co nie jest największym problemem. To, czym należy się martwić to, że wersja darmowa umożliwia pobranie wyłącznie grafiki w formacie rastrowym, który idealnie sprawdza się do wyświetlania na ekranach. Niestety przy druku może stracić na jakości. Materiały do druku tworzy się zazwyczaj jako grafikę wektorową.
- https://www.canva.com
- https://www.visme.co/
- https://www.adobe.com/pl/products/spark.html
Daj się znaleźć, rejestracja domeny i tworzenie strony www.
Rejestrację domeny warto zrobić zaraz po wyborze nazwy, a wręcz w trakcie. Pozwoli to wybrać rozszerzenie, jakiego potrzebujemy. Domenę najlepiej wybierać w zależności od kraju, w jakim świadczymy usługi. Dla działalności na rynku polskim będzie to oczywiście .pl, dla międzynarodowych organizacji używa się zazwyczaj .com. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w Polsce skorzystać z innego rozszerzenia. W branży IT często można spotkać .it, co jest rozszerzeniem dla Włoch lub .io, które jest rozszerzeniem dla Brytyjskiego Terytorium Oceanu Indyjskiego. Poza rozszerzeniami krajowymi można korzystać z domen specjalistycznych takich jak na przykład: .store, .me, .doctor.
W tym momencie można się zastanowić, po co mi domena, skoro nie planuję stworzenia strony www, ale na pewno korzystasz z poczty e-mail. Dużo lepiej będzie wyglądało, jeżeli twój kontrahent otrzyma wiadomość e-mail od imie.nazwisko@mojafirma.pl, niż imie.nazwisko.mojafirma@operatorpoczty.pl. Pomijając aspekt czytelności takiego adresu, nie jest on również zbyt wiarygodny.
Zazwyczaj serwisy, które oferują rejestrację domeny, oferują również hosting, jak i możliwość utworzenia konta e-mail. Można też skorzystać z konta Google workspace, gdzie kupimy domenę i utworzymy adres e-mail.
Do tworzenia stron również mamy wiele możliwości. Najpopularniejsze to wix.com. Jednak pojawiło się również kilku nowych graczy takich jak:
- webflow.com,
- carrd.co.
Niezależnie od wyboru narzędzia wszystkie działają na podobnej zasadzie, wybieramy szablon, zmieniamy kolory, zdjęcia treści i publikujemy.
Miszmasz, czyli inne narzędzie, które warto znać.
Poprzednie akapity odnosiły się do elementów, których potrzebuje większość. W tym chciałbym opowiedzieć o innych narzędziach, które mogą się przydać, w marketingu, tworzeniu treści czy automatyzacji.
Jeżeli publikujemy posty na social media, poza treścią algorytmy doceniają regularność. Nie zawsze jesteśmy w stanie publikować o podobnej porze. Warto skorzystać z narzędzia, które będzie publikowało zaplanowane treści automatycznie. Osobiście korzystam z buffer.com, w darmowym planie umożliwia publikację, na 3 różnych kanałach.
Dla osób, które piszą blogi, mam do polecenia 2 narzędzia do generowania chwytliwych tytułów:
- https://www.hubspot.com/blog-topic-generator
- https://www.portent.com
Oraz coś, co traktuję jako ciekawostkę i czasami inspirację to:
- https://zyro.com/ai/content-generator
System generuje, krótkie teksty na podstawie kategorii lub wpisanego tekstu. Działa najlepiej z językiem angielskim.
Jeżeli ktoś potrzebuję więcej możliwości, warto przyjrzeć się narzędziu:
- https://www.conversion.ai/
Na koniec zostawiłem system, który umożliwia automatyzację naszej pracy. Oferuje bardzo dużo integracji z różnymi systemami i ściąga nam z głowy powtarzalne zadania. Mowa oczywiście o platformie zapier. Mnogość możliwości, jakie oferuje, powoduje, że ciężko to opisać i najlepiej przejść do Case studies na ich stronie.
Podsumowanie
Jak widać, możemy stworzyć wszystkie elementy komunikacji i wizerunku naszej firmy sami, przeznaczając mniej lub więcej czasu w zależności od naszych umiejętności.
Czy te narzędzia mogą zastąpić poszczególnych specjalistów? Oczywiście, jeżeli poświęcimy wystarczająco dużo czasu, żeby posiąść wiedzę, którą oni zdobywali przez lata nauki, pracy z klientami.
Aktualnie żyjemy w czasach gdzie maszyny w omawianym zakresie, nie są w stanie zastąpić człowieka. Na pewno mogą mu bardzo pomóc i warto znać wszystkie możliwości. Moim zdaniem w 100% uzyskamy lepsze rezultaty wizerunkowe, sprzedażowe, etc. jeżeli zlecimy poszczególne zadania specjalistom. W przypadku, gdy chcemy ograniczyć maksymalnie nasze koszty. Warto skorzystać z proponowanych rozwiązań. Na pewno będzie to lepsze nic.
Grzegorz Kielar
Moja przygoda z IT zaczęła się od fotografii i grafiki komputerowej. Rozpoczynając studia na Politechnice Rzeszowskiej, nie myślałem, że skończę jako programista. W pracy zawodowej miałem okazję prowadzić rekrutację, rozmowy z klientami czy planować architekturę oprogramowania. Pozwoliło mi to spojrzeć na wytwarzane systemy z różnych perspektyw i lepiej dopasowywać proponowane rozwiązania do stawianych celów. Zawsze chętnie dzielę się wiedzą z mniej doświadczonymi kolegami i koleżankami. Obecnie staram się to kontynuować za pośrednictwem internetu i mediów społecznościowych oraz łączyć pasję do programowania z rozwijaniem własnej firmy pod nazwą Kielnia Kodu. Gdzie stawiamy na transparentność oraz stosowanie technologii odpowiednich do potrzeb i budżetów. Prywatnie fotograf amator, mąż i właściciel 2 psów.
Strona WWW: https://kielniakodu.io
Facebook: https://www.facebook.com/kielniakodu
Instagram: https://www.instagram.com/kielniakodu
LinkedIn: https://pl.linkedin.com/in/grzegorz-kielar-954766a7
Brakuje mi w tym artykule wyszczególnienia chociaż kilkudziesięciu ograniczeń jakie powodują te wszystkie narzędzia zamykając drogę biznesowi, aby osoba, która decyduje się na takie kroki była w pełni świadoma decyzji. Ale. Jak to ktoś mi ostatnio powiedział. Szablony projektów domów są, a architekci mają pełne ręce roboty.
Jedyne ograniczenie jakie widziałem to materiały do druku, które powinny być zapisane w odpowiednim formacie, o czym też jest wzmianka. 🙂 Chętnie dowiem się, jakie jeszcze zagrożenia widzisz.
Artykuł skierowany jest głównie do osób, które nie mają nic, ale też nie chcą/nie mogą skorzystać z usług zewnętrznych. Oczywiście zgadzam się, że wymienione programy do projektowania nie mogą nawet 1% zastąpić człowiek, który się na tym zna.