Zasada Pareto zwana jest również zasadą 80/20 albo Zasadą 80 na 20. Co dokładnie to oznacza? Już pod koniec XIX wieku włoski ekonomista i socjolog Vilfredo Pareto zauważył zależność, iż 80% bogactwa kraju znajduje się w rękach 20% społeczeństwa. Choć to on pierwszy dokonał tych obserwacji, za prawdziwego twórcę tejże zasady uznaje się amerykańskiego teoretyka zarządzania Josepha Jurana, który w swoim najsłynniejszym dziele „Quality Control Handbook” zawarł najistotniejsze jej założenia. Najważniejszą zależnością, na której się skupił jest to, że 20% nakładów i wysiłku przekłada się na 80% efektów.
Zasada ta sprawdza się zarówno w życiu codziennym, jak i w pracy. Z powodzeniem wykorzystują ją właściciele firm oraz pracownicy wielkich korporacji. Dlaczego? Odnalezienie tych magicznych wartości – 80 i 20 – pozwala zaoszczędzić czas, energię oraz pieniądze. Najważniejsze to zdać sobie sprawę, ze mniejsza część nakładów generuje większą część rezultatów i wpływa w ogromnym stopniu na efektywność.
Jak stosować zasadę Pareto?
Pierwszym krokiem, żeby odnaleźć te właściwe proporcje jest wyszukanie na każdej płaszczyźnie, właściwych priorytetów i to na nich się skupić. Zacząć należy od zebrania odpowiednich danych dotyczących konkretnej dziedziny i skupić się całościowo jedynie na nich. Powinno się odpowiedzieć sobie na pytanie, które z 20% istotnych działań daje najbardziej wyczekiwane rezultaty. To nad tymi czynnościami trzeba się pochylić, aby w najefektywniejszy sposób spożytkować swój potencjał. Istotnym jest zdać obie sprawę, że tylko 20% działań człowieka, daje 80% wyników. Chcąc zatem zaoszczędzić czas i energię, zastanowić się warto, które wykonywane przez Ciebie zadania są powtarzalne, którym poświęcasz najwięcej czasu i które z nich dają najlepsze rezultaty.
Zasada Pareto – przykłady
Zasadę 80/20 zaobserwować można w niemal każdej dziedzinie życia społecznego. Jak sprawdza się w życiu codziennym? Wiele osób posiada w swoim domu ogrom przedmiotów, gdy tak naprawdę używa jedynie 20% z nich przez 80% swojego czasu. Użytkownicy mediów społecznościowych nierzadko mają wśród znajomych setki znajomych, podczas gdy kontakt mają z 20% z nich przez 80% czasu, które poświęcają podczas korzystania z danego portalu.
Zasada ta bardzo dobrze wykorzystywana jest również w świecie biznesu. Zauważono, że 80% zysków jest generowanych przez 20% klientów. Zatem, żeby firma przynosiła wymierne efekty, dobrze jest odnaleźć te 20% i to do nich skierować kampanię. Przyniesie to wówczas realny zysk dla przedsiębiorstwa, przy mniejszym nakładzie czasu, energii i pieniędzy. Osoby pracujące nad strategią firmy wiedzą, że korzystna dla biznesu może okazać się współpraca z najważniejszymi klientami. A pominięcie w swych przedsięwzięciach kontrahentów przynoszących małe zyski, którym dodatkowo należy poświecić dużą ilość czasu.
Warto sobie uświadomić, że proporcje 80 na 20 to parametry umowne. Czasami może to być 90/10, czy 75/25. Najważniejsza jest prawidłowość, że zazwyczaj mniejsza część nakładów pracy lub środków daje lepsze efekty.