Czym charakteryzuje się SEM i jaka jest przyszłość SEM? Wywiad.

SEM nierzadko jest mylone z SEO, zdarza sie że jest pomijane lub nawet nie zdajemy sobie z niego sprawy. Z biegiem lat działania SEM zmieniają się, ewoluują. Czego możemy sie spodziewać w najbliższych latach? Jaka jest przyszłość SEM i dlaczego warto uczestniczyć w takich wydarzeniach jak semKRK?

Ewelina Salwuk-Marko: Jaka jest Twoja definicja SEM?

Krzysztof Marzec: To działania marketingowe, których celem jest wygenerowanie sprzedaży produktów lub usług na stronie Klienta. Skupiają się wokół faktu, że ruch pozyskiwany jest z wyszukiwarek.

To zabawne, ale w tym trzyliterowym skrócie jest więcej zamieszania niż odpowiedzi. Dla mnie SEM to Search Engine Marketing, czyli wszystko, co dotyczy marketingu w wyszukiwarkach. Z definicji zawiera się w nim pozycjonowanie, czyli SEO (Search Engine Optimization) jak i kampanie płatne (PPC – Pay Per Click) takie jak Google Ads czy Microsoft Ads. Problem w tym, że aby SEO działało dobrze, powinno uwzględniać np. tworzenie treści, czyli Content Marketing, oraz dbanie o użyteczność stron docelowych. Stąd w marketingu pojawia się nazwa SXO – Search Experience Optimization, często nazywane przez agencję jako coś nowego, innowacyjnego. Każdego z tych elementów używam w strategii SEO od 2005 roku i uważam, że w tym właśnie tkwi sekret skuteczności wielu kampanii – na współdziałaniu wielu elementów i podejściu holistycznym. Przyspieszanie strony, analiza stron docelowych czy optymalizacja treści jest też ważna w kontekście samych Google Ads i tu bardzo ciekawie SEO i PPC na siebie nachodzą.

Przyjęło się natomiast, że SEM = PPC, a działania bezpłatne – pozycjonowanie = SEO.

Jakie są wyróżniki PPC, a jakie SEO?

Krzysztof Marzec: Kampanie Ads to świetne narzędzie do szybkich zmian, testów i osiągania wyników tu i teraz. Systemy reagują na zmiany w czasie rzeczywistym i potrafią osiągać w wielu branżach rewelacyjne wyniki. W Google działania opierają się o dobór słów kluczowych wraz z szeregiem innych ustawień, takich jak lokalizacja, pora dnia czy zainteresowania użytkowników, do których kierujemy reklamę.

Główna zaleta to bardzo wysoko rozwinięta analityka, która jasno pokazuje, jakie słowa kluczowe i które reklamy generują efekty. Dodatkowo system jest bardzo elastyczny i pozwala na szybkie zmiany. Przewagę nad SEO stanowi możliwość kierowania reklamy do konkretnych typów użytkowników (zainteresowania i dane demograficzne) oraz ograniczenie do lokalizacji. W SEO trudność sprawia słowo ogólne typu „pizza”, wybieramy „pizza kraków”. W Ads łatwo adresujemy oba.

SEO to działania, które wymagają budowania popularności strony poprzez budowanie linków, stworzenie treści, która odpowiada na zapytania użytkowników i takiego przygotowania technicznego strony, aby Google mogło ją łatwo przemierzać i odnajdywać na niej najważniejsze treści.

Zaletą SEO jest to, że jeśli jest robione dobrze, to im dłużej w nie inwestujemy, tym lepszy zwrot z inwestycji. Wielkim minusem jest natomiast pojawianie się pod reklamami, co wpływa na klikalność reklam oraz fakt, że na wyniki musimy czekać niekiedy miesiącami. Dodatkowo nie jesteśmy w stanie zmierzyć, tak jak w Google Ads, jakie słowa przyniosły dane efekty.

Jak działa marketing w wyszukiwarkach?

Krzysztof Marzec: Oba opisane działania to najlepsza reklama, jaką możemy sobie wyobrazić, bo trafia do osób, które jej szukają. Jedyny minus to cena, bo przy dużej konkurencji działania stają się nieekonomiczne.

Poza elementami działań bardzo ważna jest analiza słów kluczowych. Zrozumienie, jak użytkownicy szukają naszych produktów/usług bardzo wpływa na efekty kampanii. Typowymi błędami są bowiem źle dobrane słowa lub źle przygotowane pod nie strony docelowe. Musimy zrozumieć, jaka intencja kryje się za wpisaniem danego słowa w wyszukiwarkę i tak pokierować użytkownika, aby na naszej stronie znalazł odpowiedź, a najlepiej produkt/usługę, która mu pomoże.

Jaka jest przyszłość SEM? Czy jest ona w jakiś sposób związana z AI?


Krzysztof Marzec: Big Data, uczenie maszynowe i to, co obecnie nazywamy AI, od dawna jest dostępne w Google Ads – od strategii ustalania stawek, przez kampanie Performance MAX, po generowanie całych kampanii za pomocą sztucznej inteligencji na wzór ChatGPT. Dalsza droga będzie jeszcze mocniej upraszczać pracę specjalistów i spowoduje, że w większym zakresie będziemy mogli skupić się na samym produkcie i jego przedstawieniu na stronach docelowych.

W SEO AI najmocniej jest obecne w zakresie tworzenia treści. Nie rekomendowałbym jeszcze zastępowania treści tworzonych przez użytkowników, ale już budowanie konspektów czy fragmentów artykułów daje niesamowite rezultaty przy niskim nakładzie pracy.

AI to kolejne narzędzie, które przejmie dużo pracy – przykładowo, jeden z systemów Google ulepsza i generuje zdjęcia produktowe w oparciu o zwykłe zdjęcie oraz opis otoczenia. To zmniejsza zapotrzebowanie na grafików zajmujących się zdjęciami produktowymi. W przypadku specjalisty Ads/SEO jest tyle zakresów działań, że wykorzystanie narzędzi przyspieszających naszą pracę pozwoli wykonywać ją lepiej i poświęcać więcej czasu na kreatywne elementy, na które do tej pory go brakowało.

Niedawno odbyła się 21. edycja konferencji semKRK. Do kogo ją kierujecie?

Kamil Leśniak semKRK to wyjątkowy barcamp/konferencja dla osób zainteresowanych tematyką marketingu w wyszukiwarkach internetowych oraz analityką. Nasze wydarzenie kierujemy głównie do właścicieli biznesów, działów marketingu, branży e-commerce, ale również specjalistów SEO i SEM oraz agencji marketingu internetowego. Oprócz merytorycznych wystąpień ekspertów na scenie na naszej konferencji uczestnicy mogli znaleźć świetne miejsca do chilloutu (o które zadbał sponsor główny WhitePress), networkingu oraz spotkania się ze sponsorami naszego wydarzenia na ich stoiskach na antresoli (m.in. drugim sponsorem głównym Senuto, a także kru.pl, ProfitCrew czy Sembotem). Zatem jeśli szukacie miejsca, gdzie rozwiniecie swoją wiedzę i umiejętności w zakresie SEM i SEO, to semKRK jest właśnie dla Was!

Czego mogliśmy się tam dowiedzieć, nauczyć?

Kamil Leśniak Spotkaniom przyświeca jeden główny cel: edukacja. Tak jak wspomniałem wcześniej, podczas naszej konferencji skupiamy się głównie na tematach SEM i SEO. Natomiast nasi prelegenci bardzo często mówią również o e-commerce, mobile marketingu czy popularnym teraz AI. To właśnie takie tematy poruszyliśmy na semKRK#21 BIG. Wśród prelegentów tej edycji pojawili się m.in.: Karol Sobczak (Google), Krzysztof Modrzewski (Witbee), Natalia Witczyk (Mosquita Digital), Mateusz Kostrzewa (Allegro), Sebastian Heymann (Linkhouse), Witold Wrodarczyk (Adequate) czy Szymon Słowik (Takaoto.pro). Line-up był zatem naprawdę wypełniony ciekawymi firmami i prezentacjami!

Bardzo ważną częścią poprzedzającą konferencję offline są również warsztaty, które odbyły się 5 i 6 czerwca w wersji online. To wyjątkowe szkolenia odpowiadające na potrzeby specjalistów, dla których kursy dostępne na rynku nie są wystarczające.

Przeprowadziliśmy je w 2 ścieżkach:

5.06 (poniedziałek): Google Ads&Analytics. Prowadzący: Paweł Seruga, Dagmara Kałkus, Marcin Wsół i Mateusz Muryjas.

6.06 (wtorek): SEO. Prowadzący: Łukasz Suchy, Jakub Zeid, Robert Marczak i Miłosz Krasiński.

W jaki sposób dobieraliście prelegentów? Jakie warunki musieli spełnić?


Kamil Leśniak Proces doboru prelegentów na kolejne edycje semKRK jest niesamowicie ciekawy! Po pierwsze, aby zaprezentować się na naszej scenie, można dostać bezpośrednie zaproszenie od CEO DevaGroup, Krzysztofa Marca. Po jego przyjęciu od razu można zacząć szykować się do prelekcji w dniu konferencji!

Drugą opcją jest wygranie semKRK Awards (naszego konkursu branżowego, w którym rozdajemy nagrody dla najlepszych case studies w trzech kategoriach: Google Ads, E-commerce oraz SEO) i otrzymanie zaproszenia do zaprezentowania swojego case study na mniejszej edycji semKRK.

Trzecia opcja to udział w Call4Papers. Zgłoszenie może wysłać każdy zainteresowany wystąpieniem na naszej scenie. Po analizie zgłoszeń najlepsze tematy zostają dopuszczone do głosowania wśród społeczności w social mediach semKRK. Co ciekawe, głosuje się tylko na tematy (nie znając nazwisk prelegentów, którzy je zgłosili). W ten sposób dajemy szansę zaprezentowania się na naszej scenie nowym nazwiskom w branży, debiutantom i ludziom, których temat urzekł po prostu naszą społeczność. Podczas tej edycji zwycięzcami głosowania zostali Joanna Burdek (Brand Useful) oraz duet Robert Rydz-Mościcki (Performance Media) i Bartłomiej Gajdzis (OBI). Warto też wspomnieć, że podczas 21. edycji po raz pierwszy zaprosiliśmy również osoby z drugich miejsc w głosowaniu do wystąpienia w tzw. sprincie, czyli skróconej prezentacji podczas naszej konferencji! W tym formacie wystąpią Paweł Rabinek (Redseo) oraz Rafał Borowiec (Largo).

Co powinny wiedzieć osoby, które chciałyby wziąć udział w kolejnym semKRK?

Kamil LeśniakPrzede wszystkim, że nasza konferencja to barcamp. Będzie tam głośno, będzie networking i część merytoryczna dla osób zainteresowanych wysłuchaniem prelekcji. Nie jest to typowa konferencja, na której spędzicie wiele godzin, wyłącznie słuchając prelekcji. Będzie się dużo działo, będzie różnorodnie, networkingowo i po prostu radośnie. Jesteśmy dumni z tego, że nasza konferencja zawsze jest miejscem spotkań branży SEM i SEO, co sprawia, że dosłownie jesteśmy jedną wielką rodziną! 🙂

Więcej informacji o konferencji dostępnych jest na stronie https://semkrk.pl/

Krzysztof Marzec

CEO DevaGroup

Specjalista SEM, Certyfikowany Trener Google Ads oraz Certyfikowany Specjalista Ads i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. Gościł na scenie kilkudziesięciu konferencji (m.in. MobileTrends, I love Marketing, SEM Camp, Targi E Handlu, Internet BETA), zdobywając wysokie miejsca i nagrody publiczności. Pomysłodawca i organizator semKRK skupiającego nawet 500 uczestników barcampu branży SEM oraz gali nagród semKRK Awards. Sędzia konkursu European Search Awards.

Kamil Leśniak

Event & Marketing Manager w DevaGroup

Zajmuje się marketingiem internetowym oraz contentem. Lubi wyzwania i pasjonuje się organizacją eventów. Prywatnie kolekcjoner autografów znanych osób.

Strona internetowa: https://semkrk.pl

Facebook: https://www.facebook.com/spotkaniasemkrk/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *