Przymierz kapelusze myślowe! Jak przełamać impas w pracy na swoim?

W życiu przedsiębiorczyń i soloprenerek zdarzają się chwile, w których nasz umysł jest zalewany różnymi myślami, emocjami i wrażeniami. Zdarza się, że gonitwa myśli, autosabotaże, krytyk wewnętrzny, poczucie niedoczasu, czy samotności “na swoim” dochodzą do głosu, gdy potrzeba podsumować albo zdecydować. I szepczą: “utknęłaś w martwym punkcie”.  Jak przełamać ten impas i ruszyć z miejsca? Przymierz kapelusze myślowe!

Na czym polega ta metoda?

Koncepcja kapeluszy myślowych, opisana przez maltańskiego psychologa i lekarza Edwarda de Bono, polega na metaforycznym nakładaniu różnokolorowych kapeluszy na głowę, by wczuć się w dany punkt widzenia.
Każdy kapelusz symbolizuje przyjmowanie innej perspektywy: 

  • biały kapelusz: to kapelusz faktów i informacji – czas na obiektywną analizę, opartą na dostępnych danych;
  • czerwony kapelusz: to kapelusz emocji – przypomina o uwzględnieniu intuicji, uczuć i reakcji emocjonalnych, a także misji i wizji;
  • czarny kapelusz: to kapelusz krytyka – służy dostrzeganiu ryzyk, potencjalnych zagrożeń i negatywnych aspektów;
  • żółty kapelusz: to kapelusz optymistki – czas, by skupić się na korzyściach, możliwościach i rozwiązaniach;
  • zielony kapelusz: nazywany kapeluszem kreatywności – symbolizuje czas na generowanie nowych pomysłów i zapisanie innowacyjnych rozwiązań; 
  • niebieski kapelusz: to kapelusz organizacyjno-kontrolny – a więc odpowiedni moment na uporządkowanie myśli i ocenę całego procesu. 

Zmiana perspektywy i odkrywanie nowych możliwości

Mamy różne talenty i predyspozycje. Może najlepiej odnajdujesz się w roli wizjonerki – mistrzyni nowych pomysłów, a może jesteś liderką dostrzegania ryzyk (dzięki czemu nic Cię nie zaskoczy!)? Może czujesz się w liczbach i statystykach jak ryba w wodzie – i na nich opierasz decyzje, a może jesteś królową intuicji, trafnie wyczuwającą, co dobre? Może jesteś ekspertką wytyczania konkretnych strategii, planów i taktyk, a może specjalistką od dostrzegania korzyści, plusów i wykorzystywania najlepszych okazji? Rozwijając własny biznes dobrze przyjmować różne perspektywy. Poprzez wyznaczanie czasu na każdy z kapeluszy, łatwiej zaopiekować różne aspekty decyzyjności: od logicznego planowania po kreatywną eksplozję pomysłów.

Maria Bielska

Jak wykorzystać kapelusze myślowe w pracy “na swoim”? Studium przypadku

Przyjrzyjmy się przykładowi Anny, która przeprowadziła pierwszy otwarty webinar i kampanię sprzedażową autorskiego programu mentoringowego. Anna ma predyspozycję do koncentrowania się na tym, co nie poszło, z czego nie jest zadowolona. Zamiast wpadać w panikę, postanowiła jednak zastosować kapelusze myślowe. Przeznaczając 15 minut na każdy z kapeluszy myślowych, zapisywała odpowiedzi na następujące pytania:

  • Biały kapelusz: Jakie są fakty i dane? Ile osób zobaczyło, a ile kliknęło reklamę? Ile osób odwiedziło stronę zapisu, a ile ukończyło rejestrację? Ile otwierało, klikało e-maile, a ile było na żywo podczas webinaru? Jakie dane zebrała podczas badania potrzeb i feedbacku po webinarze? 
  • Czerwony: Jakie emocje i uczucia towarzyszyły jej podczas webinaru i kampanii? Czy była zadowolona, podekscytowana, zmotywowana, czy raczej zniechęcona, zestresowana, sfrustrowana? Co sprawiło uczestnikom najwięcej radości, trudności, a co przyniosło efekt WOW?
  • Czarny: Jakie były słabe strony i zagrożenia w przeprowadzonej kampanii? Co mogło pójść nie tak lub co poszło nie tak? Jakie były potencjalne lub rzeczywiste ryzyka, wady, trudności lub negatywne skutki? Co mogła zrobić lepiej lub inaczej? Co można poprawić lub czego warto uniknąć w przyszłości?
  • Żółty: Jakie były mocne strony i korzyści? Co poszło dobrze lub co mogło pójść dobrze? Jakie były potencjalne lub rzeczywiste wartości, zalety, możliwości lub pozytywne skutki? Co zrobiła dobrze? Co może utrzymać lub rozwijać w przyszłości?
  • Zielony: Jakie nowe, kreatywne i innowacyjne pomysły ma na poprawę lub zmianę swojej kampanii? Co może zrobić inaczej, lepiej, ciekawiej lub skuteczniej? Jak może zwiększyć zasięg, atrakcyjność oferty? Jak może wykorzystać swoje mocne strony, pasje i talenty?
  • Niebieski: Jak ocenia całość kampanii? Czy osiągnęła swój cel i spełniła swoje oczekiwania? Czy była zgodna ze swoją strategią i planem? Czy wykorzystała wszystkie dostępne zasoby i narzędzia? Czy nauczyła się czegoś nowego lub ciekawego?

Aby lepiej wczuć się w daną perspektywę, możesz sięgać po kolorowe karteczki, długopisy, czy zmieniać kolor czcionki (jeśli pracujesz na komputerze). Nie jest to jednak konieczne. Możesz po prostu na chwilę zamknąć oczy, wyobrazić sobie, że przymierzasz gustowny kapelusz: faktów, intuicji, ryzyk, korzyści, pomysłów, czy wreszcie procesu – i zapisać wszystko, co Ci przynosi. 

Jeśli brakuje Ci w tej koncepcji ważnej w Twoim biznesie perspektywy, zachęcam do dodania własnego kapelusza. Zapraszam również do przymierzenia mojego – ma kolor fuksji i jest od efektywnego zarządzania czasem. Zadaję w nim pytanie: co przyniesie największą stopę zwrotu z zainwestowanego czasu?

Maria Bielska

Project managerka, ekspertka w analizie procesów i optymalizatorka

Zostawiła pracę w świetnym zespole w “korpo”, by pomagać kobietom odzyskać czas we własnym biznesie. Rozwija markę Czasowe Wyzwania, w której pomaga zorganizować kobiece biznesy. Prowadzi kursy online oraz konsultacje indywidualne. Uczy jak planować, wyciągać wnioski, zamieniać pomysły w klarowne cele i kroki, a chaos działania – w pomocne checklisty i procedury. 

www: CzasoweWyzwania.pl

Instagram: https://www.instagram.com/czasowewyzwania/

Facebook: https://www.facebook.com/CzasoweWyzwania/

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/bielska/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *