Rozszerzona rzeczywistość, zwana również AR (ang. Augmented Reality), to obszar, który nie tylko zdobywa popularność, ale również rewolucjonizuje różnorodne dziedziny, od rozrywki po edukację i przemysł. AR pozwala na nakładanie wirtualnych elementów na rzeczywisty świat, tworząc jednocześnie interaktywne doświadczenia, które łączą obie te sfery. Zastanawialiście się kiedyś, jak to jest, gdy elementy wirtualne zlewają się z rzeczywistością, tworząc zupełnie nowy wymiar percepcji? Czy rozszerzona rzeczywistość jest tylko przelotnym trendem, czy może stać się stałym elementem naszego życia? Jakie nowe możliwości niesie ze sobą dla twórców, przedsiębiorców i marek osobistych? Na te pytania odpowie Patrycja Skrzyniarz, ekspertka od AR znana jako Matka Sukcesu.
Jaka jest Twoja definicja AR? Rozszerzonej rzeczywistości?
Lubię nazywać AR cyfrowymi czARami. Czy rzeczywistością wzbogaconą. Bo technicznie rzecz biorąc jest to nakładka wzbogacająca obraz świata rzeczywistego. Ta nakładka zawiera cyfrowe informacje takie jak grafiki, animacje, bryły 3D czy dźwięk.
Jak zacząć przygodę z rozszerzoną rzeczywistością?
Jak po polsku to ze mną! Jako założycielka społeczności Filternautów uczę innych jak uprawiać te cyfrowe czARy. Zacząć możemy choćby od darmowych programów, które dostarczają giganci tacy jak Snapchat, TikTok czy Meta, a nawet Apple. Platformy te dostarczają narzędzia przyjazne dla początkujących. Istnieją też intuicyjne aplikacje i z przyjemnością tu wspomnę o polskich rozwiązaniach takich jak ARMixer czy Runvido.
Jakie są pierwsze kroki dla kogoś, kto chce AR w biznesie? Czy jest potrzebna znajomość jakiegoś konkretnego języka programowania lub narzędzie, które warto poznać?
I właśnie to jest najpiękniejsze, że nie trzeba umieć programować. Nie będę ukrywać, ja też nie jestem programistką czy grafikiem. Dzisiaj bardzo popularne są rozwiązania tzw. no-code i low-code. Najlepiej więc po prostu zacząć. Ściągnąć wybrany program i zacząć go eksplorować. W razie potrzeby służę swoim cyfrowym ramieniem. Na moim instagramowym profilu znajdziesz tutoriale, zawsze też mam swoją skrzynkę odbiorczą otwartą dla wszystkich.
Jakie są najlepsze źródła nauki dla osób, które chcą zdobyć wiedzę w dziedzinie AR?
Póki co po polsku niestety nie ma tego prawie wcale (poza wARsztatami, które organizuję). Jednak dokumentacja platform jest na tyle obszerna, że stanowi dobrą bazę. Jeśli nie znamy angielskiego, z pomocą przychodzi tłumaczenie. Platformy takie jak Meta, TT i Snap organizują też zajęcia we własnym zakresie najczęściej w odległych strefach czasowych, ale jak po mnie widać determinacja się opłaca, bo ja sama tak dostałam się na AR Connect w siedzibie Meta w Dolinie Krzemowej (na ich zaproszenie).
Jak możemy wykorzystać AR w biznesie w kontekście budowania marki osobistej?
Dzięki efektom AR możemy ocieplać wizerunek marki, zwiększać konwersje sprzedaży, zmniejszać liczbę zwrotów, tworzyć RTM-y, wspierać imersyjny storytelling czy identyfikację wizualną marki. Filtry sprawdzają się też świetnie jako narzędzia do tworzenia UGC. Instafiltry do reklam, eventów, promocji, premier filmów i książek. AR jest uniwersalny, więc ogranicza nas jedynie wyobraźnia.
Jakie obecnie obserwujesz trendy w dziedzinie technologii AR? Co powinno zwrócić naszą uwagę? Czy możesz podać przykłady najnowszych osiągnięć lub innowacji w dziedzinie AR?
Operacje z użyciem rzeczywistości rozszerzonej to już nie nowość, a zatem wspomnę, że popularność zyskuje zastosowanie AR-u beż użycia smartfonów czy nawet smart gogli. Ogromne lustra AR (ustawiane w sklepach czy witrynach sklepowych), które o dziwo nie służą jedynie za cyfrowe przymierzalnie, ale właśnie do tworzenia imersyjnego storytellingu. Polecam przyjrzeć się marce FFFace.me, która tworzyła takie lustra dla kampanii Maybelline czy Prada Beauty. Disney rozszerza ekspansję AR już nie tylko na lustra, ale nawet na podłogę. To się już dzieje! I nic dziwnego, bo AR ma ogromny potencjał prezentacyjny. W badaniach wykazano, że kodowanie w pamięci było o 70% wyższe w doświadczeniach z AR w porównaniu z zadaniami bez użycia tej technologii. Zaobserwowano znacznie wyższy poziom aktywności poznawczej mózgu. AR zapewniło prawie dwukrotnie (1,9 razy) wyższy poziom uwagi wzrokowej w porównaniu z odpowiednikami bez AR.
Jakie sektory lub dziedziny widzisz jako najbardziej obiecujące dla zastosowań AR i dlaczego? Czy istnieją obszary, w których AR może mieć znaczący wpływ, ale jeszcze nie został w pełni wykorzystany?
Zdecydowanie edukacja. Właśnie dzięki temu potencjałowi prezentacyjnemu. Już w tej chwili szkoli się ludzi czy prowadzi onboarding w firmach za pomocą AR. Myślę też, że AR dopiero raczkuje, więc jeszcze dużo przed nami praktycznie w każdej dziedzinie. Allan Cook powiedział, że “w miarę rozwoju, AR zrewolucjonizuje nasze życie i stanie się tak samo znaczącą zmianą technologiczną jak internet czy telefon, zmieniając sposób w jaki postrzegamy świat wokół nas i wchodzimy w interakcję z nim”. I ja się pod tym totalnie z nim zgadzam.
Czy widzisz ewolucję interfejsów użytkownika w kontekście AR?
Oj tak! Rozmawiałam nawet o tym ostatnio z moim partnerem. I on też zwrócił uwagę (pewnie przez wzgląd na to co robię, bo nie raz podsyła mi przykłady) na to, że cyfrowe przymierzalnie czy chociaż podglądnięcie przedmiotu 360 stopni w sklepach online to już normalność. Tzw. Virtual Try On pozwala przymierzyć kolczyki, zegarek czy nawet buty. A to co najpiękniejsze to sytuacja win-win między sprzedawcą a kupującym, bo ten zabieg jednocześnie zwiększa konwersję zakupów i zmniejsza liczbę zwrotów.
Patrycja Skrzyniarz
Matka Sukcesu. Marketingowiec, kreatorka AR dla marek. Autorka podcastu ARketing, ambasadorka TEDXWarsawWomen. Członkini META SPN.
Twórczyni Betterverse’u dla biznesu.Udowadniam, że AR to coś więcej niż cyfrowy retusz twarzy. Zasilam biznesowe silniki ekstraktem z pomysłów i paliwem z inspiracji, zaprzęgając do tego AR.
Jako założycielka społeczności Filternautów uczę innych jak uprawiać te cyfrowe czARy.