W tym roku inwestuję w kompetencje pracowników!
Dziś skupimy się na fascynujących planach i strategiach rozwoju tej firmy, a także na inwestycjach, które napędzają jej rozwój. Dowiemy się, jakie cele stawia sobie Katarzyna Pietrzyk-Bilewicz, przedsiębiorczyni, właścicielka firmy Higiena Serwis – na kolejne lata, jakie projekty są w trakcie realizacji, a także jakie inwestycje są podejmowane w celu zabezpieczenia przyszłego sukcesu.
Ewelina Salwuk-Marko: Jakie są główne cele Twojej firmy na rok 2024, i w jaki sposób planujesz je osiągnąć?
Katarzyna Pietrzyk-Bilewicz: Nowy rok to czas podsumowań i wyznaczania kolejnych, w naszym przypadku bardzo ambitnych, celów. W Higiena Serwis cele to nie tylko punkty końcowe, zadania „do wykonania i odhaczenia”, ale swego rodzaju etapy, które są ścieżkami do osiągnięcia sukcesu. Wyznaczając je zawsze pamiętam o elastyczności, aby móc w każdej chwili dostosować się do zmieniających się warunków – takie podejście oraz stały monitoring efektów działań jest moim sposobem do trwałego i sukcesywnego wzrostu firmy. A to właśnie jest główny i nadrzędny cel na 2024, a żeby go osiągnąć i za rok móc z satysfakcją popatrzeć na podsumowanie i wyniki mojej firmy mam konkretne plany i koncepcje. Z całą pewnością chcę powiększyć zespół o nowe osoby i inwestować w rozwój kompetencji pracowników Higiena Serwis. Planujemy bardzo wzmocnić współpracę i działania z dystrybutorami, a także skupiać się na konkretnych grupach docelowych klientów i wybranych rynkach. Znamy swoje mocne strony i to na nich będziemy bazować intensyfikując różnego rodzaju działania marketingowe i sprzedażowe.
Jakie trendy rynkowe uwzględniłeś w planowaniu działań na przyszły rok?
W branży czystości i higieny, w której działa Higiena Serwis, od kilku już lat dominuje bardzo silny trend ekologiczny – klienci stają się coraz bardziej świadomi, podejmują działania mające na celu minimalizowanie wpływu na środowisko, poszukują rozwiązań ekologicznych i bezpiecznych, odchodzą od produktów najtańszych na rzecz lepszej jakości, większej wydajności. Warto tu zauważyć, że trend ten jest związany również ze zwróceniem się w stronę oszczędzania – nie tylko w wymiarze finansowym, ale właśnie w myśl zasady „less waste”. I tu również coraz więcej osób sięga po produkty jakości premium, które są świetnej jakości – a przez to o wiele bardziej wydajne, zużywa się ich dużo mniej, a więc produkuje mniej odpadów. Obserwując rynek i wsłuchując się w potrzeby naszych klientów zadbaliśmy o to, by zapewnić szeroki wybór produktów z recyklingu, artykułów ekologicznych. Dużą wagę przywiązujemy również do innowacyjnych rozwiązań – pomagamy firmom w zrównoważonym rozwoju oferując kompleksowe wsparcie np. we wdrożeniu usługi Tork Paper Circle (recyklingu ręczników papierowych).
Czy wprowadzasz jakieś nowości produktowe lub usługowe w 2024 roku, aby dostosować się do zmieniających się potrzeb klientów?
Miniony rok był w Higiena Serwis bardzo obfity w nowe produkty i usługi, dlatego przez najbliższe miesiące będziemy się skupiać głównie na ich intensywnej promocji i prezentacji naszym klientom. Wprowadziliśmy do naszej stałej oferty bardzo obszerny dział z artykułami biurowymi i spożywczymi, tak aby kompleksowo obsługiwać firmy, instytucje i inne podmioty. Mamy świetnie rozbudowany dział artykułów ekologicznych – bezpiecznych, certyfikowanych, wydajnych. Również nasze portfolio usługowe powiększyło się o wspomnianą wyżej usługę recyklingu ręczników papierowych, a biorąc pod uwagę bardzo duże zainteresowanie – z pewnością będziemy doskonalić ofertę w tym zakresie.
Jakie obszary działalności firmy wymagają szczególnego skupienia w nadchodzącym roku, i dlaczego?
Na to pytanie mogłabym wielkim skrócie odpowiedzieć jednym słowem – JAKOŚĆ. Zmieniające się potrzeby klientów i ich oczekiwania, zmiany na rynkach i wiele innych czynników sprawia, że fundamentem rozwoju firmy jest rozwój własnych kompetencji. Będziemy z całą pewnością doskonalić jakość obsługi klientów, udoskonalać procesy wewnętrzne w firmie – wszystko po to, by jak najlepiej sprostać wszystkim oczekiwaniom i być zawsze doskonale przygotowanym na różnego rodzaju sytuacje. Zależy nam nie tylko na utrzymaniu obecnych współprac, ale też na pozyskiwaniu nowych klientów i nawiązywaniu kolejnych relacji biznesowych.
W jaki sposób zamierzasz zwiększyć efektywność operacyjną firmy w 2024 roku?
Stawiam na doskonalenie procesów w firmie, optymalizację działań i komunikacji wewnętrznej, szkolenia zespołu i jak najbardziej efektywne zarządzanie. Mamy konkretną strategię rozwoju na 2024 rok, obejmującą szczegółowe plany kwartalne wraz z celami strategicznymi i operacyjnymi. Dokładnie analizujemy wyniki z poszczególnych etapów, weryfikujemy skuteczność podjętych działań – w takim modelu pracujemy od kilku już lat i u nas sprawdza się bardzo dobrze. Na bieżąco mamy informacje i dane, z których wyciągamy konkretne wnioski. Nasz zespół powiększa się, więc duży nacisk kładę na optymalizację komunikacji wewnętrznej. Wzrost sprzedaży ciągnie z kolei za sobą konieczność dopracowania procesów logistycznych i operacyjnych w Higiena Serwis. Na wszystko mamy konkretne plany i strategie, doskonalimy się i dążymy do jeszcze większej efektywności i jakości obsługi.
Mamy ten komfort, że „nie ścigamy” się z nikim – porównujemy się sami ze sobą, rozwijamy bazując na wnioskach z własnych wyników, wyznaczamy plany w oparciu o wyznaczone przez nas samych cele.
Czy uwzględniasz aspekty zrównoważonego rozwoju w planach działalności firmy na 2024 rok?
Na ścieżkę zrównoważonego rozwoju Higiena Serwis wkroczyła już kilka dobrych lat temu, więc nasze aktualne działania w tym zakresie mają solidny fundament. Rozwijamy i rozbudowujemy swoją ofertę o ekologiczne artykuły dla naszych klientów – mamy imponujący wybór artykułów certyfikowanych i przyjaznych dla środowiska, zarówno z kategorii produktów higienicznych, jak i chemii i środków czystości. Aktywnie współpracujemy z producentami, dającymi konkretne i sprawdzone rozwiązania ekologiczne. Równocześnie duży nacisk kładziemy na edukację i promowanie dobrych praktyk wśród naszych klientów i odbiorców. Zależy nam bardzo na tym, by ekologiczne produkty były pierwszym wyborem, a motywacją do sięgnięcia po nie była odpowiedzialność za los naszej planety.
Jakie technologie planujesz wdrożyć w firmie w ciągu najbliższego roku, aby zwiększyć efektywność pracy?
Jak wspomniałam – jednym z obszarów rozwoju firmy jest doskonalenie procesów, zarówno wewnętrznych, jak i sprzedażowych, związanych z obsługą klientów. Jesteśmy na rynku od ćwierćwiecza, przez ten czas bardzo rozwinęliśmy naszą sprzedaż internetową – nasi klienci mają do dyspozycji nowoczesny sklep online i funkcjonalną platformę B2B, nad którymi stale pracujemy – doskonalimy, optymalizujemy, ulepszamy. Dbamy nie tylko o miejsca, w których klienci robią zakupy – chcemy dostarczać również wiedzę i konkretne odpowiedzi na pytania. W minionym roku odświeżyliśmy stronę dla dystrybutorów, którą będziemy aktywnie rozwijać. Mamy kilka stron typowo poradnikowych – tu również będziemy kontynuować prace, polegające na wyposażaniu je w wartościowe dla odbiorców treści.
Jakie działania marketingowe i promocyjne mają być kluczowe w 2024 roku, aby zwiększyć świadomość marki i pozyskać nowych klientów?
Mamy ten komfort, że „nie ścigamy” się z nikim – porównujemy się sami ze sobą, rozwijamy bazując na wnioskach z własnych wyników, wyznaczamy plany w oparciu o wyznaczone przez nas samych cele. Mamy bardzo ambitne plany również w obszarach typowo marketingowych – zdradzić mogę, że Higiena Serwis stanie się jeszcze bardziej multimedialna i bardziej obecna choćby w social mediach. Z całą pewnością planuję kontynuować działania, które okazały się sukcesem w poprzednich latach, tj. np. uczestnictwo w targach, imprezach branżowych, konferencjach biznesowych.
Dziękuję za rozmowę
Katarzyna
Pietrzyk-Bilewicz
Przedsiębiorczyni, właścicielka firmy Higiena Serwis działającej od 1999 roku, dostarczającej artykuły higieniczne, sprzęt do sprzątania i profesjonalne środki czystości dla firm, instytucji i podmiotów ze wszystkich branż. Z wykształcenia psycholog biznesu, certyfikowana członkini zespołu Maxwell Leadership Certified Team – coachów, trenerów i mówców realizujących programy szkoleniowe w dziedzinie przywódca. Aktywnie angażująca się w liczne akcje społeczne i kampanie charytatywne, między innymi wspiera kampanię „Nie hejtuję! Motywuję”, zwieńczonej w 2023 roku wydaniem książki „Siła pozytywnego nastawienia”, której sponsorem była m.in. firma Higiena Serwis.
Autorka licznych artykułów eksperckich poruszających tematy związane z branżą czystości, ale również traktujących o zrównoważonym rozwoju i ekologii oraz przywództwie. Prelegentka eventów i wydarzeń biznesowych, współautorka e-booków. W sferze jej zainteresowań leży tematyka związana z psychologią biznesu, rozwojem osobistym i przywództwem a najbardziej odpoczywa i nabiera energii w ukochanych rejonach Włoch.