Jeśli pracujesz w marketingu, zajmujesz się prowadzeniem kont społecznościowych lub jesteś aktywnym użytkownikiem social mediów, na pewno wiesz kim są influencerzy. Jednak do czego służy kalkulator ER możesz nie wiedzieć. A szkoda, ponieważ dzięki niemu przeprowadzanie analizy profilu staje się o wiele prostsze. Jeśli więc zależy Ci na dobraniu odpowiednich influencerów, rozwoju swojego konta lub też konta Twoich klientów, spodoba Ci się przedstawiona lista wskazówek i porad na temat użycia kalkulatora ER.
Czym jest wymieniony kalkulator ER?
To właśnie dzięki kalkulatorowi ER będziesz mógł z łatwością obliczyć wskaźnik zaangażowania ER (engagement rate). Wskaźnik zaangażowania ER, czyli poziom zaangażowania obserwatorów w treści publikowane na profilu. Już po samej definicji wydaje się czymś niezbędnym podczas prowadzenia konta, prawda? Liczę, że Twoja odpowiedź jest twierdząca, ponieważ jest to dokładnie jeden z najważniejszych mierników jakości profilu i rzeczywiście jest niezastąpionym sposobem analizy aktywności.
Jak obliczyć wskaźnik zaangażowania?
Najprostszym sposobem będzie użycie jednego z internetowych kalkulatorów. Pierwszy z nich znajdziesz TUTAJ. Po wpisaniu nazwy użytkownika w ciągu kilkunastu sekund program obliczy wskaźnik ER profilu. Niestety wersja darmowa ma dzienny limit i po 3 użyciu pojawia się komunikat informujący o jego wykorzystaniu. TUTAJ znajdziesz drugą sprawdzoną stronę umożliwiającą obliczenia. Używając podstawowej funkcji, jaką jest kalkulator nie spotkałam się z żadnym limitem. Jeśli jednak jesteś zainteresowany pełnym i obszernym raportem, warto zaopatrzyć się w wersję premium.
Co tak właściwie obliczam i czy muszę używać kalkulatora?
Znasz już przykładowe narzędzia, dzięki którym ułatwisz sobie obliczenie engagement rate, ale czy nie jesteś zainteresowany tym, co tak naprawdę obliczamy i czy możemy sobie z tym poradzić bez dostępu do kalkulatora? Wskaźnik zaangażowania ER obliczany jest na podstawie sumy interakcji, czyli lajków, komentarzy, a także zapisanych postów, podzielonej przez liczbę obserwujących, a następnie pomnożonej przez 100%. Brzmi skomplikowanie? Poniższy zapis zobrazuje to w przystępniejszy sposób.
Widzisz? Teraz wszystko powinno być jasne. Dodatkowo upewniłeś się, że bez dostępu do internetowego kalkulatora (mimo że może to zająć więcej czasu) będziesz w stanie policzyć swój ER. Będziesz potrzebował do tego jedynie danych z analizowanego profilu.
Otrzymałem wynik! Jak odnieść go do profilu?
Kiedy wybierzesz najbardziej przystępny dla siebie sposób obliczania, otrzymasz wynik przyjmujący teoretyczną wartość od 0 do 100%. A przynajmniej powinieneś. Jeśli Twój wynik nie mieści się w powyższych widełkach, wykonaj obliczenia raz jeszcze… albo zdecyduj się na użycie kalkulatora ER.
Do odczytywania wyniku można przyjąć następującą skalę:
- mniej niż 1% słaby stopień zaangażowania
- 1-6% średni stopień zaangażowania
- powyżej 6% bardzo dobry stopień zaangażowania
Jak to zwykle bywa, od reguły występują wyjątki. W tym przypadku będą tylko dwa, ale za to bardzo znaczące.
- Jeśli dopiero zaczynasz lub Twoje konto zalicza się do tych „małych”, to Twój wskaźnik zainteresowania będzie większy. Dlaczego? Najczęstszym powodem są bardziej zaangażowani obserwujący w mniejszej społeczności.
- Odwrotna sytuacja nastaje, kiedy Twoje konto ma już kilka dobrych lat, a liczba obserwujących przedstawia się za pomocą 6 cyfr. Wtedy wskaźnik ER będzie mniejszy ze względu na starych obserwatorów, którzy mogli np. znudzić się contentem występującym na danym profilu i przestali w nim aktywnie uczestniczyć lub też całkiem zrezygnowali z aktywności na swoim koncie społecznościowym, stając się tzw. kontem duchem.
Jaki to wszystko ma związek z influencer marketingiem?
Wróćmy teraz do samego początku, w którym założyłam, że na pewno wiesz, kim są influencerzy. Jeśli prowadzisz profil na Instagramie swojej firmy/ marki lub też zawodowo opiekujesz się kontami klientów, możliwe, że miałeś nawet przyjemność nawiązać z nimi kilka współprac. I tutaj dochodzimy do momentu, w którym dowiesz się kiedy wskaźnik ER ma jedno z największych znaczeń. Podczas wyboru influencera, który będzie promował Twoje lub Twojego klienta produkty warto zwrócić uwagę na komplet danych, dzięki którym zyskamy pewność o słuszności naszej decyzji.
W zależności czy decydujemy się na mikro, czy też makroinfluencera na pewno najpierw zainteresujemy się jego liczbą obserwujących. Równocześnie warto sprawdzić, czy tematyka jego konta jest spójna z reklamowanym produktem. Kolejnym krokiem powinno być właśnie obliczenie wskaźnika zaangażowania. Czy konto, które ma wielu obserwatorów, ale ogromna większość z nich nie angażuje się w reagowanie na posty czy oglądanie relacji, ma dla nas realną szansę sprzedażową? Odpowiedź jest jasna. Dlatego przed podjęciem decyzji o współpracy, niezwykle korzystne będzie skorzystanie z kalkulatora ER.
Co jeśli nie współpracuje z influencerami, tylko prowadzę swoje własne konto?
W przypadku, w którym zajmujesz się jedynie swoim własnym kontem i dbasz o jego rozwój, również wyniesiesz pożytek z analizy wskaźnika ER. Dzięki niej dowiesz się, czy Twoja działalność na Instagramie w zadowalającym stopniu interesuje Twoich obserwujących. Jeśli ER okaże się niskie, możesz wyciągnąć przykładowy wniosek, że angażujesz niewiele interakcji z przeglądającymi, przez co niechętnie komentują oni Twoje posty.
W takiej sytuacji możesz pojąć kilka kroków, by podnieść swój wskaźnik. Jednak to obszerniejszy temat na kolejny artykuł.
Mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi dowiedziałeś się czegoś nowego. Podziel się w komentarzu swoją historią z influencer marketingiem i daj znać, czy zamierzasz użyć wskaźnika ER w swoich przyszłych analizach!
Julia Rybska
Jestem starszą specjalistką ds. kreacji contentu oraz social media managerką w agencji marketingowej Setugo. Aktualnie studiuję psychologię o specjalności neuromarketing oraz drugi kierunek, jakim jest digital media: analityka sieci. Gdzie można mnie najczęściej spotkać? Zdecydowanie w podróży. Dzięki możliwości pracy zdalnej odkrywam wszelkie zakątki świata, rozwijając przy tym swoją pasję do fotografii i rozwoju osobistego.
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/julia-rybska-/
Strona WWW: Agencja content marketingowa | Setugo.pl