W czasach, kiedy niemal każdy przedsiębiorca posiada własną stronę www, zadbanie o jej odpowiednie pozycjonowanie staje się wręcz koniecznością. Czym jest SEO i jak sprawić, aby publikowane przez nas teksty łatwo było znaleźć w Internecie, i – tym samym – przyciągnęły potencjalnych klientów? SEO dla początkujących – od czego zacząć?
Pozycjonowanie – czas start!
Zacznijmy od podstaw: czym właściwie jest SEO? Kiedy statystyczny użytkownik Internetu szuka danej usługi czy produktu w sieci, jego działanie jest proste: wpisuje w wyszukiwarkę Google hasło i wybiera najczęściej tę stronę, która wyświetla się w kilku pierwszych wynikach.
Patrząc na to z perspektywy przedsiębiorcy oferującego swoje towary czy usługi w Internecie, istotne jest więc to, aby nasza strona wyprzedziła konkurencję i pojawiła się jak najwyżej – ponieważ każde odwiedziny na stronie to szansa na zdobycie nowego klienta. Jak to osiągnąć? Tutaj właśnie pojawia się SEO, czyli takie zoptymalizowanie tekstu (artykułu, wpisu blogowego, oferty itp.), które pozwoli na „wybicie” go na jak najwyższą pozycję w Google.
Warto przy tym podkreślić, że SEO dotyczy wyłącznie wyników naturalnych (organicznych). Drugim sposobem na zdobycie wysokiej pozycji jest wykupienie płatnej reklamy. Zadziała ona szybciej, jednak będzie trwała tylko tak długo, jak długo będziemy za nią płacić. SEO pozwala natomiast osiągać długotrwałe efekty i jest w zasadzie darmowe. Należy jednak wziąć pod uwagę, że walutą, jaką trzeba za to zainwestować, jest czas, regularność i systematyczność naszych działań.
Jakie elementy wpływają na SEO?
Na pozycjonowanie strony www wpływa wiele czynników, m.in. takich jak: szybkość ładowania strony, metadane, linkowanie czy adres URL. W tym tekście skupimy się jednak na cechach samych treści. Jakie powinny one być, aby uzyskiwać możliwie jak najwyższe wyniki w wyszukiwarce? Oczywiście – ilu specjalistów, tyle rad i opinii. Jednak z pewnością można wskazać kilka najważniejszych wyróżników, jakimi cechują się dobre teksty SEO. Należą do nich:
Struktura tekstu
Przejrzystość treści, wyraźne podzielenie na wstęp (tzw. lead, czyli pierwszy akapit wprowadzający) oraz część właściwą, a także podział na akapity. Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, jak długi powinien być tekst pod SEO, jednak bez wątpienia musi być on harmonijnie zbudowany, np. poprzez zastosowanie akapitów podobnej długości itp.
Wyróżniki
Algorytm Google doskonale zdaje sobie sprawę, że ludzkie oko męczy się, kiedy widzi zwarty blok tekstu. Dlatego ważne jest, aby wyróżnić najważniejsze fragmenty, np. poprzez wyboldowanie (pogrubienie) najważniejszych zdań, a także wypunktowania lub listy numeryczne. Istotne jest również stosowanie śródtytułów, które zapowiadają kolejne części tekstu i stanowią ułatwienie dla czytającego.
Słowa kluczowe
Kiedy szukamy czegoś w Internecie, wpisujemy w wyszukiwarce Google hasła, które najlepiej odzwierciedlają to, co chcemy znaleźć (np.: „sukienka wieczorowa”, „okulista Warszawa”, „jakie kwiaty do ogrodu” itp.). Są to tzw. słowa kluczowe. W pozycjonowaniu naszym celem jest, aby po wpisaniu danego hasła, Google pokazało naszą stronę jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Dlatego też dobranie odpowiednich słów kluczowych oraz umieszczenie ich w najważniejszych miejscach w tekście (tytule, nagłówkach, leadzie, pogrubionych zdaniach) jest tutaj – jak sama nazwa wskazuje – kluczowe.
Dobry tekst – czyli jaki?
Na koniec warto dodać, że nawet, jeśli stworzymy tekst spełniający wszystkie powyższe warunki, niewiele osiągniemy, jeśli nie damy czytelnikowi jakiejś wartości. Jeszcze kilka lat temu popularne były tzw. „precle” (z ang. „presell pages”), czyli owiane dziś złą sławą krótkie, niskojakościowe teksty. Zawierały one duże nasycenie słów kluczowych, były jednak pozbawione większego sensu (i często brzmiały wręcz nienaturalnie).
Dziś odchodzimy od takiego podejścia. Zdajemy już sobie sprawę, że dobry tekst SEO to taki, który nie tylko zaspokoi wymagania algorytmu, ale również (albo i przede wszystkim) dostarczy czytelnikowi merytorycznej wiedzy.
Anna Wołodko
Copywriterka, redaktorka, specjalistka ds. content marketingu. Absolwentka edytorstwa i PR-u. Doświadczenie zdobyte w pracy w wydawnictwach i agencji reklamowej wykorzystuje dziś, prowadząc własną firmę Mint Concept, która wspiera przedsiębiorców w skutecznej komunikacji, marketingu i budowaniu silnej marki.
Strona www: www.mintconcept.pl
Facebook: www.facebook.com/AnnaWolodkoMintConcept