Budowanie marki osobistej jest w ostatnich latach najskuteczniejszą metodą na zdobycie przewagi konkurencyjnej. Bycie osobą rozpoznawalną, uznawaną i cenioną pozwala na stosowanie sprzedaży odwrotnej. Nie ważne kogo Ty znasz, ważne kto zna Ciebie. Prowadzisz firmę, jesteś influenserem a może marzysz o tym, aby świat dowiedział się kim jesteś i co wyjątkowego robisz? Jeśli tak jest, zbuduj markę dzięki mediom. Jak? Elżbieta Jachymczak, Redaktor Naczelna portalu Business Intelligence oraz Prezes Zarządu Akademii Kobiecej Przedsiębiorczości podzieliła się z nami kilkoma wskazówkami w tym temacie.
Pierwszy kontakt z mediami
Mówią, że najtrudniejszy pierwszy krok, ale bez niego nic się dalej nie zadzieje. Zanim skontaktujesz się z mediami, przeprowadź reaserch, które media są dla Ciebie odpowiednie. Możesz wyszukiwać po słowach kluczowych np. redakcja biznesowa, portal biznesowy, portal sportowy, portal branża beauty, portal nieruchomości, media lokalne, gazeta krakowska itp. W zależności, w jakiej branży pracujesz, prowadzisz biznes lub czym się zajmujesz, takie media powinieneś wybrać.
Złota zasada brzmi: „Pojawiaj się tam, gdzie są Twoi klienci”
Przy wyborze warto również kierować się pozycją danego medium, opinią publiczną, poziomem zaufania oraz nawet naszą własną „lubością” danego medium.
Pierwszy krok za Tobą – wybrałeś media, w których chcesz się pojawiać. Teraz czas na kontakt z nimi. Zanim wyślesz prośbę, dowiedz się czy wybrany adresat jest właściwy. Najczęściej na stronach internetowych radia, telewizji czy portali znajduje się kontakt do osoby odpowiedzialnej za współpracę z danym medium lub wybranym działem np. Prawo, Psychologia, Biznes, Motoryzacja. Możesz również pójść np. do radia lub TV i szukać właściwej osoby, jednak może to być czasochłonne, a w obecnych czasach mało realne.
Skoncentruj swoją uwagę na tym, co chcesz osiągnąć dzięki swoim publikacjom i skieruj swoją prośbę we właściwe ręce.
Wysyłając maile do redakcji musisz liczyć się z tym, że nie od każdego otrzymasz odpowiedź lub też przyjdzie na Twoją skrzynkę odpowiedź automatyczna. Statystyka jest nieubłagalna. Na 50 wysłanych maili, 10 redakcji odpisze, a tylko jedna może wykazać zainteresowanie. Nie zrażaj się. Początki mogą być trudne, ale warto iść do przodu i nie poddawać się.
Zbuduj markę dzięki mediom
Nawiązałeś współpracę z pierwszym medium, a może wziąłeś udział w projekcie organizowanym przez jedną z redakcji i na portalu pojawił się wywiad z Tobą – warto teraz rozpisać plan publikacji i pojawiania się w mediach. Dobrym rozwiązaniem jest dywersyfikacja naszej obecności. Kilka publikacji na portalach, przeplatane wystąpieniami w radio i TV.
W dniu pierwszej publikacji w mediach mogą pojawić się pierwsze propozycje współpracy. To normalne zjawisko, kiedy wchodzisz na drogę bycia osobą publiczną. W ten sposób rozpoczyna się proces budowania własnej marki osobistej. Pokazałeś światu, kim jestem i w czym jesteś dobry. Twoja aktywność zawodowa, którą się zajmujesz gwałtownie przyspieszy. Kolejne media obserwują Cię i składają z propozycje współpracy. Warunek jest jeden – musisz reprezentować wysoką jakość oferowanych przez Ciebie usług.
Nie wolno poprzestać Ci na jednej publikacji. Zatrzymanie się w miejscu spowoduje tak na prawdę cofnięcie się do przeszłości. Proces budowania marki możesz rozpocząć w dowolnym momencie. Według 3-letniego planu, pierwszy rok z założenia powinien być przeznaczony na zbudowanie takiej pozycji na rynku, aby w drugim roku móc spokojnie przejść do kolejnego etapu w biznesie – pierwszych stałych kontraktów. Trzeci rok to już działanie na pełnej prędkości. Na fali bycia rozpoznawalnym należy podsycać swoją markę osobistą.
Przykładowo wyglądała to w ten sposób:
Ostatnie 12 miesięcy budowania marki Red. Elżbiety Jachymczak
- Wrzesień 2020 – moderacja panelu dyskusyjnego „Wizerunek w sieci. Wirtualna osobowość” podczas FE 2020 w Karpaczu
- Październik 2020 – wywiad w Radio Kraków, wywiad w TVP 3 Kraków
- Listopad 2020 – prelekcja na Światowym Tygodniu Przedsiębiorczości
- Grudzień 2020 – wywiad u Moniki Schwertner „Pisz życie swoim piórem”
- Styczeń 2021 – udział na Konferencji “POLSKO-WŁOSKA WSPÓŁPRACA w BRANŻY MODA”
- Luty 2021 – wywiad dla telewizji ATV
- Marzec 2021 – wykład na PWSZ w Wałczu
- Kwiecień 2021 – wywiad online dla portalu LBQ „Co decyduje o sukcesie na rynku wydawniczym?”
- Maj 2021 – artykuł na portalu BS.net
- Czerwiec 2021 – wywiad w radio RDC
- Lipiec 2021 – artykuł na portalu Business Intelligence „5 zasad budowania marki przy użyciu mediów”
- Sierpień 2021 – live dla branż zagrożonych – zaproszenie od Katarzyny Ross
To tylko wybrane pozycje z każdego miesiąca. Należy dbać o ciągłość publikacji o marce osobistej i/lub firmowej w mediach. Tylko takie działania pozwalają na stały kontakt z Twoimi odbiorcami. Pojawiaj się tak często, jak to możliwe w odpowiednich mediach. Tam, gdzie są Twoi klienci. Zbuduj markę dzięki mediom i stań się rozpoznawalny na całym świecie.
7 porad przed wystąpieniem w mediach
Prasa, portale, wywiady pisane – to przychodzi łatwo. Masz czas na przygotowanie treści, ewentualne poprawki. Korektą i redakcją tekstu zajmą się redaktorzy w redakcji. Tutaj ryzyko popełnienia błędy lub też negatywnych skutków budowania marki jest niewielkie. Wystąpienia w radio lub TV to co innego. Przed każdym wywiadem czy też krótkim komentarzem eksperckim w mediach warto być przygotowanym.
Idąc do radia na początek wybieraj audycje nagrywane, nie na żywo. Chyba, że czujesz się w tym, jak ryba w wodzie, to śmiało.
Zapytaj o temat Twojej obecności. Redaktorzy mają zarys pytań do Ciebie. To ułatwi Ci przygotowanie się, ale nie planuj czytać z kartki ani uczyć się na pamięć. Rozmowa ma wypaść naturalnie.
Na nagraniu miej pod ręką wodę do picia. Pozwala ona nawilżyć gardło i pozwoli Ci na chwilę spokoju.
W sytuacjach stresowych weź trzy głębokie wdechy i uspokój myśli. Jeśli nie jesteś na żywo, możesz poprosić o chwilę przerwy.
Mów „setkami”. Ta sztuka na początek może wydawać się dziwna, ale jest bardzo pomocna. Nie tylko w wystąpieniach w radio czy TV, ale również przy pisaniu. „Setka” to zdanie składające się ze 100 zzs (znaki ze spacjami). Idealna długość, która pozwala na spokojną wypowiedź. Dla realizatorów pozwala na przycięcie w dowolnym momencie.
Podczas wystąpień w TV zadbaj o prosefjonlalny wizerunek. Tutaj poza audio również mamy wizję. Wyglądaj odpowiednio do zawodu, który reprezentujesz. Wybierz dogodne dla Ciebie miejsce nagrania. Jeśli jest to nagranie online pamiętaj o tle za Tobą. Powinno wyglądać tak samo dobrze, jak nagranie w studio czy w plenerze.
Pielęgnuj swój marketing osobisty. Zrób zdjęcie w studio z logiem stacji. Podziel się swoim wystąpieniem w mediach społecznościowych. Zaproś słuchaczy/widzów do wysłuchania/obejrzenia Twojego wystąpienia.
Dziel się swoją wiedzą i doświadczeniem. Wyróżnij się na tle innych ekspertów. Dzięki mediom dotrzesz o wiele szybciej do swoich potencjalnych klientów.
red. Elżbieta Jachymczak
Ambitna i niezależna dziennikarka ekonomiczna, zapraszana w roli prelegentki na najbardziej prestiżowe wydarzenia ekonomiczne i dziennikarskie w Polsce, tj. Forum Ekonomiczne w Krynicy, Forum Mediów i Komunikacji czy Festiwal Rok Kobiet. Wydawca, redaktor naczelna portalu https://business-intelligence.com.pl/ oraz Dwumiesięcznika Business Intelligence, założycielka i pomysłodawczyni Akademii Kobiecej Przedsiębiorczości.
Od ponad 16 lat związana z biznesem, dziennikarstwem i edukacją. Z sukcesem prowadzi swoje firmy. Jej działalność ma trwały i widoczny wpływ na polski rynek wydawniczy oraz polską przedsiębiorczość. Jest ekspertką od skutecznego budowania marki osobistej. Pasjonatka nauczania i przekazywania wiedzy. Prywatnie miłośniczka porannej kawy.
Pani Elżbieta to marka sama w sobie , Czy każdy może nią być , mam wątpliwości . Artykuł bardzo ważny i bardzo pomocny
Dziękuję za dobre słowo. Na proces budowania marki składa się wiele czynników. Czy każdy może nią być? Uważam, że tak. Mamy wielu klientów z różnych branż i dla każdego opracowujemy w redakcji indywidualny plan. Zapraszamy do współpracy.