3 podstawowe sposoby, jak skutecznie prowadzić social media

Prowadzisz własny biznes? Chcesz zwiększyć sprzedaż dzięki social mediom? Sprawdź, jak możesz zrobić to organicznie! Wystarczy, że poświecisz trochę czasu, a stopniowo zaczniesz zauważać pierwsze efekty. Pamiętaj – kluczem do sukcesu są cierpliwość, dyscyplina oraz dobre relacje z klientami.

1. Zachowaj regularność

Jeśli chcesz docierać do nowych odbiorców (na Instagramie, YouTube, TikTok itd.), musisz stale dostarczać im wartościowy content. Nie wystarczy, że raz na jakiś czas coś opublikujesz – powinnaś wszystko dokładnie planować. Dzięki temu zachowasz regularność w prowadzeniu swoich social mediów oraz zbudujesz zaangażowaną społeczność. Nie musisz jednak dodawać postów codziennie. W zależności od tego, ile masz do powiedzenia, mogą być 2-3 w tygodniu. Pamiętaj – liczy się jakość, nie ilość. Skup się zatem na ciekawych, merytorycznych treściach, które rzeczywiście przydadzą się Twoim odbiorcom, a zostaną z Tobą na dłużej.

Przygotuj harmonogram, gdzie ustalisz:

  • ile postów jesteś realnie w stanie przygotowywać miesięcznie
  • dni, w które będziesz dodawać posty (najlepiej, żeby były one stałe)
  • rodzaje contentu (zdjęcia, grafiki, video)
  • stałe serie postów.

Kolejnym krokiem jest stworzenie content kalendarza, w którym szczegółowo rozpiszesz pomysły na dany miesiąc. Przygotuj go w formie tabelki z miejscem na datę, temat, copy do posta i kierunek graficzny (zdjęcie / grafika / video), a następnie zaznacz dni z postami, weekendy oraz najważniejsze wydarzenia typu rocznice, święta czy promocje nowych produktów. W dalszej kolejności zaplanuj merytoryczne treści, w których przekażesz daną wiedzę. Aby ułatwić sobie zadanie, opracuj unikatową bazę pomysłów, dzięki czemu nigdy nie zabraknie Ci pomysłów na ciekawy content.

2. Twórz dla swojej grupy docelowej

Przygotowując treści, zawsze pamiętaj dla kogo tworzysz – dla swojej grupy docelowej, a nie samej siebie. Przekaz musi być zatem zrozumiały oraz dostosowany do jej potrzeb i oczekiwań. Powinien odwoływać się do emocji, poruszać wyobraźnię, a także podkreślać zalety Twojej oferty. Spróbuj postawić się w sytuacji odbiorcy – co może go interesować? Jakie może mieć problemy? Jak możesz rozwiązać jego problem? Znając odpowiedzi na te pytania, będzie Ci prościej przygotowywać wartościowy content.

Stawiaj na otwartość, autentyczność oraz zaangażowanie. Pytaj wprost swoich odbiorców, jakie mają problemy, pytania, czego potrzebują (np. na stories w formie ankiety). Spróbuj ich zrozumieć, a następnie przedstaw konkretne rozwiązania. Nie zapominaj o odpowiadaniu na wszystkie komentarze i wiadomości prywatne – nie dość, że dzięki temu bliżej poznasz swoich odbiorców i zbudujesz z nimi relację, to jeszcze zyskasz bezcenne źródło informacji. Wyciągaj z nich wnioski i na tej podstawie przygotowuj wartościowe posty czy stories.

3. Dawaj wartość

Aby urozmaicić swoje treści, opracuj tzw. filary contentu, czyli główne tematy i kategorie, które możesz regularnie omawiać na swoim profilu. Dzięki nim nigdy nie zabraknie Ci pomysłów oraz zachowasz regularność w działaniu. Dobór rodzajów treści zależy oczywiście od tego, na czym Ci głównie zależy. Chcesz budować pozycję eksperta? Sprzedawać? Angażować? A może dostarczać rozrywki? W każdym razie skup się na utrzymaniu równowagi między treściami, żeby nie zanudzić swoich odbiorców lub ich nie zniechęcić.

Wśród filarów contentu można wyróżnić:

  • Treści edukacyjne – dzięki nim możesz wykazać się wiedzą oraz zbudować pozycję eksperta w swojej niszy (twórz poradniki, case studies, e-Booki, raporty, infografiki oraz webinary),
  • Treści sprzedażowe – z ich pomocą zwiększysz sprzedaż swoich produktów (skup się na przedstawieniu swojej marki, oferty, kategorii produktów i usług, a także korzyści z nich płynących),
  • Treści angażujące – dzięki nim nawiążesz interakcję ze swoimi odbiorcami, poznasz ich i zbudujesz z nimi relację (postaw na wyraźne CTA typu „daj znać w komentarzu” i „sprawdź szczegóły pod linkiem”, zabawy w szczególności na stories w formie naklejki ankiety, quizu lub pytania, a także storytelling w postaci wideo bądź karuzeli),
  • Treści rozrywkowe – to doskonały sposób na rozluźnienie atmosfery i zbudowanie autentyczności (pokaż kulisy swojej pracy, życie poza pracą / działalnością w internecie, swoje pasje i zainteresowania, a także codzienną rutynę).

Jak skutecznie prowadzić social media? To zdecydowanie temat rzeka.. Istnieje bowiem wiele sposobów, dzięki którym możesz dotrzeć do nowych odbiorców. Na początek zacznij jednak od regularności, dostosowania contentu do swojej grupy docelowej, a także dawania wartości. Małymi kroczkami zbudujesz zaangażowaną społeczność wokół swojej marki, a tym samym zwiększysz również sprzedaż.

Jeśli brakuje Ci pomysłów i potrzebujesz pomocy, odezwij się do mnie. Z przyjemnością Ci pomogę!

jak skutecznie prowadzić social media

Ewelina Wolszczak

Specjalistka ds. social media

Jestem absolwentką studiów magisterskich na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo, specjalność public relations i marketing medialny na Uniwersytecie Warszawskim. Od ponad 2 lat pracuję w marketingu. Posiadam zarówno doświadczenie w agencji PR, jak i po stronie klienta. Głównie zajmuję się przygotowywaniem contentu na www, social media i newsletter, a także ulotki, plakaty czy inne materiały marketingowe. W swoich social mediach staram się uczyć, jak tworzyć angażujący content, rozwinąć swoją markę oraz znaleźć pracę w marketingu.

Strona www: https://marketing-w-pigulce.pl/

Instagram: https://www.instagram.com/marketing_w_pigulce/

Jeden komentarz

  1. Skuteczne prowadzenie social mediów w dzisiejszych czasach to kompletny must have. Gdy je prowadzimy dobrze to wpływa to naprawdę pozytywnie na nasz biznes.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *