Szczypta porad dla kobiet w biznesie. Jak myślisz, gdzie zaczyna się każdy projekt biznesowy?

Oczywiście od pomysłu! Ale nie mniej istotna od idei jest wnikliwa analiza rynku – analiza konkurencji, analiza potrzeb oraz oczekiwań klientów, ale także określenie, czy to jest właściwy moment na tworzenie nowej marki, biorąc pod uwagę ustawodawstwo, podatki, pozwolenia, uwarunkowania prawne, czyli tzw. „atmosferę”. To pierwszy krok, jaki należy wykonać – jeszcze przed tym, nim podejmiesz ostateczną decyzję o podjęciu nowego wyzwania.

Jak to zrobić?


Spróbuję wyjaśnić na przykładzie kwiaciarni.

  1. Postaw się na miejscu klienta i wyobraź sobie, gdzie i jak będzie szukał Twojego produktu.
  2. Przygotuj listę wszystkich sytuacji, w których ludzie kupują kwiaty, opisz, kto je kupuje, w jakiej ilości, jaką drogą, określ sytuacje i grupę odbiorców, których dotyczy Twój produkt.
  3. Załóżmy, że masz dostawę bukietów dla bliskich przez Internet. Sytuacja konsumpcyjna to romantyczny prezent, prezent urodzinowy czy istotne w kalendarzu daty: 8 marca, 14 lutego czy 26 maja.
  4. Zrób listę wszystkich, którzy sprzedają podobny produkt online. Wybierz 10-15 witryn, które lubisz. Pomyśl o sytuacji, w której jako klient potrzebujesz czegoś więcej niż to, co oferuje witryna, np. chcesz dodać do bukietu cukierki.
  5. Skontaktuj się z przedstawicielem każdej witryny i zapisz, jak zareagował na niestandardową sytuację, a następnie uporządkuj wytypowane przez siebie firmy według:
  • jakości usług,
  • szybkości odpowiedzi,
  • ceny,
  • innych ważnych dla Ciebie aspektów.

6. Dokonaj 2-3 rzeczywistych zakupów, oceń jakość lejka sprzedażowego konkurencji, opakowanie, łatwość zapłaty za towar, jakość produktu oraz opiekę posprzedażową. Dzięki ocenie konkurencji, będziesz mogła przygotować analizę SWOT oraz mapę konkurencji, która wskaże wolne przestrzenie na rynku. Dlaczego analiza SWOT jest taka istotna?

  1. Określa pozycję na rynku.
  2. Określa mocne i słabe strony konkurencji.
  3. Identyfikuje zagrożenia Twojej firmy.
  4. Identyfikuje przewagi konkurencyjne.

Dzięki ocenie konkurencji, będziesz mogła przygotować analizę SWOT oraz mapę konkurencji, która wskaże wolne przestrzenie na rynku. Dlaczego analiza SWOT jest taka istotna?

Warto przeprowadzić SWOT nie tylko dla swojej firmy, ale także dla 2-3 głównych konkurentów.

Jak je zdefiniować?

Narysuj prostokąt, podziel go na 4 strefy:

  • S          siła (mocne strony)
  • W        słabość (słabe strony)
  • O         okazja (szanse)
  • T          zagrożenie (zagrożenia)

Zapisz wszystko, co przychodzi Ci na myśl do każdego z powyższych punktów. Następnie zadaj po dwa pytania do każdej pozycji, np. w jaki sposób mocna strona poprawi zadowolenie klientów i wpłynie na wyniki firmy? Czy mocna strona wyróżnia Cię od konkurencji?

Co jest zatem najważniejsze? Nie bój się i zacznij działać!

Teraz wykreśl najmniej istotne pozycje. Jeśli punktów jest dużo, spróbuj je uszeregować i skupić na tym, co najważniejsze. Zamieść wszystko, co przygotowałaś, w poszczególnych strefach (S/W/O/T) i rozpisz swój plan działania: jak wzmocnić to, co jest S, popracować nad W. Zastanów się, czy zagrożenia można przełożyć na możliwości biznesowe oraz źródła wzrostu sprzedaży? Co należy zrobić, aby jak najszybciej chronić się przed zagrożeniami?

Po analizie rynku, rozpisz szacunkowe dochody i wydatki, ustal konkretne (najlepiej liczbowe) cele oraz zadania, a także szczegółowy plan marketingowy wraz z budżetem. Zacznij od stworzenia systemu identyfikacji wizualnej marki, w tym logotypu oraz działań w obszarze social mediów.

Jak stworzyć silną markę?

Produkt lub usługa staje się marką, gdy zajmuje określone miejsce w głowie człowieka. Wyobraź sobie dużą garderobę, w której wszystko jest ułożone na półkach. Zadaniem Twojej marki jest dostanie się na jedną z tych półek i zajęcie określonej przestrzeni.

Załóżmy, że jesteś marką salonu kosmetycznego. Potencjalna klientka ma już kilka miejsc na półce dotyczącej salonów kosmetycznych: gdzie wykonuje manicure, gdzie dba o fryzurę, makijaż, gdzie robi hennę. Twoim zadaniem jest dostać się na tę półkę, więc:

  • musisz być rozpoznawalna.
  • klientki muszą przyjść do Ciebie i sprawdzić Twoje usługi.
  • musisz zająć miejsce w „garderobie” klientki na określonej półce.

„Zależy nam na sukcesie Twojej firmy, dlatego dbamy o jej wizerunek i rozwój, pomagamy budować zaangażowaną społeczność oraz dostosować markę do zmieniających się realiów biznesowych”.

Maria Saifudinova

15 lat doświadczenia w marketingu i sprzedaży.

6 lat temu stworzyła MAD Heads Association — Agencję Marketingową, która działa na rynku polskim i ukraińskim. Nazwa pochodzi od skrótu MAD: Marketing Advertising Development, a jednoczesne oznacza zespół kreatywnych osób.

W obszarze jej zainteresowań są: badania rynkowe, opracowanie strategii marketingowych i sprzedażowych, kreowanie nowych marek oraz komunikacja w internecie (strony internetowe, promocja produktów i usług).

Strona www: https://www.madheads.pro

Facebook: https://www.facebook.com/madheadspl

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *