Co to jest rich content? I dlaczego warto wdrożyć go w sklepie internetowym?

Wejdź w rolę konsumenta i wyobraź sobie, że chcesz kupić czajnik. Wpisujesz odpowiednią frazę w Google, a przed Tobą ukazuje się mnóstwo propozycji. Twoją uwagę najpewniej przykuje kilka pierwszych produktów, jednak finalnie zakupisz tylko jeden z nich. Warto więc zastanowić się, co sprawia, że kupujący wybiera czajnik A, a nie czajnik B. Odpowiedzią może okazać się… rich content.

Czym jest rich content?

Najprościej mówiąc, rich content to po prostu bogata treść. Mowa tu oczywiście o rozbudowanych, niezwykle atrakcyjnych kartach produktów. Wbrew pozorom angażujący opis przepełniony językiem korzyści to nie wszystko. Można śmiało powiedzieć, że to dopiero pierwszy krok do wykreowania skutecznego rich contentu. Współcześnie prezentacja towarów weszła bowiem na zupełnie inny poziom. Karta produktu musi być nade wszystko “jakaś”. Ma przede wszystkim wzbudzać pozytywne emocje, takie jak ekscytacja, zachwyt czy zaskoczenie. Niekiedy szokuje, bawi, a nawet edukuje.

Stopniowo odchodzi się od prostych opisów, których jedynym celem było przekazanie podstawowych informacji na temat danego towaru. Parametry techniczne, kod produktu, kraj pochodzenia, producent… To elementy, które można porównać do gramatyki języka obcego. Musisz ją znać, ale bardziej interesuje Cię wyjazd do kraju, w którym wykorzystasz nabyte umiejętności. Tak samo, jak bardziej ciekawi Cię to, co dany produkt wniesie do Twojego życia, jak je ułatwi lub urozmaici oraz dlaczego w ogóle warto go mieć.

Obecnie rich content stał się jednym z istotniejszych elementów rynku e-commerce. To niejako odpowiedź na potrzeby konsumentów, którzy chcą ekscytować się swoim zakupem, a jednocześnie stawiają coraz większe wymagania customer experience. Można z pełnym przekonaniem stwierdzić, że to efektywne narzędzie, które sklepy internetowe wykorzystują do pozyskiwania klientów. Im bardziej wyjątkowy rich content, tym większe szanse na zwiększenie sprzedaży.

Co daje rich content? Funkcje rozbudowanej karty produktowej

W tym kontekście warto wskazać kluczowe mankamenty sprzedaży internetowej. Konsument nie ma możliwości, aby bezpośrednio zapoznać się z danym produktem. Zakupy online uniemożliwiają, w zależności od rodzaju towaru, dotknięcie, zmierzenie czy przetestowanie danej rzeczy. Niestety jest to bariera zupełnie nie do przejścia, dlatego właśnie sklepy internetowe muszą wykorzystywać całkowicie inne narzędzia w celu pozyskania klientów.

Karta produktowa ma przede wszystkim przedstawić produkt w atrakcyjny sposób. Trzeba mieć na uwadze, że to jedyne narzędzie komunikacji — pewnego rodzaju łącznik pomiędzy sprzedawcą a kupującym. W tym przypadku słowo pisane oraz zbiór dodatkowych elementów muszą zastąpić bezpośrednie spotkanie z produktem. Nie jest to łatwe zadanie, ale zdecydowanie warte dopracowania, gdyż przekłada się na współczynnik konwersji.

Rich content umożliwia jednocześnie wyróżnienie się na tle konkurencji. Przesyt sklepów internetowych z taką samą ofertą zdecydowanie nie sprzyja sprzedaży. Im bardziej angażujące treści, tym łatwiej o zachęcenie odbiorcy do dokonania zakupu. Co istotne, niemałe znaczenie odgrywa także estetyka. Oczywiste jest, że atrakcyjne wizualnie treści są skuteczniejsze.

Warto wspomnieć także o innej, równie ważnej funkcji rich contentu. To prosta metoda na budowanie relacji z obraną grupą docelową oraz kreowanie pozytywnego customer experience. Gdy konsument znajduje w jednym miejscu wszelkie niezbędne informacje o produkcie oraz odpowiedzi na nurtujące go pytania, nabiera zaufania do marki.

Jakie elementy powinny znaleźć się w rozbudowanej karcie produktowej?

Zastanawiasz się, jak stworzyć dobrą kartę produktową, która pozytywnie wpłynie na sprzedaż w Twoim sklepie internetowym? Niestety nie ma na to pytanie jednej, wzorcowej odpowiedzi, która sprawdzi się w każdym przypadku. Wiele zależy od takich czynników jak rodzaj produktu czy grupa docelowa.

Ogólnie rzecz biorąc, w dobrej karcie produktowej warto zastosować takie elementy jak:

  1. Wysokiej jakości opis.

To zupełna podstawa, bez której ani rusz. Kluczem do sukcesu okaże się zastosowanie języka korzyści, który ukaże najważniejsze zalety produktu w nieoczywisty i trafny sposób. Istotne jest również to, aby zawrzeć wszystkie podstawowe informacje o danym towarze. Dużą rolę odgrywa również estetyka — nie można zapominać o przejrzystym i atrakcyjnym wizualnie formatowaniu tekstu.

  1. Wideo.

Nagrania wideo to najlepszy sposób, aby zastąpić konsumentowi bezpośrednie zetknięcie z produktem. Wówczas może on poznać takie cechy towaru, których nie da się kompleksowo wyrazić słowem czy zdjęciem. Co istotne, to również prostsza forma odbioru niż tekst. Wideo może nie tylko prezentować produkt, ale także przybrać formę poradnika lub instruktażu.

  1. Tabela porównawcza.

Często jest tak, że wahamy się między dwoma modelami danego produktu. Taka niepozorna tabela może znacząco skrócić czas procesu decyzyjnego, co z kolei przekłada się na pozytywny customer experience. Im szybszy zakup, tym większe zadowolenie klienta.

  1. Fotografie.

Kolejny element, który jest substytutem bezpośredniego zetknięcia z produktem. Ważne jest jednak to, aby zdjęcia były estetyczne, atrakcyjne oraz wysokiej jakości. Nie jest przecież tajemnicą, że internetowy konsument kupuje oczami. Piękny design karty produktowej tworzą właśnie nietuzinkowe i intrygujące fotografie.

  1. Ikony.

Aby tekst nie był jednym wielkim blokiem, warto wypunktować niektóre jego elementy. Mowa tu przykładowo o kluczowych zaletach, cechach, funkcjach czy parametrach. Dzięki kilku przemyślanym ikonom karta produktu stanie się bardziej przejrzysta, a jednocześnie lepiej dotrze do odbiorcy.

Praktyczne przykłady rich content — zainspiruj się!

W kreowaniu rich contentu zupełnie niezaprzeczalnym zwycięzcą jest firma Apple. Sposób, w jaki marka prezentuje swoje produkty, jest po prostu nie do podrobienia. To już coś więcej niż atrakcyjna prezentacja. Gadżety ukazywane są tak, jakby konsument miał je już w ręku. Krótkie i chwytliwe slogany przeplatane językiem korzyści oraz interaktywną grafiką pozwalają nie tylko zapoznać się ze specyfikacją danego produktu, ale przede wszystkim zakochać się w nim. Co ciekawe, wszelkie parametry techniczne, które niekoniecznie budzą zachwyt wśród przeciętnego użytkownika, są dyskretnie wplecione w kartę produktu.

rich content
rich content
Screen Apple

Trudno znaleźć zawodnika, który dorównałby tej marce. Nie jest jednak tak, że nie ma w sieci kart produktów godnych uwagi. W tworzeniu rich contentu świetnie radzi sobie również Media Markt. Wszelkie towary na stronie sklepu posiadają nie tylko atrakcyjny opis, ale także estetyczne zdjęcia, tabele porównawcze, a niekiedy nawet filmy.

rich content
Screen Media Markt

W oderwaniu od elektroniki warto wspomnieć także o sklepie internetowym Zara. Niektóre kolekcje odzieży przedstawiane są w formie prezentacji z nietypowymi fotografiami i nieoczywistym pozami modelek, o których chętnie dyskutują internauci. Często można znaleźć także krótkie nagrania, na których świetnie widać, jak odzież prezentuje się na ciele. Dzięki temu produkty stają się bardziej atrakcyjne dla odbiorcy.

rich content
Screen Zara

Jan Kinal

CEO w agencji Setugo.pl. Z content marketingiem i pozycjonowaniem związany od 2009 roku, od samego początku prowadząc Setugo. Prywatnie pasjonat historii najnowszej i podróży.

Link do LinkedIna: Jan Kinal | LinkedIn

Strona WWW www.Setugo.pl

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *