Fascynują mnie Historie Ludzi Biznesu – wywiad z Renatą Zielezińską

Droga do sukcesu nie zawsze jest łatwa. Często bywa procesem, który wymaga wiele pracy, uwagi, zaangażowania i doświadczenia. Historie sukcesów polskich przedsiębiorców inspirują innych przedstawicieli świata biznesu, ale także zachęcają do działania oraz sięgania po więcej. Poznaj historie ludzi biznesu na portalu biznesowym PolecanyBiznes.pl.

Ewelina Salwuk-Marko: Zagłębiasz różne historie polskich przedsiębiorców. Skąd ten pomysł?

Renata Zielezińska: Tak naprawdę historie ludzi biznesu interesowały mnie od zawsze. Od kiedy tylko pamiętam, zastanawiałam się, co właściciele firm zrobili i jak to zrobili, że odnieśli sukces. Nie była to jednak zazdrość, tylko ciekawość, pragnienie poznania przepisu na sukces w biznesie. Chętnie czytam książki, które skrywają w sobie tajniki powstawania różnych biznesów i znanych marek. Lubię szukać w nich cech wspólnych oraz tego, czym się liderzy biznesu wyróżniają od konkurencji, ale też od innych znanych firm. Uważam, że większość ludzi błędnie postrzega liderów biznesu i przedsiębiorców, zamierzam odczarować te błędne przekonania.

Czym według Ciebie są błędne przekonania o biznesmenach i kobietach biznesu?

Większość osób uważa, że skoro ktoś prowadzi własny biznes, to pewnie leży i pachnie, a pieniądze same spadają mu z nieba. Pewnie ukradł, bo dlaczego on tyle zarabia. Pewnie nie pracuje, bo „ma od tego ludzi”. Oczywiście wcale nie oznacza to, że przedsiębiorcy pracują ciężko, jednak często ich codzienna praca obarczona jest wieloma wyzwaniami, z którymi muszą sobie poradzić. Niestety o tym już nikt nie mówi. A okazuje się, że większość ludzi bogatych wcale nie wygrała pieniędzy na loterii ani ich nie odziedziczyła. Doszli do bogactwa swoją pracą (przeprowadzono na ten temat wiele badań).

Prawie wszyscy kanadyjscy milionerzy – aż 94 procent – sami dorobili się swoich pieniędzy. Tylko sześć procent dostało miliony w spadku – wynika z badania przeprowadzonego przez BMO Harris Private Banking.

Rzadko kiedy ludzie zastanawiają się, co liderzy biznesu musieli zrobić, aby dojść do miejsca, w którym dziś są. Nikt nie pyta ich o pierwsze chwile w biznesie, popełnione błędy, rady dla osób, które planują otworzyć własny biznes. Lubię rozmawiać z przedsiębiorcami o zasadach, którymi kierują się w biznesie i o to, jakie działania podejmują, aby odnieść sukces.

Co nam daje wiedza na temat historii ludzi biznesu?

Historia powstania biznesów, przemyślenia przedstawicieli świata biznesu i przedsiębiorców są skarbnicą informacji o tym, jak skutecznie prowadzić firmę. To wyjątkowe źródła inspiracji, które podpowiadają, dlaczego warto robić wszystko, co podpowiada nam intuicja, często na przekór światu, by stać się liderem biznesu i zbudować rozpoznawalny biznes.

Czy każdy przedsiębiorca, chce się dzielić swoją historią?

Niestety nie, nad czym bardzo ubolewam. Są przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy, którzy nie uważają się za liderów biznesu i nie chcą opowiadać swoich historii. Albo myślą, że ich historia jest przeciętna i niegodna uwagi. Z drugiej strony istnieją odnoszący ogromne sukcesy biznesowe przedsiębiorcy, nawet tacy, którzy od lat znajdują się na liście najbogatszych ludzi „Forbes”, którzy bardzo chronią swoją prywatność. Taką osobą jest mieszkający niedaleko mnie Tomasz Biernacki, właściciel marketów Dino i jeden z najbogatszych Polaków. To osoba, która nie udziela się medialnie.

Czy weryfikujesz te historie? Czy nie zdarzyło Ci się, że są one “wyssane z palca” i zaświeciła Ci się czerwona lampka?

Nie bardzo rozumiem, jaki jest sens opowiadania historii swojego biznesu wyssanej z palca. Oczywiście można, ale po co to robić? Przecież życie i tak to zweryfikuje, a karma wraca (także w biznesie). Jedną z głównych wartości, jakie wyznaję w życiu i biznesie, jest autentyczność. Zawsze jestem sobą. I (na szczęście) tacy przedsiębiorcy pojawiają się w moim życiu. Nawet przez myśl mi nie przeszło, że ktoś może opowiadać nieprawdziwą historię na temat swojej firmy. Zdarza mi się za to podczas wywiadów z polskimi przedsiębiorcami dostrzegać prawdziwe emocje. Bardzo często są to niezwykle skromni ludzie, którzy nie uważają się za biznesmenów, choć moim zdaniem warto opowiedzieć ich historię światu. Nie tylko przez pryzmat wyzwań, z jakimi przyszło im się zmierzyć w swoich firmach, ale głównie przez pryzmat wartości, jakie wyznają. Zauważam również wiele cech wspólnych wśród liderów biznesu, a są to: dobroć, szczerość, pasja, zaangażowanie, które z nimi rezonują.

Jaka fascynująca historia, szczególnie Cię zainspirowała?

Trudno jest opowiedzieć jedną historię, gdy rozmawiam z wieloma przedstawicielami świata biznesu każdego dnia. Wszystkie znajdują się na portalu biznesowym PolecanyBiznes.pl – gorąco zachęcam, do jego odwiedzania i poznawania wyjątkowych historii ludzi biznesu.

Czy są jakieś sytuacje, historie, które często się powtarzają?

Jeszcze się z tym nie spotkałam, ale być może wszystko przede mną… . Czasami zdarzają się punkty wspólne, jednak historia powstania każdej firmy jest wyjątkowa i unikalna. Okupiona różnymi wyzwaniami i ciężką pracą. Aktualnie na przykład coraz więcej mam szuka możliwości pracy zdalnej, stąd też zostają wirtualnymi asystentkami. Jednak ich motywacje, oferta usług, porady, przemyślenia, codzienność, cele biznesowe i działania zdecydowanie się różnią.

Jakie są kryteria wyboru takich historii? Czym się kierujesz?

To jest mój sekret, którego nie mogę zdradzić.

Czy jest ktoś, kogo historie chciałabyś poznać i opisać?

Jest wiele takich przedsiębiorców, z którymi chciałabym porozmawiać nie tylko o historiach powstania ich biznesów, ale także o motywacji, trudnościach związanych z codziennym życiem firmy, prowadzeniem biznesu, zatrudnianiu pracowników czy rozmowach z kontrahentami. Lubię słuchać o początkach, o tym, dlaczego przedsiębiorcy zdecydowali się na ten odważny krok, jakim jest prowadzenie własnej firmy. Ciekawi mnie jak rozwijają swój biznes, czy nie boją się kryzysu w biznesie, w jaki sposób dbają o swój mindset, a także jak radzą sobie z wyzwaniami. Jedną z osób, którą chciałabym poznać osobiście, jest na przykład wspomniany wcześniej Tomasz Biernacki właściciel marketów Dino. A to z wielu względów. Jest on uważany za biznesmena widmo, ponieważ nie znajdziemy jego zdjęć w Internecie, kont w social mediach ani wywiadów. Uważam, że jego historia tym bardziej zasługuje na to, by pokazać ją światu. I zamierzam to uczynić.

Czy w historiach polskich przedsiębiorców widzisz jakiś wspólny mianownik?

Oczywiście! Słuchając różnorodnych opowieści o budowaniu firm, staram się wyłapać takie czynniki wspólne. U przedsiębiorców odnoszących ogromne sukcesy biznesowe dostrzegam niesamowitą pasję, zaangażowanie, determinację, nastawienie na sukces i ogromną pokorę. Liderów biznesu cechuje myślenie z rozmachem, które zawstydza wiele osób. Nie boją się ciężkiej pracy (często pracują więcej niż 8 godzin każdego dnia, bo po prostu lubią to, co robią) czy wprowadzania innowacji. Podejmują działania, których wielu osobom nie chce się podjąć. Ważni są dla nich ludzie, relacje i pracownicy. Bije od nich dobroć. Wielu przedsiębiorców opowiada o losach swoich firm, które często bywają trudne, czasem bolesne, bo wiążą się na przykład z rozpadem rodziny czy niewyobrażalnymi problemami do rozwiązania w firmie. Mają w sobie jednak to coś, co przyciąga nas do siebie nawzajem.

Losy każdej firmy są dla Ciebie interesujące?

Uważam, że historia każdej firmy i każdego przedsiębiorcy niesie za sobą wyjątkowe przesłanie. Ja dostrzegam je podczas rozmów z przedstawicielami świata biznesu, którzy chcą mi o sobie opowiedzieć. A wszystkie historie polskich przedsiębiorców znajdziesz na portalu biznesowym: https://polecanybiznes.pl/.

Renata Zielezińska

Renata Zielezińska

Kobieta biznesu i aktywna zawodowo mama. Copywriterka SEO, wirtualna asystentka oraz wydawca 3 portali internetowych: portalu biznesowego PolecanyBiznes.pl, magazynu kosmetyczno-urodowego TrustedCosmetics.pl oraz bloga lifestylowego SposobyNaZycie.pl. Od 10 lat prowadzi z sukcesami własny biznes.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *