Budujesz swoją markę w wirtualnym świecie? Masz fanpage na portalu społecznościowym i zależy Ci na tym, by ze swoją wiedzą docierać do jak najszerszego grona odbiorców? Zastanawiasz się o czym i jak pisać, by Twoje posty były interesujące i angażujące? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym artykule.
Współcześnie posiadanie konta na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn jest bardzo ważne, szczególnie jeśli zależy Ci na budowaniu swojej marki osobistej. Technologia wychodzi naprzeciw i umożliwia docieranie do osób, do których w realnym świecie dotrzeć byłoby Ci trudno. Warto wykorzystać wszelkie sposoby, aby stać się rozpoznawalnym ekspertem w swojej dziedzinie. Możesz to osiągnąć m.in. dzięki regularnemu publikowaniu treści wartościowych dla określonej grupy docelowej.
O czym pisać w mediach społecznościowych?
Kluczową kwestią, jeśli chodzi o publikowane treści, jest określenie swojej persony. Brzmi nieco tajemniczo, ale chodzi tu po prostu o zidentyfikowanie typowego przedstawiciela Twojej grupy docelowej. Twoim zadaniem już na początku drogi do zbudowania marki osobistej jest określenie tego, kto ma być Twoim odbiorcą. Czy są to kobiety, czy mężczyźni? W jakim są wieku? Jaką mają pozycję społeczną? Jakie mają potrzeby, marzenia? Z jakimi problemami się borykają?
Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci w opracowaniu strategii działania i publikowania treści. Im dokładniej opiszesz swoją grupę docelową, tym łatwiej będzie Ci zaplanować to, o czym pisać. Publikowane przez Ciebie treści będą wartościowe i atrakcyjne dla Twojej persony tylko wtedy, gdy faktycznie będą jej dotyczyły. Na niewiele zdadzą się posty o projektowaniu ogrodów, jeśli Twoją grupą docelową będą właściciele warsztatów samochodowych, prawda? Oczywiście, część z nich może marzyć o bujnej zieleni czy feerii barw przepięknych kwiatów dookoła domu, ale czy chodzi Ci o dotarcie do tak małego grona?
Budowa postów
Jednym z najpopularniejszych schematów, wykorzystywanych również przez profesjonalnych copywriterów, jest schemat AIDA. Model ten, właściwie używany, wspomaga sprzedaż, ale wykorzystać możesz go także do dzielenia się swoją wiedzą i budowania rozpoznawalnej marki w wirtualnym świecie.
Nazwa AIDA pochodzi od pierwszych liter wyrazów składających się na ten schemat:
Attention – Uwaga
Interest – Zainteresowanie
Desire – Pożądanie
Action – Działanie
Model AIDA w praktyce
Jak wprowadzić w życie wspomniany schemat? Tworzyć treści z uwzględnieniem poszczególnych jego elementów.
Przykuj uwagę
Zaintryguj czytelnika. Nadaj Twojej publikacji tytuł, który rozbudzi ciekawość oraz sprawi, że Twoja persona zatrzyma się na chwilę i poświęci czas na przeczytanie tego, co masz jej do przekazania.
Wzbudź zainteresowanie
Na tym etapie Twoim zadaniem jest zainteresowanie czytelnika Twoją ofertą lub treściami, jakie publikujesz. Skorzystaj ze storytellingu. Opowiedz historię, której bohater będzie spójny z wizją Twojej marki i który pozwoli czytelnikowi lepiej zrozumieć to, co chcesz przekazać. Pokaż, że rozumiesz problemy swojej grupy docelowej i daj do zrozumienia, że to właśnie Ty potrafisz je rozwiązać.
Obudź pożądanie
Przekonałeś już swojego odbiorcę, że Ty/Twoja firma oferuje rozwiązanie jego problemów. Teraz pokaż, czym wyróżnia się Twoja oferta spośród wielu innych obecnych na rynku. Wskaż, co jest w niej wyjątkowego i lepszego od ofert konkurencji. Opowiedz, jakie korzyści uzyska odbiorca, jeśli wybierze właśnie Ciebie.
Wezwij do działania
Stwórz „Call to action”. Użyj zwrotów dopasowanych do Twojej persony: „Napisz, co o tym myślisz”, „Zapisz się do newslettera”, „Udostępnij”. Możesz zakończyć post pytaniem powiązanym z treściami, jakie poruszasz. Ten etap jest bardzo ważny. Wielu z Twoich odbiorców pomimo zainteresowania przeczytanymi treściami może być na koniec nieco zagubionych. „Call to action” to wyciągnięcie do nich ręki: zachęcasz i pokazujesz, jak mogą zareagować, co zrobić z otrzymaną wiedzą.
Budując posty zgodnie z modelem AIDA, pamiętaj o tym, że kolejność elementów nie jest przypadkowa. Właściwie skonstruowany post będzie budził ciekawość czytelników i budował napięcie w miarę czytania.
Harmonogram postów, czyli kiedy i ile
Opracuj strategię, plan, wg których będziesz publikować treści. Publikuj regularnie, jeśli nie codziennie, to trzy lub chociaż dwa razy w tygodniu. Regularność jest niezwykle ważna. Sprawia, że Twoi odbiorcy widzą w Tobie rzetelną, odpowiedzialną i sumienną osobę. Przyznasz, że z kimś takim z przyjemnością i spokojem wchodzi się w relację, zarówno biznesową, jak i prywatną.
Ważne jest też zdobycie wiedzy na temat tego, kiedy Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni. Jak to zrobić? Wystarczy prosty eksperyment, ale potrzebujesz na to trochę czasu, samozaparcia i cierpliwości. Przygotuj sobie kartkę i zaplanuj, o czym chcesz pisać na swoim fanpage’u czy profilu w mediach społecznościowych w najbliższych tygodniach. Następnie przygotuj posty. W pierwszym tygodniu publikuj je dwa/trzy razy w tygodniu (lub nawet codziennie) o stałej porze, np. o 7 rano. W kolejnym np. o 10 rano, a w następnych: o 12, 14, 16 i 19.
Monitoruj aktywność pod postami. Na koniec dokonaj analizy, a otrzymasz gotową odpowiedź, o jakiej porze dnia publikować w mediach, by mieć pewność, że Twoi odbiorcy przeczytają to, co chcesz im przekazać.
Jak uniknąć błędów podczas tworzenia treści na social media?
Nawet najlepsza i najbardziej merytoryczna treść będzie trudna w odbiorze, jeśli znajdą się w niej błędy interpunkcyjne lub ortograficzne. O tym, że niepozorny przecinek ma wielką moc, przekonać może choćby ten przykład:
„Lubię gotować zwierzęta i moją rodzinę” / „Lubię gotować, zwierzęta i moją rodzinę”. Widzisz różnicę?
Oczywiście, mylić się jest rzeczą ludzką. Nie każdy ma w małym paluszku zasady gramatyki czy jest mistrzem interpunkcji. Niewiele osób znajdzie czas, by usiąść ze słownikiem w ręku i sprawdzić poszczególne słowa czy zdania. Co zrobić w takiej sytuacji? Można się wspomóc choćby wykorzystaniem opcji „Redaktor” w programie Word. Nie jest to idealna metoda, ale zazwyczaj wychwyci najbardziej rażące błędy.
Jeśli nie przekonuje Cię „wordowski” redaktor, rozważ nawiązanie współpracy z profesjonalnym copywriterem. Nie musisz od razu zlecać mu pisania postów na Twoje media, jeśli chcesz, by Twój fanpage był w 100% Twój. Dobry copywriter poprawi błędy, zredaguje teksty, wygładzi je, nada odpowiedni kształt. Nie traktuj tego jako swoją porażkę. Nie musisz być świetna/-y we wszystkim. Wiele osób ma ogromną wiedzę, jednak posiada przy tym trudność w jej przekazywaniu na piśmie. Nic w tym złego.
Plusy publikowania treści w mediach społecznościowych
Być może w Twojej głowie pojawiło się pytanie: „Czy to ma sens?”. Odpowiedź jest prosta: Oczywiście! Publikując regularnie posty na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, LinkedIn i Instagram:
- dzielisz się swoją wiedzą i budujesz wizerunek eksperta,
- realizujesz swoją misję pomagania innym poprzez publikowanie wartościowych treści o określonej tematyce;
- gromadzisz wokół siebie własną, zaangażowaną społeczność;
- stajesz się rozpoznawalną marką;
- korzystasz z darmowej reklamy.
Chcieć to móc!
Tworzenie wartościowych, angażujących i poprawnych treści jest wymagające. Jest jednak osiągalne dla każdego. Jeśli odnajdziesz w sobie motywację do działania, a do tego wyposażysz się w niezbędną wiedzę, z pewnością nabędziesz umiejętności, które przełożą się na satysfakcję z tego, co robisz. Zgromadzisz też zaangażowanych i zainteresowanych Twoimi treściami odbiorców.
Magdalena Madejska
Copywriterka i pisarka. Regularnie publikuje teksty na portalu Świat Kobiecej Mocy. Hobbystycznie prowadzi bloga Moje myśli ukryte, gdzie dzieli się swoimi przemyśleniami na temat otaczającego świata, macierzyństwa i relacji z innymi.