2021 jest rokiem podcastów. Jak mądrze zainwestować w to nowe medium?
“Czy muszę umieć opowiadać, by moja mała firma miała własny podcast?”- pyta klientka. Nie, ale w takim razie, powinnaś wybrać inną formę podcastu niż monolog – odpowiadam, jako współwłaścicielka Torby Reportera i Podcastera- inicjatywy, która zajmuje się tworzeniem profesjonalnych podcastów wzmacniających wizerunek firm i NGO.
Czym jest podcast?
Najprościej ujmując podcast to audycja radiowa na żądanie, dostępna przez internet, której możesz słuchać kiedy chcesz i gdzie chcesz. Tematyka obejmuje wszystkie dziedziny życia – od edukacji po biznes, rozwój osobisty, rekrutację pracowników, zdrowie i zdrowe nawyki, ekologię itp. Podcasty edukują i promują. Mogą, też być używane jako komunikacja wewnętrzna w firmie lub nowatorska forma szkoleń dla pracowników, podwykonawców, klientów.
Dlaczego warto wybrać podcast?
Podcast jest dla długodystansowców. Ci, którzy szukają szybkich efektów w postaci natychmiastowych wielkich zasięgów mogą się zawieść. Na zasięgi podcastu pracuje się latami. Dużo szybciej tworzy się społeczność danego podcastu. Właśnie ta społeczność to Twoi najwierniejsi klienci.
Nasz podcast, czyli podcast Torby Reportera ma raptem dwa lata. 95% naszych klientów jest słuchaczami i chociaż kilkakrotnie zetknęła się z naszym podcastem. W 2019 roku co czwarty polski internauta był słuchaczem podcastów. Z pierwszych analiz 2020 wynika, że wynik ten wzrósł dwukrotnie. Dlaczego? Bo podcast to najczęściej przekaz osobisty, który budzi w odbiorcy/kliencie zaufanie. Wg badań Discover Pods do 2030 roku 70% materiałów w internecie będzie dostępnych w formie audio, czyli audycji radiowej dostępnej na żądanie. Dzieje się tak z powodu zbyt dużej ilości czasu spędzanego przed monitorami komputerów, smartfonów i laptopów. Podcastu, dokładnie tak jak radia, można słuchać wykonując inne czynności np. ćwicząc, jedząc itp. Podcast jest narzędziem podprogowym, stąd sprawdzają się szkolenia w formie audio. Podcast operuje tylko słowem i dźwiękiem, przez co bardzo wpływa na emocje słuchaczy. Dlatego dobrze opowiedziane historie poruszają, zapadają w pamięć i serce odbiorców. W głosie można usłyszeć autentyczność, stąd audio jest medium, któremu najbardziej ufają odbiorcy.
Co jest najważniejsze, gdy decydujesz się na podcast?
- Określ, o czym chcesz robić podcast i jaką ma mieć formę początkową (monolog, dialog, reportaż?).
- Określ budżet na podcast.
- Określ czy chcesz/potrafisz zrobić go sam, zlecisz jego wykonanie od A do Z, czy częściowo zlecisz pracę nad podcastem np. montaż i realizację.
Podcasty? Gdzie ich słucham, a gdzie publikuję?
“Słyszałam o modzie na podcasty, ale nie wiem jak je znaleźć w Internecie.”- to jedno z najczęstszych zdań, które słyszymy od kobiet przedsiębiorczyń oraz pracowników działów marketingu, którzy zwracają się do Torby Reportera i Podcastera z prośbą o produkcje podcastu firmowego.
Gdy rozmawiamy dłużej okazuje się, że te osoby same są odbiorcami podcastów w ogóle o tym nie wiedząc, ponieważ odsłuchują podcastów np. z YouTube albo bezpośrednio z kanału RSS strony internetowej ulubionego bloga. To jest ok i pokazuje, że oprócz standardowych kanałów podcastowych warto mieć i te, uchodzące za bardziej tradycyjnie. Do odsłuchiwania podcastów służą serwisy strumieniowe/ streamingowe, w których chętnie słuchamy muzyki takie jak: Spotify, iTunes, czy Google Podcasts.
Co zrobić, by podcast trafił na te serwisy? Trzeba założyć tzw. hosting i stworzyć kanał podcastowy ( analogicznie jak w przypadku filmów tworzy się kanał na YouTube). Hosting może być płatny np. Soundcloud lub darmowy np. Anchor. To właśnie w kanale podcastowym publikuje się kolejne odcinki podcastu, które automatycznie zasysane są przez serwisy strumieniowe.
Jak zrobić własny podcast?
Nawet jeśli inwestujesz tylko swój czas, przelicz to na pieniądze. Jeśli nie masz wprawy w edycji dźwięku zrobienie pierwszego odcinka może zająć od kilku do kilkunastu dni. Oczywiście, być może jesteś mistrzynią monologu i wcale nie będziesz nic edytować i przycinać. A może robisz świetne wywiady? Pomyśl, w czym jesteś lepsza i poczujesz się bardziej komfortowo. Na początek możesz skorzystać z mikrofonu wbudowanego w Twój smartfon i prostej aplikacji Anchor, która pozwala na szybką edycję dźwięku oraz publikację podcastu. W ten sposób nie stworzysz może profesjonalnego podcastu- wizytówki firmy, ale możesz sprawdzić, czy taka forma pracy Ci odpowiada. Jeśli zupełnie nie wiesz, jak zacząć zapraszamy Cię na konsultację, podczas której razem zastanowimy się nad planem na Twój podcast. Sprawdź:
Co zrobić, jeśli nie mam czasu, nie lubię lub nie potrafię tworzyć audio?
Możesz wtedy zlecić wykonanie podcastów. Najczęściej zleca się wykonanie całych serii (standardowo 6 odcinków na wybrane tematy) lub realizuje się z daną firmą jeden do czterech epizodów miesięcznie.
Jako TRP realizujemy takie zamówienia. Efektów możesz posłuchać tutaj:
Jeśli uważasz, że sama z przyjemnością nagrasz swój podcast, ale nie chcesz się uczyć edycji dźwięku, zrobimy ją za Ciebie.
Ile kosztuje produkcja podcastu?
Jeśli tworzysz podcast sama, Twój koszt to:
- Czas zainwestowany w produkcję.
- Mikrofon.
- Słuchawki.
- Program do edycji dźwięku ( możesz korzystać z darmowego Audacity).
- Hosting ( możesz korzystać z darmowego Anchor).
- Ewentualny rejestrator do nagrań terenowych lub nagrywasz poprzez aplikację Anchor w telefonie.
Inwestycja w sprzęt do podcastów może się wahać od kilkudziesięciu złotych po kilkaset tysięcy w zależności od naszych potrzeb i umiejętności. Sprzęt do podcastów nie musi być drogi, ale powinien być dobrze dobrany do potrzeb użytkownika. Wiele osób inwestuje w sprzęt, ale nie umie go używać. Trzyma mikrofon w złej odległości, źle wybiera miejsce do nagrań, nie kupuje pop-filtra itp. Dlatego oferujemy też konsultacje, na których rozmawiamy o technicznych aspektach nagrań.
Jeśli zlecisz produkcję lub częściową produkcję podcastu, koszt zależy od formy podcastu, oraz tego, w jaki sposób wykonuje się nagrania i montaż. Do najpopularniejszych formatów podcastowych należą monologi i dialogi (rozmowy). Przed rozmową z firmą producencką zadaj sobie pytania: Czy sama chcę prowadzić swój podcast, czy chcę wynająć dziennikarza/lektora? Czy zlecą nagrania zdalne, czy na żywo? Czy będę chciała zamówić jingle, oprawę muzyczną? Czy zlecam edycję dźwięku i realizację akustyczną? Czy trzeba założyć i prowadzić kanał podcastowy?. Wszystkie te elementy są zazwyczaj wyceniane osobno. Zlecenie produkcji jednego odcinka podcastu może kosztować od kilkuset złotych (od 100 zł) do kilku tysięcy złotych.
Jako Torba Reportera i Podcastera robimy wyceny indywidualne, po rozmowie z klientem. Zazwyczaj prezentujemy co najmniej dwie możliwe, zróżnicowane cenowo, wersje produkcji podcastu.
Hanna Bogoryja- Zakrzewska i Katarzyna Błaszczyk
Hanna Bogoryja- Zakrzewska – przez ponad 30 lat pracowała w Polskim Radiu, na koncie ponad 1000 dokumentów i reportaży radiowych. Laureatka najważniejszych nagród radiowych w Polsce, jej reportaże wielokrotnie reprezentowały Polskę na forum międzynarodowym.
Katarzyna Błaszczyk– przez 15 lat pracy w Polskim Radiu stworzyła ponad 500 reportaży radiowych, które zdobyły ponad 20 nagród. Współorganizuje International Feature Conference, najstarszą konferencje audio non-fiction na świecie.
Strona WWW: https://torbareportera.pl/category/podcasty/
Facebook: https://www.facebook.com/torbareportera – w każdy czwartek są livy z cyklu ABC PODCASTU
Do grupy: Podcast dla firm i podcasterów https://www.facebook.com/groups/3131223650334337
Mail: torbareportera@gmail.com
W 2017 roku wspólnie stworzyłyśmy projekt Torba Reportera. Szkolimy w nim podcasterów i reporterów. W 2019 roku wspólnie wydałyśmy książkę, która jest powrotem do historii znanych słuchaczom z radia “Zdarzyło się naprawdę. Opowieści reporterskie” (wyd. Znak). https://www.znak.com.pl/ksiazka/zdarzylo-sie-naprawde-opowiesci-reporterskie-hanna-bogoryja-zakrzewska-katarzyna-blaszczyk-142609
W 2020 roku wydałyśmy e-booka ‘Sztuka rozmowy w podcaście i nie tylko”. https://torbareportera.pl/e-book/
Bardzo dobry artykuł. Konkretnie i na temat.
[…] Piszemy darmowe artykuły dostarczając wartościową treść, a jednocześnie one promują nasz podcast. Oto ostatni z nich: Inwestycja w podcast. […]
[…] możliwość do zaprezentowania siebie i swojego produktu czy usługi. Podcasty mogą być nagrywane zdalnie lub w studiu. Mogą też mieć formę video lub nagranego samego […]