Jak motywować pracowników, którzy pracują zdalnie? Wywiad z Tomaszem Chacińskim.

Uwielbiam kreatywnych ludzi, którzy z pomysłem tworzą ciekawe, potrzebne i innowacyjne narzędzia. Szczególnie jeśli te narzędzia wspierają różne biznesy, a tym bardziej jeśli opierają się na zdrowiu i budowaniu relacji. Taką platformę wellbeingową stworzył Tomasz Chaciński. Jego realizacja zwraca szczególną uwagę na motywowanie pracowników. Nie jest to takie proste, szczególnie w czasach home office. Jakie rozwiązania proponuje Tomasz? Jak motywować pracowników w czasie pandemii? Dowiecie się z wywiadu.


Ewelina Salwuk-Marko: Pandemia w znacznym stopniu wpłynęła na różne firmy jak i pracowników. W jaki sposób w tak trudnym okresie motywować pracowników? To nie jest takie proste, szczególnie kiedy nie ma kontaktu face to face.

Tomasz Chaciński: Praca zdalna nie pomaga pracodawcom w motywacji pracowników. Jednak ja nie widzę tu problemu tylko w aktualnej sytuacji związanej z pandemią i pracą zdalną, a w analogowym podejściu pracodawców, które umożliwił komfort gospodarczy w ostatnich latach. Gdy przyszła sytuacja kryzysowa, po prostu nie byliśmy gotowi na tak szybkie zmiany. Pomyślicie, a jak motywować pracowników? Skalowalnie, niesztampowo, w oparciu o dane i skutecznie narzędzia. Szukajmy narzędzi, które nam na to pozwolą. Budżety, do tej pory wydawane na marchewki w biurze, przeznaczmy na technologię, która uczyni naszą pracę skuteczną oraz da zadowolenie pracownikom. Cyfryzacja postępuje, idźmy w tym kierunku, zmieniajmy nasze firmy i nasze podejście. Patrzmy na to co jest trendem, ale i na to czego chcą nasi pracownicy. Kogo mamy w firmie, ile jest kobiet, a ile mężczyzn? W jakich rejonach kraju mieszkają, jakie maja poziomy stanowisk? Takie informacje pozwolą nam działać skutecznie oraz dobierać odpowiednie narzędzia – a te, dobre technologicznie i elastyczne pozwolą nam zadowolić wszystkich. No może prawie wszystkich (uśmiech).

Zdawać by się mogło, że najczęściej motywują nas pieniądze. Czy, aby na pewno? Czego oczekują współcześni pracownicy?

Motywują nas pieniądze? Nigdy w życiu, powie ten, co już je ma. Znane powiedzenie mówi jednak, że pieniądze to nie wszystko. Według badań Pracuj.pl, to właśnie wynagrodzenia zajmują od lat zdecydowane pierwsze miejsce na liście priorytetów, branych pod uwagę przy wyborze pracodawcy. Pieniądze są potrzebne, ale gdy ich poziom pozwala w pełni zabezpieczyć podstawowe potrzeby, okazuje się, że to nie one trzymają nas w firmach. Szukamy czegoś więcej: rozwoju, kultury organizacji, atmosfery, ludzi, ciekawych projektów, benefitów, elastyczności. Według badań Sedlak&Sedlak, dla 80% kandydatów aplikujących na nasze ogłoszenia o pracę, benefity są bardzo istotne, a przy tym ich szeroki wachlarz, wolność wyboru oraz ich dostępność z każdego miejsca.

Są firmy, które nie wspierają swoich pracowników, nie motywują ich. Jaką przyszłość im Pan wróży?

Pewnie wszystko zależy od branży, w której firma działa i od tego jakie ma ambicje. Uważam jednak, że podstawową rolą pracodawców jest dbanie o ich pracowników. Pod definicją dbania, tak naprawdę znajduję się wiele rzeczy, takich jak rola menedżera, pensja, premie, prowizje, benefity, kultura wdzięczności, a także dbanie o integracje. Firmy, które nie będą stawiać pierwszych kroków w tym temacie lub planować rozwoju tych strategii, prawdopodobnie narażone zostaną na utratę ich największego kapitału, czyli skutecznych i zaangażowanych pracowników. Prędzej czy później, podkradnie ich konkurencja, która zadba o te elementy. Ci, którzy zostaną w organizacji, mogą tracić motywację, wypalać się zawodowo i generować coraz gorsze wyniki, które narażą firmę na utratę jakości oraz pieniędzy.

Jest Pan pomysłodawcą platformy Worksmile, która wspiera tzw. wellbeing (dobre samopoczucie), oferuje narzędzia do komunikacji wewnętrznej w firmie oraz system kafeteryjny. Jakie najważniejsze korzyści oferuje ona dla pracodawców?

Platforma Worksmile, pomaga w dbaniu o dobre samopoczucie i zadowolenie pracowników, zapewnia zintegrowaną społeczność i wspiera komunikację wewnątrzfirmową oraz cyfryzuje i konsoliduje wszystkie benefity w jednym miejscu, dając dostępność i wolność wyboru pracownikom oraz upraszczając Działom Kadr zarządzanie polityką benefitową. Ja zapiąłbym to w jedną klamrę korzyści, tzn. platforma Worksmile zapewnia najwyższy możliwy poziom „Employee Experience” pomagając tworzyć niepowtarzalną kulturę organizacji.

Załóżmy, że Worksmile – jest człowiekiem. Jakie ludzkie cechy posiada?

Jest otwarty na różnorodność. Łatwo dostosowuje się do swojego otoczenia. Jest atrakcyjny wizualnie, ale po dalszym zapoznaniu widzimy jego głęboką duszę. Lubi zmiany i szybko się do nich dopasowuje. Kocha ludzi (uśmiech).

W różnych dziedzinach życia panują różne trendy. Jakie trendy prognozuje Pan na najbliższe miesiące dotyczące motywacji? Co się sprawdzi najlepiej wg Pana? Pracodawcy często wspierali aktywność fizyczną swoich pracowników, poprzez np. vouchery na basen – dziś takie możliwości są ograniczone.

Dbanie o zadowolenie pracowników powoli staje się standardem, jak w dobrych czasach karta sportowa. Dbanie o zdrowie pracownika rozwijać się będzie w kwestiach prewencji, a nie tylko dostarczania końcowych rozwiązań. Pracownicy zaś coraz bardziej będą oczekiwać wolności w wyborze takich świadczeń – jeśli zechcą iść na basen czy może do Biedronki, sami o tym zdecydują i dopiero wtedy wydadzą, na taką usługę czy produkt, swoje budżety. Menedżer będzie grał istotną rolę w motywacji pracowników, nie tylko w kwestiach KPI, ale również integracji zespołu w tematach miękkich, jak well-being, sport, społeczności związane z pasjami i zainteresowaniami. Ważne będzie zauważanie i docenianie pracowników każdego dnia, nie tylko na podsumowaniach miesięcznych. Do tego wszystkiego potrzebna będzie cyfryzacja środowiska pracy i dobór odpowiednich narzędzi.

Dbanie o zadowolenie pracowników powoli staje się standardem, jak w dobrych czasach karta sportowa. Dbanie o zdrowie pracownika rozwijać się będzie w kwestiach prewencji, a nie tylko dostarczania końcowych rozwiązań. Pracownicy zaś coraz bardziej będą oczekiwać wolności w wyborze takich świadczeń – jeśli zechcą iść na basen czy może do Biedronki, sami o tym zdecydują i dopiero wtedy wydadzą, na taką usługę czy produkt, swoje budżety.

Dziś nie tylko jest ważne zdrowie fizyczne, ale i psychiczne. Na pracodawcy spoczywa wg mnie większy obowiązek niż wcześniej. Wielu pracowników pracuje zdalnie w zamknięciu, do tego nauka zdalna dzieci. Stres, niepokój towarzyszą każdego dnia. Czy ma Pan na to jakąś złotą rade?

Nie ma co ukrywać, że jest to bardzo trudny temat i nie ma na niego jednej złotej rady. Ja polecam szukanie rozwiązań, których celem jest wsparcie pracowników w tych kwestiach. Wsparcie finansowe dla rodziców, np. w formie organizacji zajęć on-line dla dzieci. Jeśli wsparcie finansowe nie jest możliwe, wprowadzanie strategii work-life integration, czyli otwarcie się na elastyczność w dniu pracy pracownika, tak aby mógł spokojnie załatwiać sprawy prywatne. Polecam również szukanie narzędzi prewencyjnych, które będą edukować pracownika jak zarządzać stresem, relacjami, snem, dając np. dostęp do aplikacji umożliwiającej lekcje medytacji z profesjonalnym lektorem. W Worksmile zbudowaliśmy taką funkcję medytacji i połączyliśmy ją z edukacją, gdzie eksperci piszą artykuły tematyczne dostępne dla użytkowników naszego rozwiązania. Świetnym sposobem jest również zapewnienie wsparcia mentalnego w postaci psychologów/psychiatrów online. Powstaje coraz więcej narzędzi i firm, które to umożliwiają. Takie usługi są również anonimowo dostępne w naszej kafeterii benefitów.

Z Tomaszem Chacińskim Rozmawiała Ewelina Salwuk-Marko

Worksmileto narzędzie do budowania silnej kultury organizacji opartej na zdrowiu, skutecznej komunikacji wewnętrznej i społeczności oraz docenianiu i wynagradzaniu pracowników.
Łączy moduły platformy wellbeingowej, której zadaniem jest:

  • motywowanie pracowników do dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne,
  • usprawnianie firmowej komunikacji i budowanie zintegrowanej społeczności,
  • skonsolidowanie całej polityki benefitowej w jednym miejscu oraz zdigitalizowanie procesu pozyskania i rezygnacji ze świadczeń i benefitów. 

Narzędzie jest w pełni modułowe, co oznacza, że to klient decyduje z jakich funkcji skorzysta. Worksmile jest platformą webową, dostępną przez przeglądarkę komputera czy tabletu oraz aplikacją na telefony z systemem Android i iOS. Dostarcza tym samym szybki i prosty dostęp do firmowych działań, komunikatów i benefitów 24h na dobę, 365 dni w roku. Platforma zbudowana jest w języku polskim oraz angielskim i posiada tłumaczenia w 9 innych językach.

Tomasz Chaciński

Założyciel i pomysłodawca Worksmile. Absolwent psychologii biznesu Uczelni Techniczno-Handlowej im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie oraz studiów podyplomowych na kierunku psychologia sportu na Uniwersytecie SWPS. Od ponad 11 lat zajmuje się współpracą z działami HR. Pomysł na założenie Worksmile zaczerpnął z własnego doświadczenia zauważając, że regularna aktywność fizyczna nie tylko poprawia jego samopoczucie, ale także pozytywnie wpływa na wydajność pracy. Prywatnie wyznawca work-life integration.

Stronie www: https://worksmile.com/

Linkedin:  https://www.linkedin.com/company/worksmilecom/

Facebook: https://www.facebook.com/worksmilecom/


Polub ten artykuł i podaj dalej!
Tweet 20
fb-share-icon20

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

https://www.facebook.com/wartoznacportal
https://www.linkedin.com/in/ewelina-salwuk-marko-339859152/
https://www.instagram.com/wartoznacbiznes/