Kampania reklamowa to bardzo ważny element planu marketingowego każdej marki. Istotne jest jednak to, aby nie zostawiać jej “na ostatnią chwilę” i nie włączać dopiero wtedy, gdy sprzedaż organiczna spada i zawodzą inne działania marketingowe. Kampania nigdy nie może być jedynie kołem ratunkowym. Zrozumienie tego to najważniejszy krok do osiągnięcia sukcesu.
System reklamowy Facebooka, Instagrama, Google, Pinteresta, LinkedIn, czy Twittera to świetne narzędzie promocji niemalże każdej marki. Dzięki inwestycji w taki rodzaj działań reklamowych możesz dość szybko zobaczyć efekty oraz dokładnie kontrolować wydatki w porównaniu do osiąganych wyników. Musisz jednak pamiętać, że to wciąż są tylko narzędzia – jedne z wielu, które powinny wspierać realizację strategii Twojej marki. Zgodnie z powiedzeniem “w grupie raźniej” warto zapewnić systemom reklamowym wsparcie z zewnątrz. Wsparcie w postaci zadbania o kilka elementów, które powinieneś odhaczać przed wdrożeniem każdej kampanii reklamowej. Dziś dowiesz się więcej na temat przygotowania się do włączenia reklam na Facebooku, ale większość z tych punktów możesz zastosować 1:1 wobec każdej innej kampanii na pokrewnym systemie reklamowym.
Określ, jaki cel naprawdę chcesz osiągnąć
W pierwszej kolejności warto odpowiedzieć sobie szczerze na pytanie, jaki cel chcesz osiągnąć. To bardzo ważne, ponieważ osoby włączające kampanie często wpadają w pułapkę “zasięgową”, czyli włączają każdorazowo reklamę z celem “ZASIĘG” i oczekują efektów sprzedażowych. Niestety – to nie ma prawa się udać. System reklamowy Facebooka jest tak skonstruowany, aby dokładnie realizować wyznaczony mu cel. Jeśli wybierasz więc kampanię na zasięg, to algorytm działa w taki sposób, aby dowieźć jak najlepszy wynik w tym zakresie. To, że czasem “uda się” zdobyć kilku klientów może oznaczać jedynie, że miałeś szczęście, a Twoi klienci byli tak zdeterminowani, że w ciągu chwili od zobaczenia reklamy zdecydowali się na zakup. Będzie to jednak każdorazowo wyjątek potwierdzający regułę. Żeby zwiększyć ilość zakupów w Twoim sklepie musisz wyraźnie pokazać systemowi, że właśnie na tym Ci zależy. Inaczej wciąż będziesz marnować fundusze poprzez podbijanie sobie zasięgów, które nie przełożą się na korzyści materialne dla Twojej marki.
Zastanów się, do kogo właściwie chcesz dotrzeć
Tworzenie persony to jedno z podstawowych zadań, jakie stoi przed każdą początkującą marką. Nigdy jednak nie jest za późno na to, aby wrócić do tego tematu (jeśli wcześniej firma nie miała stworzonej wizji idealnego klienta) lub po prostu odświeżyć założenia sprzed lat. Możliwe jest, że grupa docelowa uległa zmianie i zawsze jest dobry czas na to, aby ponownie zweryfikować, do kogo chcesz kierować swoje produkty/usługi i kto jest adresatem Twoich komunikatów. W ten sposób przygotujesz się także do odpowiedniego targetowania swoich reklam. Jeśli nie zrobisz wcześniej opisu idealnego klienta możesz mieć trudności w wybraniu grupy docelowej, co przełoży się na gorsze wyniki reklamowe. Dobrze dobrane targetowanie to klucz do sukcesu.
Zadbaj o pierwsze wrażenie
To, że chcesz zaprosić potencjalnego klienta na swoją stronę internetową i marzysz o tym, żeby dokonał zakupu nie oznacza, że on dokładnie zastosuje się do Twoich poleceń. Bardzo często dzieje się tak, że potencjalny klient najpierw chce poznać markę i zanim da się przekonać – zagląda na jej fanpage. Wiesz co tam znajduje? Pustkę, archiwum lub informacje o nowych promocjach. Czy właśnie tak powinno wyglądać pierwsze zetknięcie się klienta z Twoją marką? Czy na tym powinieneś budować relację? Pamiętaj, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Przygotuj więc swój fanpage i zadbaj o niego. Ustaw zdjęcie w tle, które przedstawia Twoją markę. Przypnij post z najważniejszymi informacjami o firmie. Dodawaj co jakiś czas posty, które pokażą, że nadal funkcjonujesz jako marka i czekasz na nowych klientów. Nie musisz od razu budować zaangażowanej społeczności – potraktuj fanpage jako swoją wizytówkę.
Pamiętaj o sprawach technicznych
Nawet świetnie przygotowana kampania, grupa docelowa oraz dopieszczony fanpage nie zapewnią Ci rewelacyjnych efektów, jeśli nie zadbasz o sprawy techniczne. Musisz pamiętać o tym, że analityka to naprawdę istotna część kampanii reklamowych. Przed startem kampanii sprawdź zawsze, czy działa piksel Facebooka, czy masz podpięty Google Analytics i czy Twój sklep jest gotowy na przyjęcie gości. Zanim “wpuścisz” na stronę potencjalnego klienta przejdź dokładnie całą ścieżkę zakupową i wyłap ewentualne błędy. Lepiej, żebyś Ty znalazł jakieś problemy techniczne, niż żebyś stracił klienta, który utknie na etapie wyboru płatności.
Zorganizuj wsparcie
Zgodnie z tym, co przeczytałeś we wstępie – kampanie reklamowe świetnie wspierają działania marketingowe, jednak nie są w stanie zadbać o 100% sprzedaży w Twojej firmie. Pamiętaj więc, aby zorganizować dodatkowe “posiłki” w postaci np. ciekawego contentu, cross promocji z inną marką, wartościowego newslettera lub współpracy z influencerami. Masz naprawdę ogromne możliwości – nie licz na to, że kampanie na Facebooku załatwią za Ciebie całą robotę.
Przede wszystkim planuj
Przygotowując się do włączenia kampanii reklamowej na Facebooku pamiętaj o powyższych punktach i krok po kroku wdrażaj je w życie. Miej na uwadze to, że w przypadku każdej sprzedaży czas jest naprawdę istotny i im później zaczniesz zbierać grupę potencjalnie zainteresowanych osób, tym trudniej będzie Ci osiągnąć naprawdę dobre wyniki. Planuj swoje działania marketingowe i wdrażaj je etapami.
Trzymam za Ciebie kciuki!
Dagmara Kokoszka-Lassota
Specjalista ds. psychologii marketingu i sprzedaży z 10-letnim stażem. Certyfikowany strateg. Pasjonatka Facebook Ads oraz mediów społecznościowych. Współpracowała m.in. z
Janiną Bąk, Maciejem Lewińskim, Pawłem Tkaczykiem, Bizuu Fashion oraz marką Strefa Kroju i Szycia. Prowadzi szkolenia, warsztaty i prelekcje na ogólnopolskich wydarzeniach. Pomaga markom zbudować społeczność i wprowadzić na rynek swoje własne produkty. Prywatnie mama trójki dzieci, żona i miłośniczka książek.
Moja strona www: kokoszka-lassota.pl
Lubię takie wartościowe artykuły.