Jak wykorzystać Instagram do wsparcia sprzedaży podczas Black Friday

Ostatni piątek listopada to raj dla zakupowiczów! Tradycja wyjątkowo dużych zniżek na produkty i usługi wprowadziła się do nas prosto z Ameryki i zabawiła na dobre. Klienci wyczekują atrakcyjnych ofert nie tylko w sklepach stacjonarnych, ale również Internetowych. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na jeden dzień wyprzedaży, czy na cały weekend (Black Weekend) swoją ofertę i związaną z nią działania marketingowe musisz opracować najpóźniej do początku listopada. W przeciwnym wypadku możesz mieć za mało czasu, aby przekonać klienta, że masz dla niego produkt lub usługę idealną i nie musi on już dalej szukać, wystarczy czekać na promocję.

W poniższym artykule opiszę działania, które Ty, jako właścicielka biznesu online czy offline możesz podjąć na Instagramie, aby wesprzeć sprzedaż podczas Black Friday.

Ucząc małe marki sprzedaży na Instagramie zawsze podkreślam trzy warunki, które musisz spełnić, aby Twój obserwator stał się płacącym klientem.

  1. Musisz dać się poznać
  2. Musisz wzbudzić sympatię
  3. Musisz wzbudzić zaufanie

Jak już widzisz, nie jest to proces, który zadzieje się w kilka dni. Konwersja obserwatora w płacącego klienta na Instagramie to długodystansowy bieg, więc im wcześniej wprowadzisz poniższe rady w życie, tym większą masz szansę na dobrą sprzedaż.

Jak wzbudzić sympatię i zaufanie na Instagramie?

Wykorzystaj w tym celu posty, w których opowiesz o sobie, Twojej misji, Twoim biznesie, dlaczego i dla kogo robisz, to co robisz. Zwiększ proporcje ekspozycji Ciebie w stosunku do Twoich produktów i usług. Jeśli jesteś właścicielką biznesu z zabawkami dziecięcymi, wzbudzisz sympatię i zaufanie pokazując jak Ty bawisz się ze swoimi dziećmi, jak spędzacie czas, co najbardziej kochasz w byciu mamą. Daj innym poznać Twoje wartości! To czynnik, który wiąże nas najbardziej z innymi ludźmi. Wykorzystaj Insta story! Masz całkowitą dowolność form, dzięki którym możesz przeplatać treści biznesowe z prywatnymi. Jest to miejsce w którym w jednej chwili pokazujesz co jesz na śniadanie, a w drugiej przytaczasz pozytywną opinię Twojego klienta na temat Twojego najnowszego produktu. To potężne narzędzie, które umożliwia podejście social-selling, więc tam pokazuj kulisy Twojego biznesu, życie Twojego produktu, zastosowanie, case study i buduj relację z obserwatorami i przekierowywuj do Twojego newslettera.

Czy muszę pokazać swoją twarz?

Jeśli jesteś właścicielką małej firmy lub prowadzisz działalność jednoosobową, tworzysz markę osobistą, np. jesteś trenerem żywienia czy rękodzielniczką, to tak. Wrócę tu do powyżej przytoczonych puntków: musisz dać się poznać, wzbudzić sympatię i zaufanie. Mówienie do obserwatorów na Insta story (o biznesie i prywacie) to punkt obowiązkowy profilu, który wspiera biznes.

Joanna Klimaszewska
Fot. Weronika Granica

Nie byłam do tej pory aktywna na Instagramie, czy mam jeszcze szansę pobudzić swoją społeczność do zakupu?

Jak najbardziej tak! W tym przypadku się sprawdzi technika wyskakiwania z lodówki. Twórz codziennie i wykorzystaj wszystkie możliwe formy, które udostępnia Instagram: Reels, Zdjęcia, Infografiki, dłuższe wideorelacje, pogadanki – live’y oraz Insta stories.

Nie ważne czy byłaś wcześniej aktywna. To dzięki Reels możesz (w ciągu miesiąca) trafić do kilkudziesięciu tysięcy osób. Nie tylko zdążysz rozgrzać obecnych obserwatorów, ale także pozyskać nowych potencjalnych klientów.

Uwaga!  Poruszaj tylko te zagadnienia, które będą prowadziły do produktów, które planujesz przecenić podczas Black Friday. Na przykład, jeśli jesteś dietetykiem i planujesz promocję na przepiśnik “Dania wegetariańskie”, to opowiadaj o plusach większego spożycia warzyw, zagrożeniach i niedoborach w związku z małym spożywaniem, edukuj jakie witaminy, gdzie się znajdują i jakie mają działanie, pokazuj opinie klientek, które wprowadziły Twoje wskazówki w życie.

Jestem aktywna i sprzedaję przez Instagram. Jakie rozwiązanie mogłabym wprowadzić, aby podkręcić sprzedaż w tym okresie?

Płatna promocja postów przyniesie Ci dodatkowych obserwatorów, lub skieruje widzów na konkretny produkt w Twoim sklepie lub landing page. Twórz treści, które pokazują jakie problemy rozwiązuje Twój produkt i kto z niego najbardziej skorzysta. To przykuje uwagę odpowiedniego klienta.

To na  jakich treściach skoncentrować się w okresie przed Black Friday?

  • Zwracaj uwagę tych, którzy potrzebują Twojej oferty. Pokazuj jakie problemy rozwiązuje Twój produkt czy usługa.
  • Zestaw “przed”i “po” w formie filmu, opisu, wypowiedzi ustnej, grafiki
  • Pokaż proces powstawania produktu lub przebieg usługi
  • Udostępnij pozytywne opinie
  • Zrób Live, czyli spotkanie na żywo z jednym z Twoich klientów
  • Sesja Q&A – odpowiadaj na najczęściej zadawane pytania

A może jest jeszcze jakiś tajny trik, który warto poznać?

Oto 3 wyselekcjonowane triki, które zwiększą Twoją sprzedaż!

1. Zaangażuj obserwatorów w proces decyzyjny na różnych etapach tworzenia produktu lub oferty. Na instagramie jest tak, że kto się zaangażuje, częściej kupuje! Dajesz też obserwatorom poczucie, że chcesz jak najlepiej spełnić oczekiwania, ale daje też możliwość Tobie zebrać cenne informacje na temat odbiorców! Możesz zapytać o preferencje kolorystyczne lub inne aspekty wizualne w trakcie powstawania produktu. Pomoże Ci w tym “ankieta” dostępna w edytorze Insta story. Dzięki niej zawężysz wybór do 4 opcji i poprosisz o oddanie głosu. Za pomocą ankiet możesz zebrać również preferencje dotyczące wyboru oferty na Black Friday. Zapytaj wprost: na przecenę, którego z podanych produktów czekasz najbardziej?

2. Przyspiesz gotowość Twojego obserwatora do zakupu poprzez wirtualne oprowadzenie go po Twoim sklepie. Pokaż mu gdzie znajdzie promocje i jak dokona zakupu, wyeksponuj metody płatności, pokaż gdzie wpisać kod rabatowy. Upewnij się, że dojdzie do mety!

Jeśli oferujesz zakupy w sklepie stacjonarnym zadbaj o mapkę dojazdu! Pomóż obserwatorom trafić do Ciebie.

3. Rozpocznij promocję i aktywną sprzedaż przed innymi! W okresie Black Friday będzie tak duże natężenie reklam, że obserwator może się zmęczyć konsumowaniem treści zanim dojdzie do Twoich ofert. Pamiętaj też, że cena płatnych reklam na Instagramie wzrośnie w tym okresie.

Mam nadzieję, że znalazłaś w tym artykule konkretne wskazówki na to, jak działać na Instagramie w obliczu Święta Zakupów. Życzę Ci udanej sprzedaży i do zobaczenia na Instagramie!

Joanna Klimaszewska

Joanna Klimaszewska 

Jestem psycholożką i trenerką i ekspertką Instagrama. Uczę wszystkich niezbędnych umiejętności do rozwijania biznesu online i marki osobistej wykorzystując potencjał tej platformy. Pomagam wdrażać  i realizować strategie sprzedażowe. Szkolę z wideo, Reels, storytellingu online i offline. Dzięki moim produktom cyfrowym i usługom premium moi klienci osiągają lepszą sprzedaż przez Instagram. Jestem również mentorką i pomagam specjalistkom, ekspertkom i edukatorkom pokonać bariery pokazywania się przed kamerą i wspieram w pierwszych krokach budowania własnej marki osobistej na Instagramie.

Strona WWW: www.storytrenerka.pl

Instagram: https://www.instagram.com/story.trenerka/

E-mail: insta@storytrenerka.pl

Fot. Weronika Granica

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *