fbpx

Mentoring – najskuteczniejszy sposób rozwoju menadżera

Według badań z rynku amerykańskiego 75% osób pracujących chciałoby mieć mentora, ale tylko 37% go posiada (The truth about mentors, Olivet Nazarene University, 2019).  W Polsce również rośnie zainteresowanie mentoringiem, profesjonalizuje się zawód mentora. Warto przyjrzeć korzyściom jakie płyną z mentoringu dla menadżerów i organizacji, w których pracują.

Co to jest ten mentoring?

Mentoring to partnerska relacja, której celem jest maksymalizacja potencjału mentee. To samo można powiedzieć o coachingu. Jaka jest zatem różnica? Mentor, oprócz umiejętnego zadawania pytań i aktywnego słuchania, może podzielić się swoją wiedzą i podpowiedzieć warte rozważenia rozwiązania. W praktyce oznacza to, że mentor:

  • Zapyta o wyzwania i pomoże je dookreślić, wspólnie z mentee ustali obszary do rozwoju kluczowe w realizacji celu
  • Pomoże ustalić mocne strony i kompetencje, które warto rozwijać
  • Podzieli się swoim praktycznym doświadczeniem biznesowym i pomoże wypracować rozwiązania adekwatne do rzeczywistości mentee
  • Uruchomi do działania odkrywając blokujące przekonania i motywatory
  • Będzie towarzyszył we wdrażaniu zmian wspierając na bieżąco merytorycznie i emocjonalnie

Jakie są korzyści z pracy z mentorem biznesowym?

Mentor dzieli się doświadczeniem

Robert Kawasaki mówił „Jeśli chcesz gdzieś dojść, najlepiej znajdź kogoś, kto już tam doszedł.” Doświadczenie i najlepsze praktyki, którym dzieli się mentor dają szerszą perspektywę, pozwalają przyjrzeć się możliwym sprawdzonym opcjom i szybciej zaaplikować dopasowane rozwiązanie. Mentor podpowiada, daje przykłady, pokazuje sprawdzone metody. Dzieli się też własnymi porażkami i wnioskami, które z nich wyciągnął. W walce o przyszłość firmy w pandemicznej rzeczywistości często trudnej oddzielić fakty od emocji. Mentor obiektywizuje spojrzenie na problem, co pozwala podjąć trafniejsze decyzje.

Mentor towarzyszy “on the job”

Według znanego modelu 70-20-10 rozwój najefektywniej odbywa się w 70% przez własną praktykę i doświadczenie, w 20% przez uczenie się od innych i w 10% podczas szkoleń czy kursów. Mentoring jest wsparciem celowanym w kluczowe 70%, bo pomaga znaleźć rozwiązania rzeczywistych wyzwań biznesowych mentee i sprawdzić je w praktyce. W procesie mentoringowym omawia się zaimplementowane zmiany, sprawdza się ich efekty i, jeśli pojawiły się przeszkody, dokonuje się optymalizacji. Takie towarzyszenie w doświadczeniu znacznie przyspiesza proces rozwojowy i ma zazwyczaj natychmiastowe przełożenie na rzeczywistość mentee.

Mentor wspiera H2H

Skutki pandemii w obszarze zdrowia psychicznego pokazały, że bardzo potrzebujemy wsparcia zaufanych osób. Nie chodzi tylko o znalezienie właściwego rozwiązania, ale też o obecność, uważność i empatię. Dobra relacja jest niezwykle ważnym elementem mentoringu. Ogranicza ona poczucie samotności w stawianiu czoła problemom i pozwala na bezpieczną komunikację, kiedy brakuje równowagi i spada energii do działania. Umożliwia też szczery feedback i bezpieczną konfrontację, która często daje impuls do rozwijania swoich talentów i predyspozycji.

Jak wybrać mentora biznesowego dla menadżera?                  

Zespół HR często staje przed wyzwaniem wyboru najlepszej opcji wsparcia dla menadżerów w firmie. Wybierając mentora biznesowego dla menadżera warto wziąć pod uwagę poniższe kryteria:

  • Na ile mentor ma aktualną wiedzę, doświadczenie i praktykę biznesową/ menadżerską w obszarze, który mentee chce rozwinąć. 
  • Ile godzin/ procesów mentoringowych mentor ma w doświadczeniu, czy ma uznaną międzynarodowo certyfikację/ akredytację, a przede wszystkim rekomendacje swoich klientów.
  • Na ile jest „chemia” pomiędzy mentorem i mentee. Jeśli nie ma dopasowania w relacji, ogranicza się otwartość i w efekcie skuteczność całego procesu mentoringowego.
  • Na ile mentor podlega kodeksowi etyki uznanych organizacji branżowych i jest pod stałą superwizją.

Cytując za prof. Clutterbuck’iem, guru współczesnego mentoringu, autorem ponad 50 książek i współzałożycielem European Mentoring and Coaching Council „mentoring jest jedną z najskuteczniejszych metod rozwoju jakie mają dziś do dyspozycji ludzie i organizacje.” Wynika to z umiejętnego połączenia sposobu pracy coachingowej, transferu wiedzy i doświadczenia mentora oraz całkowitego skoncentrowania na realnych, aktualnych wyzwaniach mentee.

O Autorce:

Agata Rybarska

Certyfikowana mentorka biznesowa, trenerka, coach

Certyfikowana mentorka biznesowa European Mentoring & Coaching Council, trenerka, coach akredytowany przez International Coaching Federation, praktyk biznesu z 15-letnim doświadczeniem w zarządzaniu dużymi zespołami w globalnych korporacjach w marketingu i sprzedaży. Zarządzała dużymi zespołami, pracowała dla ponad 30 marek na 7 rynkach. Wspiera menadżerów w indywidualnych procesach mentoringowych i coachingowych w najróżniejszych wyzwaniach biznesowych, najczęściej w obszarze rozwoju biznesu, zarządzania zespołem, budowania kompetencji przywódczych oraz marki osobistej i ścieżki kariery. Prowadzi warsztaty, webinary, jest autorką publikacji. Entuzjastka nowych technologii, lubi konkrety i działanie. Wyróżniona na 5-tym miejscu w rankingu „Top 20 Coaches in Warsaw 2021.”

Więcej na www.AgataRybarska.com oraz https://www.linkedin.com/in/agata-rybarska/

Polub ten artykuł i podaj dalej!
Tweet 20
fb-share-icon20

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

https://www.facebook.com/wartoznacportal
https://www.linkedin.com/in/ewelina-salwuk-marko-339859152/
https://www.instagram.com/wartoznacbiznes/