fbpx

Mity na temat współpracy z wedding plannerem

Pomimo, że zawód wedding plannera cieszy się wśród par młodych coraz większą popularnością, nierzadko spotyka się on z brakiem zrozumienia. Kim jest konsultant ślubny? Jaka jest jego rola w procesie organizacji dnia ślubu? Dlaczego warto rozważyć podjęcie współpracy z taką osobą? Jakie mity krążą wokół współpracy z wedding plannerem? Sprawdź!

Mit 1 – wedding planner zajmuje się aranżacją dekoracyjno-florystyczną

W kontekście wykonywanej przeze mnie pracy wielokrotnie spotykam się pytaniem: „czym tak właściwie się zajmujesz?”. Pomimo, że zawód wedding plannera staje się coraz bardziej popularny, wiele osób myli nas z dekoratorami czy florystami. Istnieją agencje ślubne, które w swojej ofercie posiadają także dodatkowo aranżację dekoracyjną uroczystości, jednakże ten aspekt nie stanowi trzonu zawodu wedding plannera.

Wedding planner to człowiek do zadań specjalnych – osoba, która towarzyszy narzeczonym w procesie przygotowań do ślubu, dbając o aspekty techniczno-logistyczne organizacji przyjęcia. To ktoś, kto znajdzie dla Was najlepszych usługodawców z branży, wynegocjuje najlepsze warunki współpracy, będzie czuwał nad realizacją wszelkich ustaleń (w tym także zaplanowanego budżetu), zadba w dniu ślubu o dopięcie na ostatni guzik każdej istotnej kwestii.

Mit 2 – współpracę z wedding plannerem można podjąć wyłącznie na początkowym etapie organizacji ślubu i wesela

Tak naprawdę współpracę z wedding plannerem możecie podjąć praktycznie na każdym etapie organizacji uroczystości – nawet na kilka dni przed datą ślubu. Większość konsultantów oferuje pakiety kompleksowej oraz częściowej organizacji dnia ślubu, a także usługę koordynacji dnia ślubu. Oznacza to, że możecie wspólnie zorganizować uroczystość od „zera” – wybierając obiekt, miejsce ceremonii oraz wszystkich usługodawców. Możecie też zaangażować wedding plannera w proces organizacji uroczystości jedynie w kontekście podjęcia określonych decyzji, jak na przykład wybór obiektu, czy kluczowych dla Was usługodawców. Trzecia opcja to współpraca na „ostatniej prostej” – sporządzenie przez wedding plannera harmonogramu dnia ślubu, weryfikacja i potwierdzenie wszystkich dotychczasowych ustaleń z zatrudnionymi przez Was usługodawcami oraz koordynacja ich pracy w trakcie ceremonii i wesela.

Mit 3 – współpraca z konsultantem ślubnym odbiera decyzyjność parom młodym oraz radość z przygotowań do dnia ślubu

Na forach ślubnych wielokrotnie pojawiają się wpisy, w których przyszłe panny młode wskazują, że wykluczają podjęcie współpracy z wedding plannerem z uwagi na fakt, iż wpłynęłoby to na ich autonomię w procesie organizacji dnia ślubu. W rzeczywistości wygląda to wręcz przeciwnie – wedding planner będzie dążył do tego, aby Wasza uroczystość była jak najbardziej indywidualna i stanowiła spełnienie Waszych marzeń i oczekiwań. To, co niezwykle istotne, to fakt, że w trakcie współpracy z wedding plannerem wszystkie decyzje finalnie podejmowane są wyłącznie przez pary młode. Różnica polega na tym, że zamiast spędzać godziny na poszukiwaniu idealnych rozwiązań czy ofert, dzięki współpracy z wedding plannerem, para młoda otrzymuje je na „tacy”.

Kolejnym argumentem podnoszonym przez część par młodych, który ma przemawiać przeciwko podjęciu współpracy z wedding plannerem jest to, że tego typu współpraca odbiera przyjemność samodzielnej organizacji ślubu. Niewiele par młodych, w szczególności na początkowym etapie przygotowań, zdaje sobie jednak sprawę z tego, że jest to bardzo żmudny proces, który wiąże się nie tylko z pozytywnymi emocjami, ale nierzadko także frustracją, zmęczeniem i stresem. W trakcie organizacji dnia ślubu pary młode bardzo często zapoznają się z setkami ofert, muszą przeanalizować i podpisać dziesiątki umów. Proces organizacji dnia ślubu to ciągłe wymienianie maili i telefonów, załatwianie formalności, opracowywanie scenariuszy uroczystości, tworzenie planów awaryjnych (w szczególności w obecnych czasach).

To trochę tak jak z kupnem pierwszego idealnego mieszkania. Możecie zrobić to sami, przeglądając codziennie oferty na portalach ogłoszeniowych, poświęcając czas na rozmowy i osobiste spotkania z właścicielami mieszkań. Możecie też zatrudnić dobrego agenta nieruchomości, który nierzadko jako pierwszy będzie miał dostęp do „perełek” – najciekawszych ofert, które jeszcze nie zostały nigdzie opublikowane. Taka osoba świetnie zna rynek, wie jakich ofert unikać i którymi nie warto zaprzątać sobie głowy, w jaki sposób negocjować, na co zwrócić uwagę podczas oglądania mieszkań, czy na etapie podpisania umowy. Dobry agent pozwoli zaoszczędzić Wam czas i pieniądze, a finalnie radość z zakupu wymarzonego mieszkania będzie niemniejsza niż w przypadku jego samodzielnego znalezienia.

Mit 4 – obiekt posiada własnego konsultanta ślubnego/menagera sali, wedding planner jest więc zbędny

Obiekt zapewnia wewnętrznego konsultanta ślubnego lub menagera sali, który będzie do Waszej dyspozycji trakcie wesela? Jest to bardzo dobra wiadomość, jednakże fakt ten nie wypływa na to, czy powinniście rozważyć zatrudnienie osobistego konsultanta ślubnego. Wynika to z tego, że rola osoby zatrudnionej przez obiekt różni się od tej, którą ma odegrać Wasz wedding planner.

Do zadań menagera sali należy przede wszystkim koordynacja pracy kelnerów oraz dbanie o porządek na sali. W przeciwieństwie do osobistego wedding plannera, do jego kompetencji nie należy koordynacja pracy zatrudnionych przez Was usługodawców. Osoba ta nie zweryfikuje poprawności wykonania dekoracji florystycznych w miejscu ceremonii, nie będzie pilnowała przestrzegania harmonogramu przygotowań (na przykład w kontekście ustalonych godzin makijażu czy wykonania fryzury), nie zadba o kwestie logistyczne związane z transportem Waszych gości, czy rozliczenie z Waszymi usługodawcami. Menager sali nie zadba o Wasz budżet, nie będzie uczestniczył w wyborze dostoswanych do Waszych potrzeb usługodawców, nie pomoże Wam w sporządzeniu harmonogramu dnia ślubu. Jego rola ogranicza się jedynie do aspektów związanych z funkcjonowaniem obiektu, podczas gdy Wasz wedding planner uczestniczy w procesie przygotowań w zdecydowanie szerszym zakresie – począwszy od pomocy w wyborze usługodawców, przez wsparcie w załatwianiu kwestii formalnych, po koordynację prac wszystkich osób, które będą świadczyć dla Was usługi związane z organizacją ślubu i wesela.

Mit 5 – usługi wedding plannerów przeznaczone są jedynie dla zamożnych osób

Jest to mit, z którym bardzo często się borykam. Wiele par uważa, że nie jest w stanie pozwolić sobie na podjęcie współpracy z wedding plannerem z uwagi na wiążące się z tym wysokie koszty. Biorąc pod uwagę przeciętne kwoty wydawane przez pary młode na organizację wesela, wynagrodzenie konsultanta ślubnego stanowi jedynie niewielki ułamek kwoty, którą przeznacza się na organizację dnia ślubu. Podjęcie współpracy z wedding plannerem w rzeczywistości nie jest wydatkiem, ale inwestycją – dzięki niej zaoszczędzacie mnóstwo czasu, nerwów, a czasem także pieniędzy. Jako profesjonaliści, którzy doskonale znają branżę ślubną, wedding plannerzy współpracują ze sprawdzonymi i rzetelnymi usługodawcami, którzy często oferują ich klientom gratisy lub stałe zniżki. Konsultant ślubny będzie także odpowiedzialny za negocjację i weryfikację warunków umów, dzięki czemu możecie być pewni, że Wasze interesy będą odpowiednio zabezpieczone. Kto więc powinien rozważyć podjęcie współpracy z wedding plannerem? Tak naprawdę każda Para Młoda Współpraca z konsultantem ślubnym w szczególności sprawdzi się, jeśli:

  1. na stałe mieszkasz za granicą, a chcesz zorganizować ślub w Polsce,
  2. dużo pracujesz, prowadzisz swój biznes, masz czasochłonne zajęcia zawodowe lub hobby,
  3. Twój partner/ka pochodzi z innego kraju i/lub chcecie zaprosić wielu zagranicznych gości,
  4. planujesz organizację wesela w miejscowości znacznie oddalonej od Waszego miejsca zamieszkania,
  5. nie lubisz negocjować, nigdy wcześniej nie miałeś/łaś okazji podpisywać umów związanych z organizacją przyjęć, a chcesz mieć pewność, że będziesz zabezpieczony przed nieprzewidzianymi sytuacjami,
  6. nigdy wcześniej nie organizowałeś/łaś tak dużego przedsięwzięcia,
  7. masz małe dzieci, którym chcesz poświęcać jak najwięcej czasu,
  8. zależy Ci na tym, aby wszystkie osoby, które będą świadczyć usługi związane z organizacją wesela były sprawdzone, rzetelne i profesjonalne,
  9. nie lubisz planować, męczą Cię nieustanne poszukiwania i przeglądanie ofert usługodawców,
  10. chcesz, aby w dniu ślubu wszystko było dopięte na ostatni guzik, a Ty mógł/mogła skupić się jedynie na przeżywaniu niezapomnianych chwili w gronie najbliższych.

Bez względu jednak na to, czy zdecydujecie się na zatrudnienie konsultanta ślubnego – okres przygotowań do dnia ślubu jest wyjątkowy i niepowtarzalny. Życzę Wam, aby był pełen spokoju, szczęścia i miłości!

Joanna Krukowska-Głowińska

Certyfikowana wedding plannerka, prawniczka, pianistka. Podążając za swoimi marzeniami porzuciła karierę prawniczą i otworzyła agencję ślubną Dream of Wedding, dzięki której może uszczęśliwiać pary młode i urzeczywistniać ich ślubne marzenia. Chce, aby okres przygotowań do dnia ślubu był dla narzeczonych czystą przyjemnością i wiązał się jedynie z pozytywnymi emocjami. Zdejmuje z barków par młodych stres, dbając o to, aby w trakcie jednego z najważniejszych dni w ich życiu towarzyszyli im pełni pasji usługodawcy zapewniający najwyższy poziom usług. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka gruzińskiej kuchni, miłośniczka zwierząt, której bardzo ważną część życia stanowią działania charytatywne.

Strona WWW www.dreamofwedding.pl

Facebook: https://www.facebook.com/dreamofweddingpl

Instagram: https://www.instagram.com/dream.of.wedding/

Polub ten artykuł i podaj dalej!
fb-share-icon
Tweet 20
fb-share-icon20

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

https://www.facebook.com/wartoznacportal
https://www.linkedin.com/in/ewelina-salwuk-marko-339859152/
https://www.instagram.com/wartoznacbiznes/