fbpx

Od fana do klienta, czyli jak działać z głową na Facebooku

Niektórzy nadal mierzą sukces firmy liczbą fanów na firmowym fanpage’u. Odkąd jednak administratorzy zaczęli odczuwać znaczne zmniejszenie zasięgów organicznych ich postów, liczba fanów przestała mieć znaczenie, a zaczęła się walka o ich zaangażowanie.

Algorytmy Facebooka mają jedno główne zadanie – dostarczać ludziom jak najbardziej dopasowane i wartościowe treści względem ich zainteresowań. Śmieciowe posty, które nie angażują odbiorców, zwyczajnie w świecie nie będą im wyświetlane, a fanpage, który ma tylko tego typu treści, będzie umierał w samotności.

Od czego zacząć działania firmowe w social mediach?

Moglibyśmy zacząć od prostej rady: „zwiększ budżet na reklamę”, ale tego nie zrobimy, ponieważ zanim odpalisz post promowany, musisz zastanowić się, po co Ci te social media. Zacznijmy zatem od strategii działań Twojego biznesu na jednym z portali społecznościowych – na Facebooku.

Już widzimy, jak przewracasz oczami, a wyobraźnia podsuwa Ci obraz tajnego dokumentu, który ma 100 stron. Spokojnie, Twoja strategia działań na portalu społecznościowym to nie opasła księga, możliwe, że zmieścisz się na jednej stronie A4.

Strategia ma jedno ważne zadanie: ma być Twoim osobistym przewodnikiem w realizacji celu i trzymać Cię w ryzach czasowych, kiedy liczba bieżących spraw zacznie Cię przytłaczać.

Mamy za sobą audyty ponad 250 fanpage’y różnych firm, w dużej mierze usługowych i szkoleniowych, które miały problemy z wykorzystaniem Facebooka do wsparcia sprzedaży swoich usług i kursów. Żadna z tych placówek nie miała strategii, pomysłu ani niezbędnej wiedzy, które pomogłyby im w pozyskiwaniu klientów w tej przestrzeni.

Aby opracować strategię działań w mediach społecznościowych, należy odpowiedzieć na kilka z pozoru bardzo prostych pytań.

I. Jaki jest cel twoich działań?

1. Ruch i wizerunek:

  • wzrost ruchu na stronie,
  • zwiększenie zasięgu postów,
  • budowa świadomości marki,
  • tworzenie i budowa wizerunku eksperta w danym temacie/branży,
  • zaangażowanie użytkowników w procesy tworzenia kursów,
  • edukowanie z danego tematu.

2. Leady:

  • pozyskiwanie leadów,
  • podnoszenie jakości leadów.

3. Sprzedaż:

  • wzrost sprzedaży na tym portalu,
  • konwersja fana na klienta.

Proponujemy Ci wybór takich celów, które będą wspierać Twój biznes na obecnym etapie. Jeżeli zależy Ci na wzmocnieniu pozycji Twojej firmy na rynku, to skup się na działaniach związanych z budowaniem świadomości marki oraz na tworzeniu wizerunku eksperta. Natomiast jeśli poszukujesz większej liczby klientów, skoncentruj się na zasięgach, pozyskiwaniu leadów oraz konwersji z fana na klienta.

II. Analiza Twoich obecnych i przyszłych działań

Jak się dowiedzieć, czy dziecko nauczyło się mnożyć metodą XYZ? Sprawdzić, przeanalizować wyniki i wdrożyć zmiany lub zmienić metodę nauki.

Nie możemy działać z zamkniętymi oczami, a na koniec płakać, że nabiliśmy sobie guza. Tak samo jak analizujesz swój biznes, tak samo warto poświęcić czas na analizę Twoich działań na fanpage’u.

1. Mocne strony (przykładowe pytania pomocnicze):

  • Co wyróżnia Twój profil firmowy na tle konkurencji?
  • Jakie są Twoje unikalne wyróżniki?
  • Poziom zaangażowania?
  • Wysokość zasięgów organicznych?

2. Słabe strony (przykładowe pytania pomocnicze):

  • Co mogę ulepszyć?
  • Czego brakuje na profilu?
  • Poziom zaangażowania?
  • Wysokość zasięgów organicznych?

3. Szanse (przykładowe pytania pomocnicze):

  • Jakich treści nie publikuje Twoja najbliższa konkurencja?
  • Jakie trendy jesteś w stanie wykorzystać?
  • Jakie wartości możesz komunikować swoim odbiorcom?
  • Jak możesz im pomóc?

4. Zagrożenia (przykładowe pytania pomocnicze):

  • Co Twoja konkurencja robi lepiej od Ciebie?
  • Jak wygląda Twój profil w porównaniu z nimi?
  • Czym się wyróżnia Twoja konkurencja?
  • Jakie opinie ma Twoja konkurencja?
  • Jakie wartości komunikuje konkurencja?
  • Z czego jest znana Twoja konkurencja?

III. Grupa docelowa i persona

Domyślamy się, że wiesz, dla kogo tworzysz swoje treści. Jest szalenie ważne, aby Twoje posty, na które poświęcasz czas i w których stworzenie wkładasz wysiłek, nie zostały wyświetlone jedynie garstce osób.

Musisz pamiętać, że grupa docelowa to nie tylko dane demograficzne, ale również informacje psychograficzne.

IV. Formy komunikacji

Jeżeli nie czujesz się komfortowo przed kamerą, to nie planuj transmisji live lub wideo jako Twojego głównego formatu komunikacji. Choć nie będziemy ukrywać, że są to preferowane formaty na Facebooku, które fantastycznie angażują i zwiększają zasięgi organiczne.

Od Twojej grupy docelowej będzie również zależał „ton” komunikacji, a mianowicie to, czy będzie to forma formalna, czy nieformalna. Jeśli chcesz dotrzeć do osób około 20 roku życia, lepiej pisać merytorycznie i na luzie.

V. Wybierz najważniejsze wskaźniki efektywności (KPI) dla Twoich działań

Skąd mamy wiedzieć, czy to, co robimy, ma sens? Czasem jest tak, że nasze cele nie zostają zrealizowane lub mamy wrażenie, że nic się nie zmieniło od wprowadzenia zmian. Warto poświęcić czas na określenie wskaźników efektywności.

Aby dobrać te wskaźniki, należy wziąć pod uwagę, jakie cele naszych działań wybraliśmy na samym początku. Te wskaźniki mają nam powiedzieć, czy realizujemy nasze cele, np.: o ile większe mamy zasięgi w porównaniu z zeszłym miesiącem, ile leadów udało nam się pozyskać w porównaniu z ubiegłym miesiącem, jaki jest koszt pozyskania leada w porównaniu z ostatnią kampanią.

Wskaźniki efektywności będą się zmieniać wraz z rozwojem firmy i po wyznaczeniu nowych celów działań w social mediach.

VI. Zaplanuj swoje działania

Czas się zastanowić, jakie działania pomogą Ci w realizacji Twoich celów, a mianowicie – co dokładnie będziesz robić, kiedy będziesz to robić, kogo musisz zaangażować lub poprosić o pomoc.

Aby było łatwiej zrozumieć, jak planować takie działania, przedstawimy Ci przykładowy plan.

1. Jakie działania w social mediach pomogą Ci w realizacji Twoich celów?

  • wzmocnienie świadomości marki,
  • wzmocnienie świadomości istnienia Twoich kursów, szkoleń, produktów,
  • budowanie wizerunku specjalisty,
  • wygłaszanie prelekcji na konferencjach.

2. Co musisz zrobić, aby to osiągnąć?

  • regularne publikacje,
  • wartościowe live’y i webinary,
  • opracowanie materiałów promujących usługi/kursy,
  • pokazywanie realnych wartości Twoich usług/kursów,
  • tworzenie merytorycznych wpisów na blog,
  • udział w branżowych konferencjach.

3. Jak już ustalisz, co robić i w jakim celu, zastanów się na kilkoma kwestiami:

  • co możesz zrobić samodzielnie,
  • co możesz zlecić podwykonawcom (montaż nagrań),
  • ile będzie Cię to kosztować czasu i pieniędzy.

Kiedy odpowiesz już na te wszystkie pytania, Twoja strategia będzie prawie gotowa, bo najważniejszą rzeczą, jaka Ci zostanie, będzie wdrożenie jej w życie.

Bądź cierpliwy i konsekwentny w realizacji swoich celów. Od fana do klienta jest dość długa droga. Jak ona wygląda? Pokażemy Ci to w kilku krokach:

  1. Styczność z Twoimi treściami (kilkukrotna).
  2. Zdobywanie zaufania wobec Ciebie jako eksperta.
  3. Angażowanie się w Twoje treści, które odpowiadają jego potrzebie.
  4. Otrzymywanie od Ciebie cennych wskazówek i uwag.
  5. Budowanie w świadomości fana poczucia, że możesz mu pomóc rozwiązać jego problem.
  6. Obejrzenie/przeczytanie kilku recenzji polecających Ciebie.
  7. Całkowite zrozumienie Twojej usługi i tego, w czym dokładnie mu ona pomoże.
  8. Kilkukrotne otrzymanie informacji o możliwości skorzystania z Twojej usługi/kursu.
  9. Prosty i zrozumiały sposób zapisania się/skontaktowania się z Tobą.
  10. Rzetelna obsługa w okresie zakupowym.
  11. Gratulacje! Twój fan stał się Twoim klientem!

Każdy jest inny, musisz o tym pamiętać. Jedna osoba podejmie decyzję o współpracy po przeczytaniu kilku Twoich postów, inna dojrzeje do decyzji o współpracy po kilku miesiącach.

Nie ma nic gorszego niż plany schowane głęboko w Twojej głowie lub na dnie starej szafy. Żeby się rozwijać, trzeba działać, ale nie rób tego z zamkniętymi oczami.

Chcesz nauczyć się tworzyć wartościowe posty, które będą wspierać rozwój Twojej firmy w mediach społecznościowych, to dołącz do naszego wyzwania. W 4 dni stworzysz z nami 16 patów!

Po zapisie otrzymasz e-book na start z ważnym zadaniem i instrukcją. Zapisz się już dziś na https://liderbranzyedukacyjnej.pl/wyzwanie/

Startujemy 3 stycznia rano

Olga i Michał Wilczyńscy

Olga i Michał Wilczyńscy otworzyli swoją pierwszą firmę w wieku 20 i 23 lat z 50 złotymi w kieszeni. Obecnie są jednymi z czołowych specjalistów w Polsce w dziedzinie budowania i zarządzania markami edukacyjnymi. Charyzmatyczni mówcy, którzy występują na wielu scenach w Polsce. W ich portfolio są takie marki jak: Ogólnopolski Konkurs Przedmiotowy Leon, Lider Branży Edukacyjnej, jezykowo. org – nauka niemieckiego online, platforma KIVO do zarządzania szkołami oraz Akademia Leona. Wygłaszają prelekcje i prowadzą kursy oraz konsultacje dla 2500 osób rocznie. Autorzy książki „Zarabiaj więcej”, wydawcy magazynu Lider Branży Edukacyjnej. Są twórcami programów i kursów online.

www.liderbranzyedukacyjnej.pl

Polub ten artykuł i podaj dalej!
fb-share-icon
Tweet 20
fb-share-icon20

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

https://www.facebook.com/wartoznacportal
https://www.linkedin.com/in/ewelina-salwuk-marko-339859152/
https://www.instagram.com/wartoznacbiznes/