Dobry opis produktu dla e-commerce przyciągnie uwagę potencjalnego klienta, wzbudzi w nim zainteresowanie oraz pożądanie, a ostatecznie – przekona do zakupu. Jest też pomocny w zdobywaniu wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. O czym pamiętać, a czego unikać opisując produkty z oferty?
Jak stworzyć dobry opis produktu w e-commerce?
Nie czekaj, aż spłynie na Ciebie wena twórcza – opisywanie produktów to nie poezja. Tutaj liczy się przede wszystkim wiedza na temat tego, jak konstruować skuteczne treści sprzedażowe. Proces twórczy zacznij od analizy potrzeb, problemów oraz oczekiwań Twoich przyszłych klientów.
Pamiętaj, że dobry opis produktu to długoterminowa inwestycja o wysokim ROI.
Dzięki unikalnym i zopytmalizowanym treściom sprostasz wymogom stawianym przez roboty Google i wygrasz walkę o wysokie pozycje w rankingu wyszukiwarki z tymi sklepami, które duplikują content ze stron producentów. Dzięki wyższym pozycjom w SERP-ie nie tylko zwiększysz widoczność platformy sprzedażowej, ale także będziesz mógł ograniczyć wydatki na reklamy PPC.
Niemniej odpowiednio skonstruowany opis produktu nie tylko podniesie widoczność Twojej witryny w Google, lecz przede wszystkim przekona Twojego klienta do zakupu, zwiększając konwersję i rozpędzając Twój biznes.
Jak stworzyć taki opis produktu, który jednocześnie jest właściwie zoptymalizowany pod SEO oraz skutecznie sprzedaje? Opracuj personę swojego klienta, używaj języka korzyści, operuj konkretem oraz używaj sprawdzonych schematów tworzenia treści sprzedażowych.
Zastanów się, kim jest Twój klient
Zanim zaczniesz tworzyć opis produktu, pomyśl, do kogo ma być skierowany. Jeśli sprzedajesz części samochodowe, to Twoimi klientami są przeważnie mężczyźni. Z kolei, gdy prowadzisz sklep internetowy z ubrankami dla dzieci, to zamówienia u Ciebie składają zapewne w większości młode mamy i babcie.
Określenie płci przedstawicieli grupy docelowej to dopiero początek. Zastanów się także nad tym:
- ile lat ma taki przeciętny klient zamawiający u Ciebie konkretny produkt,
- czy mieszka na wsi, czy w mieście,
- jakie ma wykształcenie, gdzie pracuje i ile zarabia,
- co go interesuje, w jaki sposób spędza wolny czas,
- jakie są jego (jej) oczekiwania względem Twojego produktu.
Mając takie informacje, stworzysz profil klienta idealnego. Dzięki temu łatwiej Ci będzie opisać produkt w taki sposób, aby stanowił on realną wartość dla osoby, która chce go zamówić.
Wykorzystaj język korzyści do stworzenia skutecznego opisu produktu
Pisząc opis produktu dla e-commerce, unikaj ogólników, słów-wydmuszek. Trzymaj się zasady produkt – cecha – zaleta – korzyść. Każdy zachwala swoją ofertę, a w konsekwencji – niemal wszędzie klient trafia na informację, że coś jest „naj” – najlepsze, najtańsze, najlepiej wykonane, etc. Tylko co z tego?
Świadomemu konsumentowi tak naprawdę zależy na tym, aby produkt zaspokoił jego potrzeby i spełnił oczekiwania. Stosując język korzyści, przekonasz go o realnej wartości swojej oferty.
Korzystaj ze sprawdzonych schematów przy pisaniu treści marketingowych
Sprawdzone schematy pisania treści marketingowych pomogą Ci stworzyć skuteczny opis produktu e-commerce. Jednym z takich schematów jest AIDA. To akronim od angielskich słów Attention (uwaga), Interest (zainteresowanie), Desire (pożądanie), Action (działanie).
Opis produktu zacznij od przyciągnięcia uwagi potencjalnego klienta, następnie zainteresuj go swoją ofertą, spraw, aby zyskał przekonanie, że oferowane rozwiązanie jest dokładnie tym, czego potrzebuje (wzbudź w nim pożądanie) i skłoń go, do podjęcia działania, czyli finalizacji procesu zakupowego.
Pamiętaj, o jednej ważnej zasadzie – unikaj jak przysłowiowego ognia klątwy wiedzy. Wiesz już, kim jest Twój klient. Wejdź na chwilę w jego skórę i mów do niego językiem, który zrozumie. Zastanów się też nad tym, co nurtuje klientów, jakie pytania zadają – w ten sposób wzbogacisz opis o wartościowe informacje, które przekonają konsumenta do zakupu.
Chcesz samodzielnie Tworzyć dobre opisy produktów dla e-commerce? Zajrzyj do kursu „Słowem sprzedawaj”, w którym krok po kroku przeprowadzę Cię przez zawiłości świata content marketingu. A jeśli zależy Ci na tym, aby skuteczne opisy produktów wyk(re)owali dla Ciebie solidni copywriterzy, zgłoś się do Kuźni Treści!
Marcin Cichocki
Założyciel i CEO agencji contentowej Kuźnia Treści. Jego teksty trafiały między innymi na łamy: Newsweeka, Wyborczej, Forbesa, Business Insidera, Rzeczpospolitej i portalu Komputer Świat. Jest autorem książki „Zawód: copywriter. Zacznij zarabiać na pisaniu” oraz kursów copywriterskich. Dzieli się swoją wiedzą z zakresu content marketingu na swoim kanale w serwisie YouTube oraz w Treściwym Podcaście.