Rozwój poprzez mentoring – jak wybrać mentora dla menadżera?
Indywidualny mentoring to niezwykle skuteczna wsparcia kluczowych osób w przedsiębiorstwach, jak i sposób na akcelerację rozwoju samej organizacji. Z badań Mentorsme wynika, że 67% przedsiębiorstw zaobserwowało wzrost wydajności w wyniku wsparcia ze strony mentorów, a 55% firm przyznaje, że mentoring ma pozytywny wpływ na ich wyniki. Jednocześnie portal National Mentoring Day podaje, iż 97% osób korzystających ze wsparcia mentoringowego, uważa, że jest ono wartościowe, a pracownicy, których wspiera mentor, awansują 5x szybciej.
W jakich sytuacjach przyda się mentor?
Wsparcie menadżerów poprzez mentoring może przybierać różne formy, w zależności od celu danego procesu:
- Mentoring o charakterze strategicznym przygotowuje menadżera w szerokiej perspektywie do pełnienia kluczowych funkcji i przejęcia odpowiedzialności za strategiczne projekty w organizacji.
- Mentoring rozwojowy ma na celu wsparcie menadżera w rozwoju określonych umiejętności – przykładowo może mieć na celu umocnienie konkretnych kompetencji związanych z zarządzaniem zespołem (np. udzielanie feedbacku, delegowanie). Sprawdzi się też jako wsparcie dla osób, które dopiero przygotowują się do objęcia roli lidera zespołu lub niedawno awansowały.
- Mentoring specjalistyczny to praca z menadżerem nad określonym obszarem w ramach konkretnej ekspertyzy mentora (na przykład w obszarze rozwoju kanałów sprzedaży lub współpracy z kluczowymi klientami).
Jak przebiega proces mentoringowy?
Proces mentoringowy w organizacji zazwyczaj rozpoczyna się od spotkania, na którym ustala się cele dla konkretnego procesu rozwojowego. Bywa, że w pierwszym spotkaniu poza mentorem i osobą, która będzie korzystała z mentoringu, czyli mentee, udział bierze także zwierzchnik mentee i reprezentant działu HR. Kolejne spotkania to już sesje 1:1 pomiędzy mentorem i mentee.
W toku tych sesji mentor:
- Omawia wyzwania, z którymi mierzy się menadżer i pomaga mu je doprecyzować.
- Identyfikuje wraz mentee jego mocne strony oraz obszary kompetencyjne, które warto rozwinąć.
- Pomaga zdefiniować kryteria sukcesu i skwantyfikować cele, które pozwolą monitorować postęp samego procesu, jak i rozwoju menadżera.
- Wspiera podopiecznego w dążeniu do celów – w razie potrzeby podzieli się swoim praktycznym doświadczeniem biznesowym i pomoże wypracować menadżerowi relewantne dla niego rozwiązania.
- Dodaje odwagi, uruchamia do działania pomagając identyfikować i eliminować przekonania blokujące rozwój.
- Monitoruje postęp procesu, towarzyszy we wdrażaniu zmian, udzielając na bieżąco feedbacku i wspierając mentee merytorycznie oraz emocjonalnie.
Osobiście lubię porównywać mentoring do indywidualnego treningu – jest to bowiem w dużej mierze relacja oparta na nauce przez działanie czyli „learning by doing” przy wsparciu mentora-trenera. W procesach, które ja prowadzę, mentee z reguły „trenuje” nowe umiejętności wprowadzając je w życie pomiędzy naszymi spotkaniami. Sesje mentoringowe służą omówieniu wniosków i wspólnemu ustaleniu kolejnych kroków.
Jak wybrać mentora biznesowego dla menadżera?
Poszukując odpowiedniego kandydata na mentora zewnętrznego, czyli spoza organizacji, warto wziąć pod uwagę co najmniej 5 parametrów:
- Jakim doświadczeniem biznesowym dysponuje mentor w obszarze, który mentee chce rozwinąć? Jeśli przykładowo chcemy przygotować menadżera do objęcia roli lidera zespołu warto poszukać mentora, który skutecznie zarządzał zespołami.
- Ile procesów lub godzin mentoringowych zrealizował mentor? Możemy poprosić mentora o przedstawienie referencji od poprzednich Klientów oraz sprawdzić profil mentora na LinkedIn lub informacje na jego stronie www (jeśli posiada).
- Jakie przygotowanie merytoryczne posiada mentor do prowadzenia procesów rozwojowych? Tak jak profesjonalny lekarz, któremu powierzamy zdrowie musi posiadać wykształcenie medyczne, tak profesjonalny mentor – któremu powierzamy rozwój – powinien posiadać certyfikację lub akredytację uznanej jednostki certyfikującej.
- Czy mentor podlega kodeksowi etyki uznanych organizacji branżowych i czy korzysta z superwizji? Praca w oparciu o kodeks etyczny i korzystanie z superwizji to wymogi większości profesjonalnych organizacji certyfikujących mentorów.
- Czy jest „chemia” pomiędzy mentorem i mentee? Otwarta relacja i zaufanie to warunek sine qua non skuteczności procesu. Ze swojej strony polecam sprawdzenie dopasowania relacji podczas tzw. krótkiej „sesji chemicznej”.
Ponieważ mentoring to obecnie jedna z najskuteczniejszych form rozwoju osobistego jak i rozwoju organizacji, która szybko przekłada się na rzeczywiste wyniki biznesowe, zdecydowanie warto rozważyć tę formę wsparcia. Jeśli masz pytania dotyczące mentoringu lub wyboru mentora dla siebie lub menadżerów w Twojej organizacji – skontaktuj się ze mną. Z przyjemnością na nie odpowiem.
Małgorzata Warda
Praktyk i trener biznesu, certyfikowana międzynarodowo mentorka biznesowa, akredytowany coach
Certyfikowana międzynarodowo mentorka biznesowa European Mentoring & Coaching Council, akredytowany w Londynie executive coach, praktyk biznesu, wykładowca MBA. Mentorka biznesu m.in. w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, Fundacji Liderek Biznesu, Youth Business Poland. Ma ponad 20 lat doświadczenia menadżerskiego w globalnych korporacjach w obszarze sprzedaży i zarządzania zespołami. Poprzez mentoring i coaching wspiera menadżerów w indywidualnym rozwoju – najczęściej w obszarze zarządzania, rozwoju biznesu oraz budowania kompetencji przywódczych i marki osobistej. Realizuje autorskie szkolenia i webinary biznesowe oraz wykłady MBA z obszaru zarządzania zespolem i matematyki sprzedaży. Firma doradczo-szkoleniowa, Warda & Partners, którą prowadzi, została wyróżniona w międzynarodowym rankingu Corporate Vision jako „Best International Business Mentoring & Consulting Firm – Poland”.
Więcej informacji i kontakt z autorką:
www.wardateam.com lub malgorzata@wardateam.com
LinkedIn https://www.linkedin.com/in/malgorzatawarda/
Facebook https://www.facebook.com/wardapartners
Instagram https://www.instagram.com/malgorzata.warda.mentoring/
Pingback: Jak zbudować silną markę osobistą - Portal ekspercko-biznesowy