Strategia marketingowa – czy jest potrzebna w małej firmie?

Strategia marketingowa kojarzy się zazwyczaj z dużymi przedsiębiorstwami, korporacjami  zatrudniającymi kilkuset pracowników i działającymi na szeroką skalę. Takimi, które podbijają rynki krajowe i zagraniczne. I rzeczywiście, bez strategii takie firmy nie mają racji bytu. Nie tylko nie są w stanie prężnie się rozwijać, ale nawet nie rozpoczną działań w większym wymiarze.

Jak jest natomiast w przypadku mniejszych firm, jednoosobowych lub zatrudniających kilka osób? Czy te małe przedsiębiorstwa potrzebują dużej strategii? Odpowiedź na to pytanie jest kluczowym elementem dla wielu z nich, a decyzja ma wpływ na rozwój lub nawet przetrwanie tych podmiotów.

Strategia merketingowa – co to takiego?

Zacznijmy od początku – czym w ogóle jest strategia marketingowa i jakie korzyści daje przedsiębiorstwu? Strategia to wyznaczenie celu dla marki i wskazanie kierunku, w którym ma zmierzać, aby ten cel osiągnąć. Taka strategia pozwala nam określić, jak z miejsca, w którym jesteśmy, dostać się do punktu docelowego, czyli np. sprzedaży na poziomie X czy społeczności na poziomie Y.

Strategia marketingowa – od czego zacząć?

Aby dotrzeć do celu, musimy zacząć od przyjrzenia się, gdzie jesteśmy obecnie – czyli od zbadania, w jakiej kondycji jest nasza firma. Co funkcjonuje w niej dobrze, a co się nie sprawdza;  jakie ma zasoby, jakie są  silne i słabe strony naszego przedsiębiorstwa. Jest to kluczowy punkt w tworzeniu strategii – w tym momencie patrzymy również na naszą głębszą motywację. Odpowiadamy na pytania: po co istniejemy jako marka, jak i komu chcemy pomagać. Zastanowienie się nad tym jest szczególnie ważne w przypadku małych, jednoosobowych działalności, i często warunkuje dalsze być albo nie być firmy. Odnalezienie powodów istnienia naszej firmy jest nierozerwalnie związane z jej dalszym rozwojem, jakością usług i rodzajem oferowanych produktów. Odpowiedź na pytanie dlaczego istnieje nasza firma pomoże nam w określeniu wartości, jakimi się kieruje oraz, jej misji, wizji i celów. Odpowiednio  zakomunikowane wartości i misja firmy sprawią z kolei,  że odbiorcy będzie  łatwiej się z nami identyfikować. Będzie postrzegał nas jako markę bliską, znajomą, zdobędziemy  jego zaufanie a tym samym będzie bardziej skłonny do skorzystania z naszych usług.

Po zbadaniu sytuacji  wewnątrz naszej firmy, przyglądamy się też otoczeniu zewnętrznemu. Analizujemy konkurencję, warunki panujące na rynku i w przestrzeni, w której funkcjonuje nasza marka. Wyciągamy wnioski i staramy się odkryć postawione przed naszą firmą szanse, ale i przewidzieć czyhające na nią w przyszłości zagrożenia i odpowiednio się na nie przygotować. 

Kim jest nasz klient idealny?

Kolejną ważną kwestią jest zdefiniowanie naszego klienta idealnego tzw. Persony, czyli osoby, która chętnie od nas kupi, będzie zadowolona z naszych usług, będzie polecać nas dalej, a przede wszystkim będzie ją stać na nasze usługi czy produkty.  Jest to kolejna bardzo ważna część strategii – jeśli ją zaniedbamy, możemy się narazić na poważne straty finansowe.

To na co musimy zwrócić uwagę w tym kroku to nie tylko określenie danych demograficznych jak wiek, płeć, czy status społeczny persony, ważne jest, aby poznać prawdziwe potrzeby naszego odbiorcy, jego motywacje, nieuświadomione lęki czy oczekiwania. Poznanie motywacji zakupowych, zachowań, czy sposobu podejmowania decyzji, pozwoli nam stworzyć produkt czy usługę odpowiadającą na  potrzeby naszego idealnego klienta oraz  pojawić się z ofertą w odpowiednim miejscu i czasie.

Strategia marketingowa – jasna droga do celu.

Gdy ustalimy już nasze cele, odkryjemy, kim jesteśmy jako firma, co chcemy oferować i kto jest naszym odbiorcą, przechodzimy do kolejnego etapu, czyli zaplanowania trasy dotarcia do celu. Tutaj rozpoczyna się główna faza strategii, czyli zaplanowanie i uporządkowanie działań tak, abyśmy nie działali pochopnie i na oślep, ale krok po kroku zmierzali w wyznaczonym kierunku.

Kliencie gdzie jesteś?

Mamy już jasno określone cele, wiemy kto jest naszym idealnym klientem i mamy produkt który rozwiązuje jego problemy, pozostaje jeszcze pytanie jak dotrzeć z naszą usługą do potencjalnego klienta. Na to pytanie również odpowiedź przyniesie strategia. W kolejnym jej etapie zajmujemy się właśnie określeniem ścieżki zakupowej klienta i punktów styku z marką. Odpowiadamy na pytanie jakie działania podjąć, aby odbiorca zauważył nasz przekaz, jak  przyciągnąć jego uwagę, wzbudzić w nim zainteresowanie i pożądanie. Pomoże nam w tym ustalenie języka komunikacji bliskiemu odbiorcy. Ważną kwestią jest również przystosowanie  przekazu do medium, z którego będziemy korzystać (inaczej przygotujemy treści na  blog firmowy, inaczej na Instagram czy YouTube). Dobrze przemyślane muszą być – linie tematyczne dostosowane do etapu lejka marketingowego na jakim znajduje się w danym momencie nasz potencjalny klient. Inne tematy będziemy prezentować w momencie, kiedy odbiorca dopiero dowiaduje się  o naszej marce, inne kiedy jest na etapie odkrywania kim jesteśmy a inne  w momencie gdy już zakupił nasz produkt i staje się orędownikiem naszej marki.

Przygotowujemy tutaj plan nie tylko poszczególnych kroków, ale także dokładnych wytycznych, jak ma wyglądać nasza komunikacja na poziomie każdego z mediów.

W tej fazie ustalamy także mierniki, które pozwolą nam określić, czy już zbliżamy się do naszego celu, czy też nie. Konieczne jest, aby cały czas monitorować i analizować wskaźniki i w razie potrzeby odpowiednio korygować działania.

Co daje małej firmie wdrożenie strategii

Zdobycie obszernej wiedzy na temat aktualnej sytuacji firmy, pozwala na poprawę błędów oraz optymalizację działań. Zweryfikowane zostają założenia marki oraz sposób przedstawienia jej odbiorcom. Strategia daje wytyczne jak  sprawić, aby marka była postrzegana przez odbiorców w konkretny wcześniej ustalony sposób, zgodny z oczekiwaniami i celami firmy.

Strategia dostarcza informacji o konkurencji, o jej mocnych i słabych stronach. Zdobywamy wiedze na temat przewagi konkurencyjnej i wyróżnika marki.

Działając wg wytycznych strategii, docieramy precyzyjnie do swoich odbiorców, nasze działania przestają być chaotyczne i w końcu zaczynamy działać wg określonego planu, spójnego z ustalonymi wcześniej celami.

Wytyczne strategii chronią nas przed stratami materialnymi związanymi ze źle rozpoznaną grupą docelową i błędnie kierowanym przekazem, produktem czy usługą. Szczególnie jest to ważne w przypadku małych firm, nieposiadających płynności finansowej równej dużym  korporacjom.

Strategia chroni naszą firmę przed inwestowaniem czasu w działania, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów a tym samym przed dodatkowym stresem i frustracją.  Jak wiadomo negatywne emocje nie wpływają pozytywnie, ani na nasze zdrowie ani na kondycję naszej firmy. 

Czy zatem małej firmie potrzebna jest strategia?

Potrzebna to mało powiedziane. Strategia w małej firmie jest wręcz niezbędna! Parafrazując słynną reklamę, Twoja firma jest tego jak najbardziej warta. Dobra strategia dla małej firmy to nie żaden zbytek czy luksus, lecz komfort dla jej właściciela i rozsądne posunięcie w zarządzaniu.

Lucyna Malik

Strateg marki | Mentor | Konsultant marketingu online

Tworzy strategie marketingowe dla kobiecych biznesów.

Właścicielka marki “Pasja w Biznesie” – strategie marketingowe.

Właścicielka agencji wirtualnych asystentek.

Strona www: www.pasjawbiznesie.pl

Facebook https://www.facebook.com/lucynamalik.pasjawbiznesie

LinkedIn https://www.linkedin.com/in/lucynamalik-strategie-kobiecych-biznesow/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *