fbpx

Szkolenia dla menedżerów – czym jest konstruktywna krytyka?

Konstruktywna krytyka ma na celu wykazanie błędów, pomyłek, ale w sposób, który nie jest odbierany jako atak na drugą osobę. Wyrażenie własnej opinii powinno być formą wsparcia działania, zachowań lub pracy przez określenie i wskazanie konkretnych elementów wymagających poprawy. W konstruktywnej krytyce sugeruje się również rozwiązania, które mogą być istotne w dalszym doskonaleniu i rozwoju. Umiejętność wypowiadania się w taki sposób, często wymagająca trzymania na wodzy własnych emocji, nie należy do najprostszych — dlatego też organizowane są szkolenia dla menedżerów. Obecnie coraz częściej można spotkać się z określeniem konstruktywnej krytyki jako negatywnego feedbacku. Czym się kierować, aby udzielanie takiej informacji nie zostało odebrane wyłącznie jako wytykanie błędów?

  • Jak powinna wyglądać konstruktywna krytyka? Szkolenia dla menedżerów
  • Czym jest feed forward?
  • Dodatkowe wskazówki pomocne przy udzielaniu konstruktywnej krytyki

Jak powinna wyglądać konstruktywna krytyka? Szkolenia dla menedżerów

W konstruktywnej krytyce liczy się umiejętność przekazywania informacji z uwzględnieniem odpowiedniego taktu, powstrzymywania gwałtownych emocji i wykazania się empatią. Warto w pierwszej kolejności zastanowić się, czy krytyka nie wynika z frustracji. W takich okolicznościach może być odebrana negatywnie, ranić drugą osobę i nie służyć rozwojowi pracownika.

W feedbacku menedżerskim należy zawsze odnosić się do konkretnych zachowań i błędów, skupiać się na faktach i nie kierować się swoimi emocjami. Należy równoważyć pozytywne i negatywne informacje przekazywane pracownikowi, aby wiedział, że nie wszystko, co robi, jest złe. Dobrze sformułowany komunikat w stronę pracownika umożliwi mu jasne zrozumienie błędów i zmotywuje go do ich naprawienia.

Czym jest feed forward?

Obecnie coraz częściej można spotkać się z przekonaniem, iż powracanie w konstruktywnej krytyce do zdarzeń z przeszłości, czyli zastosowanie feedbacku, nie powinno mieć miejsca. Z tego też powodu powstało nowe pojęcie, a mianowicie „feed forward”. Czym to jest?

Feed forward ma polegać na obserwowaniu błędów z przeszłości. Jednak w komunikacji z pracownikiem nie powinno się odnosić do pomyłek, a konstruować wypowiedź zawierającą oczekiwania względem przyszłych zachowań podwładnego.

Skupianie się na już popełnionych błędach jest dla pracownika sygnałem, iż musi wytłumaczyć swoje nietrafnie podjęte decyzje i działania. Nie służy to jednak zmianom w jego zachowaniu.

Jeśli natomiast podwładny otrzyma jasne instrukcje, jak postępować w przyszłości i jakie są względem niego oczekiwania, skoncentruje się na szukaniu rozwiązań, zmotywuje do działania i efektywniejszej pracy.

Dodatkowe wskazówki pomocne przy udzielaniu konstruktywnej krytyki

To ważne, aby ten rodzaj trudnej rozmowy z pracownikiem zawsze przeprowadzać twarzą w twarz, bez świadków. Istotny jest także dobór słów i rezygnacja z wypowiedzi, które wskazują na konkretną osobę, a nie jej błędy i zachowania.

Podczas krytyki zawsze należy pamiętać o pochwale pracownika. W ten sposób będzie miał większą motywację do działania niż rezygnacji z dalszego rozwoju.

Aby zadbać o pozytywną atmosferę w swoim środowisku pracy, warto posiąść umiejętność komunikowania się ze swoimi podwładnymi, w tym również zdolności udzielania im konstruktywnej krytyki. W tym celu warto zapisać się na dedykowane szkolenia dla menedżerów opracowywane pod kątem konkretnej firmy. 

Jeśli chcesz skorzystać z takiego dedykowanego zamkniętego szkolenia z komunikacji w zespole, skontaktuj się z firmą szkoleniową SILLEO: https://silleo.pl/oferta/szkolenia-menedzerskie/komunikacja-w-zespole-szkolenie/.

Artykuł sponsorowany.

Polub ten artykuł i podaj dalej!
fb-share-icon
Tweet 20
fb-share-icon20

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

https://www.facebook.com/wartoznacportal
https://www.linkedin.com/in/ewelina-salwuk-marko-339859152/
https://www.instagram.com/wartoznacbiznes/