Korzyści ze zbudowania silnej marki osobistej jest wiele. Jedną z nich jest zaufanie – jednostkom ufamy bardziej niż dużym, anonimowym firmom. Tym bardziej, że biznes realizują ludzie z ludźmi. Mówi się, że rzetelne marki osobiste zyskały na znaczeniu od czasu upadku Enronu w 2001 roku, spowodowanym fałszowaniem dokumentów i ukrywaniem złej kondycji firmy. Warto jednak wspomnieć, że proces budowania autentycznej marki osobistej opartej na rzetelnych wartościach wymaga czasu, zaangażowania i systematycznych działań.
Kto potrzebuje personal brandingu?
Pojęcie marki osobistej istnieje oficjalnie od 25 lat, a konkretnie od 1997 roku. Pojęcia tego użył w dzisiejszym znaczeniu Tom Peters, który w eseju biznesowym „The Brand Called You” podsumował, że bez względu na branżę, w której pracujemy wszyscy jesteśmy prezesami naszej własnej firmy „Ja Sp. z o.o.”, a tym samym swojej marki osobistej.
Zwykło się uważać, że branding osobisty jest najbardziej potrzebny przedstawicielom wolnych zawodów (np. coachom, konsultantom, trenerom) i właścicielom własnych firm. Nie do końca się z tym zgadzam. Na bazie moich własnych doświadczeń biznesowych mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że osobistą markę powinien świadomie budować każdy z nas. Nie tylko freelancerzy, ale również osoby zatrudnione na etacie. Dziś bowiem to, że jesteś dobry w tym co robisz – nawet, jeśli tak w istocie jest – może już nie być wystarczające. Ludzi z wartościowym doświadczeniem są na rynku tysiące i aby dostać pracę marzeń, awans, czy zainteresować naszą ofertą klienta trzeba zadbać o to, aby się czymś wyróżnić i dać się zauważyć.
Jakie są kluczowe elementy marki osobistej?
„Na nią możesz stawiać w ciemno”, „Ten człowiek to solidna firma” – jeśli dane Ci było kiedyś usłyszeć tego typu określenia na swój temat, prawdopodobnie masz zbudowany dobry fundament pod markę osobistą. Można bowiem mieć silną markę nawet, jeśli nie mamy konta na Facebooku. Jednak nie można posiadać marki osobistej bez zaufania, jakości, wyróżników, autentyczności i bez spójności. To jedne z kluczowych elementów marki osobistej, gdyż składają się na jej fundament – reputację. Marka osobista to w dużym skrócie zespół skojarzeń i emocji, które pojawiają się u innych na Twój temat i na temat wartości jakie sobą reprezentujesz, nawet jeśli te osoby nie poznały Cię osobiście. Ideę marki osobistej trafnie oddaje cytat Jeffa Bezosa, założyciela Amazona, który powiedział, iż marka osobista jest tym, co mówią o Tobie ludzie, kiedy wyjdziesz z pokoju
Jak wygląda proces budowania marki osobistej?
Budowania marki osobistej nie zaczyna się od zakładania kont na Facebooku czy LinkedIn. Media społecznościowe są świetnym narzędziem do skalowania marki, budowania zasięgu i społeczności, ale obcecność tam i zbieranie lajków nie jest tożsama z budowaniem personal brandingu. Aby zacząć tworzyć ją świadomie, należy zacząć od poznania siebie, przeanalizowania swoich mocnych stron i wyróżników. Dopiero znając swoje atuty możemy zacząć podejmować efektywne działania nad kształtowaniem unikalnych wartości naszej marki osobistej.
Jak zdefiniować swoje atuty?
Aby zacząć budować profesjonalny wizerunek, warto przyjrzeć się swoim talentom i naturalnym predyspozycjom. Niezależnie od tego czy pomagam budować markę osobistą freelancerowi, przedsiębiorcy czy menadżerowi na etacie, zwykle zaczynam od przyjrzenia się naturalnym predyspozycjom – czyli temu, co przychodzi nam łatwiej niż innym, obszarom w których jesteśmy w sposób naturalny obdarzeni określonymi umiejętnościami.
Często wykorzystuję do tego narzędzie psychometryczne Extended DISC, które służy do badania talentów, predyspozycji i naturalnych stylów zachowań człowieka. Po wypełnieniu kwestionariusza Extended DISC respondent otrzymuje w formie czytelnego raportu analizę swoich osobistych predyspozycji, potencjału i talentów, na których może świadomiej budować swoją efektywność, osobistą, styl zarządzania czy właśnie personal branding, a także świadomiej podejmować decyzje odnośnie dalszego rozwoju zawodowego. Poprzez raport, który wspólnie omawiamy, Klient lepiej poznaje siebie i swoje atuty, i który stanowi świetny fundament do budowaniu marki eksperta.
W budowaniu marki osobistej warto bowiem skupić się na tym, w czym jesteśmy dobrzy, na tym, do czego mamy naturalne skłonności i predyspozycje, kompetencjach, które dla innych mogą generować wartość, a nie na wiecznym poprawianiu naszych niedoskonałości. Dlatego właśnie analiza Extended Disc jest niezwykle przydatna w procesie personal brandingu, gdyż identyfikuje prawdziwe mocne strony respondenta, na które warto postawić. Rozumiejąc te obszary możemy skuteczniej i świadomiej tworzyć markę osobistą w oparciu o nasze autentyczne wartości, którymi chcemy podzielić się z innymi.
Proces mentoringowy jako wsparcie w budowaniu własnej marki
Jakie są kolejne kroki w budowaniu marki osobistej, gdy poznamy już nasze mocne strony? Budowanie marki osobistej wymaga czasu, nie zadzieje się przez noc. Dopiero, gdy zidentyfikujemy już obszary, które nas wyróżniają, zdefiniujemy wartości, które są dla nas istotne i z którymi chcemy się kojarzyć, przechodzimy do kolejnych etapów. Z większością klientów realizuję je w formie procesu mentoringowego. Mentoring to cykl sesji podczas których omawiamy i opracowujemy wspólnie kolejne kroki, a konkretnie:
- Określamy idealnego klienta lub odbiorcę, czyli grupę docelową, do której chcemy dotrzeć z naszą komunikacją lub ofertą.
- Dookreślamy wartości i wyróżniki, które chcemy komunikować. Bardzo często najsilniejsze relacje budowane są poprzez wspólne wartości i to one mogą łączyć z odbiorcami naszej komunikacji.
- Określamy archetypy marki – są one pomocne w zdefiniowaniu stylu, na którym chcemy oprzeć komunikację naszych wyróżników.
- Doprecyzowujemy ofertę i określamy obszary tematyczne, takie jak: Co konkretnie chcesz komunikować? Z jakiego powodu ktoś miałby się zainteresować tym, co proponujesz? Z jakiego względu ktoś miałby zechcieć kupić od Ciebie konkretny produkt lub usługę lub właśnie Ciebie awansować bądź zatrudnić na dane stanowisko?
- Definiujemy kanały komunikacji, a więc sposoby w jakie chcesz pokazać się swoim odbiorcom – w obszarze biznesowym bardzo często jest to platforma biznesowa LinkedIn, na której wspólnie tworzymy profesjonalny profil i ustalamy plan komunikacji.
- Opracowujemy strategię działań – abyś miał(a) jasność, dokąd mają Cię zaprowadzić kroki, które podejmujesz.
- Określamy mierniki efektywności, aby możliwe było sprawdzenie, czy obrana strategia działa, gdyż tylko to, co jest mierzalne, jesteś w stanie zweryfikować.
To jak? Jesteś już gotowa/gotowy na zbudowanie swojej marki osobistej?
Jeśli Twoja odpowiedź brzmi „tak” – porozmawiajmy!
Małgorzata Warda
Mentorka biznesowa, executive coach, praktyk biznesu i certyfikowana konsultantka narzędzia do badania naturalnego potencjału i talentów Extened DISC®.
Łączę ponad 20-letnie doświadczenie na wysokich stanowiskach menadżerskich w globalnych korporacjach z doświadczeniem w prowadzeniu własnego biznesu oraz profesjonalnym przygotowaniem merytorycznym do pełnienia roli mentora biznesowego. Pomagam ekspertom, przedsiębiorcom oraz menadżerom odkryć własny styl działania i budować swój styl zarządzania oraz marki osobiste w zgodzie ze sobą. W 2023 roku zostałam wyróżniona na liście „Top Coaches in Warsaw”.
Od kilku lat prowadzę także autorskie szkolenia i wykłady na studiach Executive MBA z obszaru przywództwa i strategii biznesowych. Jako mentorka i coach biznesowy wspieram liderów, właścicieli firm i freelancerów w efektywnym zarządzaniu biznesem i zespołami, układaniu procesów biznesowych, ale także w budowaniu autentycznych marek osobistych. Moja firma doradczo-szkoleniowa, Warda & Partners, którą prowadzę, została wyróżniona w międzynarodowym rankingu Corporate Vision jako „Best International Business Mentoring & Consulting Firm – Poland”.
Więcej informacji i kontakt z autorką:
www.wardateam.com lub malgorzata@wardateam.com
LinkedIn https://www.linkedin.com/in/malgorzatawarda/
Facebook https://www.facebook.com/wardapartners
Instagram https://www.instagram.com/malgorzata.warda.mentoring/