Coraz częściej zderzamy się na rynku pracy z tym, że stanowiska pracy są redukowane, a ofert pracy jest mniej niż jeszcze parę lat temu. Kandydatów aktywnie szukających pracy jednak nie brakuje. Co zrobić, aby znaleźć pracę skutecznie? W tym artykule omówię 5 najczęstszych błędów, które sprawiają, że Twoje szukanie pracy trwa długo i jest nieefektywne.
1. Brak określenia celu i oczekiwań
Dlaczego jest to tak ważne? Wielokrotnie jako rekruterka spotykałam się z tym, że kandydaci na końcu procesów rekrutacyjnych z nich rezygnowali, ponieważ uznawali, że obowiązki im jednak nie odpowiadają, albo że jest to praca w weekendy, a dla nich priorytetem jest praca od poniedziałku do piątku. Tracą przez to mnóstwo czasu i energii poświęcając się rekrutacjom na stanowiska, które są do nich niedopasowane. Dlatego tak ważne jest, ab na początku ustalić cel i priorytety.
Jasno określony cel zawodowy i sprecyzowane oczekiwania sprawiają, że wybór ofert staje się bardziej efektywny, a stworzenie CV dopasowanego do stanowisk, na które rzeczywiście chcesz aplikować, jest znacznie prostsze. Zastanów się, jakie obowiązki Cię interesują, określ swoje wymagania względem przyszłej pracy i skoncentruj się na ofertach, które odpowiadają Twoim umiejętnościom oraz aspiracjom.
2. Nieprofesjonalne CV
CV to element, o który koniecznie trzeba odpowiednio zadbać. To Twoja przepustka do prawdziwego wkroczenia w proces rekrutacyjny. Nie ma innej drogi, Twoje CV musi być bardzo dobrze dopracowane, ponieważ to ono załatwia Ci pierwszy kontakt od firmy – czyli telefon. Często spotykam się z informacjami od kandydatów, że nie mogą znaleźć pracy przez długi czas, a wysyłają setki CV. Jako rekruterka i konsultantka kariery zdradzę Ci tajemnicę: możesz wysłać swoje CV 5.000 razy, ale jeśli jest ono słabej jakości, to i tak odzew będzie znikomy i wciąż będzie Ci ciężko zmienić pracę.
Nie wysyłaj niedopracowanego CV na stanowiska Twoich marzeń, bo przepalasz szanse na lepszą przyszłość. Przygotuj dokument podkreślający Twoje doświadczenie, osiągnięcia i umiejętności, które są atutem na Twoje przyszłe stanowisko. Upewnij się również, że Twoje CV jest przejrzyste, czytelne i nie zawiera błędów. Dobrym pomysłem jest poproszenie kogoś bliskiego o sprawdzenie CV.
3. Brak personalizacji CV
Masowe wysyłanie tego samego CV do różnych firm to duży błąd. Aktualnie aktywnie aplikujących kandydatów naprawdę nie brakuje. Na niektóre oferty pracy napływa po 100-300 aplikacji. Jeśli Twoje CV nie będzie dopasowane pod stanowisko, na które aplikujesz, to rekruter może pomyśleć, że zaaplikowałaś przez przypadek. I co dalej? Do kolejnego etapu rekrutacji wybierze Twoją konkurencję, która spersonalizowała i dopasowała swoje CV do stanowiska.
Personalizując CV dostosuj swoje doświadczenie, umiejętności i kompetencje do wymagań na dane stanowisko. Spraw, aby Twoje atuty od razu rzucały się w oczy. Ponadto wprowadź do CV hasła klucze typowe dla tego stanowiska. Świetnym pomysłem jest również dopasowanie podsumowania zawodowego pod stanowisko, na które aplikujesz.
4. Aplikowanie za późno
Konkurencja na rynku pracy jest ogromna, a rekruterzy często analizują napływające aplikacje na bieżąco. Zdarza się, że 3 dni po opublikowaniu oferty rekruterzy zaczynają kontaktować wybranych kandydatów. Dlatego nie czekaj i aplikuj jak najszybciej.
5. Brak przygotowania do rozmowy o pracę
Twoje CV załatwia Ci pierwszy kontakt z firmą, ale to rozmowa kwalifikacyjna decyduje o tym, czy otrzymasz ofertę pracy. Nie ma tu miejsca na brak przygotowania – masz tylko jedną szansę, by zrobić dobre pierwsze wrażenie. Jeśli nie potrafisz odpowiedzieć na podstawowe pytania, które pojawiają się niemal na każdej rozmowie, może to sugerować brak zaangażowania i budzić wątpliwości, czy naprawdę zależy Ci na tej pracy. Dlatego warto wcześniej przygotować odpowiedzi i przećwiczyć je jeszcze przed spotkaniem.
Podsumowanie
Uniknięcie tych błędów może znacząco zwiększyć Twoje szanse na sukces w poszukiwaniu pracy. Pamiętaj, że skuteczne szukanie pracy wymaga przemyślanej strategii, profesjonalizmu i zaangażowania. Określ swoje cele, dopracuj CV, aplikuj na czas i przygotuj się do rozmów, a zdecydowanie poprawisz skuteczność szukania pracy.
Nie zapomnij – to Ty masz wpływ na swoją karierę. Wystarczy kilka zmian, by zwiększyć swoje szanse na sukces!
Ewelina Szczepaniak
Rekruterka i konsultantka kariery
Od 3 lat wspiera kandydatów w skutecznym szukaniu pracy, by ten przebiegał sprawnie i prowadził do większych dochodów. Aktywnie prowadzi konto na Instagramie @tajemnice.rekruterki, na którym dzieli się wskazówkami dotyczącymi skutecznego szukania pracy. Konsultacje i usługi prowadzi online, wspierając swoich Klientów w formach pracy indywidualnej oraz grupowej w ramach szkoleń. Zaprzyjaźnia z tajemnicami rekrutacji pokazując, że nie jest to proces straszny, lecz czas, do którego trzeba się dobrze przygotować.
Miejsca w sieci:
Instagram: tajemnice.rekruterki