fbpx

Asertywność na stanowiskach managerskich. Na co powinnaś zwrócić uwagę?

Zastanawiałam się ostatnio nad zastosowaniem asertywności w biznesie. Proces dochodzenia do wniosków jest długotrwałym jednak bardzo przyjemnym doświadczeniem. Można zadać pytania i puścić temat. W tym momencie przychodzi czas na dziecięcą wręcz ciekawość
i przyglądanie się światu właśnie takimi oczyma. Tak też było w momencie, gdy po raz kolejny postawiłam przekonać się, do czego jeszcze może przydać się asertywność. Jakie kompetencje asertywne są potrzebne kobietom managerkom by mogły mieć więcej przyjemności z pracy?

Zadałam to pytanie ponad 100 managerkom. A brzmiało ono :

Gdybyś miała wskazać jedną kompetencję asertywną, która jest potrzebna Twojej znajomej współpracowniczce, koleżance na stanowiskach managerskich, lub koleżankom w ogóle… co by to było?

Wyniki okazały się zaskakujące. Najczęściej pojawiały się odpowiedzi:

1. Odmawianie

2. Pochwały -wyrażanie

3. Granice- stawianie

A jak wyglądałaby Twoja odpowiedź?

Wydawało mi się, że w temacie granic, asertywnych odpowiedzi powiedziałam już wszystko. Wygłaszałam wykłady i pisałam posty na LinkedIn i Facebook, prowadziłam mentoring i konsultacje osobiste. A potem przyszła pandemia i wszystko się zmieniło. Nagle zostałyśmy w domu z pracą i tym co mamy najcenniejsze, czyli rodziną i dziećmi. Temat asertywności  w pracy znowu stał się aktualny.

Ta sytuacja bardzo szybko stała się dla nas papierkiem lakmusowym. Okazało się bowiem, że tutaj mamy prawdziwe pole walki. Granice należy stawiać nie tylko swoim współpracownikom, ale także domownikom. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, ze stopień intensyfikacji tych działań powoduje zmęczenie.

Jak więc to robić, jak stawiać granice było to efektywne i nie powodowało frustracji? Jak zapewnić sobie komfort w pracy w momencie, gdy pracujemy z domu lub częściowo bywamy w biurze?

Jeśli przyjąć sytuację, że w pracy mamy już zbudowany autorytet i umiemy wyrażać swoje zdanie, to jest to stawianie granic na tym polu jest dość proste. Wystarczy po prostu asertywnie, podkreślam łagodnie i stanowczo wyrazić to co na ten moment czujemy, co zgodne jest także z interesem organizacji, w której pracujemy i zasadami etycznymi.

Przykłady zdań:

Nie, nie zgadzam się na zatrudnienie kolejnego młodszego specjalisty w dziale logistycznym Jego wyszkolenie będzie nas zbyt wiele kosztować.

Poproszę o poprawieni tego raportu na dziś na godzinę 15.00.Rozumeim, że masz wiele zadań, ale to ważne.

Poproszę Was o punktualność podczas następnej odprawy managerskiej. Zależy mi byśmy zaczynali o czasie.

Jest piątek. Myślę, że wszyscy jesteśmy odrobinę zmęczeni poproszę Was o szybką intensywną prace a potem już udajmy się na zasłużony weekend.

Asertywność w życiu prywatnym

Jak wspominałam sprawa jest dość prosta. Ze względu na podległość stanowisk możemy oczekiwać posłuszeństwa. Inaczej jest jednak w domu. Tutaj każda z nas jest w innej roli. W domu jesteś mamą i partnerką/żoną. Bywa tak, że podczas Twojego spotkania tzw. calla, dziecko wraca do domu ze szkoły lub wraca partner/mąż. Pojawia się pytanie jak w takiej sytuacji uniknąć frustracji i nie narażać się na przerywanie ważnej rozmowy i dekoncentrację.

Sposobem jest napisanie dziecku wiadomości na swoich drzwiach lub wysłanie smsa mężowi.

Kasiu, Mama pracuje. Proszę nie wchodzić do pokoju. Proszę o ciszę do 16.00 Wyjdź z psem.

Kuba, Mama ma spotkanie. Proszę o ciszę do 15.30! Obiad jest w lodówce.

Najważniejszym elementem stawiania granic jest wyraźne nazwanie potrzeby.

Poproszę Was o punktualność podczas następnej odprawy managerskiej.

Poproszę o poprawieni tego raportu na dziś na godzinę 15.00

PROSZĘ NIE WCHODZĆ DO POKOJU. Proszę o ciszę do 15.30.

W tych komunikatach dokładnie nazwane jest to czego i jak długo potrzebujesz by czuć się komfortowo i móc efektywnie pracować.

Co będziesz z tego miała!

  1. Podniesiesz poczucie własnej wartości: Jestem dla siebie ważna. Zasługuję by pracować w ciszy i komforcie

2. Podkreślisz wagę wykonywanych czynności: Potrzebuje ciszy by się skupić.

3. Zwiększysz efektywność: Mit o podzielności uwagi jest mitem.

4. Zbudujesz swój autorytet: Jestem managerem odpowiadam, za procesy w organizacji, jest dla mnie ważne by  brano moje zdanie pod uwagę.

5. Zbudujesz swój autorytet wśród domowników: Mam spotkanie biznesowe, to nie ploteczki via teams.

6. Wyrażisz szacunek sobie i innym.

7.Będziesz asertywna, czyli łagodna i stanowcza!

Ps. I nie będzie ścisku w żołądku!

Agnieszka Bielewicz

Mentor, Trener biznesu

Posiada certyfikat Moderatora, jednej z czołowych polskich szkół Trenerów Biznesu. Absolwentka germanistyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza oraz studiów podyplomowych z Zarządzania Zasobami Ludzkimi na WSHNiD (obecnie Collegium Da Vinci).

Doświadczenie zawodowe

Doświadczenie zdobywała mieszkając i pracując w Warszawie i Poznaniu. Przemawia publicznie od 9 roku życia. Jako językowiec wierzy, że „Słowo ma moc”.
Wygłasza przemówienia w klubach zrzeszających kobiety biznesu oraz na eventach w organizacjach. Organizatorka i prelegentka na cyklicznych spotkaniach managerskich
w KAZAR. Autorka jedynego w Polsce szkolenie e-learningowego „Asertywność droga środka”. Publikuje między innymi w HR Polska i feszyn.com

Specjalizacja

Specjalizuje się w tematach: Asertywność na stanowiskach managerskich, Skuteczne narzędzia budowania poczucia własnej wartości i wellbeing, „I am enogh”
Jestem wystarczająca. O godności w relacjach nie tylko małżeńsko – partnerskich.

Polub ten artykuł i podaj dalej!
fb-share-icon
Tweet 20
fb-share-icon20

Jeden komentarz do “Asertywność na stanowiskach managerskich. Na co powinnaś zwrócić uwagę?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

https://www.facebook.com/wartoznacportal
https://www.linkedin.com/in/ewelina-salwuk-marko-339859152/
https://www.instagram.com/wartoznacbiznes/