Najczęściej wszystko zaczyna się od pragnienia niezależności. A gdyby tak rzucić etat i przejść “na swoje”? Trzeba tylko znaleźć genialny pomysł, dzięki któremu będziesz mieć kolejkę Klientów… I tu zaczynają się schody. Jedni od nadmiaru pomysłów gubią się w chaosie myśli. Nie są w stanie zdecydować, który będzie najlepszy. Drudzy mają totalną pustkę w głowie. Trzecia grupa to osoby, które zachwyciły się czyimś pomysłem na biznes, widząc tylko wierzchołek góry lodowej w postaci wysokich przychodów. Nie zdają sobie sprawy, ile czynników warunkujących ten sukces kryje się pod powierzchnią wody.
Kolejna grupa to osoby, którym już kiełkuje konkretna wizja biznesu. Jednak wciąż nie mają pewności, czy to jest to. Główkują więc dalej licząc, że przyjdzie czas, kiedy poczują się gotowi do działania. W tym artykule dowiesz się, jak to jest z tym pomysłem i kiedy można uznać, że jest dobry.
Pomysł idealny
Czy istnieje pomysł idealny? Zdecydowanie nie. Prowadzenie własnej firmy to nieustanne dostosowywanie się do zmiennych warunków otoczenia. Zmieniają się problemy Klientów, zmieniamy się my i nasze potrzeby, zmieniają się przepisy i ustawy, które regulują prowadzenie biznesu. Może się też zmienić szeroko pojęta sytuacja na świecie np. w postaci wybuchu pandemii. Wszystkie te zmiany mogą doprowadzić do sytuacji, że pomysł, który wczoraj był idealny, dzisiaj niekoniecznie się sprawdzi.
Nie ma sensu przywiązywać tak dużej wagi do etapu szukania idealnego pomysłu. Najprawdopodobniej po wystartowaniu biznesu będzie on jeszcze wielokrotnie ewoluował. Na etapie planów można przyjąć jakieś założenia, jednak dopiero podczas działania będziemy w stanie ocenić, czy mają one odzwierciedlenie w rzeczywistości. Dlatego nie warto tracić czasu na szukanie Świętego Graala, tylko skupić się na czymś wystarczająco dobrym.
Co to znaczy wystarczająco dobry? To pomysł, który jest dostosowany do Ciebie, Twoich talentów i potrzeb. Aby sprawdzić, czy Twój pomysł spełnia kryteria, polecam zadać sobie 4 pytania.
Jak chcesz pracować?
Zastanów się, jak wygląda Twoja praca marzeń. Czy chcesz pracować w bezpośrednim kontakcie z ludźmi, czy raczej w zaciszu swojego domu? Lubisz mieć stały rytm pracy, czy priorytetem jest elastyczność? Preferujesz pracę rano, czy raczej wieczorami? Chcesz mieć biznes lokalny, czy niezależny od miejsca zamieszkania? Czy praca w weekendy jest dla Ciebie ok?
Te i wiele innych podobnych pytań warto sobie zadać, zanim zaczniesz projektować model biznesowy. Pomysł na biznes to pomysł na siebie i swoją codzienność. Przedsiębiorcy często zapominają, że to biznes jest dla nich, a nie oni dla biznesu. Dlatego od początku zaprojektuj biznes pod siebie i swoje życiowe potrzeby. Dzięki temu unikniesz frustracji, stresu i zawodu.
Co lubisz i potrafisz robić?
Kiedy już wiesz, jakie warunki organizacyjne musi spełniać Twoja nowa praca, przechodzimy do drugiego etapu jej projektowania. Zastanów się, co lubisz robić. Może być to związane z Twoim hobby lub pasją. Co daje Ci radość? W jakim obszarze czujesz się jak ryba w wodzie? Co poprawia Ci humor, dodaje skrzydeł? Spisz sobie wszystko na kartce.
Następnie określ, co potrafisz robić dobrze. Każdy z nas ma jakieś talenty. Jakie są Twoje? Twój potencjalny biznes powinien na nich bazować. Jeśli nic nie przychodzi Ci do głowy, zastanów się, z jakimi problemami zwracają się do Ciebie inni ludzie, o jaką pomoc proszą. Analogicznie do poprzedniego punktu, zapisz wszystko, co przychodzi Ci do głowy.
Teraz spróbuj połączyć obie listy, czyli znaleźć punkty wspólne, co lubisz robić i potrafisz to robić lepiej niż inni. Udało się znaleźć coś, co spełnia oba kryteria? Świetnie, już prawie udało Ci się dojść do celu.
Komu i w czym pomagasz?
Kolejny etap to określenie jakie problemy możesz rozwiązać lub jakie potrzeby zaspokoić poprzez swoje działania? To warunek konieczny, żeby Klient był gotowy Ci zapłacić. Czy przychodzą Ci do głowy jakieś konkretne produkty lub usługi? Zanotuj je. Jeśli nie, daj sobie czas. Przemyśl wszystkie punkty na spokojnie. Możesz też poprosić kogoś o pomoc i zrobić burzę mózgów. Co dwie głowy to nie jedna.
Możesz do tego zadania podejść od drugiej strony. Zastanów się komu chcesz pomóc. Wyobraź sobie swojego idealnego Klienta. Z czym do Ciebie przychodzi? Przypomnij sobie tych wszystkich ludzi (z poprzedniego punktu), którzy proszą Cię o pomoc. Jakie są ich bolączki, frustracje? Spróbuj poczuć ich emocje. Jakie rozwiązania możesz im zaproponować?
Czy kasa się zgadza?
Na koniec bardzo ważny temat. Policz pieniądze. Oszacuj koszty, które musisz ponieść przed uruchomieniem biznesu. Policz też ile kosztować Cię będzie wytworzenie Twoich produktów i/lub dostarczenie usług. Wyceń swoją ofertę i sprawdź, ile musisz sprzedać, aby pokryć koszty i zacząć zarabiać. Dopiero wtedy możesz ocenić, czy jest sens dalej podążać tą drogą, czy jednak trzeba się zawrócić i zmodyfikować założenia.
Szukaj, a znajdziesz
Podsumowując. Nie ma pomysłów idealnych.
Czasami te najlepsze przychodzą w najmniej oczekiwanych momentach. Szukaj inspiracji, obserwuj innych (nie kopiuj) i zastanów się, co Ty możesz zrobić lepiej lub inaczej. Kiedy przychodzi Ci coś do głowy, sprawdź, czy spełnia założenia Twojej pracy marzeń. Czy jest to związane z czymś, co lubisz i umiesz robić? Jeśli tak, pomyśl o swoich potencjalnych Klientach, kim są, jakie mają potrzeby, co konkretnego możesz im zaoferować i w jakiej cenie. Na koniec policz, ile musisz sprzedać, aby zacząć zarabiać. Dopiero wtedy możesz ocenić, czy dany pomysł ma potencjał, czy jednak nie warto tracić na niego czasu i musisz szukać dalej.
Czy już wiesz, czym możesz się wyróżnić, aby przekonać Klientów do skorzystania właśnie z Twojej oferty? Jeśli tak, możliwe, że Twój pomysł jest już gotowy.
Pamiętaj, że pomysł to dopiero początek. Może (i pewnie będzie) on ewoluować razem z Tobą i rozwojem Twojego biznesu. Trzymam kciuki za owocne poszukiwania.
Angelika Stawowy
Konsultantka biznesowa z 7-letnim doświadczeniem
- Autorka e-booka “Jak zacząć biznes”
- Właścicielka 3 niezależnych biznesów:
- Ekspertka w zakresie samozarządzania i przedsiębiorczości
- Certyfikowana specjalistka w zakresie optymalizacji i usprawniania procesów biznesowych
- Prywatnie… vice-mistrzyni Polski w tańcach latynoamerykańskich, a na co dzień szczęśliwa żona i multizadaniowa mama bliźniaków
Kontakt:
e-mail: kontakt@jakzaczacbiznes.pl
Facebook: https://www.facebook.com/jakzaczacbiznes
Instagram: https://www.instagram.com/jakzaczacbiznes/