Według badań z rynku amerykańskiego 75% osób pracujących chciałoby mieć mentora, ale tylko 37% go posiada (The truth about mentors, Olivet Nazarene University, 2019). W Polsce również rośnie zainteresowanie mentoringiem, profesjonalizuje się zawód mentora. Warto przyjrzeć korzyściom jakie płyną z mentoringu dla menadżerów i organizacji, w których pracują.
Co to jest ten mentoring?
Mentoring to partnerska relacja, której celem jest maksymalizacja potencjału mentee. To samo można powiedzieć o coachingu. Jaka jest zatem różnica? Mentor, oprócz umiejętnego zadawania pytań i aktywnego słuchania, może podzielić się swoją wiedzą i podpowiedzieć warte rozważenia rozwiązania. W praktyce oznacza to, że mentor:
- Zapyta o wyzwania i pomoże je dookreślić, wspólnie z mentee ustali obszary do rozwoju kluczowe w realizacji celu
- Pomoże ustalić mocne strony i kompetencje, które warto rozwijać
- Podzieli się swoim praktycznym doświadczeniem biznesowym i pomoże wypracować rozwiązania adekwatne do rzeczywistości mentee
- Uruchomi do działania odkrywając blokujące przekonania i motywatory
- Będzie towarzyszył we wdrażaniu zmian wspierając na bieżąco merytorycznie i emocjonalnie
Jakie są korzyści z pracy z mentorem biznesowym?
Mentor dzieli się doświadczeniem
Robert Kawasaki mówił „Jeśli chcesz gdzieś dojść, najlepiej znajdź kogoś, kto już tam doszedł.” Doświadczenie i najlepsze praktyki, którym dzieli się mentor dają szerszą perspektywę, pozwalają przyjrzeć się możliwym sprawdzonym opcjom i szybciej zaaplikować dopasowane rozwiązanie. Mentor podpowiada, daje przykłady, pokazuje sprawdzone metody. Dzieli się też własnymi porażkami i wnioskami, które z nich wyciągnął. W walce o przyszłość firmy w pandemicznej rzeczywistości często trudnej oddzielić fakty od emocji. Mentor obiektywizuje spojrzenie na problem, co pozwala podjąć trafniejsze decyzje.
Mentor towarzyszy “on the job”
Według znanego modelu 70-20-10 rozwój najefektywniej odbywa się w 70% przez własną praktykę i doświadczenie, w 20% przez uczenie się od innych i w 10% podczas szkoleń czy kursów. Mentoring jest wsparciem celowanym w kluczowe 70%, bo pomaga znaleźć rozwiązania rzeczywistych wyzwań biznesowych mentee i sprawdzić je w praktyce. W procesie mentoringowym omawia się zaimplementowane zmiany, sprawdza się ich efekty i, jeśli pojawiły się przeszkody, dokonuje się optymalizacji. Takie towarzyszenie w doświadczeniu znacznie przyspiesza proces rozwojowy i ma zazwyczaj natychmiastowe przełożenie na rzeczywistość mentee.
Mentor wspiera H2H
Skutki pandemii w obszarze zdrowia psychicznego pokazały, że bardzo potrzebujemy wsparcia zaufanych osób. Nie chodzi tylko o znalezienie właściwego rozwiązania, ale też o obecność, uważność i empatię. Dobra relacja jest niezwykle ważnym elementem mentoringu. Ogranicza ona poczucie samotności w stawianiu czoła problemom i pozwala na bezpieczną komunikację, kiedy brakuje równowagi i spada energii do działania. Umożliwia też szczery feedback i bezpieczną konfrontację, która często daje impuls do rozwijania swoich talentów i predyspozycji.
Jak wybrać mentora biznesowego dla menadżera?
Zespół HR często staje przed wyzwaniem wyboru najlepszej opcji wsparcia dla menadżerów w firmie. Wybierając mentora biznesowego dla menadżera warto wziąć pod uwagę poniższe kryteria:
- Na ile mentor ma aktualną wiedzę, doświadczenie i praktykę biznesową/ menadżerską w obszarze, który mentee chce rozwinąć.
- Ile godzin/ procesów mentoringowych mentor ma w doświadczeniu, czy ma uznaną międzynarodowo certyfikację/ akredytację, a przede wszystkim rekomendacje swoich klientów.
- Na ile jest „chemia” pomiędzy mentorem i mentee. Jeśli nie ma dopasowania w relacji, ogranicza się otwartość i w efekcie skuteczność całego procesu mentoringowego.
- Na ile mentor podlega kodeksowi etyki uznanych organizacji branżowych i jest pod stałą superwizją.
Cytując za prof. Clutterbuck’iem, guru współczesnego mentoringu, autorem ponad 50 książek i współzałożycielem European Mentoring and Coaching Council „mentoring jest jedną z najskuteczniejszych metod rozwoju jakie mają dziś do dyspozycji ludzie i organizacje.” Wynika to z umiejętnego połączenia sposobu pracy coachingowej, transferu wiedzy i doświadczenia mentora oraz całkowitego skoncentrowania na realnych, aktualnych wyzwaniach mentee.
O Autorce:
Agata Rybarska
Certyfikowana mentorka biznesowa, trenerka, coach
Certyfikowana mentorka biznesowa European Mentoring & Coaching Council, trenerka, coach akredytowany przez International Coaching Federation, praktyk biznesu z 15-letnim doświadczeniem w zarządzaniu dużymi zespołami w globalnych korporacjach w marketingu i sprzedaży. Zarządzała dużymi zespołami, pracowała dla ponad 30 marek na 7 rynkach. Wspiera menadżerów w indywidualnych procesach mentoringowych i coachingowych w najróżniejszych wyzwaniach biznesowych, najczęściej w obszarze rozwoju biznesu, zarządzania zespołem, budowania kompetencji przywódczych oraz marki osobistej i ścieżki kariery. Prowadzi warsztaty, webinary, jest autorką publikacji. Entuzjastka nowych technologii, lubi konkrety i działanie. Wyróżniona na 5-tym miejscu w rankingu „Top 20 Coaches in Warsaw 2021.”
Więcej na www.AgataRybarska.com oraz https://www.linkedin.com/in/agata-rybarska/
–