Czy kolor ma wpływ na nasze decyzje? Jak wykorzystać wiedzę związaną z psychologią kolorów do budowania identyfikacji wizualnej marki? Jakie barwy wybrać dla swojego biznesu? Kolor jest istotnym czynnikiem oddziałującym na człowieka. Według badań zamieszczonych na stronie Colorcom aż 92,6 proc. konsumentów przyznało, że podejmując decyzję o zakupie kieruje się wyglądem produktu. A 84,7% badanych zauważyło, że kolor jest dla nich czynnikiem decydującym.
Dobrze dobrany kolor zwiększa rozpoznawalność marki aż o 80%. Tak mówią badania. A czy tak jest w rzeczywistości? Co przychodzi ci na myśl, gdy słyszysz: Ikea, Ford, Coca-Cola? Czy masz problem z określeniem kolorów wiodących dla tych marek?
Czym jest psychologia kolorów?
Psychologia koloru zajmuje się badaniem, w jaki sposób różne barwy wpływają na zachowania i emocje ludzi. Pozwala zrozumieć, dlaczego wybieramy te, a nie inne marki. Wiadomo, że wpływ danej barwy może różnić się od kultury, płci, osobistych przeżyć czy preferencji klienta. Istnieją jednak pewne ogólne reguły, które są charakterystyczne dla większej grupy odbiorców.
Kolor, w porównaniu z obrazem czarno-białym, umożliwia lepsze zapamiętanie produktu, angażuje i poprawia czytelność przekazu, na dłużej przyciąga uwagę. Pomaga nam stwierdzić, co jest ważne i jak daną informację interpretować.
Jak poszczególne kolory działają na naszą podświadomość? Oto kilka przykładów.
Czerwony
Czerwony to kolor, który skupia naszą największą uwagę. Wywołuje w nas najbardziej skrajne emocje. Wiążemy go z pasją, miłością, energią, ale i z siłą, gniewem, agresją i bólem. Czerwień to mocny akcent w identyfikacji wizualnej. Idealny, jeśli chcemy podkreślić moc czy pasję marki. Często stosujemy go w przyciskach wzywających do działania i na wyprzedażach. Lepiej używać go jednak oszczędnie, by nie wywoływał skrajnie negatywnych skojarzeń. Czerwony pobudza apetyt i skłania do szybkiego działania, dlatego chętnie stosowany jest przez marki oferujące fast-foody.
Niebieski
Według badań jest to najbardziej lubiana barwa, zarówno przez mężczyzn, jak i przez kobiety. Jakie odczucia wywołuje w nas ten kolor? Łączymy go z wiedzą i mądrością. Wzbudza w nas zaufanie, poczucie bezpieczeństwa i spokój. Niebieski używany w dużych ilościach może być postrzegany jako zimny, smutny lub nieprzyjazny. To również synonim zepsutego jedzenia i trucizny. Warto pamiętać, że jest to również jeden z ostatnich kolorów, który rzuca się w oczy. Trudniej go zastosować jako element wyróżniający czy skłaniający do działania.
W identyfikacji wizualnej wielu firm niebieski jest bezpiecznym odcieniem. Idealny dla biznesów zajmujących się finansami czy prawem. Sprawdzi się również przy projektach nawiązujących do wody, podróży, wakacji i zdrowia. To kolor najchętniej używany przez media społecznościowe.
Żółty
Obok niebieskiego i czerwonego, żółty to jeden z podstawowych kolorów. Kojarzy się z ciepłem, jasnością, energią i wesołością. Wprawia nas w dobry nastrój. Użyty w dużej ilości może być jednak zbyt irytujący i męczący. A nawet wzbudzać agresję i złość. W identyfikacji wizualnej żółty jest rzadko stosowany jako główny kolor. Może to wynikać stąd, że ma on również działanie ostrzegające. Dodatkowo, aby był czytelny, wymaga towarzystwa innej barwy np. czarnej lub szarej. Najczęściej zobaczymy go w brandingu firm, które chcą podkreślić moc i skuteczność działania lub są wesołe i kreatywne.
Zielony
Zieleń to odcień najczęściej spotykany w naturze. Ma na nas najmniej negatywnych oddziaływań spośród wszystkich kolorów. Jest przyjazny dla naszych oczu. Przez większość osób odbierany jest jako dający poczucie równowagi, harmonii i odpoczynku. W jego otoczeniu jesteśmy zrelaksowani i wyciszeni. To również kolor oznaczający świeżość i naturalność. Ciemniejsze odcienie kojarzą się z prestiżem i bogactwem. Firmy często używają zieleni by zaznaczyć swoją proekologiczną postawę lub gdy chcą podkreślić, że ich produkty są zdrowe, świeże i bio. Często wybierany przez organizacje humanitarne, rolnicze, zajmujące się ochrona środowiska i banki.
Fioletowy
To barwa niejednoznaczna. Rzadko występuje w naturze. Łączy w sobie moc czerwieni i spokój niebieskiego. Pobudza kreatywność i rozwija umiejętność rozwiązywania problemów. Ciemniejsze wersje fioletu kojarzą się z luksusem i bogactwem. Jaśniejsze odcienie wiążemy z nostalgią, sentymentalizmem, magią i kobiecością. Fioletowy kolor użyty w nadmiarze może zmęczyć, wprowadzić w zbyt poważny nastrój. Kolor ten chętnie wykorzystywany jest przez marki, które chcą podkreślić kreatywność i prestiż. Często używają go firmy, które kierują swoją ofertę do kobiet, np. produkty do pielęgnacji czy gabinety spa.
Pomarańczowy
To połączenie żółtego i czerwonego. Kolor mocno energetyczny i bardzo dobrze widoczny. Nie jest jednak powszechnie lubiany, jak np. niebieski. Dla wielu osób to ciepła barwa, która kojarzy się z jesienią (dynia i opadające liście). Dla innych natomiast to ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem.
Firmy, które używają pomarańczowego w swojej identyfikacji wizualnej mogą podkreślić dwie zupełnie odległe od siebie cechy: bezpieczeństwo lub zabawę. Rzadko używają go marki o tradycyjnym przekazie. Kolor tem zobaczymy u firm zajmujących się transportem, sportem oraz oferujących jedzenie i rozrywkę.
Kolor i jego moc w budowaniu identyfikacji wizualnej.
Widzisz loga trzech firm: gabinetu dentystycznego, restauracji, oraz biura podróży. Pierwsze to czerwony ząb, drugie niebieski burger i trzecie to czarne słońce. Jakie skojarzenia w tobie wzbudzają te obrazy? Czy chętnie skorzystałbyś z ofert tych firm? Decydując się na określony kolor/y używany w logo, na stronie internetowej i opakowaniach produktu, dajesz odbiorcom kluczową informację o tym, kim jesteś. To pierwsze wrażenie wpłynie na to, czy kupią u ciebie, czy u konkurencji.
Niestety nie ma cudownej recepty na to, jakie kolory idealnie pasują do konkretnej branży. Przy wyborze koloru warto kierować się więc trzema punktami.
- Jakie cechy swojej marki chcesz podkreślić: zaufanie (niebieski), kreatywność (fiolet), zabawę (żółty)?
- Do kogo chcesz trafić ze swoją ofertą? Czy są to koniety czy mężczyźni? młodzież czy starsze osoby? Biznesmen na emeryturze zdecydowanie lepiej zareaguje na niebieski niż na pomarańczowy.
- Wyróżnij się. Zbadaj, jak wygląda konkurencja i wybierz zupełnie inny kolor. Zastosowanie nieoczywistych pomysłów może stać się twoim atutem.
I na koniec uwaga, która dla niektórych może być kontrowersyjna. Większość poradników zaleca brać pod uwagę jedynie zdanie klienta. Bo przecież nie tworzymy dla siebie, a dla odbiorców. I to prawda. Przy małym biznesie weź jednak pod uwagę też osobiste preferencje. Spróbuj znaleźć rozwiązanie kolorystyczne, które będzie również przyjemne dla ciebie. Uwierz mi, nie ma nic gorszego niż patrzenie na pomarańczowe logo swojej firmy ze świadomością, że nie cierpisz tego koloru.
To, jak nasi klienci odbierają barwy zależy od wielu czynników, na które często nie mamy wpływu. W budowaniu wizerunku marki nie zawsze więc znaczenie ma użycie jakiegoś konkretnego koloru. Ważniejsze jest ustalenie, jak dobrze dany kolor odzwierciedla markę, którą reprezentuje. Na ile jest spójny z jej wartościami i produktem, jaki oferuje.
Agnieszka Szpunar
Asystentka marki.
Tworzę spójny wizerunek marki. Ujednolicam grafiki i piszę treści. Mam wykształcenie ekonomiczne w zakresie finansów i ponad 20 letnie doświadczenie w pracy administracyjnej. Potrafię porządkować, planować, organizować i rozwiązywać problemy. Mam intuicję estetyczną, która ułatwia mi realizowanie mojej pasji, jaką jest tworzenie grafik. Do projektów podchodzę indywidualnie i z empatią. Pomagam znaleźć to, co wyróżnia markę i wykorzystać te atuty do budowania jej wizerunku.
Strona www: https://www.agnieszkaszpunar.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/agnieszkaszpunar.asystentkawirtualna
Instagram: https://www.instagram.com/agnieszka.szpunar
Świetny post. To prawda są kolory które pasują w jednej branży a drugiej nie.