W dzisiejszym świecie, gdzie troska o planetę i zdrowie staje się coraz bardziej istotna, tematy związane z zrównoważonym rozwojem, ekologią oraz naturalnymi kosmetykami zdobywają znacznie większą uwagę. W tym kontekście takie podejście stają się kluczowymi elementami współczesnej kultury konsumenckiej. Odpowiedzialność wobec siebie, innych i planety powinna stawać się priorytetem wielu firm.
Laboratorium Kosmetyczne AVA wyróżnia się jako lider ekoBeauty w produkcji naturalnych, ekologicznych kosmetyków. Prezes Laboratorium Kosmetycznego AVA, Larysa Dysput-Goławska podzieliła się z nami swoją pasją do naturalnych składników, troską o środowisko. Odkryjemy razem tajemnice sukcesu, inspiracje i wartości, które kierują tą innowacyjną firmą kosmetyczną.
Ewelina Salwuk-Marko: Jaka jest Pani definicja “Ekobeauty”?
Larysa Dysput-Goławska: To kosmetyki wyróżniające się certyfikatem, które mają zdrowy skład i najwyższy stopień naturalności. Laboratorium Kosmetyczne AVA jako pierwsza polska firma kosmetyczna stworzyło kosmetyki naturalne i organiczne, certyfikowane przez międzynarodową instytucję – ECOCERT już w 2008 r.
Jaka jest Pani filozofia standardów? Firma AVA posiada długoletnią historie i pewne wartości, którymi kieruje sie od lat. Rynek się zmienia, powstają nowe produkty, są też nowe technologie. Co pozostaje jednak bez zmian? I raczej nigdy nie ulegnie zmianie?
Nasze cele są jasno określone i niezmienne od wielu lat. Stawiamy na jakość, nie na ilość. Słuchamy potrzeb klientów i naszych partnerów biznesowych. Oczekiwania rynkowe są naszym priorytetem i łączymy je z najnowszymi technologiami. Stawiamy na produkcję przełomowych, skutecznych kosmetyków, korzystając z najnowszych rozwiązań nauki i natury. Wprowadzimy na rynek kolejne, innowacyjne kosmetyki, nad którymi pracowaliśmy przez wiele ostatnich miesięcy.
Jakie kryteria i standardy jakościowe przyjmujecie podczas procesu tworzenia kosmetyków, aby zapewnić najwyższą jakość produktów?
Niezmiennie marka AVA wykorzystuje to, co najlepsze w naturze i łączy to z możliwościami współczesnej biotechnologii, gwarantującej wysoką skuteczność i przyjemność stosowania produktów. Naszą misją jest m.in. produkcja kosmetyków z naturalnych surowców wysokiej jakości, które zapewniają naszym klientom najlepszą ochronę i pielęgnację skóry. Firma stale poszukuje nowych rozwiązań odpowiadających na aktualne potrzeby konsumentów i koncentruje się na tym, aby dać im możliwość kupowania wysokiej jakości aktywnych kosmetyków w przystępnej cenie. Receptury kosmetyków opracowywane są przez naszych technologów ze szczególną troską o to, aby były skuteczne i odpowiadały na różne problemy skórne. Wykorzystujemy najbardziej aktywne surowce, których skuteczne działanie na skórę jest potwierdzone badaniami.
Jako firma AVA, stawiacie na jakość produktów, a nie na ilość. W dzisiejszych czasach to nietypowa postawa, szczególnie w dobie konsumpcjonizmu. Jak zachować balans i równowagę miedzy jakością, a finansami, które są jednak związane z ilością i zachowaniem przystępnej ceny.
Taką postawę przyjęliśmy od początku istnienia Laboratorium, czyli prawie 65 lat temu. Nie jest i nie było łatwo „obronić” wyższą cenę kosmetyków. Udało się, ponieważ od zawsze stawialiśmy na świadomego konsumenta, który potrafi czytać składy i wie, że za jakość trzeba zapłacić wyższą cenę. Często też polecali nas opinioliderzy czyli m.in. kosmetyczki, kosmetolożki, dermatolodzy. Kosmetyki AVA są przystępne cenowo, ale nie dla klientów, którzy sięgają po te z najniższej półki i dla tych, dla których jakość nie ma znaczenia.
Nasz konsument oraz nasi partnerzy biznesowi znają i cenią jakość naszych produktów. Jako nieliczni tworzymy kosmetyki we współpracy z jednostkami naukowo-badawczymi. To że jesteśmy pionierem EcoBeauty w Polsce, też dużo mówi potencjalnemu odbiorcy naszych kosmetyków. Stoi za nami nie tylko ogromne doświadczenie, ale i wiedza. Jest to dowód na to, że nie ILOŚĆ a JAKOŚĆ była dla nas zawsze na pierwszym miejscu.
W jaki sposób dbacie o zrównoważony rozwój w procesie produkcji kosmetyków eko, aby minimalizować negatywny wpływ na środowisko? Jakie cele związane z jakością i zrównoważonym rozwojem stawiacie przed swoją marką w przyszłości, aby nadal spełniać oczekiwania świadomych konsumentów?
Dziedzictwo i doświadczenie to ważne składowe rynkowej rozpoznawalności i wiarygodności firmy. Ważne jest dla nas jednak, by trzymać rękę na pulsie współczesnych trendów i zmieniających się oczekiwań konsumentów i świata. Przeszłość i przyszłość znajdują wspólny mianownik w tym co tu i teraz. Jako firma rodzinna rozumiemy co to jest biznes społecznie odpowiedzialny i bierzemy odpowiedzialność za nasze funkcjonowanie oraz otaczające nas środowisko naturalne i społeczne. Wierzyliśmy w ekologiczne rozwiązania na długo zanim naturalność stała się wiodącym kosmetycznym trendem.
Nasze obecne działania środowiskowe ukierunkowane są na 6 głównych filarów:
- OZE i energooszczędność
W 2021 roku uruchomiliśmy własną instalację fotowoltaiczną pozwalającą na pokrycie ponad ⅓ energii elektrycznej zużywanej rocznie w zakładzie produkcyjnym. W zakładzie wykorzystujemy wyłącznie oświetlenie energooszczędne LED oraz kompensujemy moc bierną elektryczną maszyn produkcyjnych i elektroniki. Podejmujemy kolejne działania optymalizujące zużycie energii, w tym m.in. implementację automatyki budynkowej (BMS) i oraz rekuperację energii w procesie produkcyjnym.
- Ochrona zasobów wodnych
Nowoczesny budynek produkcyjny uruchomiony w 2020 roku oraz reorganizacja procesu technologicznego pozwoliła na oszczędność zasobów wodnych i redukcję niebieskiego śladu wodnego. W firmie prowadzimy badania nad optymalizacją procesu uzdatniania i oczyszczania wody oraz przygotowujemy się do zamknięcia obiegu wody technologicznej. Równolegle monitorujemy parametry ścieków pochodzących z procesu produkcyjnego.
- Opakowania i recykling
Stale zwiększamy udział opakowań posiadających certyfikat FSC®, gwarantujących ochronę zasobów leśnych i pozyskiwanie drewna zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. W 2021 roku ponad połowa sprzedanych naszych produktów nadawała się w pełni do recyklingu. Stosujemy również ekologiczne lub odzyskane z obiegu wtórnego wypełniacze do paczek. Ograniczamy druk materiałów targowych oraz promocyjnych (ulotki/katalogi) na rzecz wersji elektronicznych.
- Składniki
Nasze kosmetyki składają się w większości z naturalnych i organicznych składników, które pozyskiwane są zgodnie z poszanowaniem środowiska i kultury pracy. Weryfikujemy certyfikaty producentów i dostawców, co pozwala nam na pewność co do jakości oraz braku testowania surowców czy półproduktów na zwierzętach.
- Łańcuch dostaw
Opakowania, które wykorzystujemy produkowane w większości przez polskich producentów, co wpływa na niższą emisję CO2 w transporcie. Współpracujemy z dostawcami oraz klientami w celu optymalizacji tras spedycyjnych. Nie sprowadzamy materiałów z Chin.
- Codzienna praca
W firmie stosujemy dystrybutory z wodą. Pamiętamy, że ochroną należy obejmować również kulturę pracy. Respektujemy potrzeby naszych pracowników, pamiętając o rodzinnych podstawach firmy. W 2023 roku opublikujemy nasz pierwszy raport ESG.
Laboratorium Kosmetyczne AVA stawia sobie szereg ambitnych celów, które wymagać będą wspólnego zaangażowania, w tym naszych partnerów biznesowych i klientów.
- 100% recyklingu wody pochodzącej z procesu technologicznego (uruchomienie obiegu zamkniętego wody w zakładzie). Wdrożymy kilka linii kosmetyków bezwodnych.
- 51% zużywanej energii elektrycznej będzie pochodzić z własnych źródeł OZE, a pozostała część w ramach zakupu zielonej energii. Ogrzewanie wody użytkowej wykorzysta w pełni energię elektryczną.
- 51% opakowań będzie posiadać certyfikat FSC®. Równolegle zmniejszymy wielkość opakowań i ograniczymy zużycie papieru w firmie. Zintensyfikujemy własne działania związane z zalesianiem.
- 51% opakowań z tworzyw sztucznych będzie wykonane z materiałów odnawialnych lub z recyklingu / odpadów post-konsumenckich (np. PCR). Zrezygnujemy z wykorzystania folii i plastików ochronnych.
- 25% z łącznego transportu służbowego oraz spedycyjnego wykorzysta niskoemisyjny transport drogowy elektryczny lub kolejowy.
Powyższe cele i działania wyznaczono na podstawie analiz wpływu przedsiębiorstwa na środowisko oraz strategii rozwoju firmy. Jako Laboratorium Kosmetyczne zdecydowanie popieramy działania prowadzące do rozwoju zrównoważonego, a także wdrożenia Zielonego Ładu. Samodzielnie dążymy do charakteru przedsiębiorstwa neutralnego klimatycznie. Oczekujemy, że nasi partnerzy, klienci oraz dostawcy także dostosują się do nowej, odpowiedzialnej rzeczywistości.
Jakie wyzwania spotkała Pani podczas zarządzania tak dużą firmą? Jako pionierka branży ekoBeauty, w oczach wielu jest Pani liderką. Jakie cechy powinna mieć kobieta liderka i czy Pani czuje sie taką liderką?
Wyzwania są zawsze i nigdy się ich nie boję, motywują mnie. Myślę, że jednym z największych wyzwań było wprowadzenie eko, certyfikowanych kosmetyków, w czasie, kiedy nie było na nie zapotrzebowania. W Polsce nikt nie wiedział o certyfikatach. Temat prawie jak z kosmosu. Ale mimo ciężkiej pracy i wielu trudności napotkanych po drodze- udało się! Zamiłowanie do natury tkwi po prostu w DNA naszej marki. Przejmując firmę po mamie uznałam, że naturalność była zawsze marce bliska i w takim duchu będę rozwijać ją dalej.
Media nazwały mnie pionierem ecoBeauty w Polsce oraz wizjonerką tego trendu kiedy do nas zawitał. Udzielałam wówczas wielu wywiadów m.in. redakcji magazynu TWÓJ STYL, VIVA, WYSOKIE OBCASY oraz wielu innym redakcjom prasowym i internetowym.
Jestem dumna z tego, że mi się udało. Cieszę się, że dzięki naszej ciężkiej pracy, świadome kobiety, mogły sięgnąć po ekokosmetyki w Polsce tyle lat temu, a nie szukać ich za granicą, co było wówczas trudne.
Rynek branży beauty zmienia sie w zawrotnym tempie. Ekoprodukty są teraz na topie. Popularne staje sie zjawisko greenwashingu czyli ekościemy, wykorzystywane do celów marketingowych hasła “eko”, “naturalny”, “vege” itp. Czy w jakiś sposób działacie przeciw takim praktykom? Jakie działania podejmujecie, aby edukować konsumentów?
Na edukację konsumentów zawsze stawialiśmy bardzo mocno. O jakości i wyróżnikach trzeba mówić. Wielu nierzetelnych producentów nadużywa pojęć kosmetyk naturalny i organiczny. W komunikacji marketingowej uświadamiamy konsumentów o tym, że kosmetyk organiczny i naturalny musi zawierać surowce roślinne, naturalne i pochodzenia naturalnego, stanowiące nie mniej niż 95% wszystkich składników. Zaś w naturalnym kosmetyku– min. 5%, a w organicznym – min. 10% składników powinno pochodzić z certyfikowanych organicznych upraw.
Do uprawy składników pochodzenia organicznego nie stosuje się pestycydów, nawozów sztucznych i innych substancji chemicznych. Kontrolę jakościową kosmetyków naturalnych i organicznych zapewniają niezależne organizacje certyfikujące jak m.in Ecocert i COSMOS.
Inspirująca myśl dla czytelników
Praca jest moją pasją. W każdym produkcie jest kawałek mojego serca. Największą radością jest dla mnie to, że uszczęśliwiam kobiety!
Dziękuję za rozmowę.
Larysa Dysput-Goławska
Prezes Laboratorium Kosmetycznego AVA, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej na wydziale Handel Zagraniczny.
Jako pierwsza w Polsce wprowadziła na rynek naturalne, certyfikowane kosmetyki. Była i jest wizjonerką jeśli chodzi o trend eko beauty w Polsce, a także na świecie. Kilka lat temu Laboratorium obchodziło jubileusz 60-lecia.
Tworzenie kosmetyków, których efekty są widoczne oraz nauka połączona z naturą to pasja Pani Prezes Larysy Dysput-Goławskiej.
Larysa Dysput-Goławska stawiała na ekologiczne rozwiązania na długo, zanim naturalność stała się wiodącym kosmetycznym trendem, a przeszłość i przyszłość znajdują jej zdaniem wspólny mianownik w najnowszych technologiach, nauce i naturze.
Jako właściciel Laboratorium zdecydowała wiele lat temu, że podstawę receptur kosmetyków AVA będą stanowiły organiczne, naturalne surowce roślinne i olejki pochodzące z plantacji monitorowanych, tak aby cały proces produkcji – już od pierwszego ogniwa pozyskiwania surowców – odbywał się z troską o środowisko naturalne.
Etyka i odpowiedzialność producenta to również troska o współpracę z dostawcami, którzy nie tylko przestrzegają zasad zrównoważonej produkcji, lecz także dbają o respektowanie praw człowieka i zasad fair trade. Naturalność w Laboratorium dotyczy także opakowań – zaakceptowanych przez ECOCERT i wpisujących się w trend zero waste.
Prezes Larysa Dysput-Goławska do produkcji kosmetyków wykorzystuje to, co najlepsze w naturze i łączy to z możliwościami współczesnej biotechnologii, gwarantującej wysoką skuteczność i przyjemność stosowania produktów. Postawiła na trend naturalności na długo, nim stało się to w kosmetykach modne i dzięki temu „zapisała” się na kartach historii rynku kosmetycznego jako pionier eco beauty w Polsce. Jej niezawodna intuicja po raz kolejny okazała się strzałem w dziesiątkę, a tym samym, kolejny raz udowodniła, że JAKOŚĆ jest najważniejsza.