fbpx

Wywiad z Larysą Dysput-Goławską, pionierką EkoBeauty!

W dzisiejszym świecie, gdzie troska o planetę i zdrowie staje się coraz bardziej istotna, tematy związane z zrównoważonym rozwojem, ekologią oraz naturalnymi kosmetykami zdobywają znacznie większą uwagę. W tym kontekście takie podejście stają się kluczowymi elementami współczesnej kultury konsumenckiej. Odpowiedzialność wobec siebie, innych i planety powinna stawać się priorytetem wielu firm.

Laboratorium Kosmetyczne AVA wyróżnia się jako lider ekoBeauty w produkcji naturalnych, ekologicznych kosmetyków. Prezes Laboratorium Kosmetycznego AVA, Larysa Dysput-Goławska podzieliła się z nami swoją pasją do naturalnych składników, troską o środowisko. Odkryjemy razem tajemnice sukcesu, inspiracje i wartości, które kierują tą innowacyjną firmą kosmetyczną.

Ewelina Salwuk-Marko: Jaka jest Pani definicja „Ekobeauty”?

Larysa Dysput-Goławska: To kosmetyki wyróżniające się certyfikatem, które mają zdrowy skład i najwyższy stopień naturalności. Laboratorium Kosmetyczne AVA jako pierwsza polska firma kosmetyczna stworzyło kosmetyki naturalne i organiczne, certyfikowane przez międzynarodową instytucję – ECOCERT już w 2008 r.

Jaka jest Pani filozofia standardów? Firma AVA posiada długoletnią historie i pewne wartości, którymi kieruje sie od lat. Rynek się zmienia, powstają nowe produkty, są też nowe technologie. Co pozostaje jednak bez zmian? I raczej nigdy nie ulegnie zmianie? 

Nasze cele są jasno określone i niezmienne od wielu lat.  Stawiamy na jakość, nie na ilość. Słuchamy potrzeb klientów i naszych partnerów biznesowych. Oczekiwania rynkowe są naszym priorytetem i łączymy je z najnowszymi technologiami. Stawiamy na produkcję przełomowych, skutecznych kosmetyków, korzystając z najnowszych rozwiązań nauki i natury. Wprowadzimy na rynek kolejne, innowacyjne kosmetyki, nad którymi pracowaliśmy przez wiele ostatnich miesięcy.

Jakie kryteria i standardy jakościowe przyjmujecie podczas procesu tworzenia kosmetyków, aby zapewnić najwyższą jakość produktów?

Niezmiennie marka AVA wykorzystuje to, co najlepsze w naturze i łączy to z możliwościami współczesnej biotechnologii, gwarantującej wysoką skuteczność i przyjemność stosowania produktów. Naszą misją jest m.in. produkcja kosmetyków z naturalnych surowców wysokiej jakości, które zapewniają naszym klientom najlepszą ochronę i pielęgnację skóry. Firma stale poszukuje nowych rozwiązań odpowiadających na aktualne potrzeby konsumentów i koncentruje się na tym, aby dać im możliwość kupowania wysokiej jakości aktywnych kosmetyków w przystępnej cenie. Receptury kosmetyków opracowywane są przez naszych technologów ze szczególną troską o to, aby były skuteczne i odpowiadały na różne problemy skórne. Wykorzystujemy najbardziej aktywne surowce, których skuteczne działanie na skórę jest potwierdzone badaniami.

Jako firma AVA, stawiacie na jakość produktów, a nie na ilość. W dzisiejszych czasach to nietypowa postawa, szczególnie w dobie konsumpcjonizmu. Jak zachować balans i równowagę miedzy jakością, a finansami, które są jednak związane z ilością i zachowaniem przystępnej ceny.

Taką postawę przyjęliśmy od początku istnienia Laboratorium, czyli prawie 65 lat temu. Nie jest i nie było łatwo „obronić” wyższą cenę kosmetyków. Udało się, ponieważ od zawsze stawialiśmy na świadomego konsumenta, który potrafi czytać składy i wie, że za jakość trzeba zapłacić wyższą cenę. Często też polecali nas opinioliderzy czyli m.in. kosmetyczki, kosmetolożki, dermatolodzy. Kosmetyki AVA są przystępne cenowo, ale nie dla klientów, którzy sięgają po te z najniższej półki i dla tych, dla których  jakość nie ma znaczenia.

Nasz konsument oraz nasi partnerzy biznesowi znają i cenią jakość naszych produktów. Jako nieliczni tworzymy kosmetyki we współpracy z jednostkami naukowo-badawczymi.  To że jesteśmy pionierem EcoBeauty w Polsce, też dużo mówi potencjalnemu odbiorcy naszych kosmetyków. Stoi za nami nie tylko ogromne doświadczenie, ale i wiedza.  Jest to dowód na to, że nie ILOŚĆ a JAKOŚĆ była dla nas zawsze na pierwszym miejscu.

Larysa Dysput-Goławska
Larysa Dysput-Goławska

W jaki sposób dbacie o zrównoważony rozwój w procesie produkcji kosmetyków eko, aby minimalizować negatywny wpływ na środowisko? Jakie cele związane z jakością i zrównoważonym rozwojem stawiacie przed swoją marką w przyszłości, aby nadal spełniać oczekiwania świadomych konsumentów?

Dziedzictwo i doświadczenie to ważne składowe rynkowej rozpoznawalności i wiarygodności firmy. Ważne jest dla nas jednak, by trzymać rękę na pulsie współczesnych trendów i zmieniających się oczekiwań konsumentów i świata. Przeszłość i przyszłość znajdują wspólny mianownik w tym co tu i teraz. Jako firma rodzinna rozumiemy co to jest biznes społecznie odpowiedzialny i bierzemy odpowiedzialność za nasze funkcjonowanie oraz otaczające nas środowisko naturalne i społeczne. Wierzyliśmy w ekologiczne rozwiązania na długo zanim naturalność stała się wiodącym kosmetycznym trendem.

Nasze obecne działania środowiskowe ukierunkowane są na 6 głównych filarów:

  • OZE i energooszczędność

W 2021 roku uruchomiliśmy własną instalację fotowoltaiczną pozwalającą na pokrycie ponad ⅓ energii elektrycznej zużywanej rocznie w zakładzie produkcyjnym. W zakładzie wykorzystujemy wyłącznie oświetlenie energooszczędne LED oraz kompensujemy moc bierną elektryczną maszyn produkcyjnych i elektroniki. Podejmujemy kolejne działania optymalizujące zużycie energii, w tym m.in. implementację automatyki budynkowej (BMS) i oraz rekuperację energii w procesie produkcyjnym.

  • Ochrona zasobów wodnych

Nowoczesny budynek produkcyjny uruchomiony w 2020 roku oraz reorganizacja procesu technologicznego pozwoliła na oszczędność zasobów wodnych i redukcję niebieskiego śladu wodnego. W firmie prowadzimy badania nad optymalizacją procesu uzdatniania i oczyszczania wody oraz przygotowujemy się do zamknięcia obiegu wody technologicznej. Równolegle monitorujemy parametry ścieków pochodzących z procesu produkcyjnego.

  • Opakowania i recykling

Stale zwiększamy udział opakowań posiadających certyfikat FSC®, gwarantujących ochronę zasobów leśnych i pozyskiwanie drewna zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. W 2021 roku ponad połowa sprzedanych naszych produktów nadawała się w pełni do recyklingu. Stosujemy również ekologiczne lub odzyskane z obiegu wtórnego wypełniacze do paczek. Ograniczamy druk materiałów targowych oraz promocyjnych (ulotki/katalogi) na rzecz wersji elektronicznych.

  • Składniki

Nasze kosmetyki składają się w większości z naturalnych i organicznych składników, które pozyskiwane są zgodnie z poszanowaniem środowiska i kultury pracy. Weryfikujemy certyfikaty producentów i dostawców, co pozwala nam na pewność co do jakości oraz braku testowania surowców czy półproduktów na zwierzętach.

  • Łańcuch dostaw

Opakowania, które wykorzystujemy produkowane w większości przez polskich producentów, co wpływa na niższą emisję CO2 w transporcie. Współpracujemy z dostawcami oraz klientami w celu optymalizacji tras spedycyjnych. Nie sprowadzamy materiałów z Chin.

  • Codzienna praca

W firmie stosujemy dystrybutory z wodą. Pamiętamy, że ochroną należy obejmować również kulturę pracy. Respektujemy potrzeby naszych pracowników, pamiętając o rodzinnych podstawach firmy. W 2023 roku opublikujemy nasz pierwszy raport ESG.

Laboratorium Kosmetyczne AVA stawia sobie szereg ambitnych celów, które wymagać będą wspólnego zaangażowania, w tym naszych partnerów biznesowych i klientów.

  • 100% recyklingu wody pochodzącej z procesu technologicznego (uruchomienie obiegu zamkniętego wody w zakładzie). Wdrożymy kilka linii kosmetyków bezwodnych.
  • 51% zużywanej energii elektrycznej będzie pochodzić z własnych źródeł OZE, a pozostała część w ramach zakupu zielonej energii. Ogrzewanie wody użytkowej wykorzysta w pełni energię elektryczną.
  • 51% opakowań będzie posiadać certyfikat FSC®. Równolegle zmniejszymy wielkość opakowań i ograniczymy zużycie papieru w firmie. Zintensyfikujemy własne działania związane z zalesianiem.
  • 51% opakowań z tworzyw sztucznych będzie wykonane z materiałów odnawialnych lub z recyklingu / odpadów post-konsumenckich (np. PCR). Zrezygnujemy z wykorzystania folii i plastików ochronnych.
  • 25% z łącznego transportu służbowego oraz spedycyjnego wykorzysta niskoemisyjny transport drogowy elektryczny lub kolejowy.

Powyższe cele i działania wyznaczono na podstawie analiz wpływu przedsiębiorstwa na środowisko oraz strategii rozwoju firmy. Jako Laboratorium Kosmetyczne zdecydowanie popieramy działania prowadzące do rozwoju zrównoważonego, a także wdrożenia Zielonego Ładu. Samodzielnie dążymy do charakteru przedsiębiorstwa neutralnego klimatycznie. Oczekujemy, że nasi partnerzy, klienci oraz dostawcy także dostosują się do nowej, odpowiedzialnej rzeczywistości.

Larysa Dysput-Goławska
Larysa Dysput-Goławska

Jakie wyzwania spotkała Pani podczas zarządzania tak dużą firmą? Jako pionierka branży ekoBeauty, w oczach wielu jest Pani liderką. Jakie cechy powinna mieć kobieta liderka i czy Pani czuje sie taką liderką?

Wyzwania są zawsze i nigdy się ich nie boję, motywują mnie. Myślę, że jednym z największych wyzwań było wprowadzenie eko, certyfikowanych kosmetyków, w czasie, kiedy nie było na nie zapotrzebowania. W Polsce nikt nie wiedział o certyfikatach. Temat prawie jak z kosmosu. Ale mimo ciężkiej pracy i wielu trudności napotkanych po drodze- udało się!  Zamiłowanie do natury tkwi po prostu w DNA naszej marki. Przejmując firmę po mamie uznałam, że naturalność była zawsze marce bliska i w takim duchu będę rozwijać ją dalej.

Media nazwały mnie pionierem ecoBeauty w Polsce oraz wizjonerką tego trendu kiedy do nas zawitał. Udzielałam wówczas wielu wywiadów m.in. redakcji magazynu  TWÓJ STYL, VIVA, WYSOKIE OBCASY oraz wielu innym redakcjom prasowym i internetowym.

Jestem dumna z tego, że mi się udało.  Cieszę się, że dzięki naszej ciężkiej pracy, świadome kobiety, mogły sięgnąć po ekokosmetyki w Polsce tyle lat temu, a nie szukać ich za granicą, co było wówczas trudne.

Rynek  branży beauty zmienia sie w zawrotnym tempie. Ekoprodukty są teraz na topie. Popularne staje sie zjawisko greenwashingu czyli ekościemy, wykorzystywane do celów marketingowych hasła „eko”, „naturalny”, „vege” itp. Czy w jakiś sposób działacie przeciw takim praktykom? Jakie działania podejmujecie, aby edukować konsumentów?

Na edukację konsumentów zawsze stawialiśmy bardzo mocno. O jakości i wyróżnikach trzeba mówić. Wielu nierzetelnych producentów nadużywa pojęć kosmetyk naturalny i organiczny.  W komunikacji marketingowej uświadamiamy konsumentów o tym, że kosmetyk organiczny i naturalny musi zawierać surowce roślinne, naturalne i pochodzenia naturalnego, stanowiące nie mniej niż 95% wszystkich składników. Zaś w naturalnym kosmetyku– min. 5%, a w organicznym – min. 10% składników powinno pochodzić z certyfikowanych organicznych upraw.

Do uprawy składników pochodzenia organicznego nie stosuje się pestycydów, nawozów sztucznych i innych substancji chemicznych. Kontrolę jakościową kosmetyków naturalnych i organicznych zapewniają niezależne organizacje certyfikujące jak m.in Ecocert i COSMOS. 

Inspirująca myśl dla czytelników

Praca jest moją pasją. W każdym produkcie jest kawałek mojego serca. Największą radością jest dla mnie to, że uszczęśliwiam kobiety!

Dziękuję za rozmowę.

AVA Larysa Dysput Goławska

Larysa Dysput-Goławska

Prezes Laboratorium Kosmetycznego AVA, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej na wydziale Handel Zagraniczny.

Jako pierwsza w Polsce wprowadziła na rynek naturalne, certyfikowane kosmetyki. Była i jest wizjonerką jeśli chodzi o trend eko beauty w Polsce, a także na świecie. Kilka lat temu Laboratorium obchodziło jubileusz 60-lecia.

Tworzenie kosmetyków, których efekty są widoczne oraz nauka połączona z naturą to pasja Pani Prezes Larysy Dysput-Goławskiej.

Larysa Dysput-Goławska stawiała na ekologiczne rozwiązania na długo, zanim naturalność stała się wiodącym kosmetycznym trendem, a przeszłość i przyszłość znajdują jej zdaniem wspólny mianownik w najnowszych technologiach, nauce i naturze.

Jako właściciel Laboratorium zdecydowała wiele lat temu, że podstawę receptur kosmetyków AVA będą stanowiły organiczne, naturalne surowce roślinne i olejki pochodzące z plantacji monitorowanych, tak aby cały proces produkcji – już od pierwszego ogniwa pozyskiwania surowców – odbywał się z troską o środowisko naturalne.

Etyka i odpowiedzialność producenta to również troska o współpracę z dostawcami, którzy nie tylko przestrzegają zasad zrównoważonej produkcji, lecz także dbają o respektowanie praw człowieka i zasad fair trade. Naturalność w Laboratorium dotyczy także opakowań – zaakceptowanych przez ECOCERT i wpisujących się w trend zero waste.

Prezes Larysa Dysput-Goławska do produkcji kosmetyków wykorzystuje to, co najlepsze w naturze i łączy to z możliwościami współczesnej biotechnologii, gwarantującej wysoką skuteczność i przyjemność stosowania produktów. Postawiła na trend naturalności na długo, nim stało się to w kosmetykach modne i dzięki temu „zapisała” się na kartach historii rynku kosmetycznego jako pionier eco beauty w Polsce. Jej niezawodna intuicja po raz kolejny okazała się strzałem w dziesiątkę, a tym samym, kolejny raz udowodniła, że JAKOŚĆ jest najważniejsza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

https://www.facebook.com/wartoznacportal
https://www.linkedin.com/in/ewelina-salwuk-marko-339859152/
https://www.instagram.com/wartoznacbiznes/