Na początku warto się zastanowić czym właściwie jest przedsiębiorczość? Osoby posiadające swoje firmy nazywamy przedsiębiorcami, ponieważ rozpoczęli działalność gospodarczą, która ma na celu przynosić zyski. Przedsiębiorca to ktoś kto posiada własną firmę. A zatem czym charakteryzuje się taka osoba. Czy jest to tylko chęć zarabiania pieniędzy? Czy chęć bycia szefem? Aby być dobrym przedsiębiorcą trzeba charakteryzować się kilkoma, ważnym predyspozycjami.
Wyróżnię te, które według mnie są najistotniejsze:
- Chęć zmiany
- Odwaga
- Motywacja własna
- Komunikatywność
- Kreatywność
Oczywiście aby być przedsiębiorczym nie trzeba od razu zakładać swojej firmy. Posiadając wymienione cechy można świetnie odnaleźć się w pracy na etacie. Nie każdy musi mieć własną firmę. Istnieje mnóstwo osób, które doskonale stosują swoją przedsiębiorczość na stanowiskach etatowych. Jest to jak najbardziej w porządku. W ten sposób zachowuje się swoistą równowagę w biznesie. Trudno jest wyobrazić sobie świat, gdzie wszyscy jesteśmy szefami albo tylko pracownikami. W biznesie jak i w przyrodzie musi być zachowany zdrowy bilans.
Wróćmy jednak do wymienionych powyżej cech oraz sposobów w jaki pomagają one w byciu dobrym przedsiębiorcą.
Chęć zmiany
Wyobraźmy sobie osobę, która od pewnego czasu czuje, że życie przemyka jej między palcami. Zapewne coś jej przeszkadza w dotychczasowym stylu życia, potrzebuje czegoś innego. Jeszcze tego nie zdefiniowała, ale wie, że to co robi teraz to nie jest to czego pragnie. Nie jest to kwestia stanowiska w firmie, ale chęć wykreowania swojego własnego miejsca na świecie, gdzie będzie trzymać ster. Potrzebuje zmiany i chce, aby ta zmiana wpłynęła pozytywnie na jej życie. Obudziła w sobie pragnienie odmiany, bez względu na konsekwencje. Pamiętajmy bowiem, że każda decyzja wiąże się z konsekwencjami. I to od nas samych zależy, czy jesteśmy na nie gotowi.
Odwaga
To właśnie ta cecha charakteru jest nam potrzebna do wprowadzenia zmian w naszym życiu. To odwaga brania za siebie odpowiedzialności, za podjęte decyzje i konsekwencje z nimi związane. To odwaga, aby wyjść ze strefy komfortu. Dzięki niej idziemy do przodu, zaglądamy w nieznane i ośmielamy się walczyć o swoje marzenia i przyjmować to co nam daje życie.
Motywacja własna
Jest nam bardzo potrzebna, aby zacząć coś swojego. Niejednokrotnie nasi znajomi, a nawet bliscy są mało wspierający. Często potrafią zrzucić na nas swój strach i negatywne emocje, a tym samym ugasić zapał do realizacji naszego planu. Mówiąc ogólnie demotywują Cię do działania. Dlatego warto codziennie samemu motywować się oraz możliwie często przebywać w inspirującym środowisku. Słuchać ludzi, którzy osiągnęli już poziom, do którego dążymy (np. słuchać podcastów). W ten sposób systematycznie zbliżamy się do osiągnięcia naszego celu.
Komunikatywność
Bez umiejętności skutecznego porozumiewania się, żaden biznes nie przetrwa długo. To jak komunikujemy się z klientem oraz jak komunikujemy mu czym jest nasza firma/marka jest bardzo ważnym czynnikiem biznesu. W wielu przypadkach jest to czynnik decydujący o sukcesie przedsiębiorstwa.
Komunikatywność ta powinna być rozumiana jako cecha umożliwiająca porozumiewanie się zarówno z klientami jak i z pracownikami na poziomie prowadzącym do obustronnego zadowolenia ze współpracy. Brak tej umiejętności może prowadzić do negatywnych skutków tak od wewnątrz jak i z zewnątrz naszego biznesu.
Musimy mieć jasny obraz tego, jak chcemy, aby nasza marka była postrzegana w mediach/social mediach. Jaki budujemy wizerunek i w jaki sposób komunikujemy się ze swoimi odbiorcami.
Kreatywność
Umiejętność niezbędna w radzeniu sobie zarówno z codziennymi zadaniami stawianymi przed naszym biznesem jak i w sytuacjach kryzysowych. W ostatnim czasie byliśmy świadkami wielu zmian. Niektóre firmy wykazały się dużą kreatywnością, aby utrzymać się na rynku. Wiele marek było zmuszonych do zmiany stylu działania wypracowywanego nieraz latami. Dlatego w takich i innych sytuacjach jest potrzebna zdolność skutecznego szukania wyjścia z opresji. Czasami wystarczy nam nasz własny umysł, aby wprowadzić nowe rozwiązania, często jednak dobrze jest zrobić burzę mózgów nawet wśród pracowników niższego stopnia. Nie ważne jaka forma, ważne, aby w każdej sytuacji umieć znaleźć rozwiązanie i nie panikować.
Jeśli potrafisz odnaleźć w sobie większość opisanych powyżej cech to z pewnością jesteś na dobrej drodze. Jest to droga do stania się dobrym przedsiębiorcą i budowania własnej marki. Oczywiście jest wiele innych czynników, które powinnyśmy zgromadzić zanim rozpoczniemy działalność (biznes plan, finanse). Jednak predyspozycje miękkie są kluczowe w odniesieniu sukcesu w biznesie.
Irmina Przybyłowska
Współwłaścicielka agencji marketingowo-eventowej MIM Creations Ltd. Dyrektor generalny magazynu „Woman in the World”. Jedna z autorek plebiscytu Woman in the World Awards.
W Londynie mieszka od ponad 6 lat. Po przyjeździe do Anglii chciała pracować na własny rachunek, wykorzystując dotychczasowe doświadczenie zawodowe i skupiając się tym, co dla niej ważne: wspieraniu kobiet, rozwoju osobistym i propagowaniu świadomego na wielu płaszczyznach życia. Jest współwłaścicielką agencji marketingowo-eventowej MIM Creations Ltd oraz współzałożycielką i dyrektorką generalną magazynu „Woman in the World”. Jest jedną z autorek plebiscytu Woman in the World Awards, który promuje biznesową aktywność i odwagę Polek. Współorganizuje program Metamorphosis London, motywujący ludzi do zmiany stylu życia i czerpania z niego pełni radości. Jest też współorganizatorką cyklu spotkań dla Polek pt.: Konferencji Aktywnych Polek w Londynie.
Fot. Ania Radomska Photography
W Polsce zdobyła wieloletnie doświadczenie handlowe, marketingowe i PR-owe. Pracowała w mediach oraz organizowała liczne wydarzenia biznesowe i modowe. Koordynowała konferencje dla przedsiębiorców, stworzyła kongres Mazovia Business Congress. Jej wykształcenie obejmuje obszar pedagogiki kulturoznawczej, jest również animatorką kultury, trenerką rozwoju osobistego i trenerką kreatywności.
W obecnych działaniach zawodowych jest mocno zorientowana na kobiety. Swoimi projektami chce je inspirować, motywować do zdobywania nowych umiejętności i zachęcać do odważnego osiągania celów biznesowych i osobistych. Tworzy damską społeczność i inicjuje w jej ramach liczne spotkania. Stawia na kobiecą przedsiębiorczość, pewność siebie i wzajemne wsparcie.
Najcenniejszymi wartościami są dla niej wolność wyboru oraz tolerancja i szacunek dla każdej osoby. Leży jej na sercu los zwierząt i środowiska naturalnego. Praktykuje holistyczne podejście do człowieka, propaguje zdrowy styl życia, dobrej jakości jedzenie i aktywność fizyczną.
Uwielbia podróżować i organizować wszelkiego rodzaju wyjazdy. Pasjonuje ją rozwój duchowy. Dom dzieli z nią mąż i dwa ukochane koty.
Insta @irmina_woman_in_the_world