Efekt Krugera-Dunninga. Czyli nie znam się, ale się wypowiem.

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego niektórzy ludzie wykazują tak silne przekonanie o swojej wiedzy i umiejętnościach, mimo że w rzeczywistości mają niewystarczające kompetencje w danej dziedzinie? A może masz, ogromną wiedze, ale wstydzisz się o tym przyznać? A może sami doświadczyłeś momentu, kiedy przeceniałeś swoje zdolności tylko po to, by zaimponować innym? Jeśli tak, to jesteś na tropie jednego z najciekawszych zjawisk psychologicznych – Efektu Krugera-Dunninga. W tym artykule przyjrzymy się mu bliżej, zrozumiemy jego podstawy teoretyczne oraz zbadamy, jakie konsekwencje ma dla naszego życia codziennego, nauki czy pracy. Dowiemy się także, dlaczego pewne osoby stają się ofiarami tego efektu, a inne pozostają odporne.

Czym jest Efekt Krugera-Dunninga?

Efekt Krugera-Dunninga to fascynujący paradoks psychologiczny, który łączy w sobie humorystyczną nutkę i znaczący wpływ na nasze postrzeganie siebie i innych. Nazwany na cześć Davida Dunninga i Justina Krugera, którzy opisali go w 1999 roku, ten fenomen prowadzi do przekonania, że niekompetencja i ignorancja idą w parze z niedoszacowaniem swoich umiejętności.

Efekt ten zakłada, że ​​ludzie o niskich kompetencjach w określonym obszarze mają tendencję do przeceniania swojej wiedzy i umiejętności w tym obszarze. Z drugiej strony, osoby kompetentne mogą obawiać sie dzielenia swoją wiedzą, mogą czuć sie nie wystarczająco dobre, pomimo wiedzy i doświadczenia.

Badania przeprowadzone przez Krugera i Dunninga pokazują, że istnieje odwrotna korelacja między kompetencjami a pewnością siebie. Udowodnili oni, że osoby o niskich umiejętnościach mają tendencję do wykazywania większej pewności siebie niż osoby wysoko wykwalifikowane. Dzieje się tak, ponieważ brak kompetencji utrudnia zdolność do oceny własnych możliwości. Z kolei osoby kompetentne, zdając sobie sprawę z złożoności danego zadania i posiadając bogate doświadczenie w danej dziedzinie, stają się bardziej świadome swoich ograniczeń.

Efekt Dunninga-Krugera to zbyt duża, zgubna pewność siebie. Oznacza przecenianie swojej wiedzy i umiejętności, gdy jest na niskim poziomie.

Badanie Efekt Krugera-Dunninga

Przykładowe badanie

Studentów na Uniwersytecie w Illinois poproszono o subiektywną ocenę tego, jak wypadli na teście z gramatyki (zanim oczywiście w ogóle powiedziano im, jakie uzyskali wyniki). Ci, którzy byli w najsłabszej grupie, w dolnych 10%, uważali, że wprawdzie nie będą mieli najwyższych not, ale na pewno będą w górnej połowie skali. Z kolei studenci, którzy wypadli na tych testach najlepiej uważali, że ich wyniki będą co najwyżej przeciętne.

 Efekt Krugera-Dunninga

Dlaczego to się dzieje?

Efekt Krugera-Dunninga wynika z kilku psychologicznych mechanizmów:

Dlaczego nie wiemy, że nie wiemy.

Osoby niewykształcone, niedoświadczone w danym obszarze mogą mieć poważne trudności z rozpoznaniem swoich braków. Ich wiedza jest na tyle ograniczona, że nie są w stanie ocenić, co jeszcze muszą się nauczyć.

Zaufanie do siebie i mylna samoocena

Niska kompetencja nie musi iść w parze z niskim poczuciem własnej wartości. Wręcz przeciwnie, osoby o niskich umiejętnościach mogą posiadać duże poczucie pewności siebie, co sprawia, że przeceniają swoje możliwości.

Niedostateczne wzorce porównawcze

Brakująca wiedza lub umiejętności wpływają na to, że nie potrafimy właściwie porównać się z innymi i ocenić, na jakim tle stoją nasze zdolności.

Samoudowodnienie

Osoby o mniejszych umiejętnościach mogą unikać rzeczywistości, która demaskowałaby ich niekompetencję. Stosują różne mechanizmy obronne, aby nie musieć zmierzyć się z własnymi błędami.

Wpływ Efektu Krugera-Dunninga na życie codzienne, naukę i pracę

Efekt Krugera-Dunninga ma istotny wpływ na różne aspekty naszego życia. W pracy może powodować nadmierne przecenianie swoich umiejętności przez niekompetentnych pracowników, co prowadzi do błędnych decyzji i osłabia efektywność zespołu. W szkole może powodować, że uczniowie, którzy są słabi w danej dziedzinie, nie dostrzegają swoich braków i nie podejmują dodatkowych działań. Osoby, które zdają sobie sprawę ze swojej niewiedzy, mogą być bardziej skłonne do podjęcia wysiłku w celu zdobycia wiedzy i umiejętności. Natomiast osoby, które są przekonane o swojej wiedzy, mogą nie widzieć potrzeby nauki i nie doceniać trudu, jaki trzeba włożyć w zdobycie kompetencji.

? Justin Kruger i David Dunning z Uniwersytetu Cornella – naukowcy którzy je odkryli i opisali – stwierdzili, że ignorancja częściej jest przyczyną pewności siebie, niż wiedza.
? Udowodnili oni także w swoich badaniach, że im dana dziedzina czy branża wydaje się „łatwa”, tym częściej osoby niekompetentne uważają się za kompetentne.
? Potwierdzili także tezę, że często prawdziwi eksperci, zaniżają swoją wiedze.

Za swoje odkrycie Kruger i Dunning otrzymali Ignobla – specyficzną nagrodę dla dziwnych badań.

Jak unikać Efektu Krugera-Dunninga?

Unikanie Efektu Krugera-Dunninga wymaga świadomości tego zjawiska i dążenia do rozwijania umiejętności oceny swojego poziomu kompetencji. Oto kilka wskazówek:

Samorefleksja

Regularnie analizuj swoje umiejętności i postępy. Bądź szczery do siebie, doceniaj swoje sukcesy. Staraj sie podnosić swoje kompetencje i je doskonalić.

Słuchaj innych

Bądź otwarty na opinie i uwagi innych osób, zwłaszcza tych, które są w danej dziedzinie bardziej kompetentni i obeznani.

Edukacja

Nie przestawaj się uczyć i rozwijać. Wiedza i umiejętności są dynamiczne, dlatego warto dążyć do ciągłego poszerzania swoich horyzontów.

Rozwaga

Pamiętaj, że nikt nie jest doskonały we wszystkim. Akceptuj swoje ograniczenia i bądź skromny w ocenie swoich umiejętności.

Jeden komentarz

  1. […] Borys w swoim wystąpieniu poruszył bardzo trudne, ale niezwykle ciekawe zagadnienie związane z współczesnym szkolnictwem. Zauważył, że od 200 lat nasze szkoły, system edukacji, klasy czy nauczyciele wyglądają tak samo. Od tego czasu zmieniły się samochody, muzyka  a szkoła nadal wygląda tak samo. Nierzadko jest nudna, oparta na schematach a co najważniejsze, nie zwraca uwagi na jednostkę, a skupia się na całości. Współczesna szkoła ignoruje naukę poprzez zabawę, stres czy sen. Są jednak inne możliwości edukacyjne, które mogą wspierać rozwój dzieci w całkiem inny sposób, pozwolić im na zabawę, integrację czy sen. Borys zwrócił też uwagę na ciekawy efekt Duninga-Krugera.  […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *