Strategie PR i działania komunikacyjne ulegają niemal nieustannym modyfikacjom. Dziś każdy przedsiębiorca jest bardziej świadomy swojego biznesu i wie, jak ważny jest odpowiednio zbudowany wizerunek. Aby firma przynosiła zyski i odpowiednio rosła w siłę, potrzebuje trzech podstawowych działań jak: reklama, sprzedaż i PR! Public relations w ostatnich latach, spotkało się z ogromną rewolucją. Pojawiło się wiele różnych narzędzi i możliwości, z których z nich warto korzystać w 2023 roku?

Influencer marketing

Opinia innych osób nie tylko blogerów, ale także vlogerów, znanych osobistości, celebrytów czy ekspertów z danej branży to ogromny potencjał. Współpraca z influencerami jest bardzo ważna, dla rozwoju danej marki. Przede wszystkim wspiera wizerunek produktu czy usługi, buduje świadomość i odpowiada na istotne pytania. Warto wybierać odpowiednie osoby do influencer marketingu, których opinia dotrze do odpowiedniego targetu, a content spełni wszystkie oczekiwania. W tym przypadku nie można pominąć warunków współpracy i odpowiednio przygotowanej umowy.

Podcasty

Wyjątkowa możliwość do zaprezentowania siebie i swojego produktu czy usługi. Podcasty mogą być nagrywane zdalnie lub w studiu. Mogą też mieć formę video lub nagranego samego głosu. Zyskują one coraz większą popularność, szczególnie ze względu na możliwość odsłuchania nagrania w różnych momentach i miejscach np. podczas jazdy samochodem. Podcasty fantastycznie wspierają PR w przypadku budowania marki i wizerunku eksperta.

Event Marketing

Wiele osób coraz częściej poszukuje możliwości dotyczących network marketingu. Spotkania z innymi przedsiębiorcami, udzielnie się jako prelegent, budzi ogromną sympatię i szacunek. Dodatkowo wzbudza zainteresowanie. Warto organizować różne przedsięwzięcia nie tylko te offline, ale i online. Szczególnie te, które pozwalają na bliższy kontakt z innymi ludzi. Udział, uczestnictwo, jak i organizacja wydarzenia działają fantastycznie.

Grupy na Facebooku

Social media od dawna są jednym z głównych narzędzi wspierających budowanie wizerunku. W ostatnim czasie powstało wiele różnych grup zrzeszających różnych przedsiębiorców. To miejsce, gdzie można dzielić się wiedzą oraz szukać wsparcia dla rozwoju swojej firmy. Warto się tam udzielać, być pomocnym i zaangażowanym.

Opinie Twoich klientów

Prawdziwe opinie budują zaufanie i pozwalają poznać produkt czy usługę. Są niezwykle ważne i cenne. Mogą pojawić się na stronie www, w sklepie online czy w mediach społecznościowych. Warto wykorzystywać je w ofercie czy pochwalić się nimi w mediach.

Newsjacking / Real Time Marketing

Świetnie zrobiony RTM niesie naszą markę na wyższy poziom. Real Time Marketing – to wykorzystanie aktualnych newsów ze świata do własnych działań PR. Nierzadko jest to nawiązanie do nowego serialu czy jakiejś wpadki aktora. Za mistrzów RTM uważa się markę IKEA, która w bardzo prosty sposób, wykorzystuje różne nowinki, do promocji własnych produktów.

Ambasadorzy

Grupa docelowa jest bardzo ważna, ale obecnie warto skupiać swoje działanie na budowanie społeczności. Osób, które utożsamią się z naszymi działaniami, misją marki i jej wartościami. Są to osoby, które często powracają, mamy z nimi świetny kontakt i z łatwością powiemy jak się nazywają, kim są, gdzie mieszkają itp. Takie osoby, powinny być dowartościowane, i nierzadko stają się ambasadorami marki. Mają dzięki temu więcej możliwości i dodatkowe przywileje jak np. rabaty czy produkt jeszcze przed sprzedażą.

Kluby biznesowe

To kolejne narzędzie, które wspiera budowanie marki na różnych szczeblach. Kluby dają wiele różnych możliwości m.in. poznanie innych osób biznesu, spotkania networkingowe online i offline. Możliwość uczestnictwa w ważnych wydarzeniach czy kampaniach społecznych.

Zoptymalizowane treści do mediów – to, czego szukają klienci

Nie jest to łatwe zadanie, jednak coraz więcej mediów online chce publikować treści, które będą wartościowe nie tylko dla czytelników dla i dla Googla. Taki tekst powinien na siebie pracować cały czas. Jeśli masz napisany artykuł, poradnik czy przeprowadzony wywiad warto, aby był on widoczny w Googlu na dane frazy tematyczne. Wtedy nasz tekst “żyje” znacznie dłużej i buduje świadomość naszej firmy.

Jakie trendy w budowaniu wizerunku przewidują eksperci?

Tomasz Bill

Storytelleter, namer oraz copywriter w thebill. Oraz założyciel agencji językowej Alfa Lingua https://www.alfalingua.pl/

Wśród trendów, które mają szansę zaistnieć w kontekście budowania marki osobistej  na pewno będzie social selling, który coraz mocniej zyskuje na popularności jako narzędzie budujące wizerunek, a także, długofalowo, generujące sprzedaż. Chcemy pracować z ludźmi, a nie szyldami marek lub maszynami. Jesteśmy zmęczeni danymi, liczbami, bezosobowymi komunikatami, dlatego potrzebujemy więcej marek osobistych, które w mediach społecznościowych dadzą ludzką twarz swojej firmie.

Tomasz Bill
Tomasz Bill

W parze z social sellingiem powinien iść dalej storytelling, a marki osobiste powinny zacząć opowiadać o sobie w sposób niebanalny, kreatywny i przystępny dla odbiorcy. Te kryteria spełnia właśnie dobra opowieść, czy to o naszym produkcie czy o nas samych.

Do tego należy wspomnieć, że to właśnie spójna opowieść o marce, która zaskarbi sobie serca odbiorców, może mieć kluczowe znaczenie w nadchodzącym roku. Wartościowe treści, przystępnie spakowane w formie opowieści będą głównym motorem napędowym rozpoznawalności oraz wyróżnikiem marki.

Wyróżnikiem marki osobistej w 2023 będą niebanalne, ale co ważniejsze, odważne treści. Życzyłbym sobie, abyśmy zerwali na zawsze z pustosłowiem takim jak „jakość” czy „doświadczenie” i any opowieści o naszych markach na stałe zastąpiły „cold calling” i natrętne wiadomości prywatne na LinkedInie zachęcające bezpośrednio do zakupu.

A jeśli już mowa o treściach, to kluczem może okazać się język marki. Bezosobowe formy, formy odczasownikowe lub nazwy puste jak „luksus”, „jakość” czy „doświadczenie” coraz częściej sprawiają, że odbiorcy odwracają wzrok lub przewracają oczami. Język marki w połączeniu ze spójną opowieścią może się okazać kluczowy, bo w subtelny sposób przemyci do usługi lub produktu to jaki naprawdę jest „właściciel”.

Klienci i odbiorcy chcą wiedzieć o nas jako markach naprawdę osobistych, a najpierwszym narzędziem, by zaprosić ich do świata marki personalnej jest ukazanie języka jakim marka się porozumiewa.

Do tego niewątpliwie, będą królować 3 kluczowe motywy opowieści o marce osobistej:

  1. „Dlaczego zajmuję się tym co robię na codzień i nie w inny sposób” – bo króluje autentyczność i tzw. LOHAS (ang. Lifestyle of Health and Sustainability), od nazwy ruchu społecznego opartego na zdrowym i odpowiedzialnym stylu życia, a to przenosimy do naszych marek.
  2. Człowiek nie żyje tylko pracą, więc z pewnością odbiorcy będą skupieni na tym, co dzieje się dookoła głównego produktu czy usługi oferowanej przez markę osobistą, a współpraca i faktyczny biznes stanie się wypadkową.
  3. Wartość edukacyjna dla innych i nie chodzi, by sprzedawać cały swój know-how za darmo. Bynajmniej. Treść przekąska, którą powinna oferować marka osobista czy to w formie wpisu, krótkiego video czy artykułu na blogu lub w newslettera. Wartość, wartość i jeszcze raz wartość. „Umów się na konsultację” w każdym możliwym miejscu w formie przycisku CTA może okazać się już niewystarczające, a wręcz odstraszać klientów.

To moje typy, jeśli chodzi o trendy w budowaniu marki osobistej w 2023 roku.

Paulina Grajek

Head of PR/CEO Khaki agencja public relations www.khaki.pl

paulina grajek agencja pr
Paulina Grajek

Autentyczność i kompetencje to podstawowe filary marki osobistej w 2023 roku. Ludzie szukają wysokiej klasy ekspertów, którzy są autentyczni w swoim przekazie, ale też dadzą się lubić. Kompetencje są niezwykle istotne, mamy już bowiem przesyt osób będących ekspertami teoretykami, ufamy przede wszystkim praktykom, którzy mają udokumentowane dokonania w swojej dziedzinie. Chcemy autentyczności, ale jednocześnie chcielibyśmy podziwiać osoby, które uważamy za lepsze od siebie w konkretnej dziedzinie więc ta autentyczność nie może być zbyt dosłowna. Warto jednak w sposób przez nas kontrolowany wpuścić ludzi do swojego życia nie tylko zawodowego, ale też prywatnego.

Cel, misja, wizja i podstawy komunikacji z odbiorcami są nadal bardzo ważne i nie należy ich odpuszczać, ale warto mocniej skupić się na swojej osobowości i mocnych wartościach życiowych wokół których budujemy markę osobistą. Spodziewam się, że jednym z kanałów budowania marki osobistej jaki będzie mocno rósł w 2023 będzie LinkedIn, gdyż jego popularność stale rośnie i jest on miejscem dla wymagających użytkowników w zdecydowanej większości przestrzegających ustalonej etykiety. Dla mnie jako eksperta PR, ale też kreatorki wizerunku i dresscode istotnym elementem budowania marki osobistej jest też ubiór, własny styl, najlepiej wyróżniający nas na tle otoczenia. Ubiorem możemy wiele zakomunikować naszemu odbiorcy i warto o tym pamiętać.

Anna Matyjewicz

Współzałożycielka i współwłaścicielka agencji komunikacji marketingowej HIT THE SPOT www.hts.agency

Anna Matyjewicz
Anna Matyjewicz

Ostatnie dwa lata pokazały nam jak ważna w działaniach i w komunikacji jest elastyczność i umiejętność dostosowania się do bieżącej sytuacji, jak zmienne są trendy w dobie pandemii, konfliktów, kryzysów gospodarczych i ekonomicznych. To właśnie odnalezienie się w szybko zmieniającym się otoczeniu również w tym roku będzie kolejnym wyzwaniem, przed którym przyjdzie nam stanąć.

PR kryzysowy to obszar, który jest i będzie bardzo ważną częścią komunikacji, szczególnie w tak zmiennych i nieprzewidywalnych czasach. Stworzenie zespołu specjalistów, dobór odpowiednich narzędzi i przede wszystkim dobra strategia pozwolą skutecznie rozwiązywać i przeciwdziałać zagrożeniom.

Pandemia spowodowała dynamiczny wzrost znaczenia ESG, czyli kryteriów na które powinna zwracać firma, która dąży do zrównoważonego rozwoju. Obejmują one takie obszary jak: E – środowisko (ang. environmental), S- aspekt społeczny (ang. social responsibility) oraz G- ład korporacyjny (ang. corporate governance). To właśnie wokół tych tematów marki również w tym roku będą poruszać się w swojej komunikacji z konsumentami.

Narzędzie, które wydają nam się znane i tak naprawdę kluczowe w działaniach komunikacyjnych nabiorą nowego znaczenia. Rok 2023 będzie rokiem umacniania relacji między agencjami PR a dziennikarzami. Na rynku mediowym obserwujemy sporą rewolucję – wycofanie się wielu tytułów prasowych, zamknięcie wydawnictw. Kurczenie się liczby mediów sprawi, że nie ilość, a jakość publikacji będzie miała kluczowe znaczenie. Materiały wysyłane do prasy będą dopasowane do profili tematycznych redakcji, a działania skierowane zostaną przede wszystkim na publikacje online.

Przestrzeń, która pojawi się w komunikacji będzie wypełniana nowymi narzędziami – a jednym z nich będą podcasty. Ostatni rok pokazał, że to jedno z popularniejszych źródeł informacji, a liczba twórców i ilość różnorodnych treści wciąż rośnie. Podcasty tworzone są też przez dziennikarzy największych redakcji w Polsce. A do tego można ich słuchać praktycznie wszędzie – w drodze do pracy, w samochodzie, czy podczas treningu. Dlatego w 2023 roku to właśnie podcasty będą narzędziem, po które jeszcze chętniej sięgniemy tworząc strategie działań PR.

Mateusz Łapiński

Wspiera projektowanie innowacyjnych rozwiązań. Wykorzystuję do tego metodykę Design Thinking, ponad 10-letnie doświadczenie w PR i marketingu oraz prowadzeniu szkoleń z wystąpień publicznych. http://mateuszlapinski.com/

Mateusz Łapiński
Mateusz Łapiński

Doświadczenia polityczno-gospodarcze ubiegłego roku znalazły odbicie w najpopularniejszych słowach: wojna oraz inflacja. Dlatego jestem zdania, iż w 2023 r. w obszarze Public Relations w Polsce będziemy mieli do czynienia z kilkoma ważnymi trendami powiązanymi z powyższym kontekstem.

Pierwszy z nich to edukacja. Zarówno wojna na Ukrainie, jak i inflacja to pożywka dla wszelkiej maści podmiotów, które bazując na emocjach społecznych, chcą wykorzystać je w sposób co najmniej nieetyczny. Już pandemia pokazała nam jak wielką rolę w kształtowaniu opinii publicznej mogą mieć fake newsy. Jak łatwo je spreparować, upowszechnić, a przez to uwiarygodnić bazując na zasadach wpływu społecznego. Dlatego tak ważna jest edukacja – nie tylko w zakresie sprawdzania faktów, ale przede wszystkim w budowaniu bazy wiedzy. Dziś w Internecie mamy ją na wyciągnięcię ręki. Rzecz w tym, aby wiedza sprawdzona, pewna była tą pierwszą, po którą sięgnie grupa docelowa.

Z tym związany jest drugi trend – wiarygodność. W dobie zachwiania autorytetów (kto z nas nie poszedł nigdy do lekarza ze wstępną diagnozą na podstawie Google?) kluczowe moim zdaniem jest budowanie pozycji ekspertów, których wiedza i doświadczenie mogą być dla nas punktem odniesienia. Oczywiście – “efekt “halo” jest znany, przez wielu lubiany i często stosowany. Ale czy realnie wspiera wiarygodność nadawcy? Tu widzę dużą rolę działań Public Relations, aby budować autentyczność autorytetów. I nie chodzi mi  o działania w obszarze pozycjonowania itp. Budowanie na podstawie solidnie opracowanych treści, popartych źródłami, które każdy zainteresowany może sam sprawdzić. Tu warto też inwestować w aktualne badania własne. Ile to razy szukając np. raportu za rok 2021 wyniki Google pokazywały mi linki do różnych opracowań, zatytułowane jako “najnowsze”, które opierały się na raportach sprzed wielu lat wstecz. W 2023 warto to zmienić. 

Trzeci trend to nacisk na komunikację kryzysową. Nie ma co się łudzić, że wojna i inflacja skończą się na wiosnę. Obecnie nie mamy żadnej perspektywy w tym zakresie. Dlatego firmy będą zmuszane do stałego podnoszenia cen za usługi i produkty, co może mieć wpływ na negatywne nastroje konsumenckie. Rzetelne przygotowanie pierwszej linii kontaktu z klientami, obsługi posprzedażowej oraz przejmowania inicjatywy w mediach społecznościowych będzie moim zdaniem istotnym tegorocznym wyzwaniem dla działań PR. I o ile teoria jest znana od dawna, to tym razem warto będzie przejrzeć firmowe manuale jeszcze raz. Tu upatruję dużą wartość otwarcia się na proponowanie działań bazujących na doświadczeniu klientów, które wesprą działania marketingowe. Bo na czym innym budować relacje z odbiorcami jak nie na ich własnym doświadczeniu w obszarze danej marki?

Ewelina Salwuk-Marko

Właścicielka Agencji kreatywnej Sal-Mar, wydawczyni, PRowiec, wykładowczyni.

Ewelina Salwuk-Marko
Ewelina Salwuk-Marko

Dziś dbanie o wizerunek to nie tylko posiadanie social mediów i publikowanie postów. To cała komunikacja, pomysł i PR. Trzeba pamiętać, że w social mediach polecamy siebie sami i warto, zadbać o to, aby ktoś polecał nas. Marketing rekomendacji jest jednym z istotnych elementów, o których warto zadbać. Rekomendacje w wizytówce Google, w sklepie online, na Linkedin czy w innych miejscach w sieci. Rekomendacje to także różne artykuły czy wywiady publikowane w mediach.

Spójny wizerunek eksperta, może przynieść nam wiele korzyści. Ważne, aby nie bać się podejmować ważnej i trudnej tematyki czy nazywać siebie ekspertem. Oczywiście jest to sprawa niezwykle dyskusyjna, ale jedno jest pewne, jeśli posiadamy odpowiednie kompetencje (wykształcenie kierunkowe, szkolenia, kursy itp.) i doświadczenie, warto dzielić się swoją wiedzą z innymi. Dostarczanie wartościowych treści, nie tylko pomaga tworzyć społeczność, ale budzi szacunek i podziw w oczach innych. Otwiera nam to drogę do m.in. konferencji, bycia prelegentem, kampanii i różnych zaproszeń.

Unikalne poradniki, artykuły, pisane tylko pod 1 konkretne medium w bardzo rzetelny sposób. Nie od dziś wiadomo, że Google nie przepada za duplikatami, on uwielbia i syci się wartościowymi tekstami. Warto sprawdzić nasze frazy kluczowe i postarać się o monopol medialny w wyszukiwarce. Tak, aby po wpisaniu danego hasła w Googlu, było wiele różnych informacji na nasz temat.

Joanna Kwolek

Joanna Kwolek
Joanna Kwolek

HR Manager w Firmie Fixit. Pasjonatka budowania pozytywnej kultury organizacji nastawionej na kompetencje i innowacje. Przykładająca dużą wagę do ekologii. Fixit SA https://fixit-service.com/

Jeff Bezos, założyciel Amazona kiedyś powiedział: „Marka osobista to to, co mówią o Tobie inni, gdy wychodzisz z pokoju”.

W jaki sposób więc możemy kreować markę osobistą?
1) Dzielimy się ze światem wartościowym kontentem. Ze światem, czyli z osobami, z którymi współpracujemy, z naszymi klientami, z otoczeniem.
Jesteś ekspertem, w swojej dziedzinie? Warto tworzyć artykuły, webinary, filmiki, które tworzą wartość dodaną dla odbiorców. Co więcej, bardzo dużą rolę obecnie w biznesie odgrywa LinkedIn, jako łącznik między światem biznesu. Zdecydowanie warto tam być, udzielać się, budować pozycję eksperta w obszarach w których działamy.
2) Warto być na bieżąco z nowymi trendami, czytać branżową prasę, również tą zagraniczną, uczestniczyć w spotkaniach (webinary, konferencje, targi), dzięki czemu możemy spełniać punkt numer 1, a mianowicie tworzymy wartościowy kontent, bo na bieżąco zdobywamy aktualną wiedzę.
3) Według mnie w pierwszej kolejności powinniśmy sobie zadać pytanie: czy to co robimy w życiu naprawdę nas cieszy i według nas ma sens? Jeżeli odpowiedź jest twierdząca, lubimy, albo nawet kochamy, to co robimy, jest znacznie większa szansa, że zbudujemy markę osobistą, którą pokochają nasi odbiorcy, bo wtedy będziemy naturalni, będziemy tworzyć coś co wypływa prosto z naszego serca.


Marta Uczciwek
Marta Uczciwek

Marta Uczciwek

Fotografka, miłośniczka rozwoju osobistego i kreatywnej pracy z ludźmi https://mauczfoto.pl/

Coraz bardziej widoczny jest trend, że silna marka jest nie tyle wizerunkowym tworem, ile zasobem psychologicznym i emocjonalnym ludzi, którzy ją tworzą. W przypadku marki personalnej – na znaczeniu zyskuje więc charakter, osobowość, umiejętność radzenia sobie z trudnościami, również tymi globalnymi (pandemia, konflikt zbrojny, kryzys gospodarczy). Żyjemy w czasach, gdzie jedyną stałą pozostaje zmiana, a sytuacja jaką do tej pory znaliśmy – w tym rzeczywistość biznesowa – ulega pewnej transformacji. Dlatego działając na miarę swoich możliwości i nieprzewidywalnych okoliczności, potrzeba nam bycia elastycznym, wychodzenia z utartych schematów oraz sięgania po nowe rozwiązania. Adaptacja dotyczy nas wszystkich, niezależnie od tego, czy markę budujesz jako menadżer, ekspert w danej dziedzinie lub właściciel firmy. Warto dać sobie czas, wyciągać wnioski z popełnianych błędów, zadbać o komunikację, a także budować wspierające relacje. Bycie przedsiębiorczym to nie forma zatrudnienia, a stan umysłu – pracując nad swoim mindsetem, inwestujesz w lepsze życie, również to zawodowe.

Agata Rybarska
Agata Rybarska

Agata Rybarska

Certyfikowana mentorka biznesowa, trenerka, coach www.agatarybarska.com

Nie jest trudno być aktywnym w mediach społecznościowych, wystąpić od czasu do czasu na konferencji, czy w podcaście. Dużo większym wyzwaniem jest zachowanie w komunikacji spójności i adekwatności dla grupy docelowej. Dlatego mam nadzieję, że wiodącym trendem w 2023 będzie budowanie mocnych STRATEGII marek osobistych. Każdy z nas jest wyjątkowy, ale wyróżnia nas to o tyle, o ile jest wartością dla naszej grupy docelowej. A więc warto zacząć od poznania naszej grupy, określenia co jest naszą unikalną wartością dla niej, zdefiniowania punktów styku i kluczowych komunikatów adekwatnych dla tej grupy. Kiedy to wszystko mamy przemyślane, możemy swoją markę budować szybciej i skuteczniej. W 2023 życzę wszystkim, którzy chcą zadbać o swój wizerunek naprawdę dobrej strategii 

A Jakie trendy PR w 2023 roku będą wg Ciebie?


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *