fbpx

Odpady medyczne w salonie beauty. Jak z nimi postępować?

Opakowania, kartony, butelki po środkach do dezynfekcji, odpady komunalne, odpady zanieczyszczone materiałem biologicznym to rodzaje odpadów, z którymi możemy spotkać się w każdym salonie kosmetycznym. Co z nimi zrobić? Jak posegregować? Czy salon powinien podpisywać umowy z odbiorcami? A może powinien zgłosić wytwarzane odpady i realizować jeszcze jakieś obowiązki? Co mam z tym zrobić? Jak i gdzie mam płacić, rozliczać? Na te pytania znajdziecie odpowiedź w poradniku.

Każdy salon wytwarza odpady

Salon beauty jak każdy przedsiębiorca w swojej działalności wytwarza odpady. Czy są to odpady komunalne zmieszane, segregowane czy też inne wytwarzane podczas prowadzonych w zakładzie usług czy zabiegów, to już zależy od prawidłowego zaklasyfikowanie odpadów. Każdy salon, w którym prowadzone są zabiegi powinien mieć wprowadzoną segregację na odpady komunalne oraz odpady medyczne (pod tym pojęciem wytwarzane, a następnie odbierane są wszystkie odpady zanieczyszczone materiałem biologicznym, powstające podczas świadczonych usług).

Czy odpady z salonu kosmetycznego podlegają pod ustawy/ rozporządzenia? 

Jeżeli w salonie powstają tylko tzw. odpady komunalne to obiekt taki powinien mieć podpisaną wyłącznie umowę z przedsiębiorstwem odbierającym odpady komunalne – często są też od razu podpisywane umowy na segregację odpadów komunalnych opakowaniowych.

Jeżeli jednak w salonie wytwarzane są odpady zaklasyfikowane jako odpady medyczne wówczas placówka taka powinna mieć jeszcze podpisaną umowę z firmą odbierającą i zapewniającą utylizację takich odpadów. Najczęściej są to odpady pod kodem 18 01 03*- „Inne odpady, które zawierają żywe drobnoustroje chorobotwórcze lub ich toksyny oraz inne formy zdolne do przeniesienia materiału genetycznego, o których wiadomo lub co do których istnieją wiarygodne podstawy do sądzenia, że wywołują choroby u ludzi i zwierząt (np. zainfekowane pieluchomajtki, podpaski, podkłady), z wyłączeniem 18 01 80 i 18 01 82  czyli np.: odpady zanieczyszczone krwią, wydzieliną  zawierającą czynniki chorobotwórcze lub zawierające krew w formie płynnej-  zanieczyszczone naczynia,  opatrunki,  gaziki, zużyte cewniki, narzędzia chirurgiczne i zabiegowe, strzykawki, szkło laboratoryjne, aparaty do kroplówek, szpatułki lekarskie”.

Większość gabinetów kosmetycznych ma w swojej ofercie usługi, które wiążą się z przerwaniem ciągłości naskórka, są to m.in. makijaż permanentny, przekłuwanie uszu, oczyszczanie manualne twarzy, zabiegi z zastosowaniem igieł, a także regulacja brwi. Do zabiegów inwazyjnych możemy też zaliczyć manicure i pedicure.

Wymagania te są narzucone ustawą o odpadach z 14 grudnia 2012 roku ( Dz. U. 2013 poz. 21), w której czytamy, że  odpady medyczne to odpady powstające w związku z udziałem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny., a także Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów ( Dz.U. 2014 poz. 1923), w którym mamy już sprecyzowany kod odpadów dla salonów beauty podany powyżej 18 01 03*.

Salony, też są poddawane kontroli!

Każdorazowo przy kontroli PSSE inspektorzy proszą o przedstawienie umowy na wywóz odpadów komunalnych, umowy na odbiór odpadów niebezpiecznych do których zaliczane są odpady medyczne. Mogą żądać potwierdzenia rejestracji w systemie BDO – Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarowaniu odpadami, prowadzenia ewidencji, jak i przedstawienia sprawozdawczości z tego tytułu.

Ponadto salony kosmetyczne mogą spodziewać się kontroli z Państwowej Inspekcji Pracy a  czasami nawet z Urzędu Marszałkowskiego, który w ostatnich latach sprawuje pieczę nad sprawozdawczością odpadową w systemie BDO.

Obowiązki salonów kosmetycznych z systemem BDO

24 lipca 2018 roku minął termin złożenia wniosków o rejestrację w Rejestrze BDO, a prowadzenie działalności od tej daty bez wpisu może skutkować nałożeniem kary administracyjnej w wysokości nawet miliona złotych!

Do obowiązków ciążących na salonach kosmetycznych, w których wytwarzane są odpady należą:

  • rejestracja w systemie BDO;
  • posługiwanie się nr BDO na wszystkich dokumentach firmowych związanych z działalnością zakładu m.in. faktury, paragony, umowy, dokumenty magazynowe – niektórzy przedsiębiorcy umieszczają ten nr również w stopce maila, jak i na swoich wizytówkach;
  • prowadzenie ewidencji w systemie BDO;
  • generowanie KPO (kart przekazania odpadu) w systemie;
  • wykonanie i złożenie sprawozdania rocznego w zakresie wytworzonych odpadów w systemie BDO – elektronicznie od roku 2020.

Przechowywanie odpadów w salonie beauty

Zasady przechowywania odpadów medycznych czyli niebezpiecznych wytwarzanych w salonach beauty reguluje Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi ( Dz.U. 2017 poz. 1975).

 Według przepisów prawnych do obowiązków salonu beauty należy:

  • przechowywanie w workach wszystkich odpadów zakaźnych z wyjątkiem ostrych narzędzi; 
  • przechowywanie w sztywnych i odpornych na działanie mechaniczne i wilgoci pojemnikach odpadów ostrych, stanowiących duże ryzyko zakażenia np. igły;
  • stosowanie pojemników z trwałym zamknięciem; 
  • zapełnianie pojemników maksymalnie w 70%, żeby umożliwić ich bezpieczne zamknięcie;
  • magazynowanie odpadów do 30 dni, jeżeli przechowywane są w lodówce;
  • magazynowanie odpadów do 72 godziny, jeżeli przechowywane są poza lodówką;
  • każdy pojemnik lub worek opisać w widoczny sposób (podać: rodzaj odpadu, miejscu pochodzenia odpadu, datę zamknięcia);
  • w przypadku uszkodzenia pojemnika lub worka, umieszcza się go w całości w innym większym i nieuszkodzonym worku lub pojemniku, który spełnia te same wymagania;
  • worki jednorazowego użycia umieszczać się na stelażach lub w sztywnych pojemnikach, tak aby uniemożliwić zakażenie osób mających kontakt z wstępnie magazynowanymi odpadami;
  • nie otwierać raz zamkniętych worków lub pojemników. 

Co dalej dzieje się z odpadami z salonów beauty?

Odpady te poddaje się termicznemu unieszkodliwieniu w spalarniach odpadów niebezpiecznych, dlatego też tak ważne jest podpisanie umowy na odbiór odpadów z firmą, która ma do tego uprawnienia, zezwolenie na transport, zbieranie i unieszkodliwianie tego rodzaju odpadów. Obowiązek ten spoczywa na dużych gabinetach, jak i na małych zakładach kosmetycznych, w których te odpady w ciągu miesiąca powstają sporadycznie.

Procedura odpadowa

Procedura odpadowa w salonach beauty nie jest wymagana, jednakże gabinety, które chcą mieć usystematyzowane wszystkie obowiązki i kroki postępowania w gabinecie z odpadami niebezpiecznymi często decydują się na stworzenie i postępowanie wg takiej procedury. Dokument ten jest też przydatny przy kontroli bądź zatrudnieniu i przeszkoleniu nowych pracowników.

Obowiązki związane z dokumentacją – czy salon musi wykonywać je sam?

Większość salonów zleca zarówno dokumentację odpadową (prowadzanie ewidencji odpadów), generowanie KPO ( kart przekazania odpadów) jak i sprawozdawczość roczną w systemie BDO firmom doradczym – zewnętrznym, które zaopiekują się podmiotem, pomogą w zawiłościach przepisów oraz czuwają nad nowościami prawnymi, które niosą ze sobą zmiany w zakresie ochrony środowiska.

Monika Blezień – Ruszaj

Doradca ds. ekotrendów

Z wykształcenia magister ochrony środowiska o specjalizacji biotechnologia na Uniwersytecie Opolskim. Absolwentka podyplomowych studiów o kierunku biotechnologia w zakresie kosmetologii. Uczestnik wielu kursów i szkoleń z ochrony środowiska, BDO, REACH czy CLP.

Od 2004 roku zawodowo związana z POL-EKO Sp. K. jako specjalista ds. ochrony środowiska i REACH.  Od 2020 roku właściciel firmy doradczej BeautyEko Monika Blezień- Ruszaj oferującej doradztwo z zakresu ochrony środowiska i kart charakterystyki oraz wdrażania procedur i dokumentacji kosmetycznych. Autorka artykułów oraz bohaterka wielu wywiadów w prasie branżowej. Autorka materiałów z zakresu edukacji ekologicznej dla szkół oraz przewodników po systemie BDO dla przedsiębiorców m.in. z branży beauty, e-commerce i innych. Laureatka nagrody Lwice Biznesu w kategorii Usługi dla firm – wyróżnienie Lwica Biznesu 2022, którą WARTO ZNAĆ. Objęła patronat nad akcją społeczną „Nie hejtuję – motywuję”.  

Prywatnie mama nastoletniej Wioletty, z którą łączy pasję naturalnego podejścia do życia codziennego i wrażliwości na piękno otaczającego świata. Z zamiłowaniem zgłębia tajniki receptur kosmetycznych i chętnie rozwija zainteresowania związane z pozyskiwaniem olejków eterycznych, tworzeniem kosmetyków i perfum. Interesuje się sztuką, malarstwem i dobrą książką.

Strona WWW: www.beautyekombr.pl

Facebook: https://www.facebook.com/beautyekombr2019

Polub ten artykuł i podaj dalej!
fb-share-icon
Tweet 20
fb-share-icon20

Jeden komentarz do “Odpady medyczne w salonie beauty. Jak z nimi postępować?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

https://www.facebook.com/wartoznacportal
https://www.linkedin.com/in/ewelina-salwuk-marko-339859152/
https://www.instagram.com/wartoznacbiznes/