W dzisiejszych czasach, w których kobiety na całym świecie są coraz bardziej odważnie, jasno wyrażają opinie i mają realny wpływ na na zmiany społeczne, istnieje jedno wyjątkowe wydarzenie, które jest prawdziwą oazą ich sukcesów, historii i inspiracji – TEDxWarsawWomen. To niezwykła konferencja, która gromadzi na jednej scenie najbardziej niezwykłe kobiety, które mają możliwość podzielenia się swoją opowieścią, swoimi sukcesami, niepowodzeniami i naukami, które zdobyła na przestrzeni swojego życia. To także okazja do wsłuchania się w niezwykłe pomysły, inspirujące projekty i przemyślenia na temat roli, jaką kobiety odgrywają kobiety w społeczeństwie. Zacznijmy jednak od kuchni. Jak wybierani są speakerzy? Jak dobiera się tematy wystąpień i jakie cechy powinien mieć mówca TEDxWarsawWomen zapytałam Moniką Dąbrowską, liderkę zespołu mentorzy TEDxWarsawWomen odpowiedzialną za team spekears’ów TEDxWarsawWomen.
Ewelina Salwuk-Marko: Jakie korzyści dla kobiet przynoszą takie wydarzenia jak TEDxWarsawWomen?
Monika Dąbrowska: Wiem, że istnieje wiele eventów skierowanych do kobiet, ale nasze wydarzenie dla mnie i wielu innych osób jest unikalne. Zarówno w swojej formule jak i atmosferze. Wiele uczestniczek jest z nami od lat i cały rok czekają na kolejne wydarzenie. Gdybym zapytała ich jakie korzyści przyniósł im udział pewnie usłyszałbym o inspiracji, poszerzeniu horyzontów, poczuciu komfortu i znalezieniu się w idealnym miejscu i czasie, aby być sobą. Ja zauważam jeszcze jeden aspekt, który jest niewątpliwą korzyścią z organizacji TEDxWarsawWomen. To swoista trampolina dla niesamowitych idei. Taka formuła pomaga im nie tylko wybrzmieć tu i teraz, ale również rozprzestrzeniać się w sposób praktycznie nieograniczony. Wystarczy zauważyć, że kanał TEDx Talks na YouTube, gdzie trafiają mowy naszych mówczyń i mówców, ma 38,5 miliona subskrybentów na całym świecie, To niezwykła siła wpływu.
W jaki sposób organizatorzy dbają o różnorodność tematyczną prezentowanych występów oraz różnorodność prelegentów?
Do aplikowania zapraszamy wszystkich. Wielokrotnie słyszałam pytania od mężczyzn, czy oni też mogą się zgłosić. Odpowiedź jest zawsze – tak. TEDxWarsawWomen jest postrzegany jako event dedykowany kobietom, ale to, że poruszaną są tematy dotyczące kobiet nie wyklucza, że będą one dotyczyły również innych płci. Zależy nam oczywiście na różnorodności wśród prelegentek i prelegentów, ale staramy się nie tworzyć żadnych sztywnych zasad tego dotyczących. Ponieważ dla nas najważniejsza jest idea, to czasami zdarza się, że na scenie (na przykład w 2021 roku) stają same panie. Zależało nam na mówcach, ale Ci, którzy zostali zaproszeni do procesu, wycofali się w trakcie i postanowiliśmy nie szukać na siłę mężczyzny. Wierzymy, że wszystko dzieje się po coś i być może akurat w tamtej edycji skład miał być typowo żeński. Z tematyką już tak łatwo nie odpuszczamy. Już na etapie wyboru shortlisty staramy się, aby wybrane idee były nowe, a przynajmniej nie powtarzały się z ostatnich dwóch edycji. Analizujemy również obszary, jakich idee dotyczą i zazwyczaj zapraszamy osoby, które mówią o dosyć odległych światach: technologie, kultura, nauka, kwestie związane z klimatem, czy społeczne. Wierzymy, że właśnie takiej różnorodności oczekują nasi odbiorcy.
Jakie znaczenie ma oryginalność i innowacyjność tematów prezentowanych przez mówców TEDx?
Przy wyborze kandydatek i kandydatów na mówców sprawdzamy, czy ich idee nie są za blisko poruszanych w ostatnich latach na naszej scenie (szczególnie w ciągu ostatnich dwóch lat). Zależy nam na tym, aby przygotowane mowy wpisywały się w zasady TED-a, które są wyraźnie sprecyzowane. Na pewno nie mogą to być historie „wyssane z palca”, czy czyjeś przekonania, które mogą innych wprowadzić w błąd lub komukolwiek zaszkodzić. Najchętniej przyjmowane są idee potwierdzone badaniami, idealnie autorskimi i ilościowymi. Innowacyjność i oryginalność może przejawiać się w sposobie podejścia do tematu, który był już na naszej konferencji, ale idea z nim związana dotyczyła innych jego aspektów. Mówiąc krótko – ma znaczenie i to całkiem spore.
Jak ważne jest dla organizatorów, aby mówcy mieli zdolność do wystąpień publicznych?
Cieszę się, że to pytanie padło. Również je często słyszę, a odpowiedź jest bardzo prosta. Mam przyjemność być liderką zespołu speakers, który w większości tworzą trenerzy wystąpień publicznych. Oni właśnie wspierają kandydatów na mówczynie i mówców w przygotowaniach do wystąpienia. Dla nas nie ma znaczenia, czy ktoś przemawiał już wielokrotnie, czy to dla niego pierwszy raz przed dużą publicznością. Dla każdej z tych osób będzie to nauka nowego rodzaju wystąpienia, ponieważ mowy TED-owe mają unikalną formułę.
W jaki sposób wybieracie mówców do kolejnej edycji? Ile czasu zajmuje Wam wybór uczestników? Jakimi kryteriami się kierujecie?
Przez lata wypracowaliśmy proces rekrutacji mówców, ale nie znaczy to, że zawsze wygląda on identycznie. Na pewno zawiera kilka niezbędnych etapów. Pierwszym nazwijmy rekrutację wewnętrzną, w której każdy członek zespołu ma możliwość zgłoszenia idei oraz osoby, która za taką ideą stoi. Drugi element to rekrutacja zewnętrzna, w której każda osoba ma szansę zgłosić siebie lub kogoś na mówczynię lub mówcę. Kolejnym niezbędnym etapem jest weryfikacja wszystkich zgłoszeń i analiza idei pod kątem dopasowania do hasła przewodniego. W tym roku takim hasłem jest „two steps forward”, które tłumaczymy jako „dwa kroki naprzód”. Po wyborze krótkiej listy kandydatów zabieram się za kontakt z potencjalnymi mówczyniami i mówcami. Czasami ten kontakt jest zwykłym dopytaniem się o ideę, a czasami po prostu zaproszeniem do procesu. Po ustaleniu kto wchodzi „na pokład” i przyjmując nasze zasady, zabieram się za dobranie odpowiednich mentorek i mentorów z mojego zespołu do naszych kandydatek i kandydatów na mówców. A to warto zaznaczyć, że nawet na tym etapie nie jest pewne, czy zaproszone osoby finalnie wystąpią na scenie. Po procesie przygotowań i pracy nad mową następują próby wstępne – zazwyczaj na początku listopada. To wówczas zapada decyzja, kogo zapraszamy na czerwoną kropkę. Ciężko więc jednoznacznie odpowiedzieć, czym się kierujemy w trakcie wyboru. Powiedziałabym, że to zależy od etapu rekrutacji. Jednak jest jedna rzecz, która jest najważniejsza – idea.
Zdradzisz, jak dobrze napisać zgłoszenie, aby zostało przez Was zauważone? Czym powinno się wyróżniać?
To, co przemawia do mnie najbardziej, to jak najwięcej konkretów oraz jasno sprecyzowana idea. Jeśli po przeczytaniu idei i dwóch zdań opisu wiem, o czym ktoś chce mówić, a do tego wpisuje to się w temat i nie powtarza idei z ubiegłych lat, to nie zastanawiam się długo nad wpisaniem takiej osoby na longlistę.
Jak, już po wyborze mówców, jak wyglądają przygotowania do wystąpienia?
Trochę wspomniałam o tym wcześniej, ale warto rozwinąć. Na pierwszym etapie po zaproszeniu do procesu wszystkie osoby pozostają w statusie kandydatki lub kandydata na mówcę. Po przypisaniu dedykowanej mentorki lub dedykowanego mentora rozpoczyna się praca nad mowami, która idzie dwutorowo. Z jednej strony są indywidualne sesje, a z drugiej grupowe spotkania w formie warsztatów. My oferujemy warsztaty w kilku obszarach: formuła TED, wystąpienia przed kamerą, opanowanie stresu, opanowanie aparatu mowy z dedykowanymi ćwiczeniami. Po pierwszej próbie, gdy już wiemy kogo zaprosimy na scenę, następuje etap intensyfikacji przygotowań indywidualnych i szlifowanie mów. Dzień przed wydarzeniem mamy próbę generalną, a w dniu wydarzenia zapewniamy naszym mówczyniom i mówcom wsparcie wizażystów, aby zwiększyć jeszcze ich pewność siebie. A przed samym wejściem na scenę mentorki i mentorzy oraz specjalnie dedykowana do tej roli osoba wspierają nasze mówczynie i naszych mówców, aż do pierwszego kroku na scenie.
Czy takie przygotowania różnią się dla mówców w języku polskim a angielskim?
Przygotowania przebiegają bardzo podobnie dla mów w obu językach. Większe różnice mogą pojawić się w sytuacjach, gdy mowa ma formę wywiadu. Podczas ostatniego wydarzenia był z nami Igor Pavlyuk, artysta z Ukrainy, a rok wcześniej Nilofar Ayoubi, uchodźczyni z Afganistanu. Ich przygotowania nieznacznie się różniły, ale generalnie proces wyglądał tak jak dla wszystkich pozostałych mówczyń i mówców.
Jakie cechy powinien posiadać mówca TEDxWarsawWomen?
Nie ma jednego idealnego profilu, jaki zawsze by się sprawdzał. To, co moim zdaniem jest kluczem do sukcesu to bycie autentycznym – zarówno podczas mowy, jak i generalnie w życiu. Widzowie bardzo szybko wyczują, czy ktoś wszedł w rolę i gra, czy faktycznie jest takim jak go widzą na scenie. Przykładem może być Ewa Drobek – nauczycielka, która podczas ostatniej edycji TEDxWarsawWomen otrzymała owacje na stojąco. Takich osób nam właśnie potrzeba.
Może to Ty zostaniesz mówczynią lub mówcą TEDxWarsawWomen?
Podobnie jak w ubiegłym roku, można zgłosić nie tylko siebie, ale również osobę, którą uważa się za inspirującą i zmieniającą rzeczywistość. Na stronie TEDxWarsawWomen znajdują się dwa formularze – w zależności od tego czy ktoś zgłasza się osobiście, czy chce zaproponować mówczynię lub mówcę.
Starannie dobrany zespół złożony z doświadczonych ekspertów w dziedzinie wystąpień publicznych, kompetencji miękkich, konsultingowych, marketingowych i psychologicznych, będzie analizował formularze zgłoszeniowe, by wybrać najlepszych kandydatów do wystąpienia na czerwonej kropce. Po ich wybraniu, mówcy oraz mówczynie tegorocznej edycji, pod okiem doświadczonych mentorów zaczną pracę nad wystąpieniami.
Zgłoszenia są przyjmowane do 14 lipca 2023 roku.
Patronat medialny portalu Warto Znać
Monika Dąbrowska
Mentorka, coach, mama i biegaczka. Lider zespołu mentorzy TEDxWarsawWomen
Doświadczona i energiczna liderka, która zajmuje się brandingiem, marketingiem i komunikacją dla wielu marek. Niezmiennie ciekawa świata i ludzi, a także nowych technologii. Wierzy, że budowanie autentycznych marek jest receptą na nieustannie zmieniające się oczekiwania konsumentów. Zwolenniczka inteligentnej komunikacji i turkusowego zarządzania.
[…] Jak zostać mówcą TEDxWarsawWomen […]
[…] Sukces TEDxWarsawWomen wynika z połączenia inspiracji, zabawy, refleksji i networkingu Jak zostać mówcą TEDxWarsawWomen […]