W dzisiejszych czasach co druga osoba jest fotografem, a fotografia amatorska jest wręcz na mistrzowskim poziomie. W dobie tak ogromnej konkurencji, sam talent i piękne zdjęcia już nie wystarczają. Budowanie silnej marki osobistej to świadomy i celowy proces, mający za zadanie stworzyć wizerunek eksperta i profesjonalisty. Dzięki silnej marce osobistej zyskujesz wartość na rynku i wyróżniasz się wśród olbrzymiej konkurencji, która obecnie jest w każdej branży. Szczególnie w branży fotograficznej jest to istotne, ponieważ w sytuacji, kiedy dosłownie wszyscy robią piękne zdjęcia, wyróżnić się z tłumu możesz jedynie dzięki swojej własnej osobie i otoczce, którą wykreujesz wokół siebie.
Jednak tutaj nie chodzi tylko o pokazanie Twoich umiejętności i kompetencji, ale też o wytworzenie u innych określonych pozytywnych emocji, które sprawią, że będą chcieli skorzystać właśnie z Twoich usług. Czyli jak najbardziej trzeba być ekspertem w dziedzinie fotografii, ale też trzeba być autentycznym i spójnym oraz trzeba mieć charyzmę i odwagę. Od marki osobistej zależy, jak jesteśmy postrzegani, ale też ile zarabiamy. Silna marka osobista zarabia więcej !!! Szczególnie w branży artystycznej ważne jest wyrobienie sobie nazwiska. Silna marka osobista jest narzędziem do zwiększenia naszej wartości w oczach klientów i dzięki temu pomaga nam zarabiać więcej (dźwignia marketingowa).
Jak ja, jako KAT PIWECKA PHOTOGRAPHY, buduję markę osobistą i dbam o wizerunek?
Fotografuje pod marką osobistą
Nie jestem studiem z nazwą, ale jestem Kat Piwecka Photography = mam na imię Kat (Katarzyna), na nazwisko Piwecka i jestem fotografem. Nie nazwa firmy, na przykład Kosmos Photography (ewentualna zbieżność nazwy jest przypadkowa) – widzimy piękne zdjęcia, ale kto to w ogóle jest?, nie widać konkretnego człowieka, który wkłada całe swoje serce w pracę, widać tylko ładne zdjęcia takie, jakich jest wiele w sieci. Fotografem jestem JA, a więc buduję siebie i swoje nazwisko.
We wszystkich mediach społecznościowych pokazuję się tylko i wyłącznie jako fotograf i dziennikarz podróżniczy. Na co dzień prezentuję moją pracę, a nie życie rodzinne czy osobiste.
Estetyka
Dbam o to, żeby wszystkie moje media społecznościowe i strona www wyglądały estetycznie i atrakcyjnie.
Spójność
Na wszystkich moich kontach w mediach społecznościowych mam spójny wizerunek, czyli takie samo profesjonalne zdjęcie profilowe z aparatem pokazujące, że jestem fotografem (a nie selfie na wakacjach) oraz moje logo.
Raz na wiele tygodni ocieplam wizerunek pokazując zdjęcie na przykład z moją rodziną (jestem żoną i mamą) lub moje inne pasje (joga, książki). Robię to bardzo rzadko, żeby nie zaburzyć przekazu pozycji eksperta w dziedzinie fotografii, ale na tyle często, że także kojarzę się ludziom z: rodziną, dziećmi, kotami maine coonami, psem terierem brazylijskim, jogą i medytacją, bieganiem, wegetarianizmem, miłością do zwierząt, książkoholizmem.
Sukcesy
Prezentuję moje sukcesy i osiągnięcia – publikacje (artykuły i okładki), statuetki, wyróżnienia.
Marketing
- Wydaję książki, które nie są biznesem, na którym robi się duże pieniądze, ale moją wizytówką, dają mi autorytet, są dobrym narzędziem marketingowym podsumowującym mój dorobek.
- Jako artysta raz na jakiś czas robię wystawę i organizuję wernisaż.
- Bywam na wystawach i eventach, ale tylko tych ważnych dla mojego biznesu. Częste bywanie na eventach i ściankach niestety nie jest dobrze odbierane przez klientów (wieczna impreza) i pokazuje gonienie za blichtrem, zamiast skupiania się na ciężkiej pracy. Bardzo ostrożnie wybieram te wydarzenia i jestem na nich rzadko, ale wtedy z przyjemnością je pokazuję na moim profilu, jako część mojej pracy.
- Z dumą pokazuję sesje ze znanymi osobami, bo doszłam tak daleko tylko i wyłącznie dzięki własnej pracy.
Autentycznosć
Jestem autentyczna i prawdziwa. Jestem fotografem zaangażowanym w 100% w moją pracę i pasję i pokazuję to na każdym kroku.
Doświadczenie
Często podkreślam lata mojego doświadczenia zawodowego (12 lat, od 2010 roku), bo to świadczy o mojej wytrwałości i konsekwencji. Jednocześnie też zawsze dodaję, że ciągle się uczę i rozwijam oraz jak ważny dla mnie jest rozwój osobisty i zawodowy.
Branding
Moje logo oraz kolory firmowe (biało-czarny i czarno-biały) pojawiają się wszędzie konsekwentnie w tej samej formie. Dbam o wizerunek mojej marki w sieci (strona internetowa, media społecznościowe) i w realu (samochód firmowy z logo, materiały marketingowe). Obrandowałam dosłownie wszystko: samochód, laptop, kalendarz, etui do komórki, piszę długopisami z moim logo, kawę piję z kubka z moim logo, w studio częstuję klientów cukierkami z moim logo.
Rozwój
- Gromadzę albumy fotograficzne wielkich fotografów i fachową literaturę oraz certyfikaty ze szkoleń u znanych fotografów, odwiedzam ważne wystawy fotograficzne. Tym sposobem pokazuję, że interesuję się fotografią i doceniam wielkich mistrzów.
- Jestem dumna z mojego biznesu i ze swoich osiągnieć, kocham to co robię i uwielbiam moich klientów.
- Moi klienci widzą mnie jako bardzo pracowitą i zaangażowaną osobę, na której zawsze można polegać. Jestem uczciwa i lojalna. Zawsze dotrzymuję terminów, choćby nie wiem co. Jestem nie tylko artystą, ale też odpowiedzialnym partnerem biznesowym.
Swoja wartość
Doskonale wiem, w jakim rodzaju fotografii jestem dobra i odpuszczam to, w czym nie jestem dobra. Nie boję się publicznie przyznać, że nie biorę zleceń z zakresu fotografii ślubnej, sportowej, reportażowej, ponieważ pomimo, że jako fotograf mam wiedzę jak poprawnie wykonać te zdjęcia, to nie jest to moja specjalność i nie czuję tych tematów. Wolę nie brać takich zleceń, ale przekazać kontakt do innego fotografa, który specjalizuje się w takim rodzaju fotografii. Nie mam też problemu z przyznaniem się, że kolorowe zdjęcia lub szerokie kadry nie do końca mi wychodzą. Podkreślam za to na każdym kroku, że ja specjalizuję się w portrecie i kobiecej fotografii sensualnej oraz że mój styl fotografii to proste biało-czarne bliskie kadry pokazujące emocje i relacje. Klienci doceniają świadomość własnego stylu i moje bardzo odpowiedzialne podejście, że wolę przekazać ich zlecenie do specjalisty w danym temacie.
Podsumowując:
- Twoja marka to Ty jako imię i nazwisko ew. pseudonim (nie nazwa studia).
- Napisz swoją misję z głębi serca oraz opowiedz swoją historię miłości i pasji do fotografii.
- Pilnuj konsekwentnego obrazu marki w sieci.
- Bądź naturalny, wiarygodny i autentyczny.
- Pokazuj się jako ekspert w dziedzinie fotografii i podkreślaj lata swojego doświadczenia zawodowego.
- Bądź świadomy i konsekwentny w swoim indywidualnym stylu fotografii, żeby wyróżnić się na tle konkurencji.
- Ocieplaj wizerunek zdjęciami rodzinnymi i innymi pasjami (ale nie za często).
- Wydaj książkę / album fotograficzny, bo to daje autorytet.
- Raz na parę lat zrób wystawę fotograficzną (bo jesteś artystą).
- Pokazuj, jak gromadzisz literaturę zawodową – albumy znanych fotografów i odwiedzaj wystawy fotograficzne.
- Pokazuj swoje sukcesy i osiągnięcia (publikacje, statuetki).
- Dbaj o to, aby o Tobie jak najwięcej pisano i mówiono (wywiady w magazynach, występy w telewizji).
- Pokazuj się na ważnych eventach i galach (nie za często).
- Obranduj narzędzia pracy (firmowy samochód, piękne logo na wejściu do studia, firmowe długopisy, notesy, kubki i słodkości dla klientów).
- Bądź dumny ze swojego biznesu i ze swoich dokonań zawodowych.
- Podkreślaj często, że chcesz się uczyć i rozwijać. Prezentuj certyfikaty i dyplomy z ukończonych szkoleń i warsztatów.
Kat Piwecka
To fotografka gwiazd i dziennikarka podróżnicza. W 2002 roku ukończyła specjalność Handel i Marketing na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, a od 12 lat z sukcesem prowadzi własne studio fotograficzne. Jej charakterystyczny styl fotografii – proste i minimalistyczne czarnobiałe, bliskie kadry ukazujące emocje i relacje zdobył wielkie uznanie wśród gwiazd. Z okazji 10-lecia twórczości wydała ekskluzywny album z portretami gwiazd i inspirujących osobistości Portraits 2020, a obecnie można podziwiać jej najnowszą wystawę portretów znanych kobiet #photographedbyKatPiwecka. Jako dziennikarz podróżniczy współpracowała z wieloma polskimi redakcjami – Onet.pl, Business Insider Polska, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Oh!me, a od stycznia 2021 roku pisze dla portugalskiego Sapo.pt. Wiele lat temu znalazła swój drugi dom w Portugalii, co zaowocowało wydaniem albumu fotograficznego In Love with Portugal, który jest sprzedawany na całym świecie. Jako ekspert w dziedzinie fotografii, wspiera młodych fotografów na autorskich warsztatach fotograficznych oraz indywidualnych konsultacjach. Organizuje także międzynarodowe warsztaty fotograficzne w Portugalii. Jest autorką pierwszego w Polsce podręcznika z marketingu dla fotografów Od fotografki rodzinnej do fotografki gwiazd – sekret mojego sukcesu
Strona www: https://katpiwecka.com/
Instagram: https://www.instagram.com/katpiwecka/