Konkurencja między kobietami to powszechnie obserwowane zjawisko. Może ono przybierać różne formy, od otwartej rywalizacji o zdobycie określonego celu, po bardziej subtelne formy, takie jak krytyka, plotki czy sabotaż. Konkurencja między kobietami jest złożonym zjawiskiem. Z jednej strony powszechnie uważa się, iż może motywować kobiety do osiągania sukcesów, z drugiej strony może prowadzić do konfliktów i niechęci. Aby ograniczyć konkurencję między kobietami i jej skutki, ważne jest, aby zrozumieć jej przyczyny i mechanizmy działania.
Dlaczego kobiety konkurują ze sobą?
Czy walka jest domeną kobiety i energii żeńskiej?
Przed jakimi wyzwaniami stoi współczesna kobieta świata biznesu?
I jaki jest tu wpływ społecznych wzorców i schematów?
„Możliwe, że będziesz musiała stoczyć więcej niż jedną bitwę, by odnieść zwycięstwo” – Margaret Thatcher
Ogólne przyczyny konkurencji między kobietami
Przyczyny takiego zachowania są różne i zależą od wielu czynników. Jednym z powodów rywalizacji kobiet może być chęć uzyskania uznania i szacunku innych ludzi. Współczesna kultura propaguje postawę, w której kobiety czują, że muszą udowadniać swoją wartość i kompetencje, co może prowadzić do podjęcia różnego rodzaju wyzwań i prób prześcignięcia innych kobiet. Innym powodem rywalizacji kobiet może być konkurencja o zasoby, takie jak praca, pieniądze, władza czy uwaga ze strony mężczyzn. W społeczeństwie, w którym panuje powszechne przekonanie, iż kobiety wciąż są traktowane nierówno, konkurencja traktowana jest jako sposób na uzyskanie tego, na co “zasługują”.
Patrząc zatem powierzchownie, możemy uznać, że do ogólnych przyczyn konkurencji między kobietami zaliczają się:
- Chęć osiągnięcia sukcesu
- Chęć bycia zauważoną i docenioną
- Chęć spełnienia oczekiwań społecznych
- Chęć uniknięcia porażki
- Inne
Pozwolę sobie jednak wejść w temat głębiej – szukając tzw. WHY? Dla powyższych zachowań.
Gender equality
Przestrzeń korporacyjna, tak zdominowana jeszcze przed kilkunastoma laty przez mężczyzn, przechodzi aktualnie przez fazę “gender equality” (wyrównywania szans dla obu płci). Gender equality, czyli równość płci, to termin odnoszący się do sytuacji, w której kobiety i mężczyźni mają równe prawa i możliwości w społeczeństwie. Oznacza to, że kobiety mają takie same prawa jak mężczyźni w zakresie edukacji, zatrudnienia, płac, zdrowia, udziału w życiu politycznym i społecznym oraz ochrony przed przemocą. Jest to pojęcie bardzo popularne, bardzo trendy, a jednocześnie hasła “Diversity & Inclusions” są szeroko propagowane w politykach i kulturach organizacyjnych korporacji. Wiele osób pracujących w różnych firmach, doświadczają na własnej skórze rywalizacji i konkurowania, z przestrzeni dążenia do bycia “lepszą”. Tak – lepszą… bo w większości przypadków rywalizacja ta dotyczyła “dorównywaniu” mężczyznom przez kobiety, a konkurowanie odbywało się głównie między kobietami.
Równość płci jest prawem człowieka i jest istotna dla rozwoju społeczeństw. Kiedy kobiety i mężczyźni mają równe szanse, społeczeństwo jest bardziej stabilne, produktywne i innowacyjne. W Polsce równość płci jest zagwarantowana w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Artykuł 33 Konstytucji stanowi, że kobiety i mężczyźni mają równe prawa w życiu rodzinnym, politycznym, społecznym i gospodarczym.
Mimo to, w Polsce wciąż istnieją dysproporcje między kobietami a mężczyznami w wielu obszarach. Na przykład, kobiety zarabiają średnio o 20% mniej niż mężczyźni, a tylko 26% posłów w Sejmie to kobiety.
Z czego wynika rywalizacja wśród kobiet?
Dlaczego dzieje się tak, że kobieta biznesu odnosząca sukces – rywalizuje z innymi? Otóż, propagując hasła “gender equality” oraz programy wyrównywania szans dla kobiet i mężczyzn w biznesie, automatycznie otwiera się przestrzeń dla kobiet do rywalizacji, konkurowania, dorównywania mężczyznom, osadzonego w przekonaniu i schemacie braku równych szans “na starcie”. Skoro globalnie wdrażana jest polityka wyrównywania szans, to jest to jednocześnie potwierdzeniem tego, że kobiety na starcie/tu i teraz tych “równych szans” nie miały/ nie mają.
I z jednej strony jest to zasadne, ale jak to bywa z dwiema stronami medalu, dążenie do równości utrwala schemat “nierówności”.
Dzieje się tak dlatego, iż punktem odniesienia staje się mężczyzna na wysokim stanowisku, jego potencjały, jego profil i energetyka i do tego profilu zaczyna dążyć kobieta. W konsekwencji zasila to wśród kobiet rywalizację, dążeniowość, działania, które są domeną “działającej” energii męskiej, utwierdzając kobiety w przekonaniu, że miejsce w którym aktualnie są nie jest dobrym miejscem, umacniając w nich poczucie braku.
W rezultacie, proces wyrównywania szans, sprowadza się, w pewnym stopniu do budowania w sobie przez kobiety świata biznesu, postawy tzw. “better man”, a więc zasilania w sobie jakości energii męskiej, które z gruntu nie są domeną energii żeńskiej, kosztem tych które są największą kompetencją, potencjałem kobiet.
Energia żeńska
Naturą aspektu żeńskiego, energii żeńskiej, zarówno w biznesie jak i poza nim, jest tworzenie przestrzeni, tak zwanego “domowego ogniska”, zarządzanie z przestrzeni intuicji i serca, wsparcia, współpracy, inspirowania, wydobywanie potencjałów, skupiania się w biznesie na czymś więcej niż logiczny rachunek “zysków i strat”. To również przestrzeń empatii, pewności siebie, akceptacji jak również a może przede wszystkim przestrzeń kreacji, przestrzeń twórczości, tworzenia nowych idei, innowacyjnych pomysłów, rozwiązań i działań.
Naturą energii męskiej z kolei jest analiza, działanie, organizowanie, zdobywanie, dążenie. To energia działająca z umysłu, logiczna, zorientowana na sukces, proaktywna, zdecydowana i konkurencyjna.
I nie mam tu na myśli by kobiety działały tylko z przestrzeni energii żeńskiej. Ale wyobraźmy sobie co dzieje się z tym balansem, gdy kobieta świata biznesu wchodzi w aspiracyjną dla niej rolę tzw. “better man”? Nie tylko umacnia w sobie aspekt męski ale równocześnie, drastycznie obniża poziom aspektu żeńskiego, tworząc w sobie dysharmonię, a nawet dysfunkcję społeczną.
Co możemy zrobić?
Ważne jest, aby kobiety zrozumiały, że nie muszą stawać się “better men” aby odnieść sukces. Ważne jest aby kultury organizacyjne i kadry zarządcze firm i przedsiębiorstw również zaczęły patrzeć na biznes i rolę kobiety w nim z tej perspektywy. Ważna jest edukacja w szkołach i w mediach, ale głównie i przede wszystkich w pokojach zarządów korporacji. . Kobiety potrzebują wsparcia i wzmocnienia, aby czuć się pewnie w swoich kompetencjach, umiejętnościach, aby umacniały swoje potencjały, by w rezultacie osiągnąć swoje cele. Wspierać to mogą różne programy coachingowe, mentorskie, grupy wsparcia itp. Ważne jest, aby zmieniać kulturę i społeczeństwo, aby były bardziej wspierające dla kobiet.
O to kilka konkretnych działań, które można podjąć na poziomie indywidualnym i zbiorowym, aby zmniejszyć rywalizację między kobietami:
- Energia żeńska nie konkuruje, konkurująca jest energia męska..
- Zacznij od siebie. Skup się na budzeniu energii żeńskiej, czy też wyciszaniu energii męskiej w sobie. By wejść w przestrzeń potencjałów energii żeńskiej, wycisz logiczny, zadaniowy i męski umysł.
- Praktykuj medytację, uważność, jogę, czy inne aktywności fizyczne, które nie są dążeniowe. Praktyka fizyczna pozwana na połączenie się ze swoim ciałem, co jest kolejnym krokiem budzenia energii żeńskiej w sobie.
- Otwórz się na działania kreatywne – taniec, malowanie, śpiew, pisanie, dzierganie, czy cokolwiek, co jest z przestrzeni twórczości, kreacji.
- Bądź w “tu i teraz” i otwórz się na wejście w pole serca – czucia.
- Otwórz się na inne kobiety i zapraszaj je do swojej przestrzeni, przestrzeni wsparcia i współpracy. Zacznij tworzyć taką przestrzeń wokół siebie.
- Bądź wsparciem dla innych kobiet. Naucz się je wspierać w wyzwaniach jak i w sukcesach.
- Rozmawiaj o tym jak kobiety mogą się wspierać..
- Wesprzyj organizacje, które promują równość płci: wspieraj organizacje, które pracują nad zmianą kulturową i społeczną by były bardziej wspierające dla kobiet.
W efekcie, sama przestaniesz się porównywać z innymi i zaczniesz skupiać się na silnych stronach innych kobiet i na swoich własnych. Zmniejszanie rywalizacji między kobietami jest ważne, ponieważ prowadzi do większej współpracy, kreatywności i sukcesu.
Podsumowanie
Zjawisko opisane powyżej staje się globalnym problemem naszych czasów. I nie jest do końca jeszcze rozpoznane, zauważone. Obecnie zaczyna się o nim mówić głośniej, ale bardziej z przestrzeni “wyrównywania szans”, które to podejście siłą rzeczy, umacnia problem, zwracając kobiety świata biznesu w kierunku umacniania energii męskiej.
Sprawdź aplikacje dla kobiet. https://siamar.pl Aplikację SI AMAR można pobrać za darmo i daje ona możliwość dołączenia do społeczności kobiet. Naszą ambicją jest połączenie kobiet świata biznesu w jedną globalną społeczność, zbudowaną na wartościach: jedności, współpracy, celebracji i mocy.
SI AMAR in Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pxt6az99xss7.pumamvtoyapp
SI AMAR in App Store: https://apps.apple.com/nl/app/si-amar/id6444002562?l=en-GB
Malwina Łuczyńska
Akredytowana coach ICF, certyfikowana nauczycielka jogi w RYTTC w Indiach; liderka biznesu z ponad 15 letnim doświadczeniem z pracy w międzynarodowych korporacjach w Brazylii, Holandii, Portugalii, CEE w tym w Polsce.
Twórczyni i założycielka SI AMAR- aplikacji mobilnej dla kobiet świata biznesu, z hasłem przewodnim LOVE EMPOWERS
Jej misją jest poprawić jakość życia kobiet świata biznesu.
malwina.luczynska@siamar.pl
IG SI AMAR : @_siamar_
IG Malwi Luczynska: @malwi_luczynska
FB ICF Coach Malwi Luczynska : https://www.facebook.com/profile.php?id=100094158739395
LinkedIN Malwi Luczynska https://www.linkedin.com/in/malwina-luczynska-09184414/
LINKEDIN SI AMAR: https://www.linkedin.com/company/si-amar/?viewAsMember=true