6 stycznia Facebook ogłosił wprowadzenie nowego wyglądu profilu firmowego. Zmiany mają ostatecznie wejść w życie w 90 dni od ogłoszenia, a więc prawdopodobnie 6 kwietnia WSZYSTKIE OSOBY, które zarządzają profilem firmowym, będą miały już NOWY WIDOK.
Przeczytanie artykułu zajmie Ci około: 5 minut.
Dowiesz się z niego m.in.
– Jak będzie wyglądał Facebook bez funkcji LUBIĘ TO w stosunku do profili firmowych.
– Co stanie się z osobami LUBIĄCYMI obecnie stronę firmową.
– Ważnych informacji na temat weryfikacji firmy na Facebooku.
– Informacji o blokowaniu reklam, kont reklamowych i profili firmowych w związku z nowymi zasadami bezpieczeństwa.
Facebook zapowiedział zmiany w 5 obszarach:
1. Prosty i intuicyjny widok
Wszelkie zmiany zostały wprowadzone po to, aby ułatwić zarządzanie kontem firmowym. Nowy interface ma być intuicyjny, uproszczony.
Facebook obiecuje też, że będzie można łatwiej przełączać się z konta firmowego na prywatne.
Jak jest w praktyce?
Na komputerze, rzeczywiście mamy łatwą możliwość przejścia pomiędzy kontami.
Jednak w aplikacji (Android) mamy, co prawda, możliwość włączenia ”widoku publicznego”, który pozwala na podejrzenie jak stronę widzą odbiorcy, to jednak nie ma obecnie możliwości, przełączenia się na konto prywatne i np. odpowiedzenia na komentarz z konta prywatnego, a nie firmowego.
2. Zmiana budząca najwięcej kontrowersji i emocji: BRAK LIKE IT w nowym wyglądzie
Facebook w swoim oświadczeniu przekazuje informacje, że usuwa możliwość polubienia strony firmowej. Funkcja ta nie będzie już wspierana. Będą wyłącznie Obserwujący, a konta firmowe, konta twórców, będzie można już tylko OBSERWOWAĆ, a nie lubić.
Ten zabieg ma za zadanie ujednolicić obecny dualizm: lajkowania i obserwowania profili firmowych/kont twórców.
Obecnie mamy kilka opcji:
1. Użytkownik lubi profil firmowy i z automatu go obserwuje,
2. Użytkownik lubi profil firmowy, ale z premedytacją lub przez przypadek wyłączył obserwowanie,
3. Użytkownik nie lubi profilu firmowego, ale go obserwuje.
W nowym widoku na profilu firmowym nie będzie już możliwości POLUBIENIA strony, a zostanie wyłącznie dodanie do OBSERWOWANIA.
Co oznacza usuwanie polubień?
W nowym widoku na profilu firmowym zostaną tylko obserwujący.
Czyli te osoby, z opcji 1 i 3.
Niestety, jeśli są osoby, które obecnie lubią Twój profil firmowy, ale go nie obserwują to w nowym widoku nie będą już zaliczane do społeczności danego profilu firmowego.
Na szczęście z reguły jest tak, że mamy więcej obserwujących niż lubiących stronę firmową, więc ta zmiana zwiększy społeczność strony.
Zmiany ogłoszono w styczniu, ale tak naprawdę opcja braku POLUBIEŃ jest już testowana od sierpnia 2019, kiedy to niektórych stronach „znikała” możliwość lajkowania, a ich administratorzy na forach branżowych pytali, co się stało i jak mogą to odblokować.
Konsekwencji tego ruchu, jest niestety więcej, np.
1. Obecnie jest możliwość ustawienia reklamy z celem polubienia strony, nie ma alternatywy na obserwowanie strony.
2. W starym układzie, jeśli ktoś polubi opublikowany post, a nie lubi strony firmowej, możemy go zaprosić do polubienia strony, jak to będzie rozwiązane w nowym widoku bez lajków? Na chwilę obecną, nie wiadomo.
3. Blok „Aktualności” na profilu firmowym
To nic innego jak tablica, wall, na profilu firmowym, który ma służyć wymianie informacji. Strony firmowe od teraz mogą angażować się w konwersacje z innymi stronami, śledzić trendy, angażować fanów. Aktualności dla firm miały także mieć tą zaletę, że będą się tam wyświetlać nasze branżowe strony, tematy. Czyli miało nastąpić oddzielenie treści prywatnych od zainteresowań zawodowych i te zawodowe powinny powędrować na Aktualności na profilu firmowym.
Jak jest obecnie?
Aktualności rzeczywiście już są wyświetlane dla profili firmowych. Jednak mam wrażenie, ze póki co Facebook gubi się w tym, jakie są nasze zawodowe preferencje. Nie potrafi dobrze posegregować treści pomiędzy profilem prywatnym a firmowym. Na moim profilu prywatnym obecnie z racji moich zainteresowań, doświadczenia i historii aktywności na Facebooku, wyświetlają się same szkolenia związane z marketingiem i biznesem. Facebook zamknął mnie w tak szczelnej bańce informacyjnej, że nie widzę postów przyjaciół, którzy chcą pożyczyć przysłowiową szklankę mąki.
Moim zdaniem te wszystkie treści zawodowe powinny właśnie zostać przekierowane na Aktualności na profilu firmowym, niestety obecnie jeszcze tak nie jest.
4. Nowy format sesji pytań i odpowiedzi Q&A.
Polega na nowej opcji, dodając post, można wybrać opcję: „Zorganizuj sesję pytań i odpowiedzi”. Po publikacji, każdy komentarz zawierający pytanie, otrzymuje oznaczenie „Pytanie”, a kiedy na niego odpowiemy w komentarzu, otrzymamy oznaczenie „Odpowiedź”.
Dodatkowo zauważyłam, że Facebook rozwiązanie wykrywania pytań w treści wdrożył szerzej, obowiązuje ono np. na grupach, kiedy bierzemy udział w dyskusji zadając pytanie, Facebook z automatu, pyta czy zamienić treść na pytanie, a następnie wyświetla komunikat: użytkownik Marta Żytkowska zadała pytanie.
5. NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY – funkcje bezpieczeństwa i integralności
Facebook ogłasza, że poprawił wykrywanie działań niedozwolonych: szerzenia nienawiści, przemocy, treści seksualnych lub spamerskich oraz podszywania się pod inne osoby.
Wprowadzono możliwość weryfikacji firmy. Aby to zrobić można np. wysłać akt założycielski, wniosek z CEIDG, czy rachunek za media, jeśli zawierają one dane teleadresowe.
Jak to jest w praktyce?
Od ogłoszenia tych zmian, Facebook bezpodstawnie blokuje wiele: reklam, kont reklamowych, całych kont firmowych. Konta te absolutnie nie naruszają żadnych zasad, jednak automat Facebooka wykrywający działania niedozwolone jest tak czuły, że woli blokować niż prosić o wyjaśnienia. To oczywiście utrudnia życie przedsiębiorcom, ponieważ ponowna weryfikacja konta, czy reklamy często ciągnie się w nieskończoność. Z moich doświadczeń, wynika że weryfikacja konta firmowego może trwać nawet 2-3 miesiące. Jeśli mamy w tym czasie zablokowaną zupełnie możliwość umieszczania reklam, to niestety cierpi na tym nasz biznes.
Marta Żytkowska
9 lat doświadczenia w marketingu, specjalizacja social media marketing. Specjalizuje się w reklamie produktów sensytywnych, czyli paradoksalnie takich, których nie można promować, ponieważ mają szczególne obwarowania prawne – na co dzień znajduje sposoby jak wychodzić poza schematy.
Social Media, a szczególnie FB są jej pasją, od 5 lat prowadzi i rozwija strony firmowe, a także szkoli klientów z tego obszaru.
Obecnie rozwija projekt edukacyjny, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem na grupie na Facebooku: Profesjonalny FanPage – zrób to sama:
https://www.facebook.com/groups/ProfesjonalnyFanPage Na której przeprowadza na żywo audyty profili firmowych, uczy efektywnej reklamy na małym budżecie, podpowiada jak poprawić wygląd profilu i zwiększyć zaangażowanie Fanów.